Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Vspaaehtoisesti lapseton loukkaantuu kun

Vierailija
14.08.2015 |

sille sanoo, että "no hyvä ettet hanki lapsia, kun noin ajattelet". Siis sen jälkeen kun ovat itse sanoneet etteivät missään nimessä halua, ei sovi heille?!? :D.

Oon nyt kolme kertaa huomannu tän reaktion. Hämmentävää :D

Kommentit (106)

Vierailija
41/106 |
15.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.08.2015 klo 22:13"]

Moni vela väittää, että "ei siitä ole kyse, ettenkö osais hoitaa lasta ja kasvattaa". Mutta velasta ei ole vanhemmaksi, juuri niistä samoista syistä miksi ovat veloja. Näkevät lapset etusijassa taakkoina ja elämänrajoitteina. Ei siinä muista vanhemmuuden taidoista tarvi enää puhuakaan. Erikseen sitten toki ne, jotka myöntävät etteivät he pysty pitämään huolta lapsesta. Rehellisiä vastuullisuuden lisäksi.

[/quote]

No tarkoittaa varmaan sitä, että osaisi huolehtia lapsesta jos se kiinnostaisi. En itsekään halua omia lapsia, mutta lapset muuten on ihan kivoja. Ei vapaaehtoisesti lapseton välttämättä pidä lapsia taakkana.

Vierailija
42/106 |
15.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.08.2015 klo 22:46"]Koska moni vela on narsisti.
[/quote]

Hohhoijaa ja narsistikortti vedetty taas esiin...

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/106 |
15.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.08.2015 klo 14:06"][quote author="Vierailija" time="14.08.2015 klo 22:13"]

Moni vela väittää, että "ei siitä ole kyse, ettenkö osais hoitaa lasta ja kasvattaa". Mutta velasta ei ole vanhemmaksi, juuri niistä samoista syistä miksi ovat veloja. Näkevät lapset etusijassa taakkoina ja elämänrajoitteina. Ei siinä muista vanhemmuuden taidoista tarvi enää puhuakaan. Erikseen sitten toki ne, jotka myöntävät etteivät he pysty pitämään huolta lapsesta. Rehellisiä vastuullisuuden lisäksi.

[/quote]

No tarkoittaa varmaan sitä, että osaisi huolehtia lapsesta jos se kiinnostaisi. En itsekään halua omia lapsia, mutta lapset muuten on ihan kivoja. Ei vapaaehtoisesti lapseton välttämättä pidä lapsia taakkana.
[/quote]

Mutta kun se ei sinua kiinnosta, niin sinusta ei vanhemmaksi ole ja hyvä ettet lapsia tee :)

Vierailija
44/106 |
15.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.08.2015 klo 09:17"]

Olisin varmasti parempi isä kuin tyypillinen palstamamman mies jo ihan sen takia, etten kehtaisi olla perheessä vapaamatkustajana. En minä silti vapaaehtoisesti halua tuohon hulluuteen ryhtyä.

[/quote]

Mulla kans toi, etten kehtaisi vapaamatkustaa ja jos kumppani olisi samanlainen, lapsiperhe toimisi varmaan loistavasti.
Mutta enpä itsekään halua lapsia, joten toivottavasti löydän joskus sun kaltaisen miehen.

Vierailija
45/106 |
15.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.08.2015 klo 13:46"]

Mä sanon ensi kerralla vaan "OK", kun joku kertoo syistään olla hankkimatta lapsia. Tääkin varmaan loukkaa jotakuta... Ap

[/quote]

Jos useampi vela on tuosta suuttunut niin kyllä silloin on ajankohdassa/asian esityksessä vikaa!!

Et ole ehkä osannut esittää asiaa niin ystävällisesti kuin luulet!

