Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kroppa romahtaa alta, mikä mulla on?

Vierailija
11.08.2015 |

Mulla on nyt vaan tarve avautua edes johonkin, koska läheisiä en halua loputtomasti rasittaa tällä. Tiedän ettei täältä saa diagnoosia, mutta jos joku vaikka tunnistaisi että itsellä on ollut samoja oireita ja olisi saanut niihin jostain apua, niin mua vois se helpottaa. Jos joku jaksaa tän kilometriviestin lukea nii pointsit :D

Oon siis 24-vuotias nainen ja nyt vuoden juossut lääkäreiden vastaanotoilla ja tutkimuksissa erilaisten mahdollisesti neurologisten oireiden takia, joista oon kärsinyt jo muutaman vuoden. Oireet on menneet aina vähän on-off meiningillä, on huonompia ja parempia kausia, mutta viimeinen vuosi on ollut lähes tauotonta paskaa. Ja oireita ilmaantuu aina lisää.

Oireista pahin on ihan järjetön väsymys, uupumus ja heikotus. Mikään määrä unta ei riitä - nukuinpa sitten 8 tai 12 tuntia niin tuntuu, kuin en olisi nukkunut ollenkaan. Joudun makoilemaan ja ottamaan päiväunia, koska voimat ei vaan riitä fyysiseen- eikä ajatustoimintaan. Uniapnea ja muut uniongelmat on tutkittu ja pois suljettu.

Väsymys vaikeuttaa ratkaisevasti oppimista ja työntekoa sekä sosiaalista elämää. Välillä en vain pysty sisäistämään lukemaani tekstiä enkä pysymään mukana keskustelussa. Niin kuin olisi sumussa koko ajan, ajatukset ei kulje selkeästi ikinä. Tuntuu että olen menettänyt ystäviä tämän takia, en vaan saa enää yhteyttä ihmisiin enkä pysty keskustelemaan normaalisti, kun aivot ei pysy mukana. Tunnen olevani välillä kuin tyhjä kuori.

Sitten on lihasheikkous. Pystyn hyvinä päivinä käymään salilla ja lenkillä ihan normaalisti, huonoina aikoina hyvä kun saan 10 m juostua tai oman kehon nostettua kyykystä ylös. Ja tätä huonoa aikaa ollut jo pari kuukautta putkeen. Liikunta ei auta, sillä vaikka yrittäisin pitää kuntoa yllä, se romahtaa aina yhtäkkiä. Lihaksiin myös sattuu usein ja erityisesti keskivartalossa tuntuu usein outoa, läpitunkevaa kipua.

Pienikin fyysinen rasitus aiheuttaa myös järjetöntä hikoilua, sydämen tykytystä ja hengästymistä. En myöskään siedä kuumuutta, toisaalta myös palelen välillä ihan järjettömästi. Sydän on tutkittu ja se on kunnossa, samoin keuhkot.

Raajat, erityisesti kädet myös vapisevat ja nykivät hiukan, varsinkin kun yritän tehdä tasaista liikettä, kuten ojentaa kättä. Jalat tuntuvat usein tönköiltä ja niitä on vaikee taivuttaa kävellessä, siis kävelen töksähtelevästi. Vaikea selittää, mutta neurologikin kiinnitti tähän huomiota.

Lisäksi on puutumista eri puolella kehoa molemmin puolin, yleensä raajoissa ja kasvoissa. Sormenpäissä, varpaissa, jalkaterissä. Sinänsä tää ei rajoita elämää, mutta eihän se normaalia ole. Neurologin tutkimuksessa vasemman puolen tuntoaisti oli hieman heikentynyt, en erottanut myöskään tylppää ja terävää esinettä jne.

Minua myös närästää helposti, en tosin tiedä liittyykö se näihin oireisiin. Lisäksi on ummetusta ja sen mukanaan tuomia vaivoja... Tiedän, että vatsan toiminta häiriintyy useissa neurologisissa sairauksissa. Kiinnitän paljon huomiota ruokavaliooni, mutta en ole saanut ongelmaa kuriin.

Minua vaivaa myös jatkuva janon tunne ja suun kuivuus ja toisaalta tarve juosta jatkuvasti pissalla. En saa rakkoa tyhjenemään ikinä kunnolla. Juon runsaasti vettä, mutta se ei auta.

Silmäni reistailevat myös, en näe välillä kunnolla ja niihin sattuu. Myös päänsärky on lisääntynyt. Optikolla ja silmälääkärillä on käyty, sieltä ei löydy selitystä.

