Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

IL:"Tytär ei kelpaa äidin avustajaksi..."

Vierailija
12.08.2015 |

Haloo, voisikohan tämäkin valittaja hoitaa löytöeläinten sijaan äitiään sen 10 h viikossa ilman että yhteiskunnan tarvitsee osallistua. Tämä kirjoitus kiteyttää seikan miksi Suomi on suossa!

Kommentit (82)

Vierailija
1/82 |
12.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Linkki?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/82 |
12.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap, laajenna ajatteluasi.

Kyse artikkelissa on juuri oikean elämän esimerkin avulla osoittaa byrokratian rajoitteet tilanteissa, joissa tosiasiassa haluttaisiin auttaa. 

Vierailija
4/82 |
12.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ekonomi-tytär haluaisi saada kunnon korvauksen äidin roskien lajittelusta. Ja matkastakin (ylivoimaiset 35 km) pitäisi saada varmaan kilometrikorvaukset. "Teen vapaaehtoistyötä eläinten parissa..." Tämä on samaa tassoa Säde-keräyksen kanssa. Onnea tulevaisuuteen

Vierailija
5/82 |
12.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen aloittajan kanssa ihan samaa mieltä. Lähiomainen on lähiomainen. Kohta varmaan aletaan vaatia yhteiskunnalta vähintäänkin kulukorvausta, jos isovanhemmat ottavat lapsenlapsiaan luokseen, jotta vanhemmat saavat tarvitsemaansa omaa aikaa. Omaishoitajuus on eri asia, koska siinä omaishoitaja luopuu kokonaan omasta ansiotyöstään. Mulla on iäkkäät vanhemmat eikä ole käynyt mielessäkään, että yhteiskunnan pitäisi maksaa mulle jotain, kun käyn vanhemmillani siivoamassa, järjestämässä asioita, kaupassa ja apteekissa, vien vanhempiani ulos sekä toimin tarvittaessa saattajana lääkäriin. 

Vierailija
6/82 |
12.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

OK, laajennan ajatteluani.

Tällä periaatteella kaikille jotka auttavat vanhempiaan (tekevät ruokaa, vievät kauppaan, siivoavat, leikkaavat ruohon, käyttävät lääkärissä) tulisi räätälöidä "avustaja-titteli" ja maksaa korvauksia. 

Jos tuolle Ekonomi-tyttärelle on äitiä tärkeämpää tehdä työtä eläinten parissa se on aivan OK, mutta miksi yhteiskunnan pitäisi maksaa äidin hoitamisesta jos kunta katsoo sen tarpeettomaksi?

Ap

Vierailija
7/82 |
12.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tottakai tehdystä työstä on saatava palkkaa, kun se aika voi olla niistä oikeista töistä pois esim.

Vierailija
8/82 |
12.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vammaispalvelulaissa on selvästi (ja aivan tarkoituksella) rajattu läheisten toimiminen henkilökohtaisena avustajana. Myös vammaisella on oikeus tavanomaisiin läheissuhteisiin. Henkilökohtainen avustaja on vammaisella töissä.

Tuo tyttären toteamus siitä, että vammaisen itsemääräämisoikeutta ei tule kunnioittaa, kertoo sen, ettei tytär ole sopiva henkilökohtaisen avustajan tehtävään. Edunvalvoja voi päättää ohi edunvalvottajan joissakin tapauksissa, mutta henkilökohtainen avustaja ei.

Olen samaa mieltä aloittajan kanssa siitä, että yhteiskunnan ei tulisi maksaa siitä, että ihminen huolehtii lähipiiristään. Minusta se on häpeällistä, vaikka näyttää olevan maan tapa. Kyllä niitä "tukiperheeksi" tarjoutuvia isovanhempiakin jo on. Sossu maksaa palkkiot ja kulukorvaukset. Huh huh!

Vierailija
9/82 |
12.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis eikö ap tajunnut nyt tota uutista.  Pointti on siinä, jos joutuu oikeista töistä tekemään vajaavaista työviikkoa, jotta voi ohella hoitaa vanhempiaan. Ja velkaa on asunnosta jota pitäisi kaventaa ja muitakin kuluja, niin silloin on saatava sitä palkkaa siitä hoitamisesta, koska se syö ajan töistä. Nimittäin jollain sitä velkaakin on kavennettava. Missäähän ei sanottu, että eläintenhoito olisi hänen äitiään tärkeämpää, joten älä vääristä faktoja.

Vierailija
10/82 |
12.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tyhmä aloitus ap. Millä rahalla se tytär itsensä elättää, jos äitinsä hoitajaksi ilmaiseksi alkaa? Kai tyttärelläkin on oikeus omaan elämään vai mitä?  Laissa on selvästi määritelty, että omainen ei voi toimia henkilökohtaisena avustajana kuin poikkeustilanteissa. Se kuinka paljon apua kukin tarvitsee ja onko oikeutta henkilökohtaiseen avustajaan riippuu siitä, täyttyvätkö kriteerit. Eihän sinullakaan ap ole mitään velvollisuutta huolehtia vanhemmistasi.

Vierailija
11/82 |
12.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ok, eli tästä tähtien kirjoittelette niiden työtön, työtön, työtön tekstien paikalle: ruohonleikkuu äidillä 2 h, imurointi isällä 3 h, kaupassa käynti mummolle 3 h ja palkka juoksee.

Mistä te ihmiset luulette että se raha tulee? Kortilla seinästä loputtomiin? Minä ainakin haluan eroon valtiosta, jossa normaaleista sukulaistoiminnoista yhteiskunnan tulisi maksaa palkka. Minä tiedän ainakin sen mistä osa sen systeemin rahoista tulee... Mies yli 15t€/kk 

Vierailija
12/82 |
12.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.08.2015 klo 10:27"]

Siis eikö ap tajunnut nyt tota uutista.  Pointti on siinä, jos joutuu oikeista töistä tekemään vajaavaista työviikkoa, jotta voi ohella hoitaa vanhempiaan. Ja velkaa on asunnosta jota pitäisi kaventaa ja muitakin kuluja, niin silloin on saatava sitä palkkaa siitä hoitamisesta, koska se syö ajan töistä. Nimittäin jollain sitä velkaakin on kavennettava. Missäähän ei sanottu, että eläintenhoito olisi hänen äitiään tärkeämpää, joten älä vääristä faktoja.

[/quote]

Ymmärsin asian vallan mainiosti: käyttää nyt sen n. 10 h viikossa aikaa äiidin hoitamiseksi ILMAISEKSI ja TYÖAJAN ULKOPUOLELLA. Paremmin sopisi hänelle käyttää töissä aikaa 10 h vähemmän ja tehdä se töitä äidille ja saada siitä korvaus. 

Eli taivutettuna esimerkki! rautalangasta: Teet itse työtä 40 h/vk ja sen lisäksi teet vapaaehtoistyötä 10 h viikossa. Sinulta kuluu noihin toimiin 50 h viikossa ja saat X summan rahaa. Sitten keksit että voisitkin yhdistää työn ja vapaaehtoistyön (joka ei tietenkään enään olisi vapaaehtoistyötä) niin että teet 30 h töitä ja 10 h "vapaaehtoistyötä". Palkka säilyisi edelleen samana (X) ja sinulle tulisi viikossa lisää vapaa-aikaa 10 h. Tällä ikiliikkuja-ajatuksella saadaankin sitten sama palkka ja vähemmän töitä....

Ap

Vierailija
13/82 |
12.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi Suomessa maksetaan siitä, mikä kuuluu läheisten ihmisten normaaliin ja kiintymykseen perustuvaan toimintaan. Monissa muissa maissa autetaan läheisiä ja jopa tuntemattomia täysin pyyteettömästi. Mikä meitä vaivaa?

Vierailija
14/82 |
12.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äitini on alkoholisti ja isäni harrastaa kalastusta niin että meinaa muu taloudenpito kärsiä. Isovanhemmat asuvat maalla (68 km) ja tarvitsevat apua monipuolisesti. Haluaisin jättää jakeluauton kuljettajan työni (kurjat työajat ja surkea palkka). Mielestäni voisin (ja suorastaan vaadin) alkaa kaikille sukulaisilleni avustajaksi vaikka 10h äidille ja 10 h isälle ja 20 h isovanhemmille. Kunnat voisivat lopettaa heidän tukipalvelunsa ja minulle maksettaisiin kunnon korvaus. Näin saisin kunnon korvauksen avusta jota joudun nyt tekemään ilmaiseksi ja tilalleni voitaisiin palkata joku perheetön ja suvuton jatkamaan ajohommia!  

Vierailija
15/82 |
12.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

up

Vierailija
16/82 |
12.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap olen täysin samaa mieltä kanssasi.

Ensinnäkin hänen äidillänsä on apua. Jos ei äitiänsä hoitplaitokseen halua laittaa niin saa kyllä olla avuksi.
Itsestäänselvyys tulisi olla että vanhempia pyyteettömästi autettaisiin. Nainen itse sanoi että hootaa vapaaehtoistyönä eläimiä eikä ole aikaa hoitaa 10h äitiänsä. Sairasta. Eri asia olisi jod äito ei saisi apua mutta kun saa.

Vierailija
17/82 |
12.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huomauttaisin vain tässä yhteydessä että tyttären olisi ollut syytä ottaa selvää omaishoitajuudesta ennen kuin avautuu julkisuuteen. Omaishoitajaksi ryhtyminen ei nimittäin edellytä omasta työstä luopumista. Tokikin omaishoitajan tehtävien kuormittamista voisi helpottaa että vähentää omaa ansiotyömääräänsä.

Vierailija
18/82 |
12.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.08.2015 klo 15:11"]

Huomauttaisin vain tässä yhteydessä että tyttären olisi ollut syytä ottaa selvää omaishoitajuudesta ennen kuin avautuu julkisuuteen. Omaishoitajaksi ryhtyminen ei nimittäin edellytä omasta työstä luopumista. Tokikin omaishoitajan tehtävien kuormittamista voisi helpottaa että vähentää omaa ansiotyömääräänsä.

[/quote]

Ehdit edelle, olin tulossa kirjoittamaan samaa. Liekö tässä tapauksessa kyse siitä, että omaishoidon palkkio on merkittävästi henkilökohtaisen avustajan palkkaa pienempi? 

Vierailija
19/82 |
12.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.08.2015 klo 15:04"]

Ap olen täysin samaa mieltä kanssasi. Ensinnäkin hänen äidillänsä on apua. Jos ei äitiänsä hoitplaitokseen halua laittaa niin saa kyllä olla avuksi. Itsestäänselvyys tulisi olla että vanhempia pyyteettömästi autettaisiin. Nainen itse sanoi että hootaa vapaaehtoistyönä eläimiä eikä ole aikaa hoitaa 10h äitiänsä. Sairasta. Eri asia olisi jod äito ei saisi apua mutta kun saa.

[/quote]

Jos ei ole aikaa (työ ja omat lapset) hoitaa vanhempiaan, niin kunta maksaa avustajan? Jos on mahdollisuus höllätä omia töitään ja hoitaa vanhemman avustajan työt, niin kunta ei maksa?  Mikäs tuossa... minä laittaisin palvelukotijonoon, kunta maksaa.

Vierailija
20/82 |
12.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.08.2015 klo 10:17"]

Olen aloittajan kanssa ihan samaa mieltä. Lähiomainen on lähiomainen. Kohta varmaan aletaan vaatia yhteiskunnalta vähintäänkin kulukorvausta, jos isovanhemmat ottavat lapsenlapsiaan luokseen, jotta vanhemmat saavat tarvitsemaansa omaa aikaa. Omaishoitajuus on eri asia, koska siinä omaishoitaja luopuu kokonaan omasta ansiotyöstään. Mulla on iäkkäät vanhemmat eikä ole käynyt mielessäkään, että yhteiskunnan pitäisi maksaa mulle jotain, kun käyn vanhemmillani siivoamassa, järjestämässä asioita, kaupassa ja apteekissa, vien vanhempiani ulos sekä toimin tarvittaessa saattajana lääkäriin. 

[/quote]

Koittaapas mennä omien hommien päälle joka päivä pariksi tunniksi vielä koviin hommiin! Minä nimittäin teen juuri tuota. Oma työ on vielä ympäripyöreä päivä. Tähän päälle mamman auttamiset. Usein kotiapu soittaa vielä monta kertaa viikossa, kuinka nyt yht`äkkiä tulisi hakea sitä, tai tätä mammalle. Ja lääkärin saattoreissut ja hoitopalaverit hoitohenkilökunnan (kotihoito), fysioterapeutin,  jne. kanssa. Autat hammaslääkäriin, korvalääkäriin... Siivoukset, ruuanroudaukset. Minä ainakin olen jo aivan poikki. Ei tarvinnut miettiä mihin kesälomalla menee.

Kun teille viisastelijoillekin tämä natsaa kohdalle niin tiedätte! Voisin tietysti sanoa kylmästi: "Hoitakaa mamma, siitä vaan!"

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kuusi kolme