Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Oon varmaan nykyihmisen mielestä hullu, mielästäni ei ole mikään oikeus saada lennellä ristiin rastiin ulkomaille

Vierailija
11.03.2022 |

koska vain sattuu haluamaan. Ihmisen ei kuuluisi päästä niin helposti ja nopeasti toiselle puolelle maapalloa.
Tämä lentely ei ole mitään hyvää tuonut kellekään, päinvastoin, mutta en ala huonoja puolia edes luettelemaan.
Itse sallisin vain rahtikoneet, mutta toisaalta en niidenkään antaisi mitään kiinakrääsää kuljetella.
Pitäkää hulluna, ei haittaa. Totuus on ettei lentäminen ole ihmoikeus, ei sinne päinkään.

Kommentit (65)

Vierailija
41/65 |
11.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ainakin sitä pitäisi rajoittaa huomattavasti ja esim. työmatkoihin työnantajan pitäisi anoa lupa, ensin otettaisiin selvää onko todella välttämätöntä lentää paikan päälle. Rajoitukset pitäisi minusta aloittaa niistä joilla jo on takana paljon huvimatkoja, on nimittäin ihan eri asia jos on matkustanut tyyliin 0-5 kertaa viimeisen parinkymmenen vuoden aikana kuin joku jolla on pidempään ollut yksi tai useampikin reissu vuodessa. Mietittäisiin siis myös sitä jo tapahtunutta ilmaston kuormitusta. Jotenkin nuo paljon matkustavat näkevät asian niin että heille matkustaminen olisi muka jotenkin tärkeämpää kuin muille ja sillä sitten oikeutetaan jatkuva lentely.

Minusta on kohtuullista tehdä esim yksi reissu vuodessa, mutta en ymmärrä näitä influenssereita esim Sara Chafak ja Martina Aitolehti. Kuinka monta reissua Aitolehti on kerennyt jo tänä vuonna pelkästään tehdä? Lontoo, Dubai, ”korkean paikan leiri” jossain Alpeilla(?) ja jotain muutakin oli. Jatkuvaa Dubaissa ravaamista. Chafakilla 68 lentoa vuodessa.

Mitä tärkeää nämä naiset tekee ulkomailla, paitsi kuvaa omaa pärstää Instagramiin? Eikö sitä voi tehdä vaikka greenscreenillä kotona?

Vierailija
42/65 |
11.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen isolta osaa samaa mieltä mutta jos lennot estettäisiin niin mieheltäni jäisi suku kokonaan elämän ulkopuolelle (muuttanut Suomeen Yhdysvalloista) ja se olisi aika surullista.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/65 |
11.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä tulen lentämään jopa enemmän kuin ennen kunhan korona on kunnolla ohi enkä tarvitse siihen kenenkään lupaa. Ap ja kaltaisensa voivat vaikka kökkiä maakuopassa koko ikänsä jos haluavat.

Vierailija
44/65 |
11.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulle tulee enemmän lentopisteitä kuin sille Tyttiviikarille. Pysykää vaan kotona hipit!

Vierailija
45/65 |
11.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hupilentämisen ja risteilyjen hinnat pitäisi kymmenkertaistaa.

Onneksi sun soija tofu avocadot sun muut kallistuvat nyt ihan itsestään kun putleri pommìttaa.

Vierailija
46/65 |
11.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä tulen lentämään jopa enemmän kuin ennen kunhan korona on kunnolla ohi enkä tarvitse siihen kenenkään lupaa. Ap ja kaltaisensa voivat vaikka kökkiä maakuopassa koko ikänsä jos haluavat.

Miksi et voi tehdä reissuja laivalla ja junalla? Junalla pääsee Eurooppaan ja Venjälle. Rahtilaivalla taas jopa Atlantin yli.

Vierailija
47/65 |
11.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen ap:n kanssa mieltä ja täysin itsekästä saastuttamista kun vaan on rahaa painella ympäri maapalloa. Kun on liikaa rahaa niin sitä pitää sitten saastuttaa niin paljon kuin elinaikanaan ehtii kun ei arkkuunsa saa mitään mukaan. Nyt ei korona aikana mutta mutta normaali aikoina tiedä paljon sellaisia jotka matkustavat vaihtelua saadakseen huvimatkoille 4-6 kertaa vuodessa kun on rahaa. Ne eivät rahojaan laita mihinkään hyötypuutarhan perustamiseen eikä mihinkään vähemmän saastuttavimpiin harrastuksiin. Telkasta maailman näkeminen ei riitä vaan pitää lennellä omin silmin katselemaan kaikki maailman nähtävyydet. Asuvat kerrostalossa jotenka mitään ei tarvitse itse tehdä muuta kuin ovi painaa kiinni ja pakata koko ajan matkalaukkuja. Korona aika on ollut heille vaikeeta ja meinaavat seota. Niille on jäänyt hirveä määrä rahaa säästöön eikä keksi sille mitään kohdetta tuhlatakseen :D Kyllähän se ottaa jo mielenterveyden päälle. 