Vierailija
46/106 |
15.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.08.2015 klo 14:11"]

[quote author="Vierailija" time="15.08.2015 klo 14:06"][quote author="Vierailija" time="14.08.2015 klo 22:13"] Moni vela väittää, että "ei siitä ole kyse, ettenkö osais hoitaa lasta ja kasvattaa". Mutta velasta ei ole vanhemmaksi, juuri niistä samoista syistä miksi ovat veloja. Näkevät lapset etusijassa taakkoina ja elämänrajoitteina. Ei siinä muista vanhemmuuden taidoista tarvi enää puhuakaan. Erikseen sitten toki ne, jotka myöntävät etteivät he pysty pitämään huolta lapsesta. Rehellisiä vastuullisuuden lisäksi. [/quote] No tarkoittaa varmaan sitä, että osaisi huolehtia lapsesta jos se kiinnostaisi. En itsekään halua omia lapsia, mutta lapset muuten on ihan kivoja. Ei vapaaehtoisesti lapseton välttämättä pidä lapsia taakkana. [/quote] Mutta kun se ei sinua kiinnosta, niin sinusta ei vanhemmaksi ole ja hyvä ettet lapsia tee :)

[/quote]

Alkuperäinen väite oli se, että velat pitävät lapsia taakkoina ja vain väittävät, että osaisivat hoitaa niitä. Minulla on muut syyt olla hankkimatta lapsia, vaikka vanhempana olisin varmaankin hyvä.

Vierailija
47/106 |
15.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.08.2015 klo 14:12"][quote author="Vierailija" time="15.08.2015 klo 09:17"]

Olisin varmasti parempi isä kuin tyypillinen palstamamman mies jo ihan sen takia, etten kehtaisi olla perheessä vapaamatkustajana. En minä silti vapaaehtoisesti halua tuohon hulluuteen ryhtyä.

[/quote]

Mulla kans toi, etten kehtaisi vapaamatkustaa ja jos kumppani olisi samanlainen, lapsiperhe toimisi varmaan loistavasti.
Mutta enpä itsekään halua lapsia, joten toivottavasti löydän joskus sun kaltaisen miehen.
[/quote]

Tässä. Te velat näette tämän hulluutena. Tuo asenne itsessään tekis teidän vanhemmuudesta melkoisen vaikeaa. Ku meille vanhemmille tää on vaan elämää. Ei hulluutta :)

Vierailija
48/106 |
15.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.08.2015 klo 13:30"]

[quote author="Vierailija" time="15.08.2015 klo 13:08"][quote author="Vierailija" time="15.08.2015 klo 06:14"] En minä halua koiraakaan. En inhoa niitä. Jaksaisin varmaan hoitaa ja kasvattaa. Ei vaan huvita. Ihan samalla lailla ei huvita tehdä lapsia. Ei minua huvita harrastaa zumbaakaan. Sanoisiko ap minulle - sinusta ei olisi koiran omistajaksi ja kasvattajaksi! Hyvä, ettet hanki! - sinusta kyllä ei olisikaan zumbaajaksi. Et pärjäisi siinä [/quote]   Eihän tuossa ekassa sanottu mitään pärjäämisestä? Eli - En todellakaan halua koiraa, koska en jaksa ulkoilluttaa sitä. - Hyvä ettet ole hankkinut koiraa, kun ajattelet noin. tai -En todellakaan halua mennä zumbaan, inhoan musiikin tahdissa huppelyä. -Hyvä ettet mene sinne, kun koet sen noin. Aika neutraalia, kun ei laita omia tulkintoja mukaan. Vai pitääkö kaikkeen vastata vain myötäillen - Voi kuinka sääli koiria, sinä olisit varmasti todella hyvä kasvattaja! - Hienoa, zumba onkin vain ylipainoisille laumasieluille! [/quote] Mutta MIKSI on pakko vastata noin tympeästi? Kuulostaa ettei sulla ole minkäänlaisia sosiaalisia taitoja. Ei ne loukkaannu varsinaisesti sun kommentista vaan ei jaksa sunlaisen ihmisen seuraa. Vois kommentoida siihen zumbajuttuun että "no ehkä voisit tykätä vaikka lenkkeilystä tai joogasta?" sen sijaan että hierot toisen naamalle hänen huonoja puoliaan.

[/quote]

Miten niin huono puoli :D? Mikä huono puoli siinä on, jos joku ei halua lapsia? Ja varsinkin jos henkilö itse ottaa asian esille.

