Viime päivinä huolestuttavan moni kirjoittelee tänne miten aikoo paeta juuri silloin kuin teitä tarvitaan
Itse henkilökohtaisesti en aijo, aijotko sinä?Saapumiserä ja sotilasarvo alle.
T. I/04 reservin kersantti
Kommentit (252)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja täällä taas sama trollaaja sulkemassa rajoja ja laittamassa toisia seinää vasten. Yritä keksiä jotain muuta elämääsi. Ja kunnioita jokaisen omia valintoja.
Minä en kunnioita pelkureita. He tulevat saamaan sen, minkä ansaitsevat. Sukka päähän ja seinää vasten on tie, minkä he itse valitsevat. Ja sinä nilkki, kunnioita sananvapautta.
Uhkailu ja rikokset eivät ole ok edes sotatilassa olevassa maassa. Tai poikkeustilan jälkeen. Ja rauhoitutaanpa nyt, suomessa ei ole sotaa tai tulossa. Se on eri maassa, vaikka rajaa onkin.
Ei olekkaan, kyllä minä sen tiedän. Nyt on vaan äidin pullamössöpojut jonottamassa passeja, että voi livistää. Ja tiedän myös sen, että jos tilanne tulee, täältä ei poistu kukaan.
Jos Suomeen hyökätään, en lähde.
Jollain fatalistisella tavalla tunnen, että olen koko ikäni varustautunut tätä hetkeä varten.
Jos Suomi aloittaisi sodan, lähtisin.
Ei haittaa vaikka kuolisin sodassa. Ei ole perhettä eikä läheisiä ihmisiä, joita pitäisi erityisesti suojella. Otan rennosti, toivottavasti kissani sentään jätetään rauhaan, ovat vallan iloisia ja kultaisia olentoja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En tiedä millaisen työmääräyksen meinaavat kehitellä mielisairaalle ihmiselle, jota ei päästetä edes kuntouttavaan työtoimintaan. Voi olla että musta olisi enemmän haittaa kuin hyötyä. Viranomaismääräysten mukaan ajattelin kuitenkin toimia, on se sitten töihin osallistuminen, Ruotsiin lähteminen tai sitten "omasta itsestään parhaimman mukaan huolehtiminen".
Meikäläiselle taas viranomaiset ei vät ole mikään auktoriteetti, vaan ainoastaan ja korkeintaan sielläkin päässä on ihmisiä päätöksiä tekemässä ja en koe että ne olisivat yhtään minun yläpuolella. Edes presidenttinne ei ole minua arvokkaampi eikä enempää ihminen, eikä välttämättä viisampikaan.
Ei järjestäytyneestä yhteiskunnassa tuosta olekaan kysymys. Kyllähän länsimaissa tasa-arvo on ihan keskeinen yhteiskunnan perusarvo. Se ei kuitenkaan tarkoita sitä, etteikö tarvittaisi myös yhteiskunnallisia komentoketjuja. Ei niitä halveksimallakaan saavuta mitään.
Toki on ihan tervettä ajatella itse, ei siinä mitään. Suomessakin on vikansa ja korjausta kaipaavat osansa, mutta lähiympäristöstä en ainakaan keksi parempaakaan yhteiskuntaa. Enkä heti kauempaakaan.
Ainakaan sellainen parempi onnela ei ole Venäjä, ei nyt, eikä varmasti tulevaisuudessakaan. En usko sen koskaan muuttuvan niin paljon, että se olisi paras asuinmaa minulle. Siksi näen pointtia osallistua maan puolustukseen. Jokainen pienikin myönnytys siihen suuntaan on hävittyä!
Tästä aiheesta kirjoittaa ainoastaan venäjän trollirotta, vain halutakseen lietsoa tappiomielialaa, levottomuutta ja suomalaisten välistä vastakkainasettelua.
Ilmiannan tällaiset. Ylläpito poistaa tehokkaasti.
Vierailija kirjoitti:
Huvittaa kun kaverini on jankannut pari viikkoa lapsistaan kuinka pakenee suomesta heidän kanssaan jos sota syttyy, lapsia ei hänen mielestään eroteta vanhemmista ja äidit saa poistua maasta jne. On kerrottu että myös naisilla on maanpuolustusvelvollisuus vaan ei auta... naama punaisena karjuu että porsivat naiset saa poistua maasta jos sota tulee.
Onko kaverisi porsimishullu? Otan osaa.
Yritän saada pienet lapset turvaan. Muuten koen velvollisuudeksi auttaa sairaaloissa työskentelemällä ja/tai haavottuneita hoitaen. Mieheni on 47v ja aikoo todellakin jäädä sotimaan vaikka ikää tuonverran.
Terv. Sairaanhoitaja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos vaikka nyt aloitetaan siitä, että googlaat venäjän ja suomen armejan koon ja varustuksen. Tämän jälkeen ehkä ymmärrät, että se maan puollustaminen on sama kuin varma kuolema. Ei enää olla vuodessa 1945
Juuri tämä. Itse olen reservissä ja ei tulis mieleenkään jäädä Suomeen vaan häivyn ja vien perheeni mukanani vielä, kun siihen on mahdollisuus.
Ei ole mahdollista . Ellet lähde ennen sotaa ja käytännössä katoa. Takaisin tullessa sinua voidaan syyttää rintamakarkuruudesta, max 4 vuotta vankeutta. Koskee myös ulkomailla asuvia tämä pykälä.
Naisväen lähetän länteen, mutta itse jään puolustamaan Suomea ja teen kaikkeni, että naapuri maksaa jokaisesta metristä Suomen maaperällä korkean hinnan. Jos ehdin täyttää 60 ennen tätä niin painun hemmettiin täältä oli tilanne rauhallinen tai ei.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Äitejä ja lapsia tuskin mihinkään tarvii. Helpompi niiden sotilaidenkin keskittyä sotimaan kun vaimot ja tyttöystävät on turvassa. Sodassa oikeasti rais ka taan edelleen naiset.
Vaimot ja tyttöystävät pyörittää yhteiskuntaa kun miehet sotii. Ei täältä sodan alettua pääse pois.
Eipä tuolla ukrainassakaan kukaan mitään pysty
Sitä se sota on. Se tehdään mitä niissä olosuhteissa pystytään. Ruokaa sielläkin syödään joka päivä.Eipä kuule syödä. Eipä juoda edes vettäkään edes monessa paikassa. Nälkään ja janoon nääntyvät siviilit ei auta armeijaa mitenkään.
Parissa viikossa olisi jo kuoltu nälkään, jos kukaan ei olisi syönyt tai juonut. Suomessa oli esimerkiksi patruunatehdas, jossa naiset valmisti ammuksia sotaan. Ei koko maata pommiteta yhtaikaa, muilla alueilla toimitaan silloin normaalimmin ja annetaan apua huonommilla alueille.
Ristuksen pönttö. Niin siellä juuri nyt tapahtuu. Siviilit kuolee kellareihin nälkään ja janoon.
Ei kuole koko maassa. Ainoastaan sota-alueilla. Suomessa on muuten erilainen laki kuin Ukrainassa. Suomessa on maanpuolustusvelvollisuus ihan jokaisella kansalaisella. Yritä laistaa, niin näet mitä tapahtuu.
Onko nilläkin, joilla on kaksi passiert? Jos sattuu käymään Suomessa niin pääseekö takaisin siihen toiseen kotimaahansa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Äitejä ja lapsia tuskin mihinkään tarvii. Helpompi niiden sotilaidenkin keskittyä sotimaan kun vaimot ja tyttöystävät on turvassa. Sodassa oikeasti rais ka taan edelleen naiset.
Vaimot ja tyttöystävät pyörittää yhteiskuntaa kun miehet sotii. Ei täältä sodan alettua pääse pois.