Vierailija
48/65 |
11.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kokonaosuus ratkaisee kirjoitti:

Ympäristönäkökulmassa usein elämisen ja arjen kokonaisuus ratkaisee.

Lentämisen lisäksi saastuttaa asumiskustannukset (asunnon koko, lämmitys, sähkönkulutus), kulkeminen ja polttoainekulut (lennot, oma auto, julkiset (bussi,juna,metro) tai pyöräily/kävely), uuden tavaran ostaminen (mm.elektroniikka, vaatteet) käytetyn tai kierrätetyn sijaan, kaupassa ruokaostosvalinnat (raaka-aineet ja tuotannon hiilijalanjälki) sekä lukuisat monet muut valinnat...

Tein netissä "päästötestin"

Hauskaa, että vaikka lentäisin kerran vuodessa menopaluumatkan Thaimaahan, on hiilijalanjökkeni silti keskivertoa pienempi, koska kompensoin matkailua muilla elintavoilla ja valinnoilla.

Tai toisinpäin. Mikäli ei matkusta lentäen ei tarvitse muissa valinnoissa olla kovinkaan tarkka.

Maapallo suo meille kahdenlaista resurssia elintapojemme kompensointiin. Aika ja pinta-ala. Lentomatkustaminen on etenkin tuon aikaresurssin suhteen melko armoton. Muutamassa tunnissa aiheuttaa samat ilmastovaikutukset kuin toisella ihmisellä on koko vuoden aikana. Pinta-alaresurssi puolestaan on meille suomalaisille melko suopea koska vähän väestöä luontorikkaalla seudulla. Ehkä pääkaupunkiseutua lukuunottamatta.

Vierailija
49/65 |
11.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi et voi tehdä reissuja laivalla ja junalla? Junalla pääsee Eurooppaan ja Venjälle. Rahtilaivalla taas jopa Atlantin yli.

En minä miksikään AsperGretaksi rupea. Siinä se lima menee kun laivassa istuu. Vähänkö olet týhmä?

Vierailija
50/65 |
11.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Matkaaminen vie aikaa junalla ja laivalla. Jos on paljon aikaa niin mikäs siinä.

Vierailija
51/65 |
11.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onneksi se näyttää jo vähentyneen. Eivät kaikki suostu vähentämään edes turhaa hupilentelyä, mutta onhan lentäminen saanut pienen mainehaitan lähivuosina. Osa paljon lentävistä on vähentänyt, osa lisännyt kotimaan matkailua yms. Hyvin pieniä askeleita, mutta oikeaan suuntaan.

Ja jos lentoyhtiöt vain lisäisi edelleen niitä ilmastokompensaatioita niin saatais lisää rahaa ilmastotoimiin korottamalla vähän hintoja... no mieluummin tietysti saastetta ois vähemmän, kuin että saastutetaan ja sit kompensoidaan, mutta sekin on parempi kuin ei mitään!

Vierailija
52/65 |
11.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen kyllä matkustanut pitkiäkin matkoja junalla Euroopan sisällä. Keski-Eurooppaan taas mieluummin lennän kun ei täältä ole sinne järkeviä junayhteyksiä. Kauemmas lentäminen on ainoa järkevä vaihtoehto.

Vierailija
53/65 |
11.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllähän ihmisten pitää rajoittaa elämänsä kävelymatkan säteelle, jos ei kelpaa niin päättäköön päivänsä. Eihän kukaan halua maailmaa nähdä kun kaikki haluaa viettää kaiken ajan täällä takapajulassa nimeltä Suomi puolet kansasta vihaa sinua kun olet syntynyt mieheksi

Vierailija
54/65 |
11.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suomessa on niin lyhyet lomat että junalla tai laivalla viitsisi matkustaa. Toiset kun rahoittavat kaiken työllä eikä tuilla

Vierailija
55/65 |
11.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllähän ihmisten pitää rajoittaa elämänsä kävelymatkan säteelle, jos ei kelpaa niin päättäköön päivänsä. Eihän kukaan halua maailmaa nähdä kun kaikki haluaa viettää kaiken ajan täällä takapajulassa nimeltä Suomi puolet kansasta vihaa sinua kun olet syntynyt mieheksi

Minulle kelpaa tämä taka pajula jos vain rauhassa saa elää eikä tule nälänhätää ja sotia. En tarvitse sisältöä saada elämäänsä lennellä muualle ja vihaan hotelli elämää kun ei ole kodin arki rutiineja. Rakastan tavallista turvallista rauhaa ja kodin arki rutiineja enkä tarvitse mitään jännitystä tai vaihtelua elämääni. 

Miksi tunnet että sinua vihataan miehenä. Katkeroidutko kun on vaikeeta löytää puoliso. Jos ei löydy niin pitää onnea hakea jostain muista asioista. Mene vaikka vapaaehtoistyöhön jos koet riittämättömyyttä ja hyväksyntää. Vapaaehtoistyössä saa jonkin tarkoituksen elämälleen eikä masennu olemalla hyödytön. Sieltä voi sen samanhenkisen kumppaninkin löytää ja kotoa ei kukaan tule hakemaan. 

