Helsinki patistelee lukiolaisia ostamaan kannettavan
"Kannettavan tietokoneen saa jo 250 eurolla uutena. Jotkut ovat saaneet halvemmallakin." just.. niin kuin tuollaisen koneen varaan uskaltaa opiskelunsa laittaa. Viimeksi kun ostin tuollaisen halpakoneen, hajosi se alle viikossa. Kyllä toimiva kannettava maksaa sen n.1000€. On vain pystyttävä luottaa siihen että kone toimii ainakin sen vuoden.
http://yle.fi/uutiset/helsinki_patistelee_lukiolaisia_ostamaan_kannettavan/8221479
Kommentit (79)
Nyt ei täällä ihmiset ymmärrä, että se kone pitää ottaa JOKA PÄIVÄ sinne kouluun. Miettikää mitä se joutuu kestämään siellä repussa kun kulkee koulumatkat.
[quote author="Vierailija" time="12.08.2015 klo 15:57"]
Minusta sellainen olisi hyvä kuin esimerkiksi Sipoon kunnassa eli koulu maksaa kannettavan kaikille oppilaille.
[/quote]
Ei todellakaan ole. Yhteiskunta maksaa jo nyt aivan liikaa ihmisten elämää
Joensuussa lukiolaiset sai ipadit koululta...
[quote author="Vierailija" time="12.08.2015 klo 16:19"]
[quote author="Vierailija" time="12.08.2015 klo 16:10"]Hei nyt ihan oikeesti lopettakaa hysterisointi. Mä opiskelen nykyään yliopistossa, teen seminaaritöitä ja koulutehtäviä jatkuvasti läppärillä ja tietty surffailen. Mies pelaa ja surffailee ja lapsi katsoo netflixiä ja tekee omia matikantehtäviä (huvikseen) jne. Ja meillä on juuri vaihdettu 500e maksavaan läppäriin. Edellinen 400e maksava kesti samaa käyttöä 7 vuotta. Miksi hemmetissä te sitäpaitsi itkette? Kun minä menin lukioon (alle 10v sitten) olin persaukisen perheen vanhimpana jo duunissa. Säästin itse rahat kirjoihin (mutta koska halusin myös bilettää niin näin sen vaivan että kaivoin melkein kaikki vanhana) ja ostin läppärin. Samoin kaikki vanhojentanssit yms kustansin ihan itse. Paras asia mitä äidiltä sain oli, että hän oli positiivinen, kannustava ja muisti kertoa kuinka ylpeä on. Pistäkää ne pentunne töihin. [/quote] No mun mielestä on aika kohtuutonta ostattaa tuo läppäri kun on vähän kyseenalaista, että miten paljon sitä siellä oikeasti edes tarvitaan. Alkuviikosta oli uutisissa juttua tuosta, että e-kirjojen lisenssit 1 tai 4 vuodeksi maksaa enemmän kuin oikeat oppikirjat, joten monet päätyvät sitten ostamaan noita perinteisiä kirjoja (halvempia ja saa rahaa takaisin kun voi myydä eteenpäin).
[/quote]
Ei noita tavallisia kirjoja kauaa enää tehdä. Siis oppikirjoina
Macbookiinkin kannattaa ottaa Applen vakuutus. Levyasemat menee helposti ja akku voi poksahtaa vaikka muuten omanikin on pelittänyt 9 vuotta.
No mun mielestä se pitkän matematiikan laskinki makso jo tuon 200€ kymmenen vuotta sitten.
[quote author="Vierailija" time="12.08.2015 klo 16:56"][quote author="Vierailija" time="12.08.2015 klo 16:50"]Mutta ei kai kukaan ihan peruskorikoneeksi osta jotain 1500 euron yrityskäyttöön suunniteltua konetta???
[/quote]Mä ostin, MacBookin. En ole katunut, toimii varmasti ja toivottavasti koko opiskelun ajan.
[/quote]
No yrityskäyttöön tarkoitut Macit maksaa alkaen 2000, 1500 e kone on ihan kotipeli.
[quote author="Vierailija" time="12.08.2015 klo 16:42"][quote author="Vierailija" time="12.08.2015 klo 16:35"]
[quote author="Vierailija" time="12.08.2015 klo 15:35"]Kenellä muka ei ole taloudessa kannettavaa tietokonetta vuonna 2015? Siis jos ei lasketa eläkeläisiä ja änkyrä-keski-ikäisiä mukaan. [/quote] Suomessa on miljoona köyhyysrajan alapuolella elävää ihmistä. Missä kuplassa sinä elät? Kysympä vaan. -työtön
[/quote]
Itsehän kuulun myös näihin köyhiin, työmarkkinatuella elelen, sitä ennen opintotuella, mutta tästä huolimatta minulla on läppäri.
Että jos ei ole läppäriinkään varaa, kannattaa istua alas ja miettiä omaa rahankäyttöään hetken. Jos todellakaan ei pysty irrottamaan rahaa koneeseen, niin sitten suosittelen vaikkapa paikallisella diakonilla käymistä, jospa he auttaisivat opiskelukoneen hankinnassa.
[/quote] jep jep... sellainen juttu tuli mieleen, että jos yksinhuoltajaperheessä mietitään koneen hankintaa, niin mieluiten hankitaan hyvä pöytäkone kaikkien käyttöön, kuin läppäri yhdelle. Se on järkevää rahankäyttöä.
Suomessa on kyllä tällä hetkellä voimissaan kulttuuri, jossa luottotiedottomuus on normaalia. Köyhät ostavat kilpaa kytkypuhelimia ja -tabletteja, kannettavia ja romuelektroniikkaa.
Huomionarvoista on, että meillä on näiden köyhien ja huolettomien lisäksi töissäkäyvät tarkanmarkan perheet, jotka eivät saa tukia, mutta elävät tiukasti ja turhia ostoksia tekemättä. Näillä ei ole tällaisiin varaa.
[quote author="Vierailija" time="12.08.2015 klo 17:04"]Joensuussa lukiolaiset sai ipadit koululta...
[/quote
Missä lukiossa näin? Ei lyskassa ainakaan..
[quote author="Vierailija" time="12.08.2015 klo 17:04"][quote author="Vierailija" time="12.08.2015 klo 16:19"]
[quote author="Vierailija" time="12.08.2015 klo 16:10"]Hei nyt ihan oikeesti lopettakaa hysterisointi. Mä opiskelen nykyään yliopistossa, teen seminaaritöitä ja koulutehtäviä jatkuvasti läppärillä ja tietty surffailen. Mies pelaa ja surffailee ja lapsi katsoo netflixiä ja tekee omia matikantehtäviä (huvikseen) jne. Ja meillä on juuri vaihdettu 500e maksavaan läppäriin. Edellinen 400e maksava kesti samaa käyttöä 7 vuotta. Miksi hemmetissä te sitäpaitsi itkette? Kun minä menin lukioon (alle 10v sitten) olin persaukisen perheen vanhimpana jo duunissa. Säästin itse rahat kirjoihin (mutta koska halusin myös bilettää niin näin sen vaivan että kaivoin melkein kaikki vanhana) ja ostin läppärin. Samoin kaikki vanhojentanssit yms kustansin ihan itse. Paras asia mitä äidiltä sain oli, että hän oli positiivinen, kannustava ja muisti kertoa kuinka ylpeä on. Pistäkää ne pentunne töihin. [/quote] No mun mielestä on aika kohtuutonta ostattaa tuo läppäri kun on vähän kyseenalaista, että miten paljon sitä siellä oikeasti edes tarvitaan. Alkuviikosta oli uutisissa juttua tuosta, että e-kirjojen lisenssit 1 tai 4 vuodeksi maksaa enemmän kuin oikeat oppikirjat, joten monet päätyvät sitten ostamaan noita perinteisiä kirjoja (halvempia ja saa rahaa takaisin kun voi myydä eteenpäin).
[/quote]
Ei noita tavallisia kirjoja kauaa enää tehdä. Siis oppikirjoina
[/quote]
No kustantajat oli toista mieltä ja kun sen e-kirjan lisenssin lyhentäminenkin tuntui olevan aivan mahdoton ajatus, niin oikeille kirjoille tuntui olevan kovempi kysyntä. Kun ei ne kustantajat sentään kurssisisällöistä ja opetussuunnitelmasta päätä.
[quote author="Vierailija" time="12.08.2015 klo 16:50"]
[quote author="Vierailija" time="12.08.2015 klo 16:42"][quote author="Vierailija" time="12.08.2015 klo 16:38"] [quote author="Vierailija" time="12.08.2015 klo 16:37"][quote author="Vierailija" time="12.08.2015 klo 16:30"] [quote author="Vierailija" time="12.08.2015 klo 16:26"][quote author="Vierailija" time="12.08.2015 klo 16:21"] [quote author="Vierailija" time="12.08.2015 klo 16:16"][quote author="Vierailija" time="12.08.2015 klo 15:58"] [quote author="Vierailija" time="12.08.2015 klo 15:49"]Mulla hävisi muutama työ ja myöhästyi tehtävät kun tuollainen halpa läppäri hajosi heti uutena. Ostin sitten velaksi macbookin. Ei ole mitään järkeä lähteä opiskelemaan tuollaisen romun kanssa jos haluaa kunnialla suorittaa opiskelut. Miksi suosittelevat ihmisille tuollaisia paskoja? Siellä luokassa sitten porukalla ihmetellään kun joillain ei koneet toimi. [/quote] Kyllä noissa halvoissakin vehkeissä on nyt yleensä ainakin vuoden takuu, mikset korjauttanut? Ja toisekseen, työt kannattaa aina säilöä useampaan paikkaan tai pilveen. [/quote]Tai sitten vaan ostaa kerralla kunnon koneen. Köyhällä ei ole varaa ostaa halpaa. [/quote] Hinnastako se kunnollisuus tulee? Ja edelleem, jos kone hajoaa heti uutena niin takuu kyllä kattaa sen. [/quote]Kannattaa ostaa sellainen kone jossa ei tarvitse sitä takuuta. Ei takuu paljon lämmitä kun kone on kuukauden huollossa kun sitä tarvitsee. Jos nyt kuukausi noilla halvoilla läppäreillä riittää. [/quote] Mistäs sen tietää minkä koneen kanssa tarvitsee takiuta ja minkä ei. Kyllä kalliita ja parempia merkkejäkin huoltoon tulee ihan samalla lailla. [/quote]Laadukkaat=kalliimat koneet kestää yleensä paremmin. Pätee kaikkeen. [/quote] Höpöhöpö :D Ja tuossakin sulla on jo sana "yleensä". [/quote]Väitätkö tosissasi, että 300€ kuluttuajalle tarkoitettu kannettava on yhtä laadukas kuin 1500€ yrityskäyttöön tarkoitettu kannettava? Miksi kukaan ostaisi kalliita koneita jos näin olisi? [/quote] Noita kalliita koneita tulee kyllä huoltoon ihan yhtälailla. Niitä ostetaan sen takia, että yrityskäytössä tarvitaan useimmiten paljon erilaisia ohjelmistoja ja siten koneelta vaaditaan suorituskykyä. Mutta ei kai kukaan ihan peruskorikoneeksi osta jotain 1500 euron yrityskäyttöön suunniteltua konetta???
[/quote]
1500 euron kone on peruskone. Kone ei saa hidastella vaikka siinä joutuisi pitämään useita ohjelmia samaan aikaan päällä ja niissä useita tiedostoja.
Noi halvat koneet rupeaa hidastelemaan rajusti jo siinä kun pitää useita välilehtiä auki selaimella.
Minullakin on tällä hetkellä 11 välilehteä auki koneella ja neljä eri ohjelmaa toiminnassa. Tekstinkäsittelyä, taulukkolaskentaa, selain ja PDF lukija.
Noi halvat koneet ei edes toimisi enää tässä tilanteessa kun ne käyttäisi kaikki resurssit.
[quote author="Vierailija" time="12.08.2015 klo 17:15"][quote author="Vierailija" time="12.08.2015 klo 17:04"]Joensuussa lukiolaiset sai ipadit koululta...
[/quote
Missä lukiossa näin? Ei lyskassa ainakaan..
[/quote] norm koulun lukio
[quote author="Vierailija" time="12.08.2015 klo 17:15"]
[quote author="Vierailija" time="12.08.2015 klo 17:04"][quote author="Vierailija" time="12.08.2015 klo 16:19"] [quote author="Vierailija" time="12.08.2015 klo 16:10"]Hei nyt ihan oikeesti lopettakaa hysterisointi. Mä opiskelen nykyään yliopistossa, teen seminaaritöitä ja koulutehtäviä jatkuvasti läppärillä ja tietty surffailen. Mies pelaa ja surffailee ja lapsi katsoo netflixiä ja tekee omia matikantehtäviä (huvikseen) jne. Ja meillä on juuri vaihdettu 500e maksavaan läppäriin. Edellinen 400e maksava kesti samaa käyttöä 7 vuotta. Miksi hemmetissä te sitäpaitsi itkette? Kun minä menin lukioon (alle 10v sitten) olin persaukisen perheen vanhimpana jo duunissa. Säästin itse rahat kirjoihin (mutta koska halusin myös bilettää niin näin sen vaivan että kaivoin melkein kaikki vanhana) ja ostin läppärin. Samoin kaikki vanhojentanssit yms kustansin ihan itse. Paras asia mitä äidiltä sain oli, että hän oli positiivinen, kannustava ja muisti kertoa kuinka ylpeä on. Pistäkää ne pentunne töihin. [/quote] No mun mielestä on aika kohtuutonta ostattaa tuo läppäri kun on vähän kyseenalaista, että miten paljon sitä siellä oikeasti edes tarvitaan. Alkuviikosta oli uutisissa juttua tuosta, että e-kirjojen lisenssit 1 tai 4 vuodeksi maksaa enemmän kuin oikeat oppikirjat, joten monet päätyvät sitten ostamaan noita perinteisiä kirjoja (halvempia ja saa rahaa takaisin kun voi myydä eteenpäin). [/quote] Ei noita tavallisia kirjoja kauaa enää tehdä. Siis oppikirjoina [/quote] No kustantajat oli toista mieltä ja kun sen e-kirjan lisenssin lyhentäminenkin tuntui olevan aivan mahdoton ajatus, niin oikeille kirjoille tuntui olevan kovempi kysyntä. Kun ei ne kustantajat sentään kurssisisällöistä ja opetussuunnitelmasta päätä.
[/quote]
Ne kustantajat ei päätä juuri mitään vaan sen kirjan tekijät. E-kirjat on tulevaisuutta ja E-kirjoissa on tekijöillä ja kustantajalla oikeuksia toisin kuin tavallisissa kirjoissa.
Tavallisista kirjoista ei saa rahaa koska mm. kirjasto jakaa niitä ilmaiseksi ja koulut kierrättää niitä oppillailla.
E-kirjoissa tekijä ja kustantaja päättää mihin hintaan ja kenelle sitä myydään.
[quote author="Vierailija" time="12.08.2015 klo 15:14"]
Turha laittaa kannettavaan tonneja kun sen joutuu kuitenkin uusimaan parin vuoden välein. Myös käytettynä saa uudenveroisia koneita. Mutta statusasioitahan nämä, niinkuin nuorilla melkein kaikki.
[/quote]
Miksi joutuisi uusimaan? Itsellä kaksi läppäriä, toinen miltei 10 vuotta vanha hp (katselen leffoja (uuden koneen dvd asema temppuilee) ja pelaan joitain pelejä, joita uudempi ei pyöritä) ja uudempi on pääasiallisesti se käytössä oleva, mutta on sekin jo 4 vuotta vanha, ostettu 2011. Vanhassa on Windows XP, eikä se ole enää yhdistettynä verkkoon.
[quote author="Vierailija" time="12.08.2015 klo 16:49"]
Tonnin kone. joo, niin varmaan. 250 euron kone. joo, niin varmaan. En usko, että kannattaa ostaa noin halpaa, enkä usko, että tarvitsee ostaa tonnin konetta.
Meillä ostettiin tytölle 499 euron kone, oli tarjouksessa. Ovh 649 e. Tosi hyvä ja laadukkaan tuntuinen. Ainakin vielä...
[/quote]
Ei tuollainen kone ole laadukas
Mun työkone maksoi vissiin noin 500, lenovo. Joka pv kuljetan töistä kotiin ja taas seuraavana päivänä töihin ja kestänyt on nyt puolitoista vuotta. Myös suorituskykyä on kun joidun kotonakin pöyrittämään erilaisia ohjelmia jne. Aikoinaan lukiossa yksinhuoltajan lapsena siivosin yöt huoltsikalla ja ostin kirjat ja laskimen niillä rahoilla. Jtn siivoustöitä muita lukio-ikäiselle osa-aikaisia duuneja löytyy aikalailla koko Suomesta.
Meidän lukiossa koulu antaa läppärit käyttöön. Ne saa lunastaa sitten kun koulu loppuu jos haluaa.. Kirjoituksista tulee sähköiset niin pakkohan se on...
Hei nyt ihan oikeesti lopettakaa hysterisointi. Mä opiskelen nykyään yliopistossa, teen seminaaritöitä ja koulutehtäviä jatkuvasti läppärillä ja tietty surffailen. Mies pelaa ja surffailee ja lapsi katsoo netflixiä ja tekee omia matikantehtäviä (huvikseen) jne. Ja meillä on juuri vaihdettu 500e maksavaan läppäriin. Edellinen 400e maksava kesti samaa käyttöä 7 vuotta.
Miksi hemmetissä te sitäpaitsi itkette? Kun minä menin lukioon (alle 10v sitten) olin persaukisen perheen vanhimpana jo duunissa. Säästin itse rahat kirjoihin (mutta koska halusin myös bilettää niin näin sen vaivan että kaivoin melkein kaikki vanhana) ja ostin läppärin. Samoin kaikki vanhojentanssit yms kustansin ihan itse. Paras asia mitä äidiltä sain oli, että hän oli positiivinen, kannustava ja muisti kertoa kuinka ylpeä on.
Pistäkää ne pentunne töihin.
[quote author="Vierailija" time="12.08.2015 klo 15:35"]
Kenellä muka ei ole taloudessa kannettavaa tietokonetta vuonna 2015? Siis jos ei lasketa eläkeläisiä ja änkyrä-keski-ikäisiä mukaan.
[/quote]
Monellakin. Kannettavalla kun ei tee mitään jos tietokonetta ei oikeasti tarvitse kantaa mukana. Pöytäkone on kaikessa muussa täysin ylivoimainen kannettavaan verrattuna