Hoidetaanko potilaita "pärstäkertoimen" perusteella sairaaloissa?
Eli jos potilas tai omaisensa ovat vähän nuhjaisemman näköisiä tai esim. ylipainoisia/vähemmistöön kuuluva ym., saako potilas huonompaa hoitoa? Tai jos potilas on suorapuheisempi, voiko hoitaja "kostaa" antamalla yliannostuksen lääkettä?
Kommentit (112)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kumma juttu, että mun ei ole koskaan ollut tarve arvostella lääkäriä tai hoitajaa millään lailla. Hienosti on aina kaikki hoitunut. Olen käynyt vaivani kanssalääkärissä, on siinä jutusteltu, katsottu tutkimuksia ja saatu sitten hoito oli se saikkua tai lääkkeitä, aina on toiminut. Sairaalassakin olen ollut. Hyvin on hoidettu aina, on leikkaukset tehty vimpan päälle hyvin ja empaattinen hoitohenkilöstö käynyt tsemppaamassa, vaikka on ollut vaikeitakin hoitoja. Ja ihan yksityisellä. Suomessahan hoito ei edes maksa mitään, joten olen ollut erittäin tyytyväinen saamaani hoitoon.
Kyllä se hoito maksaa. Ensin maksetaan se veroissa ja sitten vielä omavastuuosuudet. Esim oma synnytykseni tuli maksamaan lähes 800e julkisella.
Miten tuo mahdollista? Itsellä avosydänleikkaus 2 vrk teholla ja viikko osastolla hintaa tuli 600 euroa. Eihän synnytyksen jälkeen olla kuin muutamia päiviä osastolla. Oikea hintalappu minkä kotikuntani maksoi sairaanhoitopiirille maksoi kaikkineen n. 42000 euroa.
Olin sairaalassa lähes 2vk. Ensin käynnistettiin, sitten pitkitettiin ja lopulta huomattiin että minulla on kohtutulehdus kun vedet oli puhkaistu ja antibioottia ei annettu ja tehtiin kiireellinen sektio. Olimme aluksi lapsen kanssa eri teho-osastoilla ja sitten eri osastoilla hoidossa kunnes elämä voitti. Näistä tuli eri laskut joten edes sairaanhoidon maksukatto ei auttanut. En tiedä mikä todellinen hinta olisi ollut, mutta voisin veikata että paljon isompi kuin se että olisi tehty se sektio jota alunperin pyysin ahtaan lantion vuoksi.
Miksi julkisella ei saa hoitoa. Miksi Suomen terveydenhuolto on niin huonoa?
Vierailija kirjoitti:
Miksi julkisella ei saa hoitoa. Miksi Suomen terveydenhuolto on niin huonoa?
Siellä on paras mahdollinen saatavilla oleva työvoima töissä, tosin se paras mahdollinen ei ole mitenkään erityisen hyvä. P as kempaakaan on enää vaikea kuvitella
Vierailija kirjoitti:
Poliitikot pääsevät jonojen ohi ja saavat aina 1. luokan hoidon.
Kerro, minkälainen hierarkia tässä sinun mielestäsi vallitsee?
Ylhäältä alaspäin.
Ja miksi vain poliitikot.
Ulkonäkö ja ammatti/koulutus vaikuttaa. Pedonsysteemissä on aina kasti järjestelmä.
Vierailija kirjoitti:
Ulkonäkö ja ammatti/koulutus vaikuttaa. Pedonsysteemissä on aina kasti järjestelmä.
Riittääkö akateeminen puhetapa vai näkeekö ne jostain onko valmistunut?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllähän ne kysyy ammatit ja työpaikat ja merkkaa järjestelmään. Tietää ne muutenkin. Kerran sanoin että kyllähän te tiedätte, informaatio kulkee eri tahojen kautta ja teillä on suora yhteys ja pystytte tarkistamaan asiat niin ihan säpsähti se nainen ja sanoi ettei ole totta.
Mitkä ihmeen kaltoinkohdeltujen kokoontumisajot täällä on? Vilkaiskaahan peiliin välillä.
