Miten voi sanoa kohteliaasti, että toinen haisee pahalta? Esim. työpaikalla.
Minulla on ollut kohta 1,5 vuotta kyseinen tilanne. Milloin haisee jalkahiki ja milloin on valkovuodon tuoksua. Se tuolikin on alkanut haista, jossa kyseinen henkilö istuu. Hän hikoilee myös melko helposti ja sitten tietää, että jestas, nyt pyyhkii otsaa ja kohta alkaa lemuta kainalohikikin. Ei tietysti nyt keskitalvella tuota hikoilua.
Ärsyttää olla haisevan ihmisen lähellä. Henkilökohtaisen hygienian hoidossa täytyy olla puutteita.
Kommentit (257)
Vierailija kirjoitti:
Niin totta se on, että kankainen työtuoli alkaa haista alapään eritteille.
Kerran oli joku pikkuhomma eräässä toimistossa, jonka kangastyötuoli haisi joo eritteille. No seisoen siinä tein sen pikkuhomman, niin eikös joku tullut sanomaan, että istu vaan siihen tuolille.
En viitsinyt kieltäytyä.
Outoa, ettei pysty suoraan sanomaan, että tuoli on likainen, enkä halua istua siihen. On tämä suomettuminen käsittämätön ilmiö. Jossain Italiassa ei kukaan olisi istunut haisevaan tuoliin ja haisuli olisi kuullut kunniansa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Valkovuoto?? Hien hajun vielä ymmärtää, mutta että valkovuoto...
Tuota noin, tuohan on myös ominaisuus. Mulla itselläni on aina ollut semmoinen voimakkaan tuoksuinen, mutta se pysyy kurissa, kun pesaisee vedellä aamuin illoin. Mä olin jo 28 v. kun menin gynekologille kierukkaa ottamaan ekan lapsen saannin jälkeen. Siellä tuli puheeksi, että runsasta usein on ja tuoksuvaa. Mistä mä olisin osannut ajatella, ettei kaikilla ole samanlaista. En voi käyttää pikkuhousunsuojia, koska ne hautoo ja tulee helposti karvatupentulehduksia. Kyllä mulla joskus menee valkovuotoa housujen läpi. Mut haloo, todella noloa olisi joutua kuulemaan hajusta. Toisaalta tietääkseni mä en haise hieltä enkä muutenkaan pistävältä, koska osaan käydä pesulla ja käytän dödöä, mut olen itse tietoinen alapuolen hajuista.
Jos valkovuoto haisee, kyseessä on bakteerivaginoosi, joka on aika helppo hoitaa apteekin itsehoitolääkkeillä. Myös nivushiki voi haitta pahalle, mutta se on ihan hien hajuista ja siihen auttaa tehokas deodorantti Bats nivusiin.
Pakkohan tuosta on sanoa, jos se häiritsee. On eri asia, onko vastaanottaja henkisesti niin kypsä, ettei uhriudu ja ala selitellä, ettei voi asialle mitään. Lappu takin taskuun on toinen keino.
Bakteerivaginoosiin ei ole itsehoitolääkettä.
Älä ainakaan sano mitään muiden kuullen vaan kahdenkesken.
Vierailija kirjoitti:
Itse koen haisevani ja töissäkin on asiasta vihjailuja tullut. :(
Peseydyn huolellisesti joka aamu, käytän deodoranttia, ajelen kainalokarvat, pesen vaatteeni uudella puhtaalla pesukoneella 60 asteessa, olen käynyt kolmesti lääkärissä itkemässä asian takia (sain muuten lähetteen mielenterveyspolille, hahhah!), verikokeet ok, hampaat hoidettu, enkä todellakaan enää keksi mitä muuta voisin asialle yrittää tehdä.Te jotka ette koskaan haise, olkaa onnellisia että itsellänne ei ole näin kiusallista ongelmaa ja koittakaa kestää meitä jotka eivät asialle mitään mahda. Tosiaan ei tässä viitsi työttömäksikään ryhtyä.
Kyllähän olisit voinut kysyä muilta, että haisenko minä ja mistä se haju tulee? Ethän sinä ole tehnyt juuri mitään, jos edes hajun lähde ei ole selvinnyt.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin totta se on, että kankainen työtuoli alkaa haista alapään eritteille.
Kerran oli joku pikkuhomma eräässä toimistossa, jonka kangastyötuoli haisi joo eritteille. No seisoen siinä tein sen pikkuhomman, niin eikös joku tullut sanomaan, että istu vaan siihen tuolille.
En viitsinyt kieltäytyä.
Outoa, ettei pysty suoraan sanomaan, että tuoli on likainen, enkä halua istua siihen. On tämä suomettuminen käsittämätön ilmiö. Jossain Italiassa ei kukaan olisi istunut haisevaan tuoliin ja haisuli olisi kuullut kunniansa.
Samma ajattelin, että on se kumma, että toimin vastoin tahtoani. Minkäs teet, kun arvelin muijien nostavan mekkalan, jos sanon. Työtuolilla istuu useampi muija vuorokauden ympäri.
Vierailija kirjoitti:
Ei ole sinun asiasi sanoa. Opettele käyttäytymään.
Kyllähän se käyttäytymiseen vaikuttaa opettelemattakin kun täytyy pitää riittävä välimatka, koska tuo hien haju tuntuu että se oikein tarttuu hengityselimiin ja jää pitemmäksi aikaa haju nenään.
Ollu kans tuollainen työkaveri ja vaikea on mitenkään nätisti kertoa tuota. Vaivihkaan tietty vie työpöydälle vaikka rexonan ja saatteksi lappu, että "ole hyvä, käyttöön"
Vierailija kirjoitti:
Kaikissa meissä jotakin valittamista on jos sille tielle lähdetään, sinussakin, usko tai älä.
Näimpä. Yllättävän usein nämä hajusta valittavat eivät itse tiedä haisevansa myös. Se on sinänsä huvittavaa jos itse tietää sentään haisevansa ja joku toinen joka tulee sanomaan, ei.
Esim. Muistan kun kerran eräs kaveri nauroi että haisin pahalle. Sanoin että tiedän kyllä, koska minulla oli tulehdusta. Mainitsin siihen perään kuinka en koskaan itse sanonut tälle kaverille vaikka hän vuosia aiemmin haisi ihan viemärille, koska sellainen ei kuulu tapoihini. :)
Jos ei kestä jonkun hajua niin aina voi siirtyä hiukan kauemmas.
Vierailija kirjoitti:
Lopetin deodoranttien käytön, koska huomasin ettei niistä ollut juurikaan hyötyä hikoiluun. Käyn päivittäin suihkussa ja vaihdan vähintään t-paidan, alushousut ja sukat puhtaisiin. En ainakaan oman hajuaistini mukaan haise epämiellyttävälle, vaikka joskus tätä pelkäänkin erityisesti jos käyn kakkosella ja koko wc käryää.
Yksi kaveri sanoi ihan samaa ja väitti, ettei enää haise.... No arvatkaa vain haiseeko, mutta onneksi sen kuitenkin kestää, kun ei niin usein tavata.
On muuten aika kiusallista asua samassa huoneessa jonkun ihmisen kanssa, jolla ei ole tapana peseytyä päivittäin. Sitten yrität vihjailla, että olipa kuuma päivä, ihanan raikasta käydä suihkussa, en kuivaa vielä lattiaa, jos sinä tulet. Ja toinen siihen, että ei minulla ole mitään tarvetta suihkuun, ei ollut yhtään kuuma (ja hiki haisee kuin pukukopissa...)
En oikeasti käsitä miksi jotkut viihtyvät omissa hajuissaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lopetin deodoranttien käytön, koska huomasin ettei niistä ollut juurikaan hyötyä hikoiluun. Käyn päivittäin suihkussa ja vaihdan vähintään t-paidan, alushousut ja sukat puhtaisiin. En ainakaan oman hajuaistini mukaan haise epämiellyttävälle, vaikka joskus tätä pelkäänkin erityisesti jos käyn kakkosella ja koko wc käryää.
Yksi kaveri sanoi ihan samaa ja väitti, ettei enää haise.... No arvatkaa vain haiseeko, mutta onneksi sen kuitenkin kestää, kun ei niin usein tavata.
On muuten aika kiusallista asua samassa huoneessa jonkun ihmisen kanssa, jolla ei ole tapana peseytyä päivittäin. Sitten yrität vihjailla, että olipa kuuma päivä, ihanan raikasta käydä suihkussa, en kuivaa vielä lattiaa, jos sinä tulet. Ja toinen siihen, että ei minulla ole mitään tarvetta suihkuun, ei ollut yhtään kuuma (ja hiki haisee kuin pukukopissa...)
En oikeasti käsitä miksi jotkut viihtyvät omissa hajuissaan.
Siis sanoi lopettaneensa dödön käytön ja että huomasi, ettei sitä tarvitsekaan, kun ei enää haise. Eipä!
Toi onkin hyvä vihje että haiset tosi pahalle kun menet työkkäriin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuttavani sujautti huomaamattomasti lapun työtoverinsa taskuun- tiedätkö että lähelläsi on hankala olla? Ja vinkki hygienian hoitoon. Ketään ei loukattu julkisesti ja työkaverin hajuongelma hävisi.
Todella selkärangatonta.
Päinvastoin.Vastuuntunnollista sekä työkavereja että hajuhernettä kohtaan.
Tarkoitin ilmoitustapaa. Se oli selkärangaton.
Tosi hienotunteinenhan tuollainen tapa, jossa ei häpäise toista julkisesti.
