Mitä hittoa tarkoittaa "tapailu"?
Siis onko se seurustelua ja sitoutumista vai lähinnä nätti nimitys vakipanolle?
Kommentit (94)
Mä olin kerran seurustellu miehen kanssa vuoden ennenku sain tietää että hänen mielestään me vain tapailimme. Loppui siihen
[quote author="Vierailija" time="12.08.2015 klo 15:45"]
[quote author="Vierailija" time="12.08.2015 klo 15:10"]
Sellaisia ihmisiä tapaillaan joihin ei rakastuta tai olla ikinä tosissaan, samalla voi odotella sitä oikeaa.
[/quote]
Tällä rikkoo itsensä, kai te sen ymmärrätte? Helposti kuitenkin toisella on tunteet pelissä, ja toivoo että olisi se oikea. Toinen vain paneskelee, ei ole tosissaan ja odottaa sitä oikeaa. Sydänsuruja luvassa.
[/quote]
Ei riko, jos molemmille on alusta alkaen selvää, että nyt vain tapaillaan eikä kummallakaan ole - ainakaan sillä hetkellä - muita odotuksia. Jos myöhemmin alkaa ilmaantua muita odotuksia, on asia syytä ottaa mahdollisimman pian esille ja jos toisen odotukset poikkeavat omista, on yleensä ihan järkevää lopettaa koko tapailusuhde. Tapailu sopii kaikista parhaiten sellaisille ihmisille, jotka eivät edes etsi parisuhdetta, tulevien lastensa isästä/ äidistä puhumattakaan ja yhteisestä asuntolainasta puhumattakaan.
[quote author="Vierailija" time="12.08.2015 klo 15:03"]
Tapailu on siis avoin suhde. Tämä selvä.
[/quote]
Tavallaan, muttei kuitenkaan, koska ei ole mitään sopimusta... Toisen osapuolen suhtautumista esim. seksiin jonkun muun kanssa ei voi tietää. Tapailu ei ole sopimussuhde.
Ennen seurustelua tapahtuva näkeminen. Ei ole vielä ryhdytty seurustelemaan eikä sovittu pelisäännöistä. Ensitutustumista.
[quote author="Vierailija" time="12.08.2015 klo 13:24"]
Ennen Suomessa oli niin, että ekoilla treffeillä selvisi aletaanko seurustella vai ei.
[/quote]
Vähän yleistäen ja kärjistäen: Vain hyvännäköiset ihmiset voivat heti ekoilla treffeillä tuntea sen verran paljon ihastusta ja vetoa toisiinsa, että voidaan heti tietää, halutaanko yrittää seurustelua. Me rumat ihmiset tarvitsemme enemmän aikaa toisiimme tutustumiseen. Siihen tarvitaan tapailuvaihetta. Jos käy hyvin, kiintymys toista kohtaan alkaa vähitellen kasvaa ja suhde vähitellen syventyä, jolloin tapailu muuttuu luontevasti seurusteluksi. On epäolennaista, missä se raja sitten menee ja tarvitaanko siihen varsinainen keskustelu vai ei.
Tiivistetysti: Tapailu on erittäin tärkeä ilmiö ihmisille, joihin kukaan ei ihastu tulisesti.
Mun mielestä se tarkoittaa samaa kuin deittailu. Ei olla sitouduttu vain yhteen ihmiseen, mutta ollan kiinnostuneita kuitenkin niin että haluaa tapailla useasti.
[quote author="Vierailija" time="12.08.2015 klo 13:35"]
Tässä nähdään taas naisten ja miesten ero. Miehet tietää kyllä mitä on tapailu eikä sitä ruveta vatvomaan.
Tapailu on rentoa silloin tällöin näkemistä, joka voi muuttua vakavaksi tai sitten ei. Siitä ei oteta stressiä. Totuuden nimissän on sanottava, että jos "tapaileva" pariskunta ei ole pisteasteikolla ihan samaa tasoa, niin tottakai se pienemmillä pisteillä oleva haluaa tietää voiko tapailu ikinä muuttua seurusteluksi vai ollaanko... todella liian pienillä pisteillä.
[/quote]
Heh. Mulla edellinen tapailujuttu juurikin jäi historiaan sen vuoksi, ettei mies ymmärtänyt tapailua. Tyypin mielestä oli epänormaalia, kun ei 4 kuukauden tapailun jälkeen oltu vielä siirrytty seurusteluun ja kun en tuossa vaiheessa vielä suostunut tuota seurustelustatusta ottamaan suhteellemme, niin tyyppi päätti sanoa heipat.
t. n26, joka nauttii itsenäisyydestään eikä näe mitään kiirettä sitoa itseään mihinkään liian vakavaan liian nopeasti. Mikä kiire tässä elämässä muka on.
Onpa täällä' taas ahdasmielistä porukkaa liikkeellä! Itse ainakin TAPAILEN niin kauan, että tutustun toiseen kunnolla tietääkseni johtaako suhde seurusteluun. Sitäpaitsi en ole koskaan eläessni tavoitellut seurustelusuhdetta tai tähdännyt siihen. Olen tapaillut kivoja ihmisiä ja tarkoituksenakin on ollut pitää suhteet kevyinä ja vailla velvollisuuksia ( ja siitä tietysti aina avoimesti kertonut) kunnes pariin mieheen sitten rakastuin tulisesti. Toisen kanssa olin 8 vuotta, toisen kanssa olen ollut nyt vuoden. Kolme kuukautta meni ennenkuin nykyiseen tunteet olivat niin syvät, että halusinkin seurustella. En tiedä tapasiko mies muita ennen tätä päätöstä, itse tapasin kyllä. En koskaan kysynyt, koska asia ei kuulunut minulle.
[quote author="Vierailija" time="12.08.2015 klo 17:47"]
[quote author="Vierailija" time="12.08.2015 klo 15:08"]
[quote author="Vierailija" time="12.08.2015 klo 14:14"]
[quote author="Vierailija" time="12.08.2015 klo 14:11"]
Tapailu on nimenomaan tapailua. Tutustumista toiseen ja viettämistä aikaa toisen kanssa ilman sitoumuksia. Tapailu voi loppua, tapailu voi muuttua seurustelusuhteeksi tai tapailu voi jatkua tapailuna vaikka läpi koko elämän. On paljon ihmisiä, joilla ei ole edes tarvetta sitoutua. Joko ei nyt, ei lähivuosina tai ei koskaan. Kuitenkin on mukavaa viettää aikaansa toisen ihmisen kanssa. Matkustella, käydä ravintoloissa, elokuvissa jne. Seksikin voi kuulua tapailuun, mutta ei välttämättä. Minä olen eronnut, hyvin toimeentuleva, asuntolainani maksanut ja lapseni jo aikuisiksi saanut eikä mulla ole mitään tarvetta ryhtyä enää seurustelusuhteeseen parisuhteesta puhumattakaan. Sen vuoksi tapailenkin miestä, jolla on sama elämäntilanne. Teen asioita myös ystävieni kanssa, mutta suurimmalla osalla heistä on perheet ja puolisot eikä heitä saa kovin helposti lähtemään vaikkapa viikonloppureissulle Berliiniin. Tapailemani mies sen sijaan lähtee hyvinkin mielellään, jos vaan hänellä ei satu olemaan jotain muuta menoa kyseiselle viikonlopulle.
[/quote]Minä suoraan sanottuna unelmoin tällaisesta tilanteesta, vaikka (ja koska) olen naimisissa.
[/quote]
Minä kun luulin että tuollainen on ystävä? Kyllä minullakin noita on vaikka olen naimisissa. Voin käydä miespuolisen ystävän kanssa konsertissa, ja toisen kanssa festareilla, jos omaa miestä ei genre kiinnosta.
[/quote]
Ystävien ja kaverien kanssa ei harrasteta seksiä. Vakipanon kanssa taas ei juuri muuta tehdäkään kuin harrastetaan seksiä. Tai ainakin vakipanon kanssa yhteisen illan on aina tarkoitus päättyä seksiin. Monesti vakipanon kohdalla riittää pelkkä seksi. Tapailukaveri on oikeastaan kaverin ja vakipanon risteytys.
[/quote]
Millä perusteella vakipanon kanssa ei tehdä muuta kuin panna? Ihan hyvin voi määritellä vakipanonsa niin, että tehdään muutakin. Juttu sitten jää, jos toinen alkaa seurustella tai kyllästytään. Ei se siitä ystävyyttä tee, jos välillä tekee muutakin tai ei pane.
[quote author="Vierailija" time="12.08.2015 klo 18:36"]
[quote author="Vierailija" time="12.08.2015 klo 13:24"]
Ennen Suomessa oli niin, että ekoilla treffeillä selvisi aletaanko seurustella vai ei.
[/quote]
Vähän yleistäen ja kärjistäen: Vain hyvännäköiset ihmiset voivat heti ekoilla treffeillä tuntea sen verran paljon ihastusta ja vetoa toisiinsa, että voidaan heti tietää, halutaanko yrittää seurustelua. Me rumat ihmiset tarvitsemme enemmän aikaa toisiimme tutustumiseen. Siihen tarvitaan tapailuvaihetta. Jos käy hyvin, kiintymys toista kohtaan alkaa vähitellen kasvaa ja suhde vähitellen syventyä, jolloin tapailu muuttuu luontevasti seurusteluksi. On epäolennaista, missä se raja sitten menee ja tarvitaanko siihen varsinainen keskustelu vai ei.
Tiivistetysti: Tapailu on erittäin tärkeä ilmiö ihmisille, joihin kukaan ei ihastu tulisesti.
[/quote]
Omituinen kärjistys,kaikki hyvännäköiset ihmiset tapailevat vain keskenään ja ihastuvat pelkkään pintaan,kun taas tavikset ovat syvällisiä ja tutustuvat ja ihastuvat tapailemalla? Eiköhän ihan kaikkien kannata ensin tutustua eikä päättää alkaa parisuhteeseen ekojen treffien jälkeen,koska treffikumppani on hyvännäköinen.Tosirakkautta ensisilmäyksellä tapahtuu vain Disney-leffoissa.
[quote author="Vierailija" time="12.08.2015 klo 17:12"]
En ole koskaan tapaillut, vaan tutustunut ja seurustellut. Ja tutustumisvaiheessa nimenomaan katson, onko sillä muita. Jos on, niin en edes kiinnostu. Hyvän miehen löysin.
[/quote]
Minkälainen sinulla on tämä tutustumisvaihe? Otit intternetskusta selvää kaverista? Soitit kaverin ystävät ja työkaverit läpi ja haastattelit heitä? Vai tapailitko kuitenkin?
[quote author="Vierailija" time="12.08.2015 klo 15:08"]
[quote author="Vierailija" time="12.08.2015 klo 14:14"]
[quote author="Vierailija" time="12.08.2015 klo 14:11"]
Tapailu on nimenomaan tapailua. Tutustumista toiseen ja viettämistä aikaa toisen kanssa ilman sitoumuksia. Tapailu voi loppua, tapailu voi muuttua seurustelusuhteeksi tai tapailu voi jatkua tapailuna vaikka läpi koko elämän. On paljon ihmisiä, joilla ei ole edes tarvetta sitoutua. Joko ei nyt, ei lähivuosina tai ei koskaan. Kuitenkin on mukavaa viettää aikaansa toisen ihmisen kanssa. Matkustella, käydä ravintoloissa, elokuvissa jne. Seksikin voi kuulua tapailuun, mutta ei välttämättä. Minä olen eronnut, hyvin toimeentuleva, asuntolainani maksanut ja lapseni jo aikuisiksi saanut eikä mulla ole mitään tarvetta ryhtyä enää seurustelusuhteeseen parisuhteesta puhumattakaan. Sen vuoksi tapailenkin miestä, jolla on sama elämäntilanne. Teen asioita myös ystävieni kanssa, mutta suurimmalla osalla heistä on perheet ja puolisot eikä heitä saa kovin helposti lähtemään vaikkapa viikonloppureissulle Berliiniin. Tapailemani mies sen sijaan lähtee hyvinkin mielellään, jos vaan hänellä ei satu olemaan jotain muuta menoa kyseiselle viikonlopulle.
[/quote]Minä suoraan sanottuna unelmoin tällaisesta tilanteesta, vaikka (ja koska) olen naimisissa.
[/quote]
Minä kun luulin että tuollainen on ystävä? Kyllä minullakin noita on vaikka olen naimisissa. Voin käydä miespuolisen ystävän kanssa konsertissa, ja toisen kanssa festareilla, jos omaa miestä ei genre kiinnosta.
[/quote]
Ystävien ja kaverien kanssa ei harrasteta seksiä. Vakipanon kanssa taas ei juuri muuta tehdäkään kuin harrastetaan seksiä. Tai ainakin vakipanon kanssa yhteisen illan on aina tarkoitus päättyä seksiin. Monesti vakipanon kohdalla riittää pelkkä seksi. Tapailukaveri on oikeastaan kaverin ja vakipanon risteytys.