Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Jos pakenisitte sotaa kaupungista maalle mökille tai evakuointikeskukseen (ulkomaille sodan aikaan ei saa mennä), mitä yekisitte arvotavaroillenne?

Vierailija
12.03.2022 |

Ukrainassa evakuointijunistakin häädrttiin suuret matkalaukut. Pieni nyssykkä saa jäädä.

Mihin ihmeeseen laitatte arvotavarat jos teillä sellaisia on?

Kommentit (141)

Vierailija
41/141 |
12.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Perustuslaki takaa" 😂

Vierailija
42/141 |
12.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä on iso auto, mihin saisi kyllä pakattua kaiken aidosti tärkeän. Irtaimistolla ei ole minulle mitään merkitystä, vaikka niissä onkin jonkin verran rahaa kiinni. Tärkeät paperit, kultakorut (=rahaa), läppärit ja tabletit latureineen mahtuu aika pieneen kassiin, lopun tilan voi täyttää vaatteilla, kengillä ja ruualla. Ja jos tulisi sellainen tilanne, että on pakko juosta niiltä sijoiltaan, niin perhe on ainoa millä on jotain arvoa.

Sori mutta puolustusvoimat takavarikoivat ihan ekana käyttöön ne isot autot. Kannattaa miettiä, minkä verran voitte kantaa kävellen tai polkupyörällä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/141 |
12.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voiko ahneen itsekeskeisyydellä olla mitään rajaa. Toisessa  maassa käydään sotaa ja ensimmäinen asia mikä tulee mieleen että kuinka MINÄ pidän huolen MINUN arvotavaroistani vaikkei täällä edes ole mitään sodan riskiä.

Höh. Minä kysynkin jos sama tapahtuu täällä. Suomikin voi joutua sotaan. Tämä mahdollisuus on otettava huomioon.

Eli jos joutuu lähtemään keskustasta, mitä arvotavallelle tekee. Ihan aiheellinen kysymys, jota varmaan moni ukrainassakin miettii.

Oletko tosissasi?

Jos Venäjä hyökkää Suomeen niin silloin on jo kolmas maailmansota tulilla. Ketä kiinnostaa "arvotavarat" Hyvä jos ollaan elossa vuoden päästä.

Ei ole sen kummoisempi kuin Ukrainakaan, meillä vaan heikommat resurssit.

Vierailija
44/141 |
12.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Perustuslaki takaa" 😂

Suomen lais lukee kans et ei saa tappaa :D Vois mennä sanoo sen vihollisjoukoille

Vierailija
45/141 |
12.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Rajan yli ei saa mennä.

Miksi ei? Entä jos valtio evakoi?

Työikäisillä on maanpuolustusvelvollisuus. Siksi ei ulkomaille pääse.

Kysynkin tilannetta, jossa paetaan maan sisällä pois asutuskeskuksista.

Jos maan sisällä paetaan, niin aika paljon voi arvotavaroitaan ottaa mukaan, omalle mökille ainakin saa ottaa mitä haluaa. Useimmiten arvotavarat on pieniä, harvalla suomalaisella on kotonaan mitään erityistä arvotavaraa muutenkaan, korut ja jotain muumimukeja... Ja korujakin suomalaisilla on hyvin vaatimattomasti, kalevalaa jne. joka ei ulkomaisia rosvojakaan kiinnosta, ja halpoja pieniä kultakoruja. Elektroniikka on varmasti kalleinta monen kotona, ja sen arvo romahtaa muutamassa vuodessa kuitenkin, eli sillä ei ole kuin käyttöarvo, ja jos sitä ei ota mukaan mökille, niin se jätetään kotiin ja jos ei kotiin ole enää paluuta, hommataan uudet vehkeet sitten joskus siellä minne päädytään.

Vierailija
46/141 |
12.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Perustuslaki takaa" 😂

Niin takaa. Sulle tulee yllätyksenä näköjään, että Suomessa noudatetaan lakeja kriisioloissakin.

PS. Minä olen oikeasti lukenut valmiuslain ja muut sovellettavat lait, sinä näköjään et

Vierailija
47/141 |
12.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt alkaa kyllä kuumottamaan.

