Jos pakenisitte sotaa kaupungista maalle mökille tai evakuointikeskukseen (ulkomaille sodan aikaan ei saa mennä), mitä yekisitte arvotavaroillenne?
Ukrainassa evakuointijunistakin häädrttiin suuret matkalaukut. Pieni nyssykkä saa jäädä.
Mihin ihmeeseen laitatte arvotavarat jos teillä sellaisia on?
Kommentit (141)
Vierailija kirjoitti:
Voiko ahneen itsekeskeisyydellä olla mitään rajaa. Toisessa maassa käydään sotaa ja ensimmäinen asia mikä tulee mieleen että kuinka MINÄ pidän huolen MINUN arvotavaroistani vaikkei täällä edes ole mitään sodan riskiä.
Totta. Todella noloa että toiset ovat oikeasti sodan jaloissa ja asunnot pommitetaan, niin sitten täällä turvassa, johon ei sota satavarmasti tule, ollaan niin ahdistuneita ja pelätään mitä lapsille sanotaan sodasta ja mietitään mitä tehtäisiin, mihin paettaisiin... Ette te ole näin tehneet muidenkaan maailman, tai edes Venäjän sotien aikana. Miksi nyt? Euroopassakin on sodittu, eikä kukaan pelännyt silloinkaan, esim. Jugoslavian tapahtumat eivät herättäneet minkäänlaisia ahdistuksia suomalaisille.
Vierailija kirjoitti:
Mihin te kaikki olette oikeen lähdössä?
Nuita lähdetä karkuun, vaan anneetaan pataan.
Heti kun alkaa sota uhata niin voit tulla majoittumaan meille tähän parin km päähän Suomen suurimmasta lentokentästä. Siinä sinulle paljon pinta-alaa missä antaa pataan pommittajille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voiko ahneen itsekeskeisyydellä olla mitään rajaa. Toisessa maassa käydään sotaa ja ensimmäinen asia mikä tulee mieleen että kuinka MINÄ pidän huolen MINUN arvotavaroistani vaikkei täällä edes ole mitään sodan riskiä.
Höh. Minä kysynkin jos sama tapahtuu täällä. Suomikin voi joutua sotaan. Tämä mahdollisuus on otettava huomioon.
Eli jos joutuu lähtemään keskustasta, mitä arvotavallelle tekee. Ihan aiheellinen kysymys, jota varmaan moni ukrainassakin miettii.
Oletko tosissasi?
Jos Venäjä hyökkää Suomeen niin silloin on jo kolmas maailmansota tulilla. Ketä kiinnostaa "arvotavarat" Hyvä jos ollaan elossa vuoden päästä.Ei. Jos Venäjä hyökkää Suomeen, silloin ei ole 3 maailmansota, vaan samanlainen tilanne kui Ukrainalla nyt. Suomi ei kuulu Natoon. Vasta jos Venäjä hyökkäisi Nato-maahan kuten Viroon, tulisi maailmansota.
Ei tätä voi tietää. Sitä paitsi te yliarvioitte täysin venäjän sotilaallista voimaa täällä. En käsitä mistä tää tulee että venäjän armeija olis joku pysäyttämätön voima joka jyrää kaiken alleen.
Vierailija kirjoitti:
Minun konmaritus urakka sai pontta tämän tilanteen vauhdittamana. Olen viemässä perintöhopeat myyntiin, samoin taulut ja antiikkiesineet. Olin luopumassa niistä muutenkin terveysyistä.
Anna perintöhopeat muille sukulaisille.
Niille, jotka arvostavat niitä.
Minun kotini luultavasti tuhoutuisi. Korkea maamerkki lähellä, sopiva pommituskohde. Yksi melko arvokas kaulakoru minulla on, laittaisin sen kaulaan. Kullan arvo nousee jatkuvasti. En ottaisi läppäriä, muistitikun täydentämiseen aion aloittaa lähipäivinä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Höh. Minä kysynkin jos sama tapahtuu täällä. Suomikin voi joutua sotaan. Tämä mahdollisuus on otettava huomioon.
Eli jos joutuu lähtemään keskustasta, mitä arvotavallelle tekee. Ihan aiheellinen kysymys, jota varmaan moni ukrainassakin miettii.
