Ministerin mukaan ruokamenojen määrä kaksinkertaistuu
Juuri Ylen uutisissa ministeri Mika Lintilä kertoi, että jatkossa ruoan osuus kokonaismenoista voi olla jopa 20 pinnaa.
Siinä alkaa moni asuntovelallinen olla jo ongelmissa.
Kommentit (128)
Vierailija kirjoitti:
Tämän talven on ollut käytännössä salaatit jo poissa. Ei vaan riitä rahat jos haluaa olla nälättä. Alkaa käydä terveyden päälle tämä.
Siis jos voi ostaa salaattia niin käy terveyden päälle?
Olet nälässä jos et salaattia?
Oikeesti 🤦
Juurekset ovat parempia ravinnon lähteitä kuin salaatti.
Salaattia voi kasvattaa kotonakin omaan tarpaaseen. Paitsi jos se tarve on kulhollinen salaatinlehtiä 10 min välein....
Täällä te hihkutte?! Ruokaan menevä lisäraha on pois muusta kulutuksesta. Lamaa pukkaa.
Oletteko esim. katsoneet tytöt 18 v. /yle?
Seillähän se näkyy ja kuuluu oikein selvästi. Hyvää mallia nuorisolle. Täysin loogiseen ajatteluun kykenevät, kaupungilla hengailevat, ravintolassa ruokaa napostelevat, keskellä kaupunkia jäätelöä nuoleskelevat 'ahdisuneet* työn vieroksujat vertailevat reippaasti diagnoosejaan, kuppaavat kaikki tuet, vievät terapiapaikat niiltä, jotka haluaisivat kuntoutua töihin.
Ja kun kuuntelee tarkemmalla korvalla, niin eihän sitä kannata töihin mennä, vaikka pystyisi, kun tuet laskee. Voi vit.... Maamme on todella kus..nesteessä, kun tulevaisuus on tässä mallissa.
Töissä ittensä uuvuttavat perheelliset elättää nämä työnvieroksujat. Kun ei 'jaksa ei pysty'. Voi kyynel.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei kai siinä sitten, pitää syödä joka toinen päivä sen sijaan että syön nyt kerran päivässä.
Oisko jo pikkuhiljaa aika opetella syömään jotain halvempaa ruokaa. Ei aina tarvitse olla jotain broilerin filettä ja tuontivihanneksia.
No enhän mä nyt kokolihaa syö. Makkaraa, makaronia, soijarouhetta, perunaa...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nyt voi harkita ostaako joka päivä ruokaa ovelle, sipsipussin ja kolaa, opetella laskemaan mihin ilmaset tuet riittää. tehdä viimein se kokonaisvaltainen elämäntapamuutos terveempaan suuntaan. käydä edes vit..kaupassa ostamassa tavallista ruokaa.
Luuletko todella tuilla elävien tekevän kuten kuvailet? Jos luulet niin kannattaa hankkia oikeaa tietoa.
Jotkut todella elää näin ja kerskuu sillä vielä somessa. Sitten ollaankin kohta käsi kerjuulla, kun tuet on hassattu menemään. Ja seuraajat vielä lahjoittaa näille rahaa.
Vierailija kirjoitti:
Mä olen salassa toivonut, että tulisi sota tai jostain muusta syystä joutuisi elintarvikkeet "kupongille".
Kuinka monta lihavaa ihmistä olette nähneet 30-luvun lopun ja n. 70-luvun välisenä aikana otetuissa kuvissa?
Kyllä ihminen pärjää vähemmälläkin ruualla kuin nykyisellä syöpöttelyllä...
Ei ole meidän muiden vika, että sinä olet ylipainoinen. Kokeilepa karsia ruokavaliostasi limsat ja sipsit nyt heti, eikä vasta sitten kun niiden hinta on kaksinkertainen. Tiedän, että se tekee sinulle tiukkaa, mutta mitäpä et tekisi meidän muiden vuoksi.
Mikä on mennyt pieleen, kun meillä on niin nuoria loisia?
Perusterveitä, jotka 'ei jaksa' kun ei vaan huvita muuta kuin pelata ja tilata ruokaa?
Liian helppo elämä? Malli kotoa?
