Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mies väittää olevansa "huippuälykäs", mutta saan itse toisenlaisen vaikutelman

Vierailija
11.03.2022 |

Voiko "huippuälykkääksi" testattu olla heikko matematiikassa ja olla sellainen, jolle joutuu vääntämään asioita rautalangasta sekä alisuoriutunut keskivertoihmiseen verrattuna muutenkin elämässään? Oma veikkaukseni on se, että pisteitä saattaa hänellä olla hieman keskivertoa enemmän, muttei kuitenkaan mitään Mensa-rajoja kolkuttele. Hän kehuskelee itseään muutenkin jotenkin tekaistuilla ja kaukaa haetuilla jutuilla.

Kommentit (54)

Vierailija
1/54 |
11.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on kaveri, jonka ÄO on 180. On hyvin hiljaa asiasta eikä huutele sitä ympäriinsä. Kuulin kiertotietä itsekin. En epäile asiaa yhtään.

Vierailija
2/54 |
11.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi esim. Autistinen persoona. Älykäs jollain mittarilla mutta "ei sosiaalisesti".

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/54 |
11.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voi esim. Autistinen persoona. Älykäs jollain mittarilla mutta "ei sosiaalisesti".

Autismi on kehityshäiriö, ei persoonallisuuspiirre. Pieni osa autisteista on savanteja, suurin osa kehitysvammaisia.

Vierailija
4/54 |
11.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älykkyydestään huutelevat ovat tähän mennessä kokemukseni perusteella olleet aina joko a) huomattavan vähälahjaisia mutta harhaisen hyvällä itsetunnolla varustettuja tai b) autismin kirjolla, mutta sosiaalinen kyvykkyys nolla.

Vierailija
5/54 |
11.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulostaa siltä, että mies on vähä-älyinen oikeasti ja valehtelee äo-testeistään sekä varmaan monesta muustakin asiasta.

Vierailija
6/54 |
11.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Elämässä suoriutumiseen ei riitä pelkkä korkea älykkyys, jos on vaikka mt- tai jotain nepsyongelmia tai on patalaiska ja kunnianhimoton.

Matemaattis-loogisuus on vain yksi ulottuvuus/tapa, jolla aivot prosessoivat tietoa eikä välttämättä kerro aivojen kokonaisprosessointikyvystä vielä mitään.

Vierailija
7/54 |
11.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen kanssa ”miljonääri”.

Vierailija
8/54 |
11.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen huomannut, että ihmiset joilla on kova tarve korostaa fiksuuttaan tai älykkyyttään niin ovat niitä tyhmimpiä.  Tosiaan ne jotka ovat oikeasti älykkäitä eivät tee numeroa asiasta. En usko, että autismilla on tekemistä asian kanssa. Ehkä henkilö on vaan narsistinen tms.

Vierailija
9/54 |
11.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aikamoinen hälytyskello, jos joku itse sanoo olevansa ”huippuälykäs”. 😂 Tunnen ehkä kaksi ihmistä, joita pidän huippuälykkäinä, mutta en osaa todellakaan kuvitella kummankaan luonnehtivan itseään niin.

Vierailija
10/54 |
11.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se on muuten mielenkiintoista, kun itseään älykkääksi kutsuva ihminen jää kiinni valehtelusta pelkästään kertomustensa epäjohdonmukaisuuden vuoksi.

Vierailija
11/54 |
11.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos hän suoriutuu matemaattisista tehtävistä huonosti, hänellä ei voi olla korkea ÄO. Myöskin rautalangasta vääntäminen kuulostaa päinvastaiselta.

Älykkyys mitataan pitkälti matemaattisella ongelmanratkaisukyvyllä, tiedon soveltamisella sekä kekseliäisyydellä ja nopeilla hoksottimilla.

Tuosta yleisestä alisuoriutumisesta en osaa sanoa, nyky-yhteiskunnassa suositaan älykkyyttä enemmän röyhkeyttä. Korkea riskinottokyky, työteliäisyys ja röyhkeys ovat piirteitä jolloin usein ulkopuolisten silmin on ”päässyt pitkälle”, älykkyydellä ei useinkaan tämän kanssa ole mitään tekemistä. Eli älykäs ei välttämättä ole tehnyt menestyksekästä työuraa, voi olla että arvostaa toisenlaisia asioita.

Vierailija
12/54 |
11.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen huomannut, että ihmiset joilla on kova tarve korostaa fiksuuttaan tai älykkyyttään niin ovat niitä tyhmimpiä.  Tosiaan ne jotka ovat oikeasti älykkäitä eivät tee numeroa asiasta. En usko, että autismilla on tekemistä asian kanssa. Ehkä henkilö on vaan narsistinen tms.

Tästä en ole kyllä samaa mieltä. Tyhmimmät ovat oikeasti vaan tyhmiä, eivätkä edes kykene yrittämään todistelemaan muuta.