Leikkuupuimuriin, koiraan ja zumbaan vertaaminen ei kuitenkaan ole sama asia, noista pääsee hyvin helposti eroon milloin tahansa. Lapsestakin toki pääsee eroon, muttei niin näppärästi, ja se halu saada omia lapsia on kuitenkin aika ykkösasia. Eri ihmisillä on erilaiset edellytykset pärjätä vanhempana, mutta jos ei ole halua/kiinnostusta, niin ei mikään potentiaalinen kyvykkyys merkitse mitään. Vaikka olisi sitten lopulta sellainen tilanne, että vanhempana et pärjää lapsesi kanssa, lapsi otetaan huostaan ja saat tavata sitä valvotusti kerran viikossa, niin jos yhä haluat olla lapsestasi kiinnostunut vanhempi ja haluat lapsen parasta, niin tilanne voi lapselle olla ihan hyvä. Jos taas et alunperinkään ole lapsiasioista kiinnostunut, niin vaikka puitteet olisi kunnossa, lapsi kärsii kuitenkin, sitä vaan ei välttämättä kukaan huomaa. Tai jos lapsi ei kärsikään, niin itse olet joutunut yli-inhimillisesti venymään selvitäksesi vanhemmuuteen kuuluvista haasteista ilman sisäistä motivaatiota.

Ehkä noissa apn tilanteissa tunnelma on vaan molemminpuolisesti latistunut, ja vela-osapuolikin on huomannut ettei ehkä ollut paras tilanne tai sanavalinta häneltä. Siltä ainakin kuulostaa, että ehkä sinänsä neutraali asia on kuitenkin sanottu niin, että se erottaa ystäviä eikä avaa keskustelua.

Vierailija
49/106 |
15.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.08.2015 klo 22:13"]

[/quote]

No kun kyse ei ole siitä, olen minäkin kasvattanut ja hoitanut lasta, kaikki meni hyvin. Varmasti pärjäisin oman lapsen kanssa myös, mutta tiedostan että elämäntilanteeni tulee aina olemaan lapselle soveltumaton siksi en niitä halua.

Vierailija
50/106 |
15.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä myös veikkaan että asiaa ei ole esitetty missään hyvässä hengessä niin kuin ap väittää. 

Vierailija
51/106 |
15.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.08.2015 klo 13:53"][quote author="Vierailija" time="15.08.2015 klo 13:39"]

[quote author="Vierailija" time="15.08.2015 klo 13:30"][quote author="Vierailija" time="15.08.2015 klo 13:08"][quote author="Vierailija" time="15.08.2015 klo 06:14"] En minä halua koiraakaan. En inhoa niitä. Jaksaisin varmaan hoitaa ja kasvattaa. Ei vaan huvita. Ihan samalla lailla ei huvita tehdä lapsia. Ei minua huvita harrastaa zumbaakaan. Sanoisiko ap minulle - sinusta ei olisi koiran omistajaksi ja kasvattajaksi! Hyvä, ettet hanki! - sinusta kyllä ei olisikaan zumbaajaksi. Et pärjäisi siinä [/quote]   Eihän tuossa ekassa sanottu mitään pärjäämisestä? Eli - En todellakaan halua koiraa, koska en jaksa ulkoilluttaa sitä. - Hyvä ettet ole hankkinut koiraa, kun ajattelet noin. tai -En todellakaan halua mennä zumbaan, inhoan musiikin tahdissa huppelyä. -Hyvä ettet mene sinne, kun koet sen noin. Aika neutraalia, kun ei laita omia tulkintoja mukaan. Vai pitääkö kaikkeen vastata vain myötäillen - Voi kuinka sääli koiria, sinä olisit varmasti todella hyvä kasvattaja! - Hienoa, zumba onkin vain ylipainoisille laumasieluille! [/quote] Mutta MIKSI on pakko vastata noin tympeästi? Kuulostaa ettei sulla ole minkäänlaisia sosiaalisia taitoja. Ei ne loukkaannu varsinaisesti sun kommentista vaan ei jaksa sunlaisen ihmisen seuraa. Vois kommentoida siihen zumbajuttuun että "no ehkä voisit tykätä vaikka lenkkeilystä tai joogasta?" sen sijaan että hierot toisen naamalle hänen huonoja puoliaan. [/quote] No miksi pitää sitten sitä omaa lasten hankkimattomuuttaan niin tympeästi toitottaa? Joillakin meistä on lapsia, ei aina tunnu kivalta kun lapsiperhe-elämän huonoilla puolilla oikein mässäillään, kun ei itse eletä sitä.