Olen jo ostanut jättikokoisen varaston täyteen papuja, makaronia, riisiä, kuivattuja hedelmiä ja muuta hyvin säilyvää ruokaa. Jonkin verran myös kaurahiutaleita, pähkinöitä yms., mikä ei säily hyvänä yli vuotta mutta on terveellistä ja tuo alkuvaiheessa kaivattua vaihtelua ruokavalioon. Mulla ei siis ole hätäpäivää vielä moneen vuoteen.
Vierailija kirjoitti:
Aika monella on tähänkin saakka mennyt 20 prosettia tuloista ruokaan!
Tämä minullekin osui silmään. Siis kellä menee 10%? Espoolaisella toimitusjohtajalla?
Ei hätää, tuöttömyystukea nostetaan 0,4 %.
Kohta nähdään pienyrittäjien konkurssi- ja lopettamisaalto. Kampaamot, kosmetologit, pizzeriat, kynsistudiot ym. Noista karsitaan ensimmäisenä. Selvisivät koronasta ja nyt tuli tämä.
Vierailija kirjoitti:
Suurin osa suomalaisista aikuisista on ylipainoisia. Nyt on hyvä tilanne aloittaa laihdutus.
Ei vielä vaan vasta sitte kun ruuan hinta on noussut kunnolla. Silloin siitä on paljon enemmän hyötyä, kun voi vähentää kalorit minimiin.
Nyt kannattaa keskittyä lihasten kasvattamiseen, jotta pärjää paremmin sitten kun kunnon ruokaan ei ole enää varaa.
Normaalit ruokamenot on työlounas 10 e ja illallinen 7 e, aamiaiseen ehkä 1 e, välipaloihin 2 e.
Eli 20x 20= 400 e
ja viikonlopuista ehkä:
6x 15 = 90 e
Eli ruokaan 490 e
Jos se on 10 % tuloista netto on 4900 e kk joka on erittäin hyvä palkka.
Ja huomautan että 10 e työlounas on NORMAALI Helsingin toimistotyöläisillä
Vierailija kirjoitti:
Kansanterveys, kun keskivartalolihavuus vähenee.
Mahtaakohan käydä noin. Ruoan laatu huononee.
Toisaslta moni suomalainen voisi syödä vähemmän
Ja jättää heityämättä ruokaa roskiin
Ja tehdä enemmän ruokaa itse
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nyt voi harkita ostaako joka päivä ruokaa ovelle, sipsipussin ja kolaa, opetella laskemaan mihin ilmaset tuet riittää. tehdä viimein se kokonaisvaltainen elämäntapamuutos terveempaan suuntaan. käydä edes vit..kaupassa ostamassa tavallista ruokaa.
Luuletko todella tuilla elävien tekevän kuten kuvailet? Jos luulet niin kannattaa hankkia oikeaa tietoa.
Valitettavasti TIEDÄN, että moni tuilla elävä ei tajua, että esim. halpa kaali olisi heille järkevämpi vitsmiinilähde kuin kallis, ravintoarvoiltaan surkea salaatti. Toki liha on kallista, mutta moni tuilla elävä ei viitsi/osaa esim. tehdä itse hernekeittoa, johon laittaa vaikka luun mausteeksi ja eläinproteiinin lähteeksi.
Nää on asioita, joista ei saa keskustella äänen, kun se loukkaa.
Suunnittelulla ja itse tekemällä säästää kummasti.
Miksi ruokamenot kasvaisivat hurjasti? Maataloustuottajan saama osuus ruokakorissamme olevasta tuotteen hinnasta on vain parin prosentin luokkaa. Heille maksettavan korvauksen pitäisi siis satakertaistua ennen kuin hinta tuplaantuu duopoli-kaupan kassalla.
Kaikki etenee, kuten Klaus Schwab haluaa. Se on menoa nyt.
Vierailija kirjoitti:
Kohta nähdään pienyrittäjien konkurssi- ja lopettamisaalto. Kampaamot, kosmetologit, pizzeriat, kynsistudiot ym. Noista karsitaan ensimmäisenä. Selvisivät koronasta ja nyt tuli tämä.
Kuuluu suureen nollaukseen. Pienyrittäjiä ei sen jälkeen ole, isot puljut hallitsee maailmaa.
Aika monella on tähänkin saakka mennyt 20 prosettia tuloista ruokaan!