WW3 lähellä

Vierailija
48/141 |
12.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Rajan yli ei saa mennä.

No ihan varmasti monet lähtisivät ja pääsisivät rajan yli tavalla tai toisella. Jää sinä vapaasti työvelvollisuuttasi täyttämään pommitusten keskelle. Poliitikot eivät ole pitäneet huolta edes siitä, että pommisuojia olisi riittävästi kaikille.

Onnellista loppuelämää sitten sulle vaan kun saat seurata uutisista kuinka muu kansa pistää hullulle diktaattorille vastaan ja itse pakenet karkuun kuin mikäkin rotta. Varmaan on helppoa katsoa jatkossa ihmisiä silmiin ja silleen. Mutta joiltakin ihmisiltä kai puuttuu täysin minkäänlainen omatunto.

Joillain ihmisillä on enemmän järkeä kuin toisilla. Juuri tuollainen kansallismielisyys on johtanut sotaan Ukrainaa vastaan ja siihen, että harva venäläinen kyseenalaistaa hyökkäyksen mielekkyyden. Ja koska suomalaisia poliitikkoja ei ole kiinnostanut luotsata Suomea turvaan Naton ydinasepelotteen alle, ei minua vastavuoroisesti kiinnostaisi jäädä venäläisten rypälepommien keskelle. Mutta nämähän on arvovalintoja. 

Vierailija
49/141 |
12.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Arvokkainta on lapseni ja koirani. Vain niillä on merkitystä. Kaiken maallisen voin jättää taakseni. Rakastan kotiani ja siellä on kauniita ja minulle merkityksellisiä tavaroita. Myös arvokkaita ja perintönä saatuja. Mutta lopulta vain rakkaimmillani on merkitystä. Voin aloittaa alusta ja luoda kaiken uudestaan heidän kanssaan jossain muualla. Tarvittaessa.

Tokko ainakaan suuria koiria voi ottaa yleisiin liikennevälineisiin, kun kerran matkalaukunkin joutuu jättämään.

En jätä koiraani. Se tulee mukaani. Koira on pieni, mutta ei sitä silti voi kaikkialle ottaa. Menen vain sinne minne koirakin pääsee.

Vierailija
50/141 |
12.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Perustuslaki takaa" 😂

Niin takaa. Sulle tulee yllätyksenä näköjään, että Suomessa noudatetaan lakeja kriisioloissakin.

PS. Minä olen oikeasti lukenut valmiuslain ja muut sovellettavat lait, sinä näköjään et

Lait on keskenään usein ristiriidassa ja niitä tulkitaan tilanteen mukaan. 

Vierailija
51/141 |
12.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tässähän juuri sanottiin ettei rajan yli pääse sota-aikana. Meillä ei ole muuta arvokasta kuin lp-levyt ja yksi taulu. En siis teksti mitään.

Jos aikoo maasta lähteä se pitää tehdä tässä ihyvinkin piakkoin. Asunto vuokralle tai myyntiin ja irtisanoutuminen töistä, jos ei etätyömahdollisuutta.

Se ei ole totta, että rajan yli ei pääsisi, kyllä pääsee, perustuslaki takaa sen oikeuden. Venäjältä ei kohta enää pääse, eikä Neuvostoliitosta, eikä DDR:stä päässyt, länsimaisista dempkratioista pääsee kyllä. Joku hullu levittää sitä 'ei pääse'- disinformaatiota täällä koko ajan, mutta on siis väärässä.

Toinen asia on, että se voisi olla kyllä vaikeaa, ilman autoa, bensaa ja tiet tukossa. Mitään ylimääräisiä arvotavaroita ei pystyisi raahaamaan. Asiakirjoista kannattaa ottaa valokuvat muistitikulle, se mahtuu taskuunkin. Lähinnä lähtijöitä olisivat lapset, vanhukset ja naiset, reppu selässä käytännössä. Iso osa kassien tilasta menisi vesipulloihin, eväsruokaan, lääkkeisiin sekä vaatteisiin. Kynttilänjalat yms joutuu unohtamaan sodassa.

Laissa on myös poikkeus, jonka mukaan kriisitilanteessa maasta ei pääse, jos työikäisiä tarvitaan täällä.