Suomi ei voi joutua sotaan. Ja täällä on helppo keskustasta lähteä maalle, maalla ei pommiteta, ja toisaalta, maalla on piilopaikkoja jos nyt jotain pöytähopeita haluaa piilotella.
Kenellä pienessä kerrostaloasunnossa olevalla ylipäätään on mitään isoja arvotavaroita? Rahat menee elektroniikkaan, ja se on muutamassa vuodessa aina arvotonta muutenkin.
Autoon mahtuu kivasti parit Rolexit.
Meillä on ratsutalli. Minne laitan hepat? Ja jos ne joutuu jäämään tänne kuka ne ruokkii ja juottaa... miten niiden käy. Jätänkö irti ulos?
Tässä ketjussa oli siis tarkoitus kysellä siitä, mitä teette arvotavaroiden kanssa, jos joudutte siirtymään kodistanne muualle. Esim kaupunkilaisten käsketään siirtyä tiettyyn maaseudun paikkaan.
Ei ole tarkoitus riidellä siitä, että poistetaanko maasta vai ei. Kysyn tavara-asiaa. Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä on iso auto, mihin saisi kyllä pakattua kaiken aidosti tärkeän. Irtaimistolla ei ole minulle mitään merkitystä, vaikka niissä onkin jonkin verran rahaa kiinni. Tärkeät paperit, kultakorut (=rahaa), läppärit ja tabletit latureineen mahtuu aika pieneen kassiin, lopun tilan voi täyttää vaatteilla, kengillä ja ruualla. Ja jos tulisi sellainen tilanne, että on pakko juosta niiltä sijoiltaan, niin perhe on ainoa millä on jotain arvoa.
Sori mutta puolustusvoimat takavarikoivat ihan ekana käyttöön ne isot autot. Kannattaa miettiä, minkä verran voitte kantaa kävellen tai polkupyörällä.
Tuskin ihan niin nopeasti. Ja jos tilanne alkaa näyttää pahalta, tavaraa voi kuskata mökille jo valmiiksikin.
Näin. Me ainakin oltaisiin sen auton kanssa mökillä jo ennen kuin ehditään ihmisiä alkaa kutsua.
Vierailija kirjoitti:
Minun konmaritus urakka sai pontta tämän tilanteen vauhdittamana. Olen viemässä perintöhopeat myyntiin, samoin taulut ja antiikkiesineet. Olin luopumassa niistä muutenkin terveysyistä.
Missä sairaudessa pitää luopua tauluista ja antiikista? Tietysti jos et halua pitää niitä, niin ok, mutten nyt suoraan sanoen ymmärrä sellaista, että alkaa elää kuin olisi sodassa jo ennakkoon. Juuri nyt niistä tavaroista voi ja pitää nauttia.
Vierailija kirjoitti:
Voi tekopyhyys sentään. Sitä kutsutaan varautumiseksi. Kyllähän se suunnitelma on hyvä olla, ettei sitten käy huonosti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jääkö moni puolustamaan omaisuuttaan.
Aika hankala valinta. Jos ei asu ydinkeskustassa, saattaa talo däästyä, mutta varkaat käydä.
Me todennäköisesti jäätäisiin vaikka asutaan rajan pinnassa venäläisten mökkien ympäröimänä.
Maatila ja ei tätä oikein voi jättää eikä ottaa mukaankaan.Juuri tuolla tavoin Ukrainassakin nyt ajatellaan ja jäädään kotiin, kun omat tavarat ovat niin tärkeitä, vaikka pommit viuhuu ympärillä. Muut yrittävät järjestää evakuointeja oman henkensä uhalla teikäläisille. Mitä järkeä kuolla sen maatilan takia?
Ei meitä tultaisi täältä pelastamaan ja en sitä odotakaan.
Enkö tiedä jäisinkö tosi tilanteessa vai lähtisinkö.
Vierailija kirjoitti:
Hyvä et tällanenkin ketju on. Näitä olen itsekin miettinyt kovasti. Tuntuu tulevaisuus kovin pelottavalle.