Vierailija
56/65 |
11.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lento matkusteluun pitäisi lisätä roimat saasteverot. Puolet lisää hintoihin ja kyllä niillä rikkailla on varaa maksaa jotka matkustelua harrastavat. 

Vierailija
57/65 |
11.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hurskastelua alkaa vaatimaan kaiken muun kuin rahtilentojen kieltämistä, ellei itse sitten myös elä niin, että kaikki extra on karsittu. Toivottavasti ap ei esim. käy risteilyillä ja on karsinut autolla ajon aivan välttämättömään minimiin (1 pieni auto sallittu, jos aivan pakollinen - muutoin käytettävä julkisia tai fillaroitava). Asunto on myös syytä olla pieni. Nettishoppailua ei tule harrastaa. Lihansyönti on lopetettava.

Vierailija
58/65 |
11.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jokainen paljon lentävä voisi ainakin vähentää.

Mutta jos ajatellaan Suomen väkilukua, ja millaisia ihmisiä se sisältää, niin ollaan varmaan pienimmät saastuttajat tuhoamassa tätä maapalloa. (Autojen tarkka katsastuskin pitää omalta osaltaan huolta, kun on päästörajoitukset, toisin kuin jossain liikakansoitetussa Intiassa. Lisäksi siellä pörräävät mopot.)

Puulämmitteiset saunatkin kai kohta kielletään yms. Sähköautot tulossa jne.

Väestöpyramidi on päälaellaan, ja suurin joukko on pian sairaita eläkeläisiä ja vanhuksia, jotka eivät lennä yhtään mihinkään.

Kyllä se monilla lentävillä jää siihen kerran vuodessa-ulkomaan lomamatkaan. Ja nykytyöttömyyden aikana jää monilta sekin loma pitämättä.

Aina meidän pitäisi täällä Suomessa olla joku hemmetin esimerkki ja toimia oikein, muut välittävät hevon vttua.

Suomalaisen hiilijalanjälki on aika paljon isompi kuin esim. keskivertointialaisen. Että se pienimmistä saastuttajista.

Olen ap:n kanssa samaa mieltä lentämisestä.

No se ei johdu ainoastaan lentomatkustamisesta. Ja pari muuta valtiota yhteenlaskettuna Intian lisäksi, joissa ei ole mitään tolkkua mistään ekologisuudesta, peittoaa pienen Suomen tekoset mennen tullen.

Ja täällä mennään koko ajan oikeaan suuntaan; biojätteet, autojen sähköistyminen, vesistöjen suojelu, ekologinen rakentaminen, sun muu kehityksen kulku. Mistä kaikille köyhille intialaisille tai thaimaalaisille sähköauto?

Ja mainitsin kyllä itsekin, että lentämistä pitäisi vähentää, aluksi ainakin sitä turhaa. Työmatkoistakin voi supistaa. Kuka pakottaa kakkoskotilaiset myymään huvilansa? Tilanne kaikille sama, ei mitään myönnytyksiä sitten myöskään.

Vierailija
59/65 |
11.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hurskastelua alkaa vaatimaan kaiken muun kuin rahtilentojen kieltämistä, ellei itse sitten myös elä niin, että kaikki extra on karsittu. Toivottavasti ap ei esim. käy risteilyillä ja on karsinut autolla ajon aivan välttämättömään minimiin (1 pieni auto sallittu, jos aivan pakollinen - muutoin käytettävä julkisia tai fillaroitava). Asunto on myös syytä olla pieni. Nettishoppailua ei tule harrastaa. Lihansyönti on lopetettava.

Näin. Ja ap sulkee sitten myös nämä Suomen lentokentät, jotta ulkomailta lentely meille loppuu. Miksi se pitäisi turisteillekaan sallia? 

Vierailija
60/65 |
11.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sitten meitä on kaksi hullua, ajattelen samalla tavalla. Matkustamisesta on mennyt hohto kun se mahdollista lähes jokaiselle perämökin eskolle. Matkustaminen on tehty liian helpoksi ja halvaksi, kun lennellä voi ympäri maailmaa. Luonto tuhoutuu ihmisen itsekkyyden tähden lentoliikenteen ja turistien saastutuksen vuoksi.

Kumpaan ryhmään kuulut, perämökim eskoihin vai johonkin eliittiin. Tarkoititko että tavikset eivät saisi enää matkustaa vaan asua autottomana jossain maakuopassa naurista viljellen.

En varmaan kumpaankaan. Ihan tavallinen, keskiluokkainen olen. Omassa viiteryhmässäni ja tuttavapiirissäni olemme poikkeavia, sillä emme ole käyneet ulkomailla pitkään aikaan, lähes kymmeneen vuoteen. Ei ole tarvetta, muut tuntuvat lentelevän meidänkin puolesta.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kolme neljä