Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten voi sanoa kohteliaasti, että toinen haisee pahalta? Esim. työpaikalla.

Vierailija
11.03.2022 |

Minulla on ollut kohta 1,5 vuotta kyseinen tilanne. Milloin haisee jalkahiki ja milloin on valkovuodon tuoksua. Se tuolikin on alkanut haista, jossa kyseinen henkilö istuu. Hän hikoilee myös melko helposti ja sitten tietää, että jestas, nyt pyyhkii otsaa ja kohta alkaa lemuta kainalohikikin. Ei tietysti nyt keskitalvella tuota hikoilua.

Ärsyttää olla haisevan ihmisen lähellä. Henkilökohtaisen hygienian hoidossa täytyy olla puutteita.

Kommentit (257)

Vierailija
201/257 |
12.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sellaista ei voi sanoa kohteliaasti. Vaihda työpaikkaa, jos muu ei auta: esimieheen ensin yhteyttä.

Vierailija
202/257 |
12.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nyt tää ketju on lähtenyt raiteiltaan. Aloittaja kysyi, miten voi kohteliaasti sanoa, että toinen haisee pahalta. Täällä annetaan monella sivulla ohjeita, miten ihminen ei haise pahalta. Miten se ap:TA hyödyttää, jos hän pesee alapäätä säännöllisesti ja osaa jopa pestä hien pois suihkussa. Jos se on toinen ihminen, joka haisee, niin miten aloittajan hyvä hygienia toisen hajuun vaikuttaa?

Ei hyödytäkään ja suurin osa haisuleista on sellaisia, jotka eivät vain peseydy tarpeeksi usein. Viihdytään omissa hajuissa eli ei heillä ole mitään salaperäistä vaivaa miksi haisevat.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
203/257 |
12.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sun kannattaisi varmaan miettiä omalla kohdalla sitä, että osaatko käyttäytyä työpaikalla ja ottaa huomioon sen, että ehkä hän ei voi hikoilulleen mitään. Näitä suvaitsemattomia ja jostain hajun narisijoista ihmettelen! Onko sut palkattu työhön haistelemaan muita?

Vierailija
204/257 |
12.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nyt tää ketju on lähtenyt raiteiltaan. Aloittaja kysyi, miten voi kohteliaasti sanoa, että toinen haisee pahalta. Täällä annetaan monella sivulla ohjeita, miten ihminen ei haise pahalta. Miten se ap:TA hyödyttää, jos hän pesee alapäätä säännöllisesti ja osaa jopa pestä hien pois suihkussa. Jos se on toinen ihminen, joka haisee, niin miten aloittajan hyvä hygienia toisen hajuun vaikuttaa?

Ei hyödytäkään ja suurin osa haisuleista on sellaisia, jotka eivät vain peseydy tarpeeksi usein. Viihdytään omissa hajuissa eli ei heillä ole mitään salaperäistä vaivaa miksi haisevat.

Tuo himohamstraaja joka ei peseydy muuten väittää, että hänen on mahdoton peseytyä, koska vanhemmiten hän tulee likaisemmaksi kuin ennen. Selittää tällaisia, että hänellä on muka helpommin rasvoittuva tukka ja enemmän hieneritystä. Väittää myös käyneensä suihkussa ja vaihtaneensa vaatteet juuri äsken, vaikka haisee monen metrin päähän ja vaatteissa on näkyvää likaa ja hiukset ovat aivan tahmaiset.

Voi olla joku psykiatrinen diagnoosikin tuollainen, että haluaa olla likainen.

Vierailija
205/257 |
12.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sun kannattaisi varmaan miettiä omalla kohdalla sitä, että osaatko käyttäytyä työpaikalla ja ottaa huomioon sen, että ehkä hän ei voi hikoilulleen mitään. Näitä suvaitsemattomia ja jostain hajun narisijoista ihmettelen! Onko sut palkattu työhön haistelemaan muita?

Sori, mutta tuntemani himohamstraaja on aivan samanlainen eli kun hänelle huomautetaan hygieniasta (omaiset) niin alkaa uhriutua ja syyttää muita. Valehtelee peseytyneensä jne. 

Kyllä hajullakin voi piinata vaikka koko työyhteisöä, itse en ainakaan voisi jatkaa sellaisessa työssä missä työkaveri haisee voimakkaasti lialta.