Eipä tuolla ukrainassakaan kukaan mitään pysty
Sitä se sota on. Se tehdään mitä niissä olosuhteissa pystytään. Ruokaa sielläkin syödään joka päivä.Eipä kuule syödä. Eipä juoda edes vettäkään edes monessa paikassa. Nälkään ja janoon nääntyvät siviilit ei auta armeijaa mitenkään.
Parissa viikossa olisi jo kuoltu nälkään, jos kukaan ei olisi syönyt tai juonut. Suomessa oli esimerkiksi patruunatehdas, jossa naiset valmisti ammuksia sotaan. Ei koko maata pommiteta yhtaikaa, muilla alueilla toimitaan silloin normaalimmin ja annetaan apua huonommilla alueille.
Ristuksen pönttö. Niin siellä juuri nyt tapahtuu. Siviilit kuolee kellareihin nälkään ja janoon.
Ei kuole koko maassa. Ainoastaan sota-alueilla. Suomessa on muuten erilainen laki kuin Ukrainassa. Suomessa on maanpuolustusvelvollisuus ihan jokaisella kansalaisella. Yritä laistaa, niin näet mitä tapahtuu.
Onko nilläkin, joilla on kaksi passiert? Jos sattuu käymään Suomessa niin pääseekö takaisin siihen toiseen kotimaahansa?
Siis kaksi passia?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos vaikka nyt aloitetaan siitä, että googlaat venäjän ja suomen armejan koon ja varustuksen. Tämän jälkeen ehkä ymmärrät, että se maan puollustaminen on sama kuin varma kuolema. Ei enää olla vuodessa 1945
Juuri tämä. Itse olen reservissä ja ei tulis mieleenkään jäädä Suomeen vaan häivyn ja vien perheeni mukanani vielä, kun siihen on mahdollisuus.
Ei ole mahdollista . Ellet lähde ennen sotaa ja käytännössä katoa. Takaisin tullessa sinua voidaan syyttää rintamakarkuruudesta, max 4 vuotta vankeutta. Koskee myös ulkomailla asuvia tämä pykälä.
Ulkomailla asuvia? Jos on kaksoiskansalaisuus?
En oo mihinkään karkuun lähdössä. Mutta ei se sota ole tänne tulossa. Venäjä ottaa Ukrainassa pahasti turpaansa.
Mua ei ole tarvittu tähänkään asti, joten ihmettelen että mihin minua nyt tarvitaan?
Minut on syrjäytetty elämästi ja yhteiskunnasta, ja päälle on tullut haukut vain. Mikä ihme voisi olla syynä että uhraisin tällaiselle itestäni mitään?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Työvelvollisuus koskee jokaista 18–67-vuotiasta, jolla on kotikunta Suomessa.
Kun työvelvollinen saa kutsun, hänen täytyy ilmoittaa asuin- tai oleskelupaikkansa työvoimaviranomaiselle. Työvoimaviranomainen antaa työvelvolliselle työmääräyksen, johon on kirjattu mm. työtehtävä, työpaikka ja työtehtävän kesto.
Ja tämä koskee Suomessa myös naisia! Ukrainan laki on eri ja siksi sieltä naiset pääsevät pois. Täällä muös naisilla on maanpuolustusvelvollisuus eli käytännössä työvelvollisuus, jos nainen ei ole käynyt armeijaa.
Se on jännä huomata, että omissa kavereissa lähtöä ovat suunnitelleet juurikin koko elämänsä yhteiskunnan rahoilla eläneet. Kun kerroin että Kela ei niitä tukia ulkomaille maksa ja että heilläkin on työvelvollisuus eli maasta ei voi poistua, alkoi hirveä älämöly miten voi olla näin kun kerran Ukrainastakin pääsi naiset pois. Meitä on hieman eri määrä tääll kuin ukrainalaisia ja jokaista tarvitaan poikkeisoloissa maata pyörittämään. Eli lopettakaa se omaan napaan tuijottaminen. Sinun henki ei ole yhtään sen arvokkaampi kuin jonkun toisen henki.
onneksi on c-paperit. ja työkyvyttömyyseläke. ei siis koske mua millään tavoin.
