Helsinki patistelee lukiolaisia ostamaan kannettavan
"Kannettavan tietokoneen saa jo 250 eurolla uutena. Jotkut ovat saaneet halvemmallakin." just.. niin kuin tuollaisen koneen varaan uskaltaa opiskelunsa laittaa. Viimeksi kun ostin tuollaisen halpakoneen, hajosi se alle viikossa. Kyllä toimiva kannettava maksaa sen n.1000€. On vain pystyttävä luottaa siihen että kone toimii ainakin sen vuoden.
http://yle.fi/uutiset/helsinki_patistelee_lukiolaisia_ostamaan_kannettavan/8221479
Kommentit (79)
Kappas, tähän ketjuun ilmestyi sarjapeukuttaja.
No mutta voi, kun sehän on niin että lapselle elämän tarjoaminen maksaa ja paljon, ja maailma muuttuu, joten tarpeet muuttuu, ja tämänkin faktan pitäisi olla tiedossa ennen sitä ensimmäistäkään lasta, koska silleen se aikuinen ihminen toimii, eli se miettii sen lapsen hankintaa hyvinkin pitkälle, aina sinne lapsen kouluttautumiseen saakka, jota tulisi tukea aina yliopistoon asti, jos sinne tahtoo mennä. Mukisematta maksatte lapsillenne oleelliset tarvikkeet, otatte sitten vaikka lainaa mutta maksatte ITSE. Mulla oli melko kitsastelevat vanhemmat, vaikka rahaahan talossa oli, joten kaiken muun murheen ja stressin lisäksi mitä minulla nuorena henkilökohtaisesti oli, stressasin raha-asioitakin, vaikka eivät toiveeni koskaan olleet lähellekään ihmeellisiä ja suuria. Jopa valintoihini ja pärjäämiseen vaikutti tämä kaikki. Ettäs kehtaatte!
Mulla hävisi muutama työ ja myöhästyi tehtävät kun tuollainen halpa läppäri hajosi heti uutena. Ostin sitten velaksi macbookin. Ei ole mitään järkeä lähteä opiskelemaan tuollaisen romun kanssa jos haluaa kunnialla suorittaa opiskelut. Miksi suosittelevat ihmisille tuollaisia paskoja? Siellä luokassa sitten porukalla ihmetellään kun joillain ei koneet toimi.
Toi on väärin, koska aina on niitä, joilla ei yksinkertaisesti riitä rahaa mihinkään ylimääräiseen. Eriarvoistuminen lisääntyy ja kohta köyhän pennuilla ei ole varaa opiskella. Ei hyvältä näytä.
[quote author="Vierailija" time="12.08.2015 klo 15:49"]
Mulla hävisi muutama työ ja myöhästyi tehtävät kun tuollainen halpa läppäri hajosi heti uutena. Ostin sitten velaksi macbookin. Ei ole mitään järkeä lähteä opiskelemaan tuollaisen romun kanssa jos haluaa kunnialla suorittaa opiskelut. Miksi suosittelevat ihmisille tuollaisia paskoja? Siellä luokassa sitten porukalla ihmetellään kun joillain ei koneet toimi.
[/quote]
Meidän lukiossa käytetään Googlen ympäristöä, eli kaikki tallentuu automaattisesti pilveen turvaan. Hyviä läppäräitä löytyy esim. http://www.lukiolaiskannettava.fi/?gclid=CInG4a7Lo8cCFcn0cgodmOcILQ
[quote author="Vierailija" time="12.08.2015 klo 15:49"]
[/quote]
Yo koetta ei kai toistaiseksi voi tehdä mäkillä (digabi.fi)
[quote author="Vierailija" time="12.08.2015 klo 15:35"]Kenellä muka ei ole taloudessa kannettavaa tietokonetta vuonna 2015? Siis jos ei lasketa eläkeläisiä ja änkyrä-keski-ikäisiä mukaan.
[/quote]
"Taloudessa" on ihan eri asia kuin oma läppäri jota voi kuljettaa siellä koulussakin. Oikein kauhulla odotan noita kirja ja muita laskuja kun meidän kaksoset on kohta lukioiässä, sinne ovat suuntaamassa.
Minusta sellainen olisi hyvä kuin esimerkiksi Sipoon kunnassa eli koulu maksaa kannettavan kaikille oppilaille.
[quote author="Vierailija" time="12.08.2015 klo 15:49"]Mulla hävisi muutama työ ja myöhästyi tehtävät kun tuollainen halpa läppäri hajosi heti uutena. Ostin sitten velaksi macbookin. Ei ole mitään järkeä lähteä opiskelemaan tuollaisen romun kanssa jos haluaa kunnialla suorittaa opiskelut. Miksi suosittelevat ihmisille tuollaisia paskoja? Siellä luokassa sitten porukalla ihmetellään kun joillain ei koneet toimi.
