Miten voi sanoa kohteliaasti, että toinen haisee pahalta? Esim. työpaikalla.
Minulla on ollut kohta 1,5 vuotta kyseinen tilanne. Milloin haisee jalkahiki ja milloin on valkovuodon tuoksua. Se tuolikin on alkanut haista, jossa kyseinen henkilö istuu. Hän hikoilee myös melko helposti ja sitten tietää, että jestas, nyt pyyhkii otsaa ja kohta alkaa lemuta kainalohikikin. Ei tietysti nyt keskitalvella tuota hikoilua.
Ärsyttää olla haisevan ihmisen lähellä. Henkilökohtaisen hygienian hoidossa täytyy olla puutteita.
Kommentit (257)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Valkovuoto?? Hien hajun vielä ymmärtää, mutta että valkovuoto...
Joillain naisilla on voimakkaasti tuoksahtava alapää. Tiedän sen, koska olen siivooja, ja tyhjennän naisten vessojen roskiksia. Pelkästään joku sinne heitetty pikkuhousunsuoja voi haista niin pahalle, että joudun hengittämään suun kautta, kun tyhjennän roskiksen. Välillä joudun suhauttamaan vähän ilmaraikastintakin sinne, kun haju on tarttunut koko roskikseen.
Eivät vaihda suojaa riittävän usein, eivätkä kääräise tiukasti paperiin pois heittäessään niin haiseehan se.
On hirmu tärkeää opettaa lapsille jo pienenä, että alapää pitää pestä, ettei ala haista, kutista, kirvellä.
Vieraille aikuisille on ihan mahdoton enää opettaa, ellei ole hoitoalan ihminen, joka sanoo asioita, koska se kuuluu hänen työhönsä, eikä siitä silloin loukkaannuta.
Ehkä työpaikalla tuossa tilanteessa voisi wc:n seinälle laittaa jonkin neutraalin "hygieniamainoksen". Saman kaltaisen kuin vessoissa näkee niitä värikkäitä julisteita siitä, mitä kaikkea pönttöön ei saa laittaa. Luulisi, että työterveydestä voisi kysellä.
Luultavasti se ongelma lähtee siitä, että pestään liikaa, jolloin elimistön oma bakteeritasapaino häiriintyy ja sen seurauksena hajut lisääntyy.
Terveyssiteiden ja pikkuhoususuojien käyttöaika vaikuttaa hajuun, mutta sen lisäksi eri siteen alkavat haisemaan eri tavalla.
Alapäätä ei saa pestä muilla kuin siihen tarkoitetuilla aineilla, mutta ei vesipesusta ole haittaa, vaikka pesisi monta kertaa päivässä käsisuihkulla. Sisälle ei saa suihkuttaa.
En ymmärrä yhtään tätä uutta luomumuotia, missä väitetään, että peseytyminen on vahingollista. Sille ei ole mitään tieteellistä perustaa. Jos on atopia tms muuta sairautta, niin silloin tietysti eri asia, mutta kyllä päivittäin runsaalla vedellä peseytyminen on hyväksi myös terveydelle myös kuivaihoisille.
Itse olen hajuherkkä, kärsin suuresti kun ihmiset haisevat pahalle.
Kun yleensä puhutaan liikaa pesemisestä, niin yleensä sillä tarkoitetaan liian voimakkaiden pesuaineiden käyttöä.
Pelkkä vedellä peseminen pitää kivasti yllä bakteeritoimintaa ja ihminen haisee, vaikka ei tietenkään itse sitä huomaa, koska on tottunut omaan hajuunsa.
Tarkoitin muotia, missä ei pestä itseä lainkaan, pari vuotta sitten oli tällainen, ettei hiuksia saa pestä, mutta en muista mikä siinä oli tarkoituksena. Joskus olen täälläkin törmännyt samaan koulukuntaan.
Lika ei lähde kuin pesuaineella, se on selvä. Atooppiset ja kuivaihoiset kuitenkin joutuvat katsomaan pesuaineita ja pesemistään eri tavoin kuin muut. Mutta ei heidänkään likansa pois lähde pesemättä.
Lopetin deodoranttien käytön, koska huomasin ettei niistä ollut juurikaan hyötyä hikoiluun. Käyn päivittäin suihkussa ja vaihdan vähintään t-paidan, alushousut ja sukat puhtaisiin. En ainakaan oman hajuaistini mukaan haise epämiellyttävälle, vaikka joskus tätä pelkäänkin erityisesti jos käyn kakkosella ja koko wc käryää.
Tuli tästä mieleen oma kokemukseni.
Ihmettelin pitkään ikävää hajua työpaikalla kunnes viimein tajusin, että se tuli omista työkengistäni. Tein ruokasoodakäsittelyn ja sain hien hajun onneksi pois. Mutta kyllä nolotti... Kukaan ei ollut ikinä sanonut mitään, mutta hyvin mahdollista, että he olivat paikantaneet minun olevan hajun lähde.
Ihmettele ääneen, että "mikähän täällä oikein haisee aina".
Kysy työterveydenhoitajalta, voisiko hän pyytää työkaverin johonkin "yleiseen tarkastukseen", jossa terveydenhoitaja voisi sitten mainita asiasta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Valkovuoto?? Hien hajun vielä ymmärtää, mutta että valkovuoto...