No voivoi. Olen työkyvyttömyyseläkkeellä itsekin ja nainen ja kyllä koen, että koskee myös minua!
Minä kyllä jäisin kenttäsairaalaan, hoitaja kun olen. Mutta minne laittaisin lapset?
Vierailija kirjoitti:
Minä kyllä jäisin kenttäsairaalaan, hoitaja kun olen. Mutta minne laittaisin lapset?
Tässä vastaus: https://yle.fi/aihe/artikkeli/2015/02/18/lahetettaisiinko-lapsia-nykyso…
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kun työvelvollinen saa kutsun, hänen täytyy ilmoittaa asuin- tai oleskelupaikkansa työvoimaviranomaiselle. Työvoimaviranomainen antaa työvelvolliselle työmääräyksen, johon on kirjattu mm. työtehtävä, työpaikka ja työtehtävän kesto.
Ja tämä koskee Suomessa myös naisia! Ukrainan laki on eri ja siksi sieltä naiset pääsevät pois. Täällä muös naisilla on maanpuolustusvelvollisuus eli käytännössä työvelvollisuus, jos nainen ei ole käynyt armeijaa.
Se on jännä huomata, että omissa kavereissa lähtöä ovat suunnitelleet juurikin koko elämänsä yhteiskunnan rahoilla eläneet. Kun kerroin että Kela ei niitä tukia ulkomaille maksa ja että heilläkin on työvelvollisuus eli maasta ei voi poistua, alkoi hirveä älämöly miten voi olla näin kun kerran Ukrainastakin pääsi naiset pois. Meitä on hieman eri määrä tääll kuin ukrainalaisia ja jokaista tarvitaan poikkeisoloissa maata pyörittämään. Eli lopettakaa se omaan napaan tuijottaminen. Sinun henki ei ole yhtään sen arvokkaampi kuin jonkun toisen henki.
12 luku
Maanpuolustus
127 §
Maanpuolustusvelvollisuus
Jokainen Suomen kansalainen on velvollinen osallistumaan isänmaan puolustukseen tai avustamaan sitä sen mukaan kuin laissa säädetään.
Oikeudesta saada vakaumuksen perusteella vapautus osallistumisesta sotilaalliseen maanpuolustukseen säädetään lailla.
onko se niin vaikea hyväksyä että maasta evakoidaan lapset, naiset, vanhukset ja sairaat koska ovat rasite maan ylläpidolle?
Maasta ei evakoida työikäisiä naisia, jos eivät ole eläkkeellä. Onko tätä niin vaikea hyväksyä?
https://yle.fi/aihe/artikkeli/2015/02/18/mita-naiset-tekisivat-sodan-ai…
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
12 luku
Maanpuolustus
127 §
Maanpuolustusvelvollisuus
Jokainen Suomen kansalainen on velvollinen osallistumaan isänmaan puolustukseen tai avustamaan sitä sen mukaan kuin laissa säädetään.
Oikeudesta saada vakaumuksen perusteella vapautus osallistumisesta sotilaalliseen maanpuolustukseen säädetään lailla.
onko se niin vaikea hyväksyä että maasta evakoidaan lapset, naiset, vanhukset ja sairaat koska ovat rasite maan ylläpidolle?
Maasta ei evakoida työikäisiä naisia, jos eivät ole eläkkeellä. Onko tätä niin vaikea hyväksyä?
https://yle.fi/aihe/artikkeli/2015/02/18/mita-naiset-tekisivat-sodan-ai…
Hankala sanoa, kyllä näiden kanssa saatetaan voida tehdä poikkeuksia. Suomellehan on myös etu jos osa väestöstä saadaan evakuoitua suojaan, eli toisinsanoen niitä ei tarvitsisi ruokkia.
Sotiminen ilman Naton turvatakuita on turhaa.