Vierailija
13/54 |
11.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulla on kaveri, jonka ÄO on 180. On hyvin hiljaa asiasta eikä huutele sitä ympäriinsä. Kuulin kiertotietä itsekin. En epäile asiaa yhtään.

Joo, näin se on, että tyhjät tynnyrit kolisee eniten.

Vierailija
14/54 |
11.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Elämässä suoriutumiseen ei riitä pelkkä korkea älykkyys, jos on vaikka mt- tai jotain nepsyongelmia tai on patalaiska ja kunnianhimoton.

Matemaattis-loogisuus on vain yksi ulottuvuus/tapa, jolla aivot prosessoivat tietoa eikä välttämättä kerro aivojen kokonaisprosessointikyvystä vielä mitään.

Minulla on tännepäin ongelma juuri. Olen ainakin nuorempana ollut älykäs ja olisin pärjännyt elämässä mutta puuttui täysin kunnianhimo. Tein vain asioita jotka kiinnosti ja menin sieltä mistä aita on matalin jollei kiinnostanut. Laiska en ole koskaan ollut mutta täysin kunnianhimoton ja ärsyttää sellainen mielistely, nuoleskelu ja kyynärpäätaktiikka millä ihmiset raivaa itselleen menestystä. Oikeastaan ajattelin kaikesta päinvastoin kuin valtavirta. 

Vähän sellainen elämän "punkkari" olen.

Sitten tiedän niitä jotka eivät ole kovinkaan älykkään oloisia mutta ovat menestyneet elämässä. Ehkä ovat mielistelleet oikeita henkilöitä oikeassa kohden.

Vierailija
15/54 |
11.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Autismi on kehityshäiriö, ei persoonallisuuspiirre. Pieni osa autisteista on savanteja, suurin osa kehitysvammaisia.

Suurin osa autisteista on normaaliälyisiä. Kehitysvammaisia on ainakin diagnosoiduista kuitenkin merkittävä vähemmistö. Savantit ovat harvassa.

Vierailija
16/54 |
11.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Heikko omanarvontunto näkyy usein vastenmielisenä kehuskeluna, valheellisuutena ja itsensä korostamisena. Älykkäät ihmiset eivät todellakaan huutele olevansa älykkäitä koska ymmärtävät sellaisen käytöksen olevan luotaantyöntävää. Älykkyydestä on monelle ollut myös suurta haittaa elämässä (kun prosessointinopeus on korkea voi tuntua turhauttavalta sietää hitaampien tahtia mikä vaikuttaa sosiaalisiin suhteisiin, jnejne)

Vierailija
17/54 |
11.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Usein unohdetaan tämä: tunnistaaksesi älykkään ihmisen, täytyy sinulla itselläsi olla älyä.

Vierailija
18/54 |
11.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulostaa exältäni. Hän oli kuulemma myös testattu erittäin älykkääksi. Normielämässä hänellä oli kuitenkin vaikeuksia jotka vaikuttivat suhteeseenkin paljon.

Hän mm ei osannut puhua mistään avoimesti. Ei tunteistaan, suunnitelmistaan, toiveistaan. Sitten kun joi pari kaljaa, saattoi läväyttää turhautuneena kaiken ulos ja ruveta vihaisena mököttämään.

Muitakin juttuja oli, joissa hän ei todellakaan normielämässä loistanut. Mikä myös heijastui moneen elämän osa-alueeseen. Se, että on jonkun mittarin mukaan huippuälykäs, ei tarkoita loppupeleissä välttämättä yhtään mitään.

Vierailija
19/54 |
11.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Elämässä pärjäämiseen vaikuttaa moni muukin asia kuin älykkyys, esimerkiksi traumaattisista kokemuksista johtuvat mielenterveysongelmat voivat syrjäyttää hyvin älykkäänkin ihmisen pahasti. Älykkyystestit kuitenkin ovat matemaattis-loogista päättelykykyä mittaavia, joten heikosti matematiikassa suoriutuva tuskin pärjäisi niissäkään. Siksi miehen puheet huippuälykkyydestä eivät kuulosta kovin uskottavilta. Älykkyys kattaa toki muitakin osa-alueita, mutta tekaistuilla jutuilla kehuskelu kuulostaa narsistisia piirteitä omaavalta ihmiseltä, jolla on ylimitoitettu käsitys omista kyvyistään. Itse tiedän tännekin kirjoittelevan miehen, joka pitää itseään poikkeuksellisen fiksuna, vaikka on lähinnä ilkeydessä kekseliäs. Mensan testeihinkin on kuulemma pyydelty, mutta jostain syystä ei halua...

Vierailija
20/54 |
11.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Usein unohdetaan tämä: tunnistaaksesi älykkään ihmisen, täytyy sinulla itselläsi olla älyä.

En kiistä tätä, enkä kommentoi omia testituloksia siltikään. Itselleni valitettavasti tuli kyseisestä henkilöstä sellainen tuntuma, että hän ei ainakaan hoksottimillaan briljeerannut. Tunnen oikeasti älykkäitä ihmisiä.

Ap

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi viisi kuusi