En taas tiedä onko mitään tekemistä tämän kanssa, mutta seksihalutkin ovat vähentyneet, vaikka parisuhde on kunnossa.

En edes tiedä onko tässä kaikki oireet, niitä on niin paljon. Tähän mennessä tutkittu ja poissuljettu kilpirauhassairaudet, sydänsairaudet, keuhkosairaudet, anemia ja muut puutostilat, borrelioosi, maksasairaudet, gynekologiset sairaudet... en edes muista mitä kaikkea, mutta kaikki on tullut takaisin normaalina.

Ainoat poikkeamat tutkimuksissa ovat olleet kalium/kalsiumarvot (en tiedä onko näillä eroa, lääkärit puhuvat samana asiana?), jotka olivat vain hiukan viitearvon yli eivätkä kuulemma selitä oireita.

Aivojen magneettikuvassa näkyi jokin muutos, mutta ei kuulemma selitä oireita eikä vaadi jatkotutkimuksia.

Selkäydinnäytteestä löytyi poikkeama, joka antaa mulle edes jotain toivoa vastauksen löytymisestä. ACE-arvo oli 16, eli koholla. Olen googlettamalla löytänyt todella vähän tietoa siitä, mitä ACE-arvosta tutkitaan. Ilmeisesti kilpirauhasen liikatoiminnassa se on koholla, mutta kilpirauhasarvoni olivat kunnossa.

Toisaalta pelkään, että se kertoo jostain vakavasta, mutta vielä enemmän pelkään tätä epätietoisuutta ja odottelua ja sitä, että joudun vaan elämään tätä helvettiä enkä ikinä saa apua tähän. En halua päätyä sairaseläkkeelle alle kolmekymppisenä, mutta siihen suuntaan tämä näyttää menevän, koska oireet pahenee pahenemistaan ja niitä tulee lisää.

Olen henkisesti aivan romahtamassa. Jos jollain löytyy jotain samanlaisia kokemuksia tai jos tämä soittaa kenelläkään mitään kelloja niin kuulisin mielelläni <3 Kiitos

Kommentit (90)

Vierailija
41/90 |
11.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis 11sen kans

Vierailija
42/90 |
11.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulostaa entropialta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/90 |
11.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Reuma tai jokin muu tulehdussairaus? Tulehdus arvot eivät monissa tapauksissa ole koholla. Pyydä lähete reumatologille. Tsemppiä! T. Vastaavanlaisista oireista kärsivä

Vierailija
44/90 |
11.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

endometrioosi.

Onko sinut tähystetty sen poissulkemiseksi?

Vierailija
45/90 |
11.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voiko fibromybalkia tosiaan aiheuttaa tuollasia oireita? Mulla on samoja oireita ja fibromydalkia todettu 14 vuotiaana, mutta nämä oireet alkanu vasta 1-2 vuotta sitten ja oon 25 vuotias nyt. Oon aina ajatellu et läökärit vaa halus mun kivuilke ja kohonneille reuma-arvoilke jonku selityksen ja keksi sit tuon fibromydalkian, ku en omasta mielestäni ihan niin kipee oo mitä oon fibtåro potilaista lukenu.

Vierailija
46/90 |
11.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.08.2015 klo 23:15"]Pyydä ne verikoetulokset paperilla, älä tyydy "ovat viitearvoissa" -vastaukseen. Kilpirauhasen vajaatoiminta aiheuttaa monia noista oireista ja todellakin joillakin myös silloin kun arvot ovat viitearvoissa. Pyydä tulokset ja tule sitten kysymään täältä tai esim. kilpirauhasinfosta että ovatko OK. Useimmat suomalaiset lääkärit eivät ymmärrä lähes mitään kilpirauhasasioista.

Mullakin kävi mielessä myös fibromyalgia tuota oireluetteloasi katsoessani. Muista että sekin on sairaus, jota monet suomalaiset lääkärit eivät miellä sairaudeksi lainkaan.
[/quote]
Fibromyalgia johtuu usein juuri kilpirauhasongelmista.

Vierailija
47/90 |
11.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lisäkilpirauhasen uupumus. Onko ollut pitkäaikaista kovaa stressiä?

Vierailija
48/90 |
11.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Apua, mulla on ihan täysin samoja oireita. Kovinkaan paljoa lääkäri ei ole alkanut tutkimaan, vain verikokeita otettu ja sydänfilmi. Niissä ei ollut mitään poikkeavaa. Närästykseen sain lääkkeen. Mulla on astma ja lääkärit laittaa aika paljon sen piikkiin kaikkea vaikka tiedän omasta olostani, ettei astma ole syynä mihinkään näistä. Mä olen jo niin tottunut näihin kaikkiin oireisiin, että ne tuntuu jo ihan normaalilta elämältä enkä ole nyt vuoteen käynyt lääkärissä.

Ihan nyt järkytyin, miten samoja oireita sulla onkaan...

Vierailija
49/90 |
11.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.08.2015 klo 23:09"]Mulla aika pitkälti samoja oireita, tutkittu on vaikka mitä ja lopulta diagnoosina CFS.
[/quote]

Tämä!

Vierailija
50/90 |
11.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

41, endometrioosi ei voi olla

37, mee ihmeessä lääkäriin! Vaikka se oiskin paniikkihäiriö, niin siihenkin on olemassa hoitoja, ja ois kuitenkin tärkeää sulkea pois muut vaihtoehdot, kuten kilpirauhanen.

-ap

Vierailija
51/90 |
11.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

45, mä oon yrittänyt käydä tätä edeltävää vuotta ennenkin lääkärissä useita kertoja tän takia, silloin ei tosin vielä ollu kaikkia näitä oireita. Aluksi lääkärit selitti kaiken sillä, että olin muka masentunut, vaikka olo ei ollut yhtään masentunut. Ei vaan suostuttu uskomaan. En tiedä kävikö nyt hyvä tuuri vai opinko tarpeeksi painokkaasti sanomaan, että kyse ei mistään keksitystä masennuksesta ole, kun vihdoin olen tutkimuksiin päässyt.

-ap

Vierailija
52/90 |
11.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ootko lihonut keskivartalosta tai pöhöttynyt naamasta? Cushingin tauti tuli mieleen. Jos aivolisäkkeessä oli pieni kasvain siinä magneettikuvassa?

Vierailija
53/90 |
11.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.08.2015 klo 23:43"]

41, endometrioosi ei voi olla

[/quote]

miten se on varmistettu?

Vierailija
54/90 |
11.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.08.2015 klo 23:48"]

45, mä oon yrittänyt käydä tätä edeltävää vuotta ennenkin lääkärissä useita kertoja tän takia, silloin ei tosin vielä ollu kaikkia näitä oireita. Aluksi lääkärit selitti kaiken sillä, että olin muka masentunut, vaikka olo ei ollut yhtään masentunut. Ei vaan suostuttu uskomaan. En tiedä kävikö nyt hyvä tuuri vai opinko tarpeeksi painokkaasti sanomaan, että kyse ei mistään keksitystä masennuksesta ole, kun vihdoin olen tutkimuksiin päässyt.

-ap

[/quote]

Minulle kans lääkäri kerran kirjoitti masennuslääkkeisiin reseptin. En käyttänyt sitä, kun ei mielestäni masennusta ole. Vaikka välillä onkin jo aika masentunut olo näiden oireiden takia..

45.

Vierailija
55/90 |
11.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla ei ole mitään endometrioosin oireita, paitsi väsymys ja näitä mahavaivoja, joita ei kuitenkaan oo alavatsalla. Alavatsa ei oo kipeä juuri koskaan. Kuukautiset säännölliset ja kivuttomat. Kohtua ja munasarjoja myös ultrattu, eikä ole mitään ylimääräistä näkynyt - en tosin tiedä, näkyykö ultrassa. Mutta oireet ei tosiaan sovi ollenkaan endometrioosiin.

-ap

Vierailija
56/90 |
12.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten nuo muistamiseen liittyvät ongelmat ilmenevät sulla? Ootko tottunut siihen kipuun mitä tunnet?

Vierailija
57/90 |
12.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

CFS ja/tai migreeni. Migreeni oireilee muutenkin kuin kipuna uusien tutkimusten mukaan. Ota yhteys terveystalon neurologiin Matti Ilmavirtaan :)

Vierailija
58/90 |
12.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

53, mulla ei oikeastaan ole muistiongelmia. Väsyyms ja aivosumu vaikeuttaa oppimista ja asioiden sisäistämistä opiskellessa ja lukiessa, mutta muisti sinänsä kyllä toimii. Ehkä enemmän keskittymisongelmaa.

54, jos ei muualta löydy vastausta niin pidän tuon nimen mielessä, kiitos :)

Vierailija
59/90 |
12.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itselläni olk monia noista oireista. Helpottui kun löysin sopivan ruokavalion. Ilmeisesti johtuivat ruoka-aine allergioista.

Vierailija
60/90 |
12.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pyydä mittauttamaan kortisoli. Joku ehdottikin jo Cushingin tautia, mutta saattaapi nyös Addison olla hiipimässä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kuusi neljä