Mies lomalla ja avuttomampi kotitöissä kuin koskaan!
Nyt taas pitkästä aikaa laittaa tympäsemään miehen avuttomuus kotitöissä (ja oma sinisilmäisyys ja salliminen).
Eilenkin olin pyytänyt että laittaako tiskikoneen pyörimään (koneessa astiat jo valmiina) ja pyörittääkö pyykit (meillä pyykit lajiteltuna jo valmiiksi koreihin). Ihan simppeli homma. Kun tulen töistä kotiin niin tiskit pyörii joo, mikä oli mahtavaa, mutta pyykit oli koneessa pyörittämättä, kun mies ei "osannut" käyttää konetta.
Olen kerta toisensa jälkeen yrittänyt pyytä mieheltä että tulee opettelemaan sen käyttöä jos ei osaa. Silloin vastaus on että kyllä osaa käyttää. Sitten kun pyydän että viitsitkö pyörittää pyykit niin vastaus on ettei voi, koska ei osaa käyttää konetta. Ja tämähän on vaan jäävuoren huippu.
Ja imuroida ei voi, ellen ole valmiiksi siirtänyt jokaikistä estettä pois tieltä (sukka lattialla, yöpöytä tms).
Siivota ei voi muuten, kun ei tiedä missä meidän siivousvälineet on. Tätäkin yritän aina sanoa että ne on siellä samassa paikassa missä joka kerta, ja pyydän miestä tulemaan katsomaan, mutta sitten särkeekin varvasta eikä voi siivota.
Silloin kun pyydän että voisiko tiskejä laittaa suoraan koneeseen eikä tiskipöydälle, niin tule tuhahteluja että ei niitä ole iso homma lastata sinne koneeseen myöhemmin. Kun pyydän että mies täyttää koneen, niin sitten se onkin iso urakka jota ei joko voi tehdä, tai sitten mies kyselee ihan joka välissä mihin mikäkin astia laitetaan koneessa, eli joudun seisomaan vieressä kun mies täyttää koneen.
Mies osaa huomata sotkuja ja huomauttaa että esim pölyjä on kertynyt. Kun huomautan takaisin että ne saa pyyhkiä pois, niin eipä siinä sitten enää olekaan mitään, ihan siistiä täällä on...
Eikä mies osaa edes ajatella että uuni pitäisi joskus pestä, tai suihku, tai liesituuletin tai...
Ja ihan kaiken huipuksi mies jaksaa pitää itseään jonain siivousjumalana. Silloin tällöin saattaa tunnustaa että ei ole enää niin siisti kuin ennen, mutta voi että silloin poikamiesaikoina hän piti kämpän niin siistinä että! Ei ne poikamiesajan siisteydet nyt tässä helpota, kun nuo taidot näyttää täysin unohtuneen. HUH!
Jos jotain positiivista, niin mies tykkää ja osaa laittaa ruokaa. Valitettavasti minäkin tykäisiin laittaa, ja toivoisin jotain työnjakoa ja vastuuta tuonne siivouspuolellekin...
Kommentit (68)
[quote author="Vierailija" time="15.08.2015 klo 11:31"][quote author="Vierailija" time="15.08.2015 klo 11:04"]
Ihan kamalaa käytöstä mieheltä, en kestäisi tota. Kyllä arjen pyöriminen on niin suuri asia henkiselle hyvinvoinnille, että vaikka muuten ihana mies olisikin, niin en ainakaan yhdessä vaan voisi asua. Multa veisi voimavaroja kaikesta muusta elämästä tuo kun miettisin että kuinka paskasta siellä kodissa nyt on, joudunko tekemään kaikki yksin vai viitsiiköhän mies viedä edes yksiä kalsareita pyykkikoriin tänään.
Olet tehnyt kaikkesi että saisit miehen osallistumaan, mutta mikään ei tunnu kelpaavan. Et ole hänen äitinsä tai sisäkkönsä. Itse lähtisin kävelemään, saa mies sitten pärjätä homeastioineen ja paskakalsareineen ihan itsekseen.
[/quote]
Jep, todella turhauttavaa yksikseen pitää taloa siistinä. Mies kuitenkin osaa vaatia tietynlaista siisteystasoa, mutta ei tajua että sen eteen täytyy itsekin tehdä töitä. Ihan samoja ajatuksia niinkuin sinullakin, voimavarat menee siihen siivoukseen ja toisen patistamiseen. Lapsetkin on helpompia, ne tuntuu osaavan oppia, kun taas tuo mies näyttää sulkevansa silmänsä täysin...