Tämä johtuu siitä, että hoitohenkilökunta on mukana hyvävelijärjestöissä ja kommuuneissa (salaseuroissa), joissa he hoitavat "omiaan" paremmin kuin ulkopuolisia. Tämä on tullut huomattua sekä terveydenhoidossa, kaupassa käydessä jne joka paikassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllähän ne kysyy ammatit ja työpaikat ja merkkaa järjestelmään. Tietää ne muutenkin. Kerran sanoin että kyllähän te tiedätte, informaatio kulkee eri tahojen kautta ja teillä on suora yhteys ja pystytte tarkistamaan asiat niin ihan säpsähti se nainen ja sanoi ettei ole totta.
Ei ne niitä näe. Ne näkee sen mitä ovat kirjanneet kun viimeksi kysyivät sitä sulta itseltäsi, mutta eivät jos olet vaikka vaihtanut ammattia siinä välissä.
Näin hoitajana sanoisin, että enemmän siihen vaikuttaa käytös. Yliannostuksia ei kuitenkaan kenelläkään anneta, mutta ystävälliset potilaat saavat ystävällisempää hoitoa. Hankalat tyypit saavat sen välttämättömän.
Olin sairaalan päivystyksessä päivän ajan ennen osastolle pääsyä. Hoitoon pääsy oli todella vaikeaa ja useampana päivänä yritin päästä hoitoon. Samaan aikaan vierellä laverilla makasi henkilö, jolla oli pitkä ryyppyputki takana ja siksi hoidossa. Häntä kyllä hyysättiin ja mieshoitaja niin söpösti puhui ”ollaanko sitä lumella, voi sentään”. Puistokemisti taisi olla ja ummetus päällä. Itse makasin kivuistaan niin, että en saanut hoitoa 12 tuntiin, vaan odottelin ilman ruokaa, vettä tai toimivia lääkkeitä. Myös puukkohippasilla olleet puistokemistit kaverukset saivat parempaa hoitoa kuin minä, korkeakoulutettu nainen. Tämä tapahtui Kuopion Kysin päivystyksessä.
Joten en todellakaan allekirjoita tätä väitettä.
Vierailija kirjoitti:
Olin sairaalan päivystyksessä päivän ajan ennen osastolle pääsyä. Hoitoon pääsy oli todella vaikeaa ja useampana päivänä yritin päästä hoitoon. Samaan aikaan vierellä laverilla makasi henkilö, jolla oli pitkä ryyppyputki takana ja siksi hoidossa. Häntä kyllä hyysättiin ja mieshoitaja niin söpösti puhui ”ollaanko sitä lumella, voi sentään”. Puistokemisti taisi olla ja ummetus päällä. Itse makasin kivuistaan niin, että en saanut hoitoa 12 tuntiin, vaan odottelin ilman ruokaa, vettä tai toimivia lääkkeitä. Myös puukkohippasilla olleet puistokemistit kaverukset saivat parempaa hoitoa kuin minä, korkeakoulutettu nainen. Tämä tapahtui Kuopion Kysin päivystyksessä.
Joten en todellakaan allekirjoita tätä väitettä.
Päivystyksessä ei ole ruokapalvelua
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kumma juttu, että mun ei ole koskaan ollut tarve arvostella lääkäriä tai hoitajaa millään lailla. Hienosti on aina kaikki hoitunut. Olen käynyt vaivani kanssalääkärissä, on siinä jutusteltu, katsottu tutkimuksia ja saatu sitten hoito oli se saikkua tai lääkkeitä, aina on toiminut. Sairaalassakin olen ollut. Hyvin on hoidettu aina, on leikkaukset tehty vimpan päälle hyvin ja empaattinen hoitohenkilöstö käynyt tsemppaamassa, vaikka on ollut vaikeitakin hoitoja. Ja ihan yksityisellä. Suomessahan hoito ei edes maksa mitään, joten olen ollut erittäin tyytyväinen saamaani hoitoon.
Kyllä se hoito maksaa. Ensin maksetaan se veroissa ja sitten vielä omavastuuosuudet. Esim oma synnytykseni tuli maksamaan lähes 800e julkisella.
Miten tuo mahdollista? Itsellä avosydänleikkaus 2 vrk teholla ja viikko osastolla hintaa tuli 600 euroa. Eihän synnytyksen jälkeen olla kuin muutamia päiviä osastolla. Oikea hintalappu minkä kotikuntani maksoi sairaanhoitopiirille maksoi kaikkineen n. 42000 euroa.
Olin sairaalassa lähes 2vk. Ensin käynnistettiin, sitten pitkitettiin ja lopulta huomattiin että minulla on kohtutulehdus kun vedet oli puhkaistu ja antibioottia ei annettu ja tehtiin kiireellinen sektio. Olimme aluksi lapsen kanssa eri teho-osastoilla ja sitten eri osastoilla hoidossa kunnes elämä voitti. Näistä tuli eri laskut joten edes sairaanhoidon maksukatto ei auttanut. En tiedä mikä todellinen hinta olisi ollut, mutta voisin veikata että paljon isompi kuin se että olisi tehty se sektio jota alunperin pyysin ahtaan lantion vuoksi.
Lantiosi saattaa olla kapea päältäpäin, mutta ihan normaali tai jopa leveähkö sisältä. Et siis tätä voi itse mitenkään päätellä.
Vierailija kirjoitti:
Näin hoitajana sanoisin, että enemmän siihen vaikuttaa käytös. Yliannostuksia ei kuitenkaan kenelläkään anneta, mutta ystävälliset potilaat saavat ystävällisempää hoitoa. Hankalat tyypit saavat sen välttämättömän.
Eli kontrollintarpeisia vallanhimoisia sadistinarskuja olette.
Tuuristahan tämä tietysti riippuu todella paljon. Kuka nyt sattuu olemaan vastassa ja millä tuulella kun menet hoitoon. Lisäksi helposti diagnosoivat sairaudet otetaan vastaan ja hoidetaan paremmin. Pärstäkerroin vaikuttaa myös, eli osa näistä, jotka kertovat aina saaneensa hyvää kohtelua, ovat oletettavasti hyvännäköisiä ihmisiä (tai sitten vain todella hyväonnisia). Jossain mainittiin, että sosiaali- ja terveydenhoitopuolella pitää jatkuvasti ohjata työntekijöitä olemaan antamatta ulkonäön ja sosioekonomisen aseman vaikuttaa hoitoon. (En vaan muista millään, missä tämä tuli vastaan.) Mutta kyllä ulkonäkö, sukupuoli ja status vaikuttavat, niinkuin oikeastaan kaikkialla muuallakin.
Esim. veritulpan oireet tai "epätyypillinen" eli naisille tyypillinen sydänkohtaus tuppaavat olemaan sellaisia, että onnea vaan näille hoidon saamisen yrittämisessä.
En usko aloittajan näkemykseen, että nuhjuisuus vaikuttaa.
Toisaalta hoitajatkin ovat ihmisiä. Meidänkin yksi jo poisnukkunut vanhus aukoi päätään ja kouri hoitajia - muistisairaus oli hänen kohdallaan aika ikävä. Ymmärrän hyvin, että hoitajia oli aina kaksi ja he selvästi keräsivät ensin vähän asennetta, että jaksaa kuunnella ja väistellä. Nuoria hoitajia ei tätä herttaista pappaa laitettu ollenkaan hoitamaan - ymmärrettävistä syistä. Vein hoitajille herkkukorin, kun pappa kuoli. Korttiin kirjoitin, että ”Kiitos hyvästä hoidosta - vaikka välistä papan puolesta nolotti.”
Mutta lihavuus, ulkonäkö tms. tuskin vaikuttaa asioihin. Oma käytös varmasti vaikuttaa ainakin osin. Kohtelias voi olla jne.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja siltikään nuo kuppaiset sataset eivät kata sitä koko synnytyksen hintaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lantiosi saattaa olla kapea päältäpäin, mutta ihan normaali tai jopa leveähkö sisältä. Et siis tätä voi itse mitenkään päätellä.
Se on ulkoa leveä, mutta jos kaikilla suvun naisilla on synnytys meinannut päätyä kuolemaan ahtaan sisälantion vuoksi, niin vaikka lantion periytyvyys ei ole suoraviivaista, ei ollut kamalasti järkeä riskeerata henkeään vain kustannusten vuoksi. Itselläni halkesi lantio (edelleen lonksuu symfyysi), jäi valtavat traumat, henki meinasi lähteä sekä minulta että vauvalta ja menetin masennuksen takia lapseni ensimmäisen elinvuoden josta en muista yhtään mitään. Mutta hei, kiva kun yritettiin säästää rahoja ja painostettiin minut yrittämään alateitse.
Ei ole. Täytti 40v viime vuonna.