Onko muita, jotka harkitsevat muuttavansa sodan uhkan vuoksi?
Itse harkitsen tällä hetkellä muuttoa pois Itä-Suomesta esim. Tornio tai Haaparanta. Tuntuisi turvallisemmalta.. ja ehkä kannattaisi muuttaa jo ajoissa. Tarpeen tullen pääsisi rajan yli helposti turvaan (olen eläkeläisnainen). Äsken tämä avaukseni poistettiin muutamassa minuutissa.
Kommentit (80)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaikki kaupungit jotka on 50m säteellä rajasta pitäisi tyhjentää. Eli imatra, lappeenranta, onkohan vielä joensuu?
Siinä olisi turvavyöhyke ettei siviilit jää jalkoihin. Mikkeli on eka jossa on jo vähän turvallisempaa.en tajua miten itärajan asukkaat ei aio muuttaa. Itsesuojeluvaisto puuttuu?
Joensuussa ja juuri mietin muuttamista.
Paljon joensuusta on rajalle? Lappeenrannasta 25km. Ja se riittää siihen että rajan sieltä puolen voi jo rautaa sataa taivaalta. Muutto todellakin pois Lappeenrannasta, pitää olla hullu jos tänne uskaltaa jäädä.
Joensuulla on yhteistä rajaa Venäjän kanssa noin 30 kilsaa...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaikki kaupungit jotka on 50m säteellä rajasta pitäisi tyhjentää. Eli imatra, lappeenranta, onkohan vielä joensuu?
Siinä olisi turvavyöhyke ettei siviilit jää jalkoihin. Mikkeli on eka jossa on jo vähän turvallisempaa.en tajua miten itärajan asukkaat ei aio muuttaa. Itsesuojeluvaisto puuttuu?
Joensuussa ja juuri mietin muuttamista.
Paljon joensuusta on rajalle? Lappeenrannasta 25km. Ja se riittää siihen että rajan sieltä puolen voi jo rautaa sataa taivaalta. Muutto todellakin pois Lappeenrannasta, pitää olla hullu jos tänne uskaltaa jäädä.
En nyt tarkkaan muista paljonko on.. ehkä jotain 70-100km, mutta kuitenkin ”itä-rajalla” ollaan kaikki Itä-Suomessa. Mutta on totta, että tuo Lappeenrannan sijainti on tosi kylmäävä. Ymmärrän sinua täysin. Voi, kun koko sotaa ei tulisikaan Suomeen. Mielelläni en muuta pois, mutta alkaa olla paniikki mielessä, että olisiko tyhmää jäädä tänne..
Karjalainen -lehdessä sanoi tänään moni rajalla asuva, ettei edes pelkää sotaa. Aika rohkeita ovat..
On edelleen epätodennäköistä, että Suomeen tulisi sota. Mutta jos tulisi, niin en haluaisi lähteä Suomesta, vaikka olen nelikymppinen nainen jolla on pitkäaikaissairaus.
Tuntuu inhottavalta ajatus, että menisin toiseen maahan ja päivittelisin siellä uutissivuja netissä saadakseni tuoreimmat uutiset sodassa tai st elevasta koti-Suomesta.
Saati, että eläisin loppuelämäni pa-olai-ena jossain vieraassa maassa. Nyt tuntuu siltä, että mieluummin vaikka kuolisin täällä.
Blogini: https://ilouutinen.blogspot.fi/
Mitä te teette siellä 'turvassa'?
Vaikea kysymys, kun sodan syttyessä on kuitenkin tultava takaisin. Miten jättää sitten lapset keskenään toiseen maahankaan. Eikä se ihan yksinkertaista ole aloittaa kaikkea alusta Suomen ulkopuolella. Työllistyminen vaatii kielitaitoa ja uuteen kulttuuriin sopeutumista. Olen ollut kohtuu paljon Suomen ulkopuolella, mutta en minä mitenkään helppona ajatusta siltikään pidä. Nyt on miljoonia ihmisiä Ukrainasta lähtenyt ja paljon ihmisiä etsimässä töitä.
En muuta kun haliuan tappaa venäläisiä lasten ja naisten raiskaajia
Raukat vain hatkaavat merten taa.
Itse olen eläkeläinen. Siis en etsisi töitä. Asunnon vain tarvitsee. Ja ensimmäisenä en muuta ulkomaille vaan Suomessa muutan vain esim. lähemmäs länsirajaa. Siellä tarkkailen tilannetta. Jos uhkaava tilanne niin nopeasti Ruotsin puolelle. Ei ole sen kummempaa suunnitelmaa vielä valmiina, kun tuli tämä tilanne niin nopeasti..
Vierailija kirjoitti:
Vaikea kysymys, kun sodan syttyessä on kuitenkin tultava takaisin. Miten jättää sitten lapset keskenään toiseen maahankaan. Eikä se ihan yksinkertaista ole aloittaa kaikkea alusta Suomen ulkopuolella. Työllistyminen vaatii kielitaitoa ja uuteen kulttuuriin sopeutumista. Olen ollut kohtuu paljon Suomen ulkopuolella, mutta en minä mitenkään helppona ajatusta siltikään pidä. Nyt on miljoonia ihmisiä Ukrainasta lähtenyt ja paljon ihmisiä etsimässä töitä.
Miten niin on tultava takaisin? Olen asunut vakituisesti ulkomailla 10 vuotta enkä aio palata suomeen missään tilanteessa. Työvelvoite ei koske henkilöitä joilla ei ole kotikuntaa suomessa.
Vierailija kirjoitti:
Karjalainen -lehdessä sanoi tänään moni rajalla asuva, ettei edes pelkää sotaa. Aika rohkeita ovat..
Eivät edes julkaisisi jos joku kertoisi aikovansa muuttaa sodan takia pois maakunnasta. Kaikki eivät myöskään seuraa niin tarkkaan sotatapahtumia ja Putinin sekä hänen rosvojoukkonsa lausuntoja mm. Suomen asemasta suhteessa Venäjään...
En harkitse.
Mieheni on ulkomaalainen eikä asevelvollinen Suomessa. Hän sanoi että sodan syttyessä, voimme onneksi aina lähteä hänen kotimaahansa. Minä sanoin että oman työni vuoksi, en todennäköisesti olisi ensimmäisten lähtijöiden joukossa. Jonkun on jäätävä pitämään putiikkia pystyssä. Pakeneminen ei ole oma valintani ensimmäisenä. Oikeudenmukaisuus on minulle niin tärkeä arvo, se on selkärankani. Jos Suomeen hyökättäisiin, en lähtisi. Jos Suomi aloittaisi sodan, lähtisin.
Itselläni muutenkin jo taipumusta mt-ongelmiin (ahdistus/masennus/paniikki) ja tämä sodan uhka vain on nyt liian pelottava ja ahdistava tilanne. Tuntuu, että en vain voi jäädä paikoilleni vaan on toimittava eli vaikka muutettava. Pahin ajatus, ettei tekisi mitään ja myöhemmin olisi jo liian myöhäistä..
Itsekin mietin lähtemistä ja herkkänä ihmisenä pelkään kyllä paljon varsinkin omien lasteni puolesta. Mutta nyt, kun noita uhkauksia on alkanut taas Venäjältä satelemaan, esiin on tullut myös inho ja viha. Mikä oikeus heillä on uhata meidän maata ja kaikkia niitä arvoja, joita täällä rakastetaan. Kyllä minä jäisin ja taistelisin vapauden, tasa-arvon ja sivistyksen puolesta. Olen töissä lasten vakavia sairauksia hoitavassa yksikössä, joten tuntuisi väärältä paeta ennenkuin on aivan pakko.
Toivottavasti te pakenijat palatte helvetissä
Vierailija kirjoitti:
Mitä te teette siellä 'turvassa'?
Töitä, kastautuvat rannassa, kävelevät, katsovat kaunista merimaisemaa tai lukevat sisällä kirjaa. Elävät.
Se olisi kyllä hirvein kohtalo että jää miehitetyn saarretun kaupungin sisään mottiin. Ei pääse pakoon, ja sitten loppuu ruoka, juoma…