Sellainen wake-up call tässä kaivattaisiin. Jos mies joutuisi pakosta olemaan useamman kuukauden vastuusta kämpän pyörittämisestä, hän ehkä muistaisi ja oppisi taas siivoamaan.
Mies osaa hyvin usein "sairastua" silloin kun häntä pyydän siivoamaan. Milloin huippaa, milloin kolottaa yms. En enää jaksa uskoa näihin hänen vaivoihinsa, kun ne tulevat juuri sopivasti ennen siivousta. Välillä mies osaakin syyllistää sen takia oikein rajusti, eikä tunnu tajuavan että on hankala ottaa vaivoja todesta, kun ne ilmaantuvat aina hänelle suotuisaan aikaan. Ap
[/quote]
Sano sille, että suakin heikottaa ja lösähdä sohvalle sen kainaloon. Ja sano, että siivotaan yhdessä joku toinen päivä. Ja jatka tätä ikuisesti kunnes toimii tai saat tarpeeksesi ukosta.
Mulla on myös mies, joka ei juuri osallistu kotitöihin. Ei osaa käyttää kodinkoneita, tai väittää kyllä osaavansa, mutta pinoaa aina likaiset astiat tiskipöydälle eikä koneeseen, ei laita konetta päälle, ei tyhjennä eikä ole koskaan pessyt pyykkiä. Sanoo kyllä osaavansa ja asiasta huomautettaessa närkästyy ja huomauttaa, että pesi kyllä tiskit ja pyykit oikein hyvin monta vuotta ennen suhdettamme. No, sitä ei kyllä arvaisi. Sitä paitsi asui ennen suhdettamme äitinsä kanssa, joten saanen hiukan epäillä. On n. 40-vuotias. Oli pakko vastata tähän sen takia, että hänkin ihan oikeasti on kutsunut itseään siivousjumalaksi!
Siivoamisesta ei voi keskustella hänen kanssaan, koska hän tosiaan siivousjumalana luulee tekevänsä yhtä sun toista. Kummallinen harha, kun on niin hommia, joita hän ei ole kertaakaan lähes kymmenen vuoden suhteen aikana tehnyt, kuten pyykinpesu. Varmaan hän on unohtanut, että se mikään homma onkaan.
Oikeastaan se siivousjumaluus liittynee siihen tyyliin, mikä hänellä on siivoamisessa silloin, kun siihen ryhtyy eli kun on pakko. Kun on vaikka tulossa vieraita ja tarvitaan molempien panosta, hän alkaa kovalla stressillä tekemään jotain seuraavista: 1) järjestämään maustehyllyä tai jauhokaappia (kun joku toinen huone on vielä täysin kaaoksessa) 2) pyyhkimään lattialistoja rätillä (kun ruokapöytä on pyyhkimättä) 3) imuroimaan ja pyyhkimään pölyjä tietokoneesta (kun olen jo imuroinut ja pyyhkinyt kaikki pölyt sekä kertonut asiasta hänelle ja antanut paperilla listan välttämättömistä tehtävistä). Nuo kaikki ärsyttävät niin paljon, että vaikea päättää ykköstä. Esimerkiksi viimeksi vieraat olivat tulossa klo 12 ja sitä ennen olisi pitänyt siivota vessa, tehdä tarjoilut, kattaa pöytä ja siivota lasten lelut paikoilleen. Olin jo tehnyt muut hommat, mutta noissa olisin kaivannut apua. No ei kun mies ehti ennen vieraiden tuloa imuroida keittiön neljä kertaa (oikeasti), eteisen ainakin kahdesti. Osa tarjoiluista jäi tekemättä ja vessan siivosin, kun vieraat istuivat keskenään olohuoneessa ja roskapussit odottivat eteisessä.
Mies on kyllä joskus vuosien aikana porannut jonkun reiän seinään ja koonnut huonekaluja. Näitä hommia ei kuitenkaan meillä ole ollut joka vuosi. Meillä ei ole pihaa eikä autoa.
Kysymys 42:lle ja kaikille muille avuttomista puolisoista valittaville: Miksi asut tuon miehen kanssa yhdessä? Miksi sallit kämppiksellesi tuon käytöksen? Minä olisin nostanut kytkintä aikaa sitten.
[quote author="Vierailija" time="15.08.2015 klo 11:17"][quote author="Vierailija" time="15.08.2015 klo 10:51"]
Olen pahoillani, että sinulla on yksinkertainen mies.
Pyykkäysongelmaan ehdotus: kirjoita ja/tai piirrä ohjeet.
Vaatteet pesukoneeseen, pesuainetta lokeroon I, luukku kiiinni.
Töpseli seinään, käännä vesihana. Piirrä tai printtaa kuva vesihanan suunnasta.
60-asteisille valitse kohta X (ja lisää tarvittaessa lämpötila). Ohje myös 40-asteisille jne.
Paina nappia Y, niin pesukone alkaa ottaa vettä ja pyöriä.
Osa simppeleistä miehistä ei osaa lukea käyttöohjetta, joten pesukoneen kanteen voi teipata ohjeen. :D
[/quote]
Joo, jätin miehelle ohjeet käytöstä, ja oli kyllä sitten pyörittänyt koneen. Nyt kun en jättänyt mitään ohjeita mitä täytyy tehdä, niin täällä ei taas ollut tapahtunut mitään.
Jäisikin ongelma pelkkään pyykkäykseen, mutta kun pitäsi opettaa kaikki siivousrutiinit! Ja jos yrittää neuvoa esim. että älä laita pyykkejä pelkäksi keoksi pyykkitelineen päälle, vaan ripusta ne omiin välikköihinsä kuivumaan, niin mies alkaa valittamaan minua nipoksi. Kun yritän selittää että siinä on ihan logiikka takana miksi näin tehdään, mies ei kuuntele ja pitää ihan siivousnatsina. Ap
[/quote]
Ja tuoko mies oli kuitenkin aiemmin osannut siivota ja huolehtia kodista? Ei helv... mitä taantumista.
[quote author="Vierailija" time="14.08.2015 klo 10:59"]
Kysymys 42:lle ja kaikille muille avuttomista puolisoista valittaville: Miksi asut tuon miehen kanssa yhdessä? Miksi sallit kämppiksellesi tuon käytöksen? Minä olisin nostanut kytkintä aikaa sitten.
[/quote]
42 erittelee syitä: Silloin, kun ei ole siivottavaa, mies on hyvää seuraa. Muuten siis kunnollinen ihminen. Viettää suuren osan vapaa-ajastaan lasten kanssa, erittäin tärkeä tehtävä sekin. Tosin jos tekisi kotitöitä, niin silloin ehtisin itse tekemään lasten kanssa enemmän. Ei siis makaile sohvalla katsomassa, kun paiskin hommia, ainakaan koko aikaa, vaan esim. rakentelee legoilla. En itsekään ole täydellinen, joten kun pinnaa kiristää, mietin, että toisaalta mieskin jaksaa sietää minun vikojani. Jos eroaisimme, niin lapsille tulisi pitkät hoitopäivät. Uskoisin, että muutenkin olisivat onnettomia vanhempien erosta.
[quote author="Vierailija" time="14.08.2015 klo 12:26"]
[quote author="Vierailija" time="14.08.2015 klo 10:59"]
[/quote]
42 erittelee syitä: Silloin, kun ei ole siivottavaa, mies on hyvää seuraa. Muuten siis kunnollinen ihminen. Viettää suuren osan vapaa-ajastaan lasten kanssa, erittäin tärkeä tehtävä sekin. Tosin jos tekisi kotitöitä, niin silloin ehtisin itse tekemään lasten kanssa enemmän. Ei siis makaile sohvalla katsomassa, kun paiskin hommia, ainakaan koko aikaa, vaan esim. rakentelee legoilla. En itsekään ole täydellinen, joten kun pinnaa kiristää, mietin, että toisaalta mieskin jaksaa sietää minun vikojani. Jos eroaisimme, niin lapsille tulisi pitkät hoitopäivät. Uskoisin, että muutenkin olisivat onnettomia vanhempien erosta.
[/quote]
Miksette ota kotisiivojaa ihan vaikka vaan perherauhan takia?
Minä kerroin jo ennen yhteen muuttamista, kuinka paljon kotitöitä olen valmis tekemään. Määrä oli sama, jolla olin saanut oman kämppäni pysymään hyvässä kunnossa. Sanoin, että enempää en aio tehdä ja jos haluaa siistimpää, täytyy tehdä itse enemmän.
Sitten tein, minkä lupasin. Asiassa ei ole mitään riitelemistä, kun se on kerran sovittu.
[quote author="Vierailija" time="15.08.2015 klo 11:25"]
Jaatte tehtävät tai vuorot ja teipillä lista jääkaapin oveen. Ruksi ja päivämäärä milloin kukin on tehnyt mitä. Koneiden käyttöohjeet rautalankamallilla paperille ja teipataan koneeseen. Jos ei ala toimia niin ero, tai sitten ehfotat että voi hoitaa
[/quote]
Tuo päivämääräkin on hyvä ehdotus. Näkee todella että kuinka kauan mies pystyy laistamaan töistään. Luulisi että silloin alkaisi hävettämään kun huomaisi todellisuuden. Ap