[/quote]

Öhh, ehkä vela ei ns. huomaa niitä lapsiperhe-elämän hyviä puolia, koska hän ei itse halua lapsia ja lapsiperhe-elämää. Vähän samoin kuin sellainen, joka ei hevosta halua ja jota ei hevoset edes kiinnosta, ei ymmärrä hevosen omistamisen hienoja puolia. Silloin huomaa vain ne huonot puolet, mutta ei kai se vähennä hyviä puolia niiltä, joilla hevonen on?

Jotenkin tulee joskus mieleen, että lapsiperheelliset jollakin tavalla odottavat muiden kaiken aikaa ihastelevan lapsiperhe-elämää ja jos joku ei niin tee, se koetaan kauheana epäkohteliaisuutena. Jos hevosenomistaja alkaisi käyttäytyä samoin, ei hänellä olisi kohta kovinkaan paljon ystäviä.
[/quote]

Niillä lapsillakin on korvat ja mee kuulevat ja ymmärtävät, kun sanot, että et tykkää lapsista. Sen sijaan lapsilla on rajalliset keinot käsitellä siitä aiheutuvaa mielipahaa ja olla ottamatta itseensä

Vierailija
52/106 |
15.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uutisia sulle, ihmiset tuppaa loukkaantumaan jos niille kettuilee. Millä logiikalla lapsia haluamaton olisi kyvytön vanhempi. Lapsia saaneiden katkeruus ja kateus lapsettomia kohtaa on kyllä näissä ketjuissa käsin kosketeltavissa.

Vierailija
53/106 |
15.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tuo lause kovin kohteliaalta kyllä kuulosta kun se alkaa "tokaisu" sanalla no..

Yleensä kun käytetään no-tokaisua niin se kuulostaa tosi tympeältä tyyliin "no selvä" tai "no mennään nyt sitten" tai "no koita nyt mennä" jne..

Katsoppas ap peiliin nyt vaan miten puhut ystävillesi vaikka ne kuinka totuuksia olisivat!

Vierailija
54/106 |
15.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos tuollainen kommentti esitetään oikeasti hyvässä hengessä ('Olen onnellinen puolestasi siitä, että olet löytänyt itsellesi sopivan tavan elää'), en loukkaannu siitä. Mutta 99 % kerroista tuo tokaisu on tarkoitettu loukkaukseksi ('Oletkin liian huono selviytyäksesi tästä').

Vierailija
55/106 |
15.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.08.2015 klo 14:24"]Ei tuo lause kovin kohteliaalta kyllä kuulosta kun se alkaa "tokaisu" sanalla no..

Yleensä kun käytetään no-tokaisua niin se kuulostaa tosi tympeältä tyyliin "no selvä" tai "no mennään nyt sitten" tai "no koita nyt mennä" jne..

Katsoppas ap peiliin nyt vaan miten puhut ystävillesi vaikka ne kuinka totuuksia olisivat!
[/quote]

Vastasin samassa hengessä kuin minulle puhuttiin. En ala ketään mielistelemään tai kehumaan "mahdollisesti hyväksi vanhemmaksi", jos lapsiperhe-elämääni kauhistellaan. Ap

Vierailija
56/106 |
15.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.08.2015 klo 14:14"]

[quote author="Vierailija" time="15.08.2015 klo 14:12"][quote author="Vierailija" time="15.08.2015 klo 09:17"] Olisin varmasti parempi isä kuin tyypillinen palstamamman mies jo ihan sen takia, etten kehtaisi olla perheessä vapaamatkustajana. En minä silti vapaaehtoisesti halua tuohon hulluuteen ryhtyä. [/quote] Mulla kans toi, etten kehtaisi vapaamatkustaa ja jos kumppani olisi samanlainen, lapsiperhe toimisi varmaan loistavasti.
Mutta enpä itsekään halua lapsia, joten toivottavasti löydän joskus sun kaltaisen miehen. [/quote] Tässä. Te velat näette tämän hulluutena. Tuo asenne itsessään tekis teidän vanhemmuudesta melkoisen vaikeaa. Ku meille vanhemmille tää on vaan elämää. Ei hulluutta :)

[/quote]Kyllä minä tiedän, ettei minun kannata hankkia lapsia. Se on ihan itsestäänselvää. Mutta en tiedä, miksi asia pitää minulle erikseen sanoa. Pidätkö minua tosiaan niin tyhmänä, että harkitsisin hankkivani lapsia, vaikka en niitä halua? Melkoisen alentuvaa käytöstä.

Vierailija
57/106 |
15.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.08.2015 klo 14:29"][quote author="Vierailija" time="15.08.2015 klo 14:24"]Ei tuo lause kovin kohteliaalta kyllä kuulosta kun se alkaa "tokaisu" sanalla no..

[/quote]

Vastasin samassa hengessä kuin minulle puhuttiin. En ala ketään mielistelemään tai kehumaan "mahdollisesti hyväksi vanhemmaksi", jos lapsiperhe-elämääni kauhistellaan. Ap
[/quote]

öö miksi sitten aloituksessa ihmettelet miksi vela suuttuu?!
Ei ole mikään syy ivailla velalle jos hän sanoo OMASTA elämästään ettei halua lapsia!!

Vierailija
58/106 |
15.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minua ei myöskään tarvitse väittää hyväksi vanhemmaksi. Ei minulla ole mitään halua tai tarvetta olla hyvä vanhempi. Ei ole kohteliaisuus sanoa, että olisin hyvä vanhempi. Voisin olla ominaisuuksieni puolesta myös hyvä turkistarhuri, mutta ei tuon sanominen ole myöskään kohteliaisuus.

Vierailija
59/106 |
15.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisin itse varovainen tuollaisissa tokaisuissa, koska ei voi tietää, onko vapaaehtoinen lapsettomuus lopulta vapaaehtoinen valinta. Joillekin kyvyttömyys saada lapsia tai muu lasten hankinnan estävä juttu voi olla niin kipeä asia, että helpompaa sanoa ettei halua ollenkaan.  

En tällä ollenkaan tarkoita että kaikki velat olisivat salaa kipuilijoita, älkää käsittäkö niin, vaan tarkoitan sitä, ettei koskaan voi tietää mitä on henkilökohtaisten valintojen taustalla. Jos siellä sitten onkin jotain mihin ei voi itse vaikuttaa, tuollaiset sanomiset voivat loukata. 

Vierailija
60/106 |
15.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.08.2015 klo 22:46"]

Koska moni vela on narsisti.

[/quote]

ja tässä nähdäänkin tämän koko ketjun pääasiallinen TODELLINEN pointti. syyllistäminen ja demonisointi. ai kauheeta kun ajattelee, että elämällä on muutakin tarjottavaa kuin vanhemmuus. ai kauheeta kun joku kehtaakin päättää itse, eikä antaa yhteisö/vertaispaineen sanella elämäänsä. ai kauheeta kun jollakin ei ole kannat katossa välittömästi kun täyttää 20v.

jos moni vela on narsisti, moni lapsen hankkinut on hankkinut lapsen vain ja ainoastaan sen takia, että saa hyväksyntää ja ihailua edes joltain. heidän elämällään ei oikeasti ole mitään muuta tarkoitusta kuin toimia siitostammana. 

toi on ofc provo, mutta täytyy myös muistaa, että osa vanhemmista ovat vanhempia kun "muutkin ovat". eivät he toivoneet lasta, eikä suunnitelmallisuutta ollut nimeksikkään. kaverin saama lapsi vaan herätti sen kuumeen, ja tottakai meillekkin pitää saada lapsi koska noillakin on ja se nyt vain on jokaisen velvollisuus vai mitä?

toki voidaan myös lopettaa paskanjauhanta ja hyväksyä se tosiasia, että jokainen elää omaa elämäänsä vain itselleen ja mukaan liittyy vain läheiset. sulla ei ole sanavaltaa mihinkään, kuten ei mullakaan. ja hyvä niin.

-m35

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kuusi kolme