Tuota noin, tuohan on myös ominaisuus. Mulla itselläni on aina ollut semmoinen voimakkaan tuoksuinen, mutta se pysyy kurissa, kun pesaisee vedellä aamuin illoin. Mä olin jo 28 v. kun menin gynekologille kierukkaa ottamaan ekan lapsen saannin jälkeen. Siellä tuli puheeksi, että runsasta usein on ja tuoksuvaa. Mistä mä olisin osannut ajatella, ettei kaikilla ole samanlaista. En voi käyttää pikkuhousunsuojia, koska ne hautoo ja tulee helposti karvatupentulehduksia. Kyllä mulla joskus menee valkovuotoa housujen läpi. Mut haloo, todella noloa olisi joutua kuulemaan hajusta. Toisaalta tietääkseni mä en haise hieltä enkä muutenkaan pistävältä, koska osaan käydä pesulla ja käytän dödöä, mut olen itse tietoinen alapuolen hajuista.
Jos valkovuoto haisee, kyseessä on bakteerivaginoosi, joka on aika helppo hoitaa apteekin itsehoitolääkkeillä. Myös nivushiki voi haitta pahalle, mutta se on ihan hien hajuista ja siihen auttaa tehokas deodorantti Bats nivusiin.
Pakkohan tuosta on sanoa, jos se häiritsee. On eri asia, onko vastaanottaja henkisesti niin kypsä, ettei uhriudu ja ala selitellä, ettei voi asialle mitään. Lappu takin taskuun on toinen keino.
Ei tarvi sanoa mitään. Laitat vaan kaasunaamarin naamalle.
Kehu dödöä, josta tykkäät.
Mun mielestä hyvä dödö on https://www.dove.com/fi/deodorants/stick/invisible-dry-antiperspirantti…
Selvitä, onko ilmastointi työtilassa riittävän tehokas.
Ei sa haju sanomalla lähde. Kiusaamista tuommoinen yhden silmätikuksi ottaminen. Nuuskutelkaa omia p""lujanne.
Kaasunaamari suodattaa haisumolekyylit pois. Mutta tekee hengittämisestä raskasta, ja aiheuttaa pään verenkiertoon häiriötä. Naamarin kanssa on myös vaikea puhua. Miten olisi suojahaalari (sellainen valkoinen ohut) haisevalle henkilölle?
Vierailija kirjoitti:
Mun mielestä hyvä dödö on https://www.dove.com/fi/deodorants/stick/invisible-dry-antiperspirantti…Selvitä, onko ilmastointi työtilassa riittävän tehokas.
Entä jos toinen ei voi käyttää sitä dödöä, mistä itse tykkää? Ainiin, eihän muulla kuin omalla navalla ole väliä.
No onpa suoruus ja ystävällisyys monelle suomalaiselle vaikeaa.
Pistä työkaverisi riviin ja sano: "Jokainen joka on käynyt viikon sisään suihkussa astukaa yksi askel eteenpäin."
Jos tämä pahalta haiseva kaverisi astuu eteenpäin, niin pysäytä hänet ja sano "eipäs hätiköidä".
Sitten kerrot kuinka kaikki siellä on huolissaan hänestä ja annatte hänelle korillisen erilaisia hygienia tuotteita.
Päivittele päivästä toiseen kun eivät saa sitä viemäriä täällä kuntoon, koska haisee paska koko ajan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mun mielestä hyvä dödö on https://www.dove.com/fi/deodorants/stick/invisible-dry-antiperspirantti…Selvitä, onko ilmastointi työtilassa riittävän tehokas.
Entä jos toinen ei voi käyttää sitä dödöä, mistä itse tykkää? Ainiin, eihän muulla kuin omalla navalla ole väliä.
Sitten hän kertoo, mistä itse tykkää - pääasia on, että auttaa löytämään sopivan. On myös hajusteettomia, pääasia on haisemisen estäminen, hajustamisen voi tehdä hajuvesillä.
Vierailija kirjoitti:
Muistan kun nuorena tyttönä kävin kauppaoppilaitosta, olin silloin 16v. Meillä oli keski-ikäinen naisope joka haisi valtavasti hielle. Hän käytti puhtaita ns kaftaanimallisia vaatteita ja takuulla kävi suihkussa varmaan 2 kertaa päivässä. Me naureskeltiin, että miten se haisee yms. Nyt on sama tilanne itsellä 30v myöhemmin. Hikoilee vaikka kuinka kävisi suihkussa. Eipä siihen mikään auta.
Vain vanha hiki haisee. Mikäli peseydyt päivittäin ja vaihdat puhtaat vaatteet, et haise. Normaali tilanteessa, lääkitys, ruoka ym muuttavat tilannetta.
On se nyt kumma, ellei avoimuus onnistu.
No ehkäpä hän huomaa sen itsekin, mutta ei vaan voi asialle mitään. Aina ei auta vaikka kuinka puunaisi itseään suihkussa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sitten hän kertoo, mistä itse tykkää - pääasia on, että auttaa löytämään sopivan. On myös hajusteettomia, pääasia on haisemisen estäminen, hajustamisen voi tehdä hajuvesillä.
Sitten tulee toinen valittaa, että kun hajuveden käry ottaa nokkaan.
Aika harva nyt kuitenkaan haluaa olla tuollaisen kiusaajan kanssa samassa työpaikassa. Voin kuvitella tuohon vielä ilkeän hymyn ja pikku nyökkäyksen päälle. Hajulle ei välttämättä voi tehdä itse mitään, tuollainen ns"hyvän tahtoinen(vain puuttujan mielestä)" asioihin puuttuminen on vain ilkeää.