Miksi se tuntuu pelottavalta? Ei Venäjä hyökkää tänne kuin vasta siinä kohtaa kun nato on mukana sodassa, ja Viro, Latvia ja Liettua jne. entiset neuvostovallat on jo Venäjän hallussa, ja sekin on erittäin, erittäin epätodennäköistä.
Se mikä meitä uhkaa, on taloudellinen, esim. energian kallistuminen. Ja sen kanssa on sitten vaan elettävä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mihin te kaikki olette oikeen lähdössä?
Nuita lähdetä karkuun, vaan anneetaan pataan.Heti kun alkaa sota uhata niin voit tulla majoittumaan meille tähän parin km päähän Suomen suurimmasta lentokentästä. Siinä sinulle paljon pinta-alaa missä antaa pataan pommittajille.
Ilmeisesti sinun mielestäsi on väärin, että jotkut haluavat puolustaa kotimaataan ja pitää moraalia korkealla?
Ei kannata vielä luovuttaa, voimia sinulle.
Tässä kohtaa on helppo todeta että onneksi olen köyhä. Ei ole mitään arvotavaraa mukaan otettavaksi. Eri asia vaan on, mihin sitä sitten sitten lähtisi? Ei ole mökkiä eikä sukulaisia maalla.
Kiinnostava aihe ja minusta kiinnostavaa on myös se, kuinka ilmeisen stressaavana joku tämän kokee (koska kyseenalaistetaan oikeus pohtia asiaa).
Arvotavaran määritelmä riippuu tilanteesta. Evakuoinnissa arvotavaraa minulle olisi
a) elonjäämiselle välttämätön ja sitä selvästi edistävä tavara
-> laadukkaimmat ulkoiluasut ja kengät päälle koko perheelle + lääkkeet ja ensiapuvermeet ja niin paljon pähkinöitä kuin kohtuudella mukana kulkee. Vielä vedensuodatin ja vesiastiat kaikille.
b) vaihdantaan kelpaavat asiat:
-> käteistä runsaasti, kaikki jalometallikorut
c) yhteystiedot printattuna:
-> olen jo tulostanut ja kirjoittanut ylös kaikki hoksaamani osoitteet ja puhelinnumerot, tilinumerot, hetut jne.
d) matkustusasiakirjat, ajokortit, pankkikortit
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Totta. Todella noloa että toiset ovat oikeasti sodan jaloissa ja asunnot pommitetaan, niin sitten täällä turvassa, johon ei sota satavarmasti tule, ollaan niin ahdistuneita ja pelätään mitä lapsille sanotaan sodasta ja mietitään mitä tehtäisiin, mihin paettaisiin... Ette te ole näin tehneet muidenkaan maailman, tai edes Venäjän sotien aikana. Miksi nyt? Euroopassakin on sodittu, eikä kukaan pelännyt silloinkaan, esim. Jugoslavian tapahtumat eivät herättäneet minkäänlaisia ahdistuksia suomalaisille.
Kyllä mua ahdisti Jugoslavian sota. Mutta sinne ei hyökännyt sekopää-Putin vaan tappelivat keskenään siellä. Se oli sisällissota.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oletko tosissasi?
Jos Venäjä hyökkää Suomeen niin silloin on jo kolmas maailmansota tulilla. Ketä kiinnostaa "arvotavarat" Hyvä jos ollaan elossa vuoden päästä.Ei. Jos Venäjä hyökkää Suomeen, silloin ei ole 3 maailmansota, vaan samanlainen tilanne kui Ukrainalla nyt. Suomi ei kuulu Natoon. Vasta jos Venäjä hyökkäisi Nato-maahan kuten Viroon, tulisi maailmansota.
Miksi kuvittelet että Venäjä hyökkäisi Ukrainan jälkeen tänne? Eihän siinä olisi mitään järkeä. Jos Venäjä valloittaa Ukrainan, ja haluaa siitä johonkin jatkaa, vastassa on aina nato jne. Muutenkin, vanhat neuvostomaat on ne mitkä on listalla paljon ennen Suomea.
Se sama hullu se 'maasta ei pääse poistumaan'-tyyppi tosiaan on, mutta ei mikään lainoppinut, hän päinvastoin ei näytä tuntevan lakia ollenkaan.