Luin siitä juuri eilen. Mutta tänä keskustelu koskee nyt maan sisällä siirtymistä jos kaupunki on uhassa mennä täysin asuinkelvottomaksi.

Vierailija
52/141 |
12.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Rajan yli ei saa mennä.

No ihan varmasti monet lähtisivät ja pääsisivät rajan yli tavalla tai toisella. Jää sinä vapaasti työvelvollisuuttasi täyttämään pommitusten keskelle. Poliitikot eivät ole pitäneet huolta edes siitä, että pommisuojia olisi riittävästi kaikille.

Onnellista loppuelämää sitten sulle vaan kun saat seurata uutisista kuinka muu kansa pistää hullulle diktaattorille vastaan ja itse pakenet karkuun kuin mikäkin rotta. Varmaan on helppoa katsoa jatkossa ihmisiä silmiin ja silleen. Mutta joiltakin ihmisiltä kai puuttuu täysin minkäänlainen omatunto.

Joillain ihmisillä on enemmän järkeä kuin toisilla. Juuri tuollainen kansallismielisyys on johtanut sotaan Ukrainaa vastaan ja siihen, että harva venäläinen kyseenalaistaa hyökkäyksen mielekkyyden. Ja koska suomalaisia poliitikkoja ei ole kiinnostanut luotsata Suomea turvaan Naton ydinasepelotteen alle, ei minua vastavuoroisesti kiinnostaisi jäädä venäläisten rypälepommien keskelle. Mutta nämähän on arvovalintoja. 

Hyi helvetti mitä selityksiä. Yrität siis rinnastaa ukrainaa puolustavat sotilaat yhtä pahoiksi kuin hyökkääjät? Pitäs lakata pistämässä pahalle vastaan?

Vierailija
53/141 |
12.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Perustuslaki takaa" 😂

Sinut otetaan sitten kähinöitten jälkeen avosylin vastaan. Oikein hymyssäsuin toivotetaan tervetulleeksi takaisin kotimaahan 🤣

Vierailija
54/141 |
12.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun konmaritus urakka sai pontta tämän tilanteen vauhdittamana. Olen viemässä perintöhopeat myyntiin, samoin taulut ja antiikkiesineet. Olin luopumassa niistä muutenkin terveysyistä.

Vierailija
55/141 |
12.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Valokuvat, ehkä korut jotka voisi tarvittaessa vaihtaa ruokaan.

Läppäri ja aurinkokeräin, jolla saa sen ladattua, samoin puhelimen.

Eniten käy sääli puista kehtoa. Se on 1800-luvun puolelta, otettu mukaan kun joutuivat lähtemään Karjalasta. Juuri rakennettu talo jouduttiin polttamaan maan tasalle.

Mulla ei ole autoa, joten en saisi sitä kulkemaan mitenkään.

Vaatteita yrittäisin ottaa mukaan, sekä kesä, että talvi.

Enpä juuri omista tuon lisäksi kun soittimet eikä niitä saisi mukaan.

Vierailija
56/141 |
12.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meillä on iso auto, mihin saisi kyllä pakattua kaiken aidosti tärkeän. Irtaimistolla ei ole minulle mitään merkitystä, vaikka niissä onkin jonkin verran rahaa kiinni. Tärkeät paperit, kultakorut (=rahaa), läppärit ja tabletit latureineen mahtuu aika pieneen kassiin, lopun tilan voi täyttää vaatteilla, kengillä ja ruualla. Ja jos tulisi sellainen tilanne, että on pakko juosta niiltä sijoiltaan, niin perhe on ainoa millä on jotain arvoa.

Sori mutta puolustusvoimat takavarikoivat ihan ekana käyttöön ne isot autot. Kannattaa miettiä, minkä verran voitte kantaa kävellen tai polkupyörällä.

Tuskin ihan niin nopeasti. Ja jos tilanne alkaa näyttää pahalta, tavaraa voi kuskata mökille jo valmiiksikin.

Vierailija
57/141 |
12.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hyvä et tällanenkin ketju on. Näitä olen itsekin miettinyt kovasti. Tuntuu tulevaisuus kovin pelottavalle.

Tässä taitaa olla asialla sama pakkomielteinen lainoppinut, joka on käynnistänyt muitakin ketjuja viime aikoina. Teema on aina samanlainen: liittyy sotaan ja siihen, että ihmiset eivät saa paeta ulkomaille vaan heidän pitää antaa kyselemättä ja kyseenalaistamatta veriuhrinsa isänmaan hyväksi. Pommittaisi mieluummin poliitikkoja ja tivaisi vastausta siihen, miksi Suomenn turvallisuuspolitiikkaa on hoidettu näin huonosti, että tällaiseen tilanteeseen ei ole käytännössä varauduttu ollenkaan.

Vierailija
58/141 |
12.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voiko ahneen itsekeskeisyydellä olla mitään rajaa. Toisessa  maassa käydään sotaa ja ensimmäinen asia mikä tulee mieleen että kuinka MINÄ pidän huolen MINUN arvotavaroistani vaikkei täällä edes ole mitään sodan riskiä.

Höh. Minä kysynkin jos sama tapahtuu täällä. Suomikin voi joutua sotaan. Tämä mahdollisuus on otettava huomioon.

Eli jos joutuu lähtemään keskustasta, mitä arvotavallelle tekee. Ihan aiheellinen kysymys, jota varmaan moni ukrainassakin miettii.

Oletko tosissasi?

Jos Venäjä hyökkää Suomeen niin silloin on jo kolmas maailmansota tulilla. Ketä kiinnostaa "arvotavarat" Hyvä jos ollaan elossa vuoden päästä.

Ei. Jos Venäjä hyökkää Suomeen, silloin ei ole 3 maailmansota, vaan samanlainen tilanne kui Ukrainalla nyt. Suomi ei kuulu Natoon. Vasta jos Venäjä hyökkäisi Nato-maahan kuten Viroon, tulisi maailmansota.

Vierailija
59/141 |
12.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitähän nämä arvotavarat sitten mahtais olla kun ei nyt tule mieleen mitään mitä ois pakko raahata mukana.

Koti täynnä Ikea- kamaa. Osakekirjat on pankissa muutenkin. Perheenjäsenet ja lemmikit on mulle niitä arvokkaimpia.

Piti ihan katsella ympärilleni. En keksi mitä täältä joku haluisi tulla sodan keskellä ryöstämään tai mikä olisi niin suurtaja etten mukaani saisi.

Joo löytyy muutaman tonnin sohvaa ja telkkaria sekä tauluja. Mutta ei ne mitään Picassoa ole niin ei varkaatkaan niillä mitään tee. Onnea sohvan kantamiseen jos keksivät miten kallis se on.

Kaikki oikeasti arvokas mahtuu laukkuun ja vielä mukaan ne tavarat millä tunnearvoa.

Minäkin huomasin että meillä raha on laitettu tavaroissa elinmukavuuteen joiden arvo romahtanut heti kun otettu käyttöön. Jokunen desingsisustus hömpötys mutta ei sillä lokki-valaisimella ole mitään oikeaa arvo että sitä mukanaan raahaisi tai sen kohtalosta välittäisi. Ja ihan rauhassa saa joku tulla sen ryöstämään sodan aikana jos tekee mieli, mitä ikinä sillä kuvitteleekaan tekevänsä.

Kaikki oikeasti arvokas ei ole fyysisenä esineenä paitsi täälläkin joitain koruja mitkä saa suunnilleen taskuun ja päälleen kaikki.

Vierailija
60/141 |
12.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jääkö moni puolustamaan omaisuuttaan.

Aika hankala valinta. Jos ei asu ydinkeskustassa, saattaa talo däästyä, mutta varkaat käydä.

Me todennäköisesti jäätäisiin vaikka asutaan rajan pinnassa venäläisten mökkien ympäröimänä.

Maatila ja ei tätä oikein voi jättää eikä ottaa mukaankaan.

Juuri tuolla tavoin Ukrainassakin nyt ajatellaan ja jäädään kotiin, kun omat tavarat ovat niin tärkeitä, vaikka pommit viuhuu ympärillä. Muut yrittävät järjestää evakuointeja oman henkensä uhalla teikäläisille. Mitä järkeä kuolla sen maatilan takia?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä viisi seitsemän