Vierailija
206/257 |
12.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tässä ketjussa on paljon ihmisiä, jotka hoitavat hygieniaansa, mutta silti haisevat - tai kuvittelevat haisevansa. Mutta ainakin minun tuntemani haisulit eivät peseydy, viikkoihin jopa, eivät pese vaatteitaan, hiuksiaan ja näitä on varmasti enemmistö. Ihminen joka haisee monen metrin päähän voi olla nainenkin ja totta kai tuolikin sitten haisee, missä hän istuu töissä. 

Itseäni alkaa oksettaa eli en pystyisi olemaan samassa tilassa voimakkaasti haisevan kanssa. Pyytäisin vaihtoa toiseen työpisteeseen, olisin etätöissä ja kysyisin pomolta mitä voisin tehdä itse asiassa, ettei tarvitse työskennellä lähellä haisevaa ihmistä. En sanoisi mitään haisevalle, koska tuo on asia, josta ei voi sanoa hienotunteisesti. Eikä syy oikeastaan edes kuulu minulle. 

Pahin haisuli jonka tunnen on himohamstraaja ja äärimmäisen pihi eli ei halua käyttää vettä, joten ei myöskään peseydy. Joskus olen kustannut autossa ja haju on niin hirveä, ettei pysty ajamaan kuin ikkuna auki. Aina ollut sama ongelma, mutta nyt vanhemmiten vielä pahentunut tilanne niin, että ulkonakin haisee useamman metrin päästä, ellei ole tuulista. 

Hyvin kuvaava kirjoitusvirhe tämä... Haju on todella kaamea.

Vierailija
207/257 |
12.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se haiseva ihminen ei välttämättä itse ollenkaan ymmärrä haisevansa ja loukkaantuu siksi huomauttamisesta. En ole ikinä sanonut yhdelle ihanalle ihmiselle, että hän haisee aika paljon. Kuvittelin, että hänellä vain on voimakas ominaistuoksu (on hyvin siisti ihminen), mutta sitten kun olin hänen kanssaan matkalla syy selvisi. Eli hän ei käy suihkussa joka päivä eikä vaihda vaatteitaan päivittäin. Hiukset pesee vain muutaman kerran viikossa, vaikka hikoilisi, joten totta kai haisee. Kyse on lian hajusta, ei ominaistuoksusta.

Ja jos pienessä huoneessa oleskelee, niin voin kuvitella, että haju on sietämätön jatkuen päivästä toiseen. Eipä tuohon kuitenkaan ole ratkaisua, paitsi se, että vaihtaa työpaikkaa tai on etätöissä. Ei esimieskään voi sille mitään, jos joku ei peseydy.

Vierailija
208/257 |
12.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten sanoa yököttävästä hajuvedestä.

Tietää kuka on käynyt vessassa paskalla töissä, kun hajuvesi vielä tuoksuu myös.

Vierailija
209/257 |
12.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mikä se ongelma tässä tapauksessa on? Miksi toisen haju noin ahdistaa?

Ei tähän mitään neropattia vaadita pystyäkseen päättelemään mikä ap:n tapauksessa saattaisi olla ongelmana. Todennäköisesti hän on töissä ahtaassa avokonttorissa ja lähellä työskentelevä työkaveri on tämän tarinan haisuli. Ei mikään ihme että ap:ta risoo jos hän joutuu päivästä toiseen väkisin altistumaan toisen ihmisen pahoille hajuille.

Itse jos olisin ap:n sijassa pyytäisin varmaan esimieheltä työpisteen vaihtoa joko itselle tai haisulille.

Mitä tämä altistuminen aiheuttaa? Mitä haittaa tai vaaraa toisen hajusta on?

Vierailija
210/257 |
12.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tässä ketjussa on paljon ihmisiä, jotka hoitavat hygieniaansa, mutta silti haisevat - tai kuvittelevat haisevansa. Mutta ainakin minun tuntemani haisulit eivät peseydy, viikkoihin jopa, eivät pese vaatteitaan, hiuksiaan ja näitä on varmasti enemmistö. Ihminen joka haisee monen metrin päähän voi olla nainenkin ja totta kai tuolikin sitten haisee, missä hän istuu töissä. 

Itseäni alkaa oksettaa eli en pystyisi olemaan samassa tilassa voimakkaasti haisevan kanssa. Pyytäisin vaihtoa toiseen työpisteeseen, olisin etätöissä ja kysyisin pomolta mitä voisin tehdä itse asiassa, ettei tarvitse työskennellä lähellä haisevaa ihmistä. En sanoisi mitään haisevalle, koska tuo on asia, josta ei voi sanoa hienotunteisesti. Eikä syy oikeastaan edes kuulu minulle. 

Pahin haisuli jonka tunnen on himohamstraaja ja äärimmäisen pihi eli ei halua käyttää vettä, joten ei myöskään peseydy. Joskus olen kustannut autossa ja haju on niin hirveä, ettei pysty ajamaan kuin ikkuna auki. Aina ollut sama ongelma, mutta nyt vanhemmiten vielä pahentunut tilanne niin, että ulkonakin haisee useamman metrin päästä, ellei ole tuulista. 

Totta. Näitä haisuleita on aina ollut. Meilläkin lapsuudenkodin naapurit. Isäntä oli niin pihi, ettei suihkussa pysty käymään. Voitteko kuvitella: he käyttivät vanhaa, pihan perällä ollutta ulkohuussia kesät, vaikka oli sisävessakin. Ei kulu vettä vessan huuhteluun. Kesällä keräsivät sadevettä saaveihin. Ja niin uskomattomalta kuin se kuulostaakin, rouva pesi hiuksiaan ulkona penkillä sillä sadevedellä. Väistämättä tulee mieleen, että jos ne hiukset on niin rasvaiset, että pesun tarpeessa, niin kyllä se muukin keho siinä vaiheessa kunnon pesua kaipaa. Ehkä vaatteetkin hyvä pestä välillä, muulloinkin kuin saunan jälkeen lauantaisin.

Vierailija
211/257 |
12.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Totta. Näitä haisuleita on aina ollut. Meilläkin lapsuudenkodin naapurit. Isäntä oli niin pihi, ettei suihkussa pysty käymään. Voitteko kuvitella: he käyttivät vanhaa, pihan perällä ollutta ulkohuussia kesät, vaikka oli sisävessakin. Ei kulu vettä vessan huuhteluun. Kesällä keräsivät sadevettä saaveihin. Ja niin uskomattomalta kuin se kuulostaakin, rouva pesi hiuksiaan ulkona penkillä sillä sadevedellä. Väistämättä tulee mieleen, että jos ne hiukset on niin rasvaiset, että pesun tarpeessa, niin kyllä se muukin keho siinä vaiheessa kunnon pesua kaipaa. Ehkä vaatteetkin hyvä pestä välillä, muulloinkin kuin saunan jälkeen lauantaisin.

Tämä himohamstraaja teki aivan samaa. Eli käy ulkohuussissa ja kerää sadevettä, millä pesee hiuksensa ja pyykkinsä. Itse kehuskelee asialla. Ja kun huomautin, että katolta tulevissa vesissä voi olla epäpuhtauksia ja jopa salmonellaa (savupiipussa on kuulemma naakkoja), niin suuttui.

Himohamstraus eli keräilypakko (virallinen nimi) on aika yleistä, 1-2 % väestöstä. Jokaisessa kylässä on useampi ja lähiössä vaikka kuinka paljon. En ole asunnossa käynyt, mutta kun on tavaraa ja roskaa, niin hajukin on varmasti melkoinen.

Vierailija
212/257 |
12.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei tähän mitään neropattia vaadita pystyäkseen päättelemään mikä ap:n tapauksessa saattaisi olla ongelmana. Todennäköisesti hän on töissä ahtaassa avokonttorissa ja lähellä työskentelevä työkaveri on tämän tarinan haisuli. Ei mikään ihme että ap:ta risoo jos hän joutuu päivästä toiseen väkisin altistumaan toisen ihmisen pahoille hajuille.

Itse jos olisin ap:n sijassa pyytäisin varmaan esimieheltä työpisteen vaihtoa joko itselle tai haisulille.

Mitä tämä altistuminen aiheuttaa? Mitä haittaa tai vaaraa toisen hajusta on?

Pahoinvointi. Mene itse istumaan paskalta haisevaan tilaan pitkäksi aikaa niin tiedät.

Vierailija
213/257 |
12.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuo on tosi vaikea juttu. En ole ikinä tavannut naista, joka ei peseydy, kunnes tapasin yhden... Peseytymättä jättäviä miehiä on enemmän.

Näissä on paljon eroja perheiden välillä eli olin tosi hämmästynyt kun aikoinaan käsitin, etteivät muut peseydy päivittäin ja vaihda puhtaita vaatteita, tarvittaessa useamminkin, jos hikoilee. Kotonani tehtiin näin. Hiuksetkin pesen joka toinen päivä tai joka päivä, jos tuntuu likaiselta.

Vesi on kaloja varten ja kalan hajuinen römpsä on taivaalinen haju, sattumat luovat ihanat yllärit.

Vierailija
214/257 |
12.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuo himohamstraaja joka ei peseydy muuten väittää, että hänen on mahdoton peseytyä, koska vanhemmiten hän tulee likaisemmaksi kuin ennen. Selittää tällaisia, että hänellä on muka helpommin rasvoittuva tukka ja enemmän hieneritystä. Väittää myös käyneensä suihkussa ja vaihtaneensa vaatteet juuri äsken, vaikka haisee monen metrin päähän ja vaatteissa on näkyvää likaa ja hiukset ovat aivan tahmaiset.

Voi olla joku psykiatrinen diagnoosikin tuollainen, että haluaa olla likainen.

Kasvatus voi myös olla taustalla. Tuttavani 90-luvun lopulla sai kaksi lasta. Olin heillä silloin tällöin lapsenlikkana v. 99-04. Ihmettelin, miten suihkuun meno voi olla jollekin niin vaivalloista. Hän saattoi sanoa jo aamulla kun menin sinne, että tänään pitää käydä kaupassa ja suihkuunkin pitäisi jaksaa mennä. Ei silti välttämättä mennyt, ainakaan silloin kun minä olin siellä.

Vasta sitten kun tapasin hänen äitinsä, ymmärsin, että siinä kaksi samanlaista naista. Minä jäin sinne vanhemman lapsen vahdiksi, kun tuttavani lähti äitinsä kyydillä (autolla) neuvolaan. Hänen äitinsä haisi niin kauheasti hielle, että teki pahaa hengittää samassa huoneessa. Huivin oli laittanut päähänsä ja syyksi sanoi rasvaisen tukan. Se oli kesäaikaa. Ihmettelin, miksi niillä lapsillakin oli aina tahmaiset ja likaiset kädet. Minä tietysti opetin pesemään ennen ruokailua, mutta olisiko ollut niin, että äitinsä ei pesettänyt käsiä koskaan.

Vierailija
215/257 |
12.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihan vain näin sivusta kommentoin että vika ei aina ole siinä pesujen vähyydessä.

Meillä on päiväkodissa muutama lapsi jotka haisee todella pahalle vaikka eivät likaisia olekaan. Niiden pyykit pestään jollain pesupähkinöillä ja ne käyttää jotain luonnonaineita muutenkin koko perhe pesuihin. Eli varmasti näiden vanhemmat haisee myös.

Mutta kenenkään hajusta tms ei ole soveliasta huomauttaa ikinä !

Kun minä olin päiväkodissa töissä, oli siellä myös likaisia lapsia. Kulttuurista eroa on siinä, kuinka usein peseydytään tai vaihdetaan vaatteita.

Ihan pokkana laitettiin koteihin kirjekin, jossa pyydettiin huomioimaan, että lapsella on puhdasta vaihtovaatetta mukana ja vaihdettiin päiväkodissa vaatteet, jos lapsi tuli likaisissa vaatteissa. Vanhemmat sai kotiin pestäväksi muovipussissa ne likaiset.

Vierailija
216/257 |
12.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tätä ei ole vielä ehdotettu mutta anna samalla mitalla takaisin. Eli uita paitaasi jossain hajussa ja pue se duuniin. Varoita tarvittaessa muita työkavereita jotta eivät ihmettele miksi lemuat kissan pissalle. Luulisi tällain tulevan ahaa elämyksen eikä tarvo kenenkään suu sanallisesti puuttua.

Hapantunut maito vaatteessa myös hyvä idea.

Vierailija
217/257 |
12.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tietää kuka on käynyt vessassa paskalla töissä, kun hajuvesi vielä tuoksuu myös.

En tiedä mutta mieluummin haistelen halpaa hajuvettä kuin kakkia.

Vierailija
218/257 |
12.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Puhu esimiehelle, joka puhuu kyseiselle henkilölle.

Minulla oli vuosia sitten erittäin puhdas ja siisti miespuolinen kollega, joka haisi järkyttävästi hielle.

Hän tapasi asiakkaita, joten esimies puhui hänen kanssaan ja mies sai botoxia kainaloihinsa.

Tilanne helpotti.

Vierailija
219/257 |
12.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Työpaikan vessoissa on onneksi hajunpoistosuihkeita, jotka ovat lähes tuoksuttomia.

Pyydä, että sellaisia hankitaan teille. Et varmasti ole ainoa, joka kärsii tilanteesta.

Vierailija
220/257 |
12.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jätä tuolille nimetön heippalappu.

Heippa! Pertseesi lemahtaa ! Terkkuja!

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän yhdeksän kuusi