Munasarjakysta kipu?
Minulla on 3 päivää särkenyt alamahaa oikealta, pystyn sormella osoittamaan paikan. Välillä säteilee ylöspäin kipu polttaen. Sattuu erityisesti kun käy pissalla tai isommalla asialla. Välillä kävellessä kun tärähtää tai menee istumaan. Välillä tuntuu että oksettaa.
Kipu ei ole niin kova ettei pystyisi olemaan mutta ei ole ennen ollut tälläistä. Päädyin että tuskin umpisuoli, mutta voisiko olla munasarjakysta?
Paraneeko kipu itsestään vai pitääkö mennä lääkäriin? Otin panadolia ei auta.
Puhkeaako se aina ja sitten tulee ka7hea kipu ja joutuu leikkauspöydälle?
En käytä hormonivalmisteita.
Kommentit (25)
Minulla on päivystyksestä se kokemus että ottivat kerrankin tosissaan ja pääsin lääkäriin. Ja kysta oli.
Vierailija kirjoitti:
Endometrioosikipua on ennen kuukautisia. Eli sen voi päätellä ihan kierrosta. Se on niin kovaa että pelkkä kävely sattuu, ei kestä tärinää.
Kystakipu on kovaa. Minulla nousi myös kuume.
Endometrioosi kipuilee kyllä minulla ihan vuoden jokaisena päivänä. On juurikin paikallista, vihlovaa (koska kiinnikkeet liimaavat sisäelimiä yhteen) mutta ei niin kovaa että pitäisi lähteä päivystykseen. Kystien aiheuttama kipukaan ei ole kovaa vaan semmoista jäytävää. Kystani eivät ole koskaan puhjenneet.
Ainoa tuntemani umppari oireili noin 2 päivää ennen kuin meni tuskaiseksi. Et ei se aina tunneissa etene.
Mulla samat oireet ja 3 viikkoa sitten vahvistettiin ultrassa, että oikeassa munasarjassa on verikysta. Jäädään seuraamaan ja 2kk päästä kontrolli. Särkee joka päivä, mut saan oltua.
Minulla tuntui suunnilleen samassa kohdassa kumpikin kipu enkä olisi välttämättä itse erottanut mutta kipu munasarjakystasta oli minulla vielä kovempaa ja aiheutti pyörtymisiä (toimenpide lopulta vähän auttoi mutta ei täysin). Umppari pääsi puhkeamaan ja sitä ennenkin kipu oli lähes jatkuvaa, lääkäri vain selitti että varmaan on vain "suolet mutkalla" koska istun paljon.
Kummassakin diagnoosi viivästyi yli 10 vuodella ja tulehduskipulääkkeitä kului jättimäärät. Vaikka on ollut muitakin äärimmäisen kovia kipuja en ollenkaan vähättele sitä jonka munasarjakysta aiheutti.