Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kroppa romahtaa alta, mikä mulla on?

Vierailija
11.08.2015 |

Mulla on nyt vaan tarve avautua edes johonkin, koska läheisiä en halua loputtomasti rasittaa tällä. Tiedän ettei täältä saa diagnoosia, mutta jos joku vaikka tunnistaisi että itsellä on ollut samoja oireita ja olