Jos pakenisitte sotaa kaupungista maalle mökille tai evakuointikeskukseen (ulkomaille sodan aikaan ei saa mennä), mitä yekisitte arvotavaroillenne?
Ukrainassa evakuointijunistakin häädrttiin suuret matkalaukut. Pieni nyssykkä saa jäädä.
Mihin ihmeeseen laitatte arvotavarat jos teillä sellaisia on?
Kommentit (141)
Vierailija kirjoitti:
Tässähän juuri sanottiin ettei rajan yli pääse sota-aikana. Meillä ei ole muuta arvokasta kuin lp-levyt ja yksi taulu. En siis teksti mitään.
Jos aikoo maasta lähteä se pitää tehdä tässä ihyvinkin piakkoin. Asunto vuokralle tai myyntiin ja irtisanoutuminen töistä, jos ei etätyömahdollisuutta.
Niin mutta minnekäs menisi? Mistä löydät maan, johon ei varmasti sotaa tule koskaan? Vielä vähän aikaa sitten Suomesta moni uskoi samaa, mutta enää ei.
Riippuu varmaan arvotavaroista. Huonekalut+hauraat/hankalasti liikuteltavat joutuu jättämään, korut menee vaikka päälle puettuna, sama minkä tekisin jos omistaisin designer-vaatteita. Pieni reppu/laukku jäisi sitten oikeasti tarpeelliseen ja hyödylliseen käyttöön kuten elin-, hygienia- ja ensiaputarvikkeille.
Eli korut+rahat vyölaukkutyylisesti vaatteiden alle ja ne hintavat ei-malta-luopua ryysyt kerrospukeutuen päälle, selkään reppu välttämättömistä arkitavaroista ja ruuasta.
Nykyisellään ei oikeastaan mitään sellaista ole etteikö sen voisi taaksensa jättää, ja ne vähät välttämättömyydet mahtuu yhteen ysärityyliseen minireppuun.
Sama kuin viime sodan aikana eli piiloon. Setä haki Karjalan puolelta 1990-luvulla pöytähopeat kotiin.
Mihin te kaikki olette oikeen lähdössä?
Nuita lähdetä karkuun, vaan anneetaan pataan.
Vierailija kirjoitti:
Voiko ahneen itsekeskeisyydellä olla mitään rajaa. Toisessa maassa käydään sotaa ja ensimmäinen asia mikä tulee mieleen että kuinka MINÄ pidän huolen MINUN arvotavaroistani vaikkei täällä edes ole mitään sodan riskiä.
Höh. Minä kysynkin jos sama tapahtuu täällä. Suomikin voi joutua sotaan. Tämä mahdollisuus on otettava huomioon.
Eli jos joutuu lähtemään keskustasta, mitä arvotavallelle tekee. Ihan aiheellinen kysymys, jota varmaan moni ukrainassakin miettii.
Meillä on iso auto, mihin saisi kyllä pakattua kaiken aidosti tärkeän. Irtaimistolla ei ole minulle mitään merkitystä, vaikka niissä onkin jonkin verran rahaa kiinni. Tärkeät paperit, kultakorut (=rahaa), läppärit ja tabletit latureineen mahtuu aika pieneen kassiin, lopun tilan voi täyttää vaatteilla, kengillä ja ruualla. Ja jos tulisi sellainen tilanne, että on pakko juosta niiltä sijoiltaan, niin perhe on ainoa millä on jotain arvoa.
Ei niitä arvotavaroita saa mihinkään... sotatilanne on kuin 'kuolema' ja vanha elämä loppu ja uusi elämä alkaa... et niitä tavaroita voi taivaaseenkaan ottaa joten sotatilanne on kuoleman harjoittelutilanne...
Minulla ei ole arvotavaraa, ei ole sellaisia esineitä, joita raahasin mukana. Autoa ei ole . Omistan asunnon, jossa vuokralainen. Jos kriisi tulisi päälle, muutaman valokuvan vanhemmistani ja aikuisista pojistani ottaisin mukaan.
Vierailija kirjoitti:
Mihin te kaikki olette oikeen lähdössä?
Nuita lähdetä karkuun, vaan anneetaan pataan.
En tarkoita, että ulkomaille lähdettäisiin tietenkään.
Mutta kaupunkien keskustoista saattaa olla pakko poistua kauemmaksi jonnekin. Silti toki valmiina palvelemaan maataan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voiko ahneen itsekeskeisyydellä olla mitään rajaa. Toisessa maassa käydään sotaa ja ensimmäinen asia mikä tulee mieleen että kuinka MINÄ pidän huolen MINUN arvotavaroistani vaikkei täällä edes ole mitään sodan riskiä.
Höh. Minä kysynkin jos sama tapahtuu täällä. Suomikin voi joutua sotaan. Tämä mahdollisuus on otettava huomioon.
Eli jos joutuu lähtemään keskustasta, mitä arvotavallelle tekee. Ihan aiheellinen kysymys, jota varmaan moni ukrainassakin miettii.
Oletko tosissasi?
Jos Venäjä hyökkää Suomeen niin silloin on jo kolmas maailmansota tulilla. Ketä kiinnostaa "arvotavarat" Hyvä jos ollaan elossa vuoden päästä.
Mun kallein irtain esine on mun fillari. Jos se ei toimi kulkupelinä niin se jäisi sitten kotiin. Silloin kun on pakko lähteä niin ihan sama sille tavaralle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Rajan yli ei saa mennä.
Miksi ei? Entä jos valtio evakoi?Työikäisillä on maanpuolustusvelvollisuus. Siksi ei ulkomaille pääse.
Kysynkin tilannetta, jossa paetaan maan sisällä pois asutuskeskuksista.
No ihan varmasti monet lähtisivät ja pääsisivät rajan yli tavalla tai toisella. Jää sinä vapaasti työvelvollisuuttasi täyttämään pommitusten keskelle. Poliitikot eivät ole pitäneet huolta edes siitä, että pommisuojia olisi riittävästi kaikille.
Vierailija kirjoitti:
Tässähän juuri sanottiin ettei rajan yli pääse sota-aikana. Meillä ei ole muuta arvokasta kuin lp-levyt ja yksi taulu. En siis teksti mitään.
Jos aikoo maasta lähteä se pitää tehdä tässä ihyvinkin piakkoin. Asunto vuokralle tai myyntiin ja irtisanoutuminen töistä, jos ei etätyömahdollisuutta.
Se ei ole totta, että rajan yli ei pääsisi, kyllä pääsee, perustuslaki takaa sen oikeuden. Venäjältä ei kohta enää pääse, eikä Neuvostoliitosta, eikä DDR:stä päässyt, länsimaisista dempkratioista pääsee kyllä. Joku hullu levittää sitä 'ei pääse'- disinformaatiota täällä koko ajan, mutta on siis väärässä.
Toinen asia on, että se voisi olla kyllä vaikeaa, ilman autoa, bensaa ja tiet tukossa. Mitään ylimääräisiä arvotavaroita ei pystyisi raahaamaan. Asiakirjoista kannattaa ottaa valokuvat muistitikulle, se mahtuu taskuunkin. Lähinnä lähtijöitä olisivat lapset, vanhukset ja naiset, reppu selässä käytännössä. Iso osa kassien tilasta menisi vesipulloihin, eväsruokaan, lääkkeisiin sekä vaatteisiin. Kynttilänjalat yms joutuu unohtamaan sodassa.
Me ei omisteta mitään sellaista arvokasta, jota ei saisi mukaan. Paitsi asunto. Muuten ollaan laitettu rahat lähinnä säästöön ja osakkeisiin, jotka eivät tosiaan ole minään paperisina osakekirjoina fyysisissä salkuissa. Meillä on kaikilla kalliit läppärit, puhelimet, kuulokkeet ja kellot jne. elektroniikkaa, mutta nehän nyt kulkee muutenkin mukana telkkareita lukuunottamatta.
Niillä kotiin sodan jalkoihin jäävillä tavaroilla olisi enemmän tunnearvoa kuin rahallista arvoa. Esim. 9-vuotiaalla tyttärelläni on valtava kokoelma pehmoleluja, joita ei millään voisi ottaa mukaan. 7-vuotiaalla pojallani on taas legokokoelma, jonka jättäminen olisi hänelle kova paikka. Itselläni ei ole niin suurta tunnesidettä tavaroihin, että en kestäisi. Enemmän kirpaisisi kodin ja turvallisuudentunteen menettäminen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Rajan yli ei saa mennä.
Miksi ei? Entä jos valtio evakoi?Työikäisillä on maanpuolustusvelvollisuus. Siksi ei ulkomaille pääse.
Kysynkin tilannetta, jossa paetaan maan sisällä pois asutuskeskuksista.
No ihan varmasti monet lähtisivät ja pääsisivät rajan yli tavalla tai toisella. Jää sinä vapaasti työvelvollisuuttasi täyttämään pommitusten keskelle. Poliitikot eivät ole pitäneet huolta edes siitä, että pommisuojia olisi riittävästi kaikille.
Onnellista loppuelämää sitten sulle vaan kun saat seurata uutisista kuinka muu kansa pistää hullulle diktaattorille vastaan ja itse pakenet karkuun kuin mikäkin rotta. Varmaan on helppoa katsoa jatkossa ihmisiä silmiin ja silleen. Mutta joiltakin ihmisiltä kai puuttuu täysin minkäänlainen omatunto.
Hyvä et tällanenkin ketju on. Näitä olen itsekin miettinyt kovasti. Tuntuu tulevaisuus kovin pelottavalle.
Aivan varmasti tuhoutuneita asuntoja ryösteltäisiin. Kyllä monille vähänkin arvokas tavara kelpaisi esim. elektroniikka.
Vierailija kirjoitti:
Luuletko, etteivät Suomen raharikkkaat varaudu Venäjän hyökkäykseen?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Luuletko, etteivät Suomen raharikkkaat varaudu Venäjän hyökkäykseen?
Tottakai ne varautuu, paskahousuja kun ovat kaikki. Mutta irvokasta sitä silti on lukea.
Piti ihan katsella ympärilleni. En keksi mitä täältä joku haluisi tulla sodan keskellä ryöstämään tai mikä olisi niin suurtaja etten mukaani saisi.
Joo löytyy muutaman tonnin sohvaa ja telkkaria sekä tauluja. Mutta ei ne mitään Picassoa ole niin ei varkaatkaan niillä mitään tee. Onnea sohvan kantamiseen jos keksivät miten kallis se on.
Kaikki oikeasti arvokas mahtuu laukkuun ja vielä mukaan ne tavarat millä tunnearvoa.