Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Voi ny helevetin tuoreet yrtit!

Vierailija
12.03.2022 |

Kaikissa kokkien 'ihanissa ja helpossa' arkiruokaresepteissä on tuoreita yrttejä.
Laita nippu tuoretta koreanteria, nippu sitä ja pari lehteä tätä.
Ihan kuin vakiona kaikilla olisi aina tuoreita yrttejä kotona
No, ei kuulkaa kokit ole. Yrttipuskat maksaa kaupoissa kultaa ja siellä sais joka päivä rampata niitä hakemassa.

Kommentit (30)

Vierailija
21/30 |
12.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meillä on aina tuoreita yrttejä kasvamassa.

Onko kasi valot. 

Siis missä ja kasvaako ne pimeässä. Sähköähän kuluu jos pitää kasvilamppuja porottaa yötä päivää kuten huume viljelmillä. 

Kasvihuoneissa ei kasva mikään ilman sähkövaloja kun ei ole luonnon valoa tarpeeksi. 

Kesällä ainakin on tarpeeksi valoa.

Vierailija
22/30 |
12.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pakastan persiljan, sitruunamelissan, korianterit yms löyhästi isoon pussiin. Siitä sitten muserran ruokaan pienen palan. Basilika on hyvää öljyyn säilöttynä mutta parasta tuoreeltaan.

Olen tosin ostanut tuoreita yrttejä aina läpi talvet, vaikka olen elänyt kohta 40 vuotta köyhyysrajan alapuolella. Niissä on niin paljon terveyttä pakattuna.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/30 |
12.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

tuoreet maksaa kaupassa yleensä puolestatoista eurosta kahteen, ja yleensä ne yrtit, joita ruokiin tarvitaan, ovat niitä samoja (persilja, basilika, lipstikka, kalaan tilli). Tilliä lukuunottamatta yrtit voi istuttaa kotona uudelleen tai ne kestävät esim vesilasissa pitkään, joten samaa ouskaa voi käyttää kauan. Vain pimeimpänä sydäntalvena ei onnistu. Eli ei ne yrtit nyt niin kovin kalliiksi tule.

Mutta voit oki käyttää kuivattujakin näiden sijasta, jos se sinusta on helpompaa tai halvempaa.

Minä pakastan tilliä, se on aivan toista kuin kuivattu. Persiljaa ja lipstikkaa myös pakkasessa. Basilika ei minusta ole hyvä pakastettuna, olisiko liian kostea ja ohutlehtinen pakastettavaksi.

Basilika ei kestä kylmää, sitä ei saisi pistää edes jääkaappiin. Hienonnettua basilikaa voi laittaa öljyn sekaan ja tuota seosta voi sitten kyllä laittaa pakkaseen jääkuutiorasiassa.

Kiitos vinkistä jos blenderissä hienontaa ja laittaa öljyä sekaan niin laittaisin jääpala pusseihin pakastimeen. 

Vierailija
24/30 |
12.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lidlistä sai ennen tuoreita pakasteyrttejä. Yksi laatikko maksoi pari euroa ja siitä riitti ihan reippaasti ainakin kolmeen, neljäänkin ruokaan. Mutta sitten poistuivat myynnistä :( Tykkäsin niitä käyttää, kun aina oli pakkasessa tuoreita yrttejä ruokaan kuin ruokaan. 

Vierailija
25/30 |
12.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yrtit voi kasvattaa kotona kasvihuoneteltassa. Samalla saat tomaatit, chilit ja punaiset silmät.

Mä niin tiedän. Kun uudestaan niin en kerro kenellekkään. Silloin vuosia huh 20 sitten siitä tiesi oikeastaan mikä meno. Piripäät myi jatkettua lätkää ja huonoa heinää. Mä kasvatin itselleni ja tyhmä kun olin niin tarjosin kavereille turhan avokätoisesti. Ei sitä mun luota liikkununut.

Esimerkki latasin veskarin eli vesipiipun. Siitä sai ahneuden mukaan 2-3 kolme savut. Kun loppui täytin uudestaan ja oli seuraavan vuoro sytyttää . Ne pummit. lokit vi...ti jo silloin. Kaverieden kanssa on aina kivaa viihtyä. Laittomuus on haitta. muutenhan se ei olisi onhelma

Vierailija
26/30 |
13.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meillä kuluu tuoreyrttejä ja kuivattuja älytön määrä, ihan kaikkeen ruokaan käytän jotain. Ja ne on kaupassa todrlla kalliita.

Kasvatan isot puskat kotipihassa ja pakastan ja kuivaan osan talven varalle. Jos ostan jonkin tupsun kaupasta en todellakaan päästä sitä nuupahtamaan vaan ylijäämät varsineen siitäkin pakkaseen.

Eli silputko ja pakastat ja miten sulatus vai pakastatko niin pienissä erissä. Anna vinkkejä. Itse tykkään älyttömästi yrteistä, mutta rahaahan niihin menee.

Ruohosipulin ja tillin silppuan valmiiksi, salvian-, mintun- ja basilikanlehdet kokonaisina, korianterin ja persiljan sellaisenaan, varret samassa purkissa esim kastikkeita varten. Meirami, timjami, rosmariini ei silppuamista kaipaa.

Pienissä ikean rasioissa. Paloista saa lohkaistua osan ja silppuan kohmeisena jos tarvis. Ihan voi tehdä miten haluaa. Siitä sopan tai soosin sekaan

Vierailija
27/30 |
13.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maksaa kultaa? 1-2e kipale. Ei minusta ole kallista. Muutama puska per viikko ei nyt varmaan ketään vie konkurssiin. Tupakka-askiin löytyy köyhimmältäkin rahat, mutta ei yhteen persiljapuskaan?

Vierailija
28/30 |
13.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Luuletko sinä tosiaan jonkun tekevän kotona niitä 'ihania arkiruokia? Kyllä useimmat menevät makaronilaatikkolinjalla.

Kyllä aika moni tekee, eihän niitä muuten myytäisi niin paljon. Samassa ajassa (ja nopeamminkin) kun tekee sen makaronilaatikon voi tehdä myös ruokaa, jossa on yrttejä. Esim tuore basilika on todella monipuolinen: Pastan joukkoon, mozzarellasalaattiin, tomaattikeittoon, munakkaaseen... pestonkin tekee ihan viidessä minuutissa. Ja voi niitä yrttejä laittaa vaikka myös siihen makaronilaatikon päälle.

Mä laitan aina basilikaa pitsan päälle. Valmispitsakin muuttuu hetkessä paljon maukkaammaksi kun lisää hieman basilikaa tai tuoretta oreganoa.

Vierailija
29/30 |
13.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Luuletko sinä tosiaan jonkun tekevän kotona niitä 'ihania arkiruokia? Kyllä useimmat menevät makaronilaatikkolinjalla.

Kyllä aika moni tekee, eihän niitä muuten myytäisi niin paljon. Samassa ajassa (ja nopeamminkin) kun tekee sen makaronilaatikon voi tehdä myös ruokaa, jossa on yrttejä. Esim tuore basilika on todella monipuolinen: Pastan joukkoon, mozzarellasalaattiin, tomaattikeittoon, munakkaaseen... pestonkin tekee ihan viidessä minuutissa. Ja voi niitä yrttejä laittaa vaikka myös siihen makaronilaatikon päälle.

Vierailija
30/30 |
13.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä laitan aina basilikaa pitsan päälle. Valmispitsakin muuttuu hetkessä paljon maukkaammaksi kun lisää hieman basilikaa tai tuoretta oreganoa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä seitsemän yksi