[/quote]
Kyllä noissa halvoissakin vehkeissä on nyt yleensä ainakin vuoden takuu, mikset korjauttanut? Ja toisekseen, työt kannattaa aina säilöä useampaan paikkaan tai pilveen.
[quote author="Vierailija" time="12.08.2015 klo 15:58"]
[quote author="Vierailija" time="12.08.2015 klo 15:49"]Mulla hävisi muutama työ ja myöhästyi tehtävät kun tuollainen halpa läppäri hajosi heti uutena. Ostin sitten velaksi macbookin. Ei ole mitään järkeä lähteä opiskelemaan tuollaisen romun kanssa jos haluaa kunnialla suorittaa opiskelut. Miksi suosittelevat ihmisille tuollaisia paskoja? Siellä luokassa sitten porukalla ihmetellään kun joillain ei koneet toimi. [/quote] Kyllä noissa halvoissakin vehkeissä on nyt yleensä ainakin vuoden takuu, mikset korjauttanut? Ja toisekseen, työt kannattaa aina säilöä useampaan paikkaan tai pilveen.
[/quote]Tai sitten vaan ostaa kerralla kunnon koneen. Köyhällä ei ole varaa ostaa halpaa.
[quote author="Vierailija" time="12.08.2015 klo 16:10"]Hei nyt ihan oikeesti lopettakaa hysterisointi. Mä opiskelen nykyään yliopistossa, teen seminaaritöitä ja koulutehtäviä jatkuvasti läppärillä ja tietty surffailen. Mies pelaa ja surffailee ja lapsi katsoo netflixiä ja tekee omia matikantehtäviä (huvikseen) jne. Ja meillä on juuri vaihdettu 500e maksavaan läppäriin. Edellinen 400e maksava kesti samaa käyttöä 7 vuotta.
Miksi hemmetissä te sitäpaitsi itkette? Kun minä menin lukioon (alle 10v sitten) olin persaukisen perheen vanhimpana jo duunissa. Säästin itse rahat kirjoihin (mutta koska halusin myös bilettää niin näin sen vaivan että kaivoin melkein kaikki vanhana) ja ostin läppärin. Samoin kaikki vanhojentanssit yms kustansin ihan itse. Paras asia mitä äidiltä sain oli, että hän oli positiivinen, kannustava ja muisti kertoa kuinka ylpeä on.
Pistäkää ne pentunne töihin.
[/quote]
No mun mielestä on aika kohtuutonta ostattaa tuo läppäri kun on vähän kyseenalaista, että miten paljon sitä siellä oikeasti edes tarvitaan. Alkuviikosta oli uutisissa juttua tuosta, että e-kirjojen lisenssit 1 tai 4 vuodeksi maksaa enemmän kuin oikeat oppikirjat, joten monet päätyvät sitten ostamaan noita perinteisiä kirjoja (halvempia ja saa rahaa takaisin kun voi myydä eteenpäin).
kun täällä kauhistellaan läppärin hintaa, niin eikö se kuitenkin tuo säästöä, kun ainakin osa oppikirjoista on nykyisin sähköisessä muodossa?
[quote author="Vierailija" time="12.08.2015 klo 16:16"][quote author="Vierailija" time="12.08.2015 klo 15:58"]
[quote author="Vierailija" time="12.08.2015 klo 15:49"]Mulla hävisi muutama työ ja myöhästyi tehtävät kun tuollainen halpa läppäri hajosi heti uutena. Ostin sitten velaksi macbookin. Ei ole mitään järkeä lähteä opiskelemaan tuollaisen romun kanssa jos haluaa kunnialla suorittaa opiskelut. Miksi suosittelevat ihmisille tuollaisia paskoja? Siellä luokassa sitten porukalla ihmetellään kun joillain ei koneet toimi. [/quote] Kyllä noissa halvoissakin vehkeissä on nyt yleensä ainakin vuoden takuu, mikset korjauttanut? Ja toisekseen, työt kannattaa aina säilöä useampaan paikkaan tai pilveen.
[/quote]Tai sitten vaan ostaa kerralla kunnon koneen. Köyhällä ei ole varaa ostaa halpaa.
[/quote]
Hinnastako se kunnollisuus tulee? Ja edelleem, jos kone hajoaa heti uutena niin takuu kyllä kattaa sen.
[quote author="Vierailija" time="12.08.2015 klo 16:20"]kun täällä kauhistellaan läppärin hintaa, niin eikö se kuitenkin tuo säästöä, kun ainakin osa oppikirjoista on nykyisin sähköisessä muodossa?
[/quote]
Lue edellinen viesti.
Miksei lukioilla ole varaa hankkia läppäreitä oppilaille edes lainaksi? Minä sain amiksesta ilmaiseksi parin tonnin läppärin, vaikka kaikissa luokissa oli koneet jo valmiiksi.
[quote author="Vierailija" time="12.08.2015 klo 16:21"]
[quote author="Vierailija" time="12.08.2015 klo 16:16"][quote author="Vierailija" time="12.08.2015 klo 15:58"] [quote author="Vierailija" time="12.08.2015 klo 15:49"]Mulla hävisi muutama työ ja myöhästyi tehtävät kun tuollainen halpa läppäri hajosi heti uutena. Ostin sitten velaksi macbookin. Ei ole mitään järkeä lähteä opiskelemaan tuollaisen romun kanssa jos haluaa kunnialla suorittaa opiskelut. Miksi suosittelevat ihmisille tuollaisia paskoja? Siellä luokassa sitten porukalla ihmetellään kun joillain ei koneet toimi. [/quote] Kyllä noissa halvoissakin vehkeissä on nyt yleensä ainakin vuoden takuu, mikset korjauttanut? Ja toisekseen, työt kannattaa aina säilöä useampaan paikkaan tai pilveen. [/quote]Tai sitten vaan ostaa kerralla kunnon koneen. Köyhällä ei ole varaa ostaa halpaa. [/quote] Hinnastako se kunnollisuus tulee? Ja edelleem, jos kone hajoaa heti uutena niin takuu kyllä kattaa sen.
[/quote]Kannattaa ostaa sellainen kone jossa ei tarvitse sitä takuuta. Ei takuu paljon lämmitä kun kone on kuukauden huollossa kun sitä tarvitsee. Jos nyt kuukausi noilla halvoilla läppäreillä riittää.
[quote author="Vierailija" time="12.08.2015 klo 16:22"]
[quote author="Vierailija" time="12.08.2015 klo 16:20"]kun täällä kauhistellaan läppärin hintaa, niin eikö se kuitenkin tuo säästöä, kun ainakin osa oppikirjoista on nykyisin sähköisessä muodossa? [/quote] Lue edellinen viesti.
[/quote]
Olisiko vielä lähdettä laittaa?
[quote author="Vierailija" time="12.08.2015 klo 16:26"][quote author="Vierailija" time="12.08.2015 klo 16:22"]
[quote author="Vierailija" time="12.08.2015 klo 16:20"]kun täällä kauhistellaan läppärin hintaa, niin eikö se kuitenkin tuo säästöä, kun ainakin osa oppikirjoista on nykyisin sähköisessä muodossa? [/quote] Lue edellinen viesti.
[/quote]
Olisiko vielä lähdettä laittaa?
[/quote]
http://yle.fi/uutiset/lukiokirjat_uusiksi_vuoden_kuluttua__digikirjan_hankinta_mietityttaa/8210961
[quote author="Vierailija" time="12.08.2015 klo 16:26"][quote author="Vierailija" time="12.08.2015 klo 16:21"]
[quote author="Vierailija" time="12.08.2015 klo 16:16"][quote author="Vierailija" time="12.08.2015 klo 15:58"] [quote author="Vierailija" time="12.08.2015 klo 15:49"]Mulla hävisi muutama työ ja myöhästyi tehtävät kun tuollainen halpa läppäri hajosi heti uutena. Ostin sitten velaksi macbookin. Ei ole mitään järkeä lähteä opiskelemaan tuollaisen romun kanssa jos haluaa kunnialla suorittaa opiskelut. Miksi suosittelevat ihmisille tuollaisia paskoja? Siellä luokassa sitten porukalla ihmetellään kun joillain ei koneet toimi. [/quote] Kyllä noissa halvoissakin vehkeissä on nyt yleensä ainakin vuoden takuu, mikset korjauttanut? Ja toisekseen, työt kannattaa aina säilöä useampaan paikkaan tai pilveen. [/quote]Tai sitten vaan ostaa kerralla kunnon koneen. Köyhällä ei ole varaa ostaa halpaa. [/quote] Hinnastako se kunnollisuus tulee? Ja edelleem, jos kone hajoaa heti uutena niin takuu kyllä kattaa sen.
[/quote]Kannattaa ostaa sellainen kone jossa ei tarvitse sitä takuuta. Ei takuu paljon lämmitä kun kone on kuukauden huollossa kun sitä tarvitsee. Jos nyt kuukausi noilla halvoilla läppäreillä riittää.
[/quote]
Mistäs sen tietää minkä koneen kanssa tarvitsee takiuta ja minkä ei. Kyllä kalliita ja parempia merkkejäkin huoltoon tulee ihan samalla lailla.
[quote author="Vierailija" time="12.08.2015 klo 15:35"]Kenellä muka ei ole taloudessa kannettavaa tietokonetta vuonna 2015? Siis jos ei lasketa eläkeläisiä ja änkyrä-keski-ikäisiä mukaan.
[/quote]
Ihan tavallinen 35-vee perheenäiti olen, meillä ei ole kannettavaa eikä pöytäkonetta. Älypuhelimella pärjään hyvin.