Asiasta voi puhua kahdenkesken, ei kaikkea tarvi kailottaa koko porukalle
Miksi haisemista pidetään negatiivisena. Jos se olisi edes neutraali asia, silloin sen sanomisesta ei loukkaannuttaisi, mut silloinhan sitä ei tarvitsis ees sanoa. Joten jotta siitä on sanottava, silloin hajua on pidettävä epämieluisana. Ja hyvistä tuoksuista ollaan kokonaan hiljaa, koska silloin miellyttäisi toista.
Jossain kulttuurissa bakteerien hajukin miellyttää.
Sanoisin esimiehelle jos asia todella vaivaa ja esimiehen kuuluu ottaa asia suoraan puheeksi, jos asialle on perustetta. Ei vihjaillen, kierrellen ja kaarrellen kuten yleensä tapana. Kohteliaasti ja jämäkästi.
Vierailija kirjoitti:
Peseydyn huolellisesti joka aamu, käytän deodoranttia, ajelen kainalokarvat, pesen vaatteeni uudella puhtaalla pesukoneella 60 asteessa, olen käynyt kolmesti lääkärissä itkemässä asian takia (sain muuten lähetteen mielenterveyspolille, hahhah!), verikokeet ok, hampaat hoidettu, enkä todellakaan enää keksi mitä muuta voisin asialle yrittää tehdä.Te jotka ette koskaan haise, olkaa onnellisia että itsellänne ei ole näin kiusallista ongelmaa ja koittakaa kestää meitä jotka eivät asialle mitään mahda. Tosiaan ei tässä viitsi työttömäksikään ryhtyä.
Itsellä kans sellainen ongelma että tulin allergiseksi perusdeodoranteille, joissa on alumiinia. Käytin aiemmin todella paljon antiperspirantteja enkä koskaan haissut hielle. Noh nykyään nuo jopa 10-kertaa kalliimmat alumiinittomat ei pidä hienhajua yhtä hyvin eikä varsinkaan hikeä! Siis hienhajua pahempaakin on tuo että pitää valita tummia paitoja ihmisten ilmoille koska kainalot on aina märät.
Moni tässä ketjussa puhuu tuoksusta vaikka tarkoittaa hajua. Mikä tavallisissa hajuissa on niin kamalaa, että sitä ei kestä? Millä tavalla työkaverin haju vaikuttaa sinuun?
Pomolle voisi sanoa, hän välittänee viestin eteenpäin.
Ja joillakin sitä valkovuotoa vaan tulee enemmän. Minun on vaan pakko pitää suojaa jos kotoa poistun, parempi se, kuin likaiset housut. Ja helpompi sitä suojaa on vaihtaa kuin housuja. Töissä ollessa tauolla aina vaihdoin ja huuhtaisin paikat käsisuihkulla. Tosin minulla on ilmeisesti jonkin bakteerin liikatuotantoa, mikä aiheuttaa tuota, en nyt muista mikä bakteeri oli kyseessä. Sain joskus pahat karvatupen tulehdukset jalkoihin ja siihen antibiootit. Loppui niiden aikana valkovuotokin. Ja helpotti myös päänahan seborrea. Ikävä kyllä nää kaikki palasi kuurin jälkeen. Eli jotain hiivan liikakasvua on elimistössä. Nyt yritän olla ilman sokeria ja tuotteita missä on hiivaa.
Vierailija kirjoitti:
Millaisia vihjailuja?
Entä jos haju tulee talostasi tai asunnostasi? Meidän mökillä haisee vähän oudolle, vaatteet haisevat sille kun tulee kotiin, mutta mökillä ollessa hajua ei huomaa.
Asunnossa voi myös olla lian haju, mikä tulee pesemättömistä tekstiileistä ja likaisesta kodista. Anopillani on tämä eli hän haisee, koska koti haisee. Sohvissa ja tyynyissä on vuosikymmenten talmat ja muutenkin on hyvin epäsiistiä ja paljon tavaraa.
Vierailija kirjoitti:
Valkovuoto?? Hien hajun vielä ymmärtää, mutta että valkovuoto...
Voin vaan kuvitella sillimäisen löyhkän, jos epäspesifi emätintulehdus on hoitamatta - - on todella voimakas haju.
Jos ihminen ei muutoinkaan hoida hygieniaansa, niin menee tämäkin kohta helposti ohi muun mukana.
Peseydyn huolellisesti joka aamu, käytän deodoranttia, ajelen kainalokarvat, pesen vaatteeni uudella puhtaalla pesukoneella 60 asteessa, olen käynyt kolmesti lääkärissä itkemässä asian takia (sain muuten lähetteen mielenterveyspolille, hahhah!), verikokeet ok, hampaat hoidettu, enkä todellakaan enää keksi mitä muuta voisin asialle yrittää tehdä.
Te jotka ette koskaan haise, olkaa onnellisia että itsellänne ei ole näin kiusallista ongelmaa ja koittakaa kestää meitä jotka eivät asialle mitään mahda. Tosiaan ei tässä viitsi työttömäksikään ryhtyä.