Onko muita, jotka harkitsevat muuttavansa sodan uhkan vuoksi?
Itse harkitsen tällä hetkellä muuttoa pois Itä-Suomesta esim. Tornio tai Haaparanta. Tuntuisi turvallisemmalta.. ja ehkä kannattaisi muuttaa jo ajoissa. Tarpeen tullen pääsisi rajan yli helposti turvaan (olen eläkeläisnainen). Äsken tämä avaukseni poistettiin muutamassa minuutissa.
Kommentit (80)
Vierailija kirjoitti:
Vaikea kysymys, kun sodan syttyessä on kuitenkin tultava takaisin. Miten jättää sitten lapset keskenään toiseen maahankaan. Eikä se ihan yksinkertaista ole aloittaa kaikkea alusta Suomen ulkopuolella. Työllistyminen vaatii kielitaitoa ja uuteen kulttuuriin sopeutumista. Olen ollut kohtuu paljon Suomen ulkopuolella, mutta en minä mitenkään helppona ajatusta siltikään pidä. Nyt on miljoonia ihmisiä Ukrainasta lähtenyt ja paljon ihmisiä etsimässä töitä.
Vain armeijan käyneen on tultava takaisin ulkomailta. Ei muiden. Mä muutan ruotsiin ja etsin töitä sieltä, puhun kohtalaista ruotsia.
Suomen kannattaisi vuokrata tai ostaa Espanjalta se Fuengirola. Ottaa toiseksi viralliseksi kieleksi suomi ja muuttaa nimeksi Vuenkirola.
Tai sitten joku Kanarian saarista mutta se voisi tulla jo liian kalliiksi.
No, en. Mutta jos asusin isommissa kaupungeissa niin ehdottomasti lähtisin harvaanasutulle maaseudulle. Huomattavan paljon pienempi mahdollisuus osua ohjus tai tyhjiöpommi tupaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vaikea kysymys, kun sodan syttyessä on kuitenkin tultava takaisin. Miten jättää sitten lapset keskenään toiseen maahankaan. Eikä se ihan yksinkertaista ole aloittaa kaikkea alusta Suomen ulkopuolella. Työllistyminen vaatii kielitaitoa ja uuteen kulttuuriin sopeutumista. Olen ollut kohtuu paljon Suomen ulkopuolella, mutta en minä mitenkään helppona ajatusta siltikään pidä. Nyt on miljoonia ihmisiä Ukrainasta lähtenyt ja paljon ihmisiä etsimässä töitä.
Vain armeijan käyneen on tultava takaisin ulkomailta. Ei muiden. Mä muutan ruotsiin ja etsin töitä sieltä, puhun kohtalaista ruotsia.
Heh, luulet sitten että jos Suomen lukko pettää, niin kasakka ei ole Tukholmassa? On sinulla luulot.
Minäkin voisin tarttua aseisiin, mutta minulla niitä ei ole, eikä armeijaa käytynä.
Joten pakko tehdä muunlainen varasuunnitelma.
A.K. 47
Vierailija kirjoitti:
Kaikki kaupungit jotka on 50m säteellä rajasta pitäisi tyhjentää. Eli imatra, lappeenranta, onkohan vielä joensuu?
Siinä olisi turvavyöhyke ettei siviilit jää jalkoihin. Mikkeli on eka jossa on jo vähän turvallisempaa.en tajua miten itärajan asukkaat ei aio muuttaa. Itsesuojeluvaisto puuttuu?
Täällä itärajalla ei asu mitään vellihousuja, vaan me jäämme tänne ja puolustamme kotejamme. Täällä on totuttu Venäjän uhkaan. Me emme vähästä hätkähdä. Mutta menkää te pelkurit ihan mihin haluatte. Me puolustetaan isänmaata sitten teidänkin edestänne.
Tää on noin sadas aloitus tältä samalta i di oo tilta
Mode herää jo
Ei mulla henkilökohtaisesti ole täällä mitään, joten on ollut suunnitelmissa muutto sitten kun valmistun, voisiko se Venäjä odottaa siihen asti.
Tosin työni olisi tarkoitus hyödyttää myös Suomea joten tarkemmin ajatellen voisiko se Venäjä pysyä siellä missä onkin.
En harkitse enää. Muutin jo Kanarialle pysyvästi, ennen olin siellä vain osan vuodesta.
Vierailija kirjoitti:
"meidän on yhdessä luotava maa,
Raukat vain menkööt merten taa"
Näin mietti Jonne sotakiimassaan
Vauvapalstalla uhotessaan
Näppissoturi jo vuosia
Omasta mielestään niin kovin urhea
Hänestä suuri sotasankari tulisi
Hän veisi, ei enää ulisi
Vierailija kirjoitti:
Toki voitte muuttaa ulkomaille ennen sotaa, mutta muistakaa että olette silloin sotilaskarkureita, ettekä voi enää koskaan palata Suomeen.
Miten mä olen sotilaskarkuri jos muutan ulkomaille enne sotaa?!
Nyt en ole muuttamassa hätiköidysti, mutta jos Suomi ei liity Natoon, niin tästä tulee varsinainen auringonlaskun maa. Siinä tapauksessa muutetaan jonnekin ulkomaille niin, että lapsi saa alkuun opinnot ulkomailla ja pääsee ulkomailla töihin. Täältä lähtevät silloin kaikki nuoret, koulutetut ihmiset muualle.
En harkitse. Velvollisuuteni olisi osallistua puolustukseen.
N53
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Puolustusvoimien mielestä ulkosuomalaisilla (eli ulkomailla pysyvästi asuvilla suomalaisilla) ei ole roolia Suomessa kriisin sattuessa. Toki palata varmaan saa jos haluaa.
Vierailija kirjoitti:
Varautukaa siihen, että se asioiden hoitaminen ei ihan ole suitsait toimintaa siellä 'ulkomailla'. Kielitaito ja / tai hyvä tulkki kannattaa varata hyvissä ajoin haltuun. Paljon käteistä. Niin ja ryöstelyt ovat ihan eri luokkaa siellä välimeren rantamaissa....
Parempi sekin kuin jäädä sodan jalkoihin?
Vierailija kirjoitti:
Itsekin mietin lähtemistä ja herkkänä ihmisenä pelkään kyllä paljon varsinkin omien lasteni puolesta. Mutta nyt, kun noita uhkauksia on alkanut taas Venäjältä satelemaan, esiin on tullut myös inho ja viha. Mikä oikeus heillä on uhata meidän maata ja kaikkia niitä arvoja, joita täällä rakastetaan. Kyllä minä jäisin ja taistelisin vapauden, tasa-arvon ja sivistyksen puolesta. Olen töissä lasten vakavia sairauksia hoitavassa yksikössä, joten tuntuisi väärältä paeta ennenkuin on aivan pakko.
On ne sen selittäneet, mutta riittääkö ymmärrystä käsittää, mehän halutaan olla suvereeneja.
Koko elämä on täällä, joten en ole valmis ainakaan vielä muuttamaan. Lasten koulut ja kaverit. Asumme Joensuussa.
Se on totta että kauppaa ja verkkokauppaa tarvitaan. Oli sitten sama tai eri paikkakunta. Lähialueella kuitenkin. Myös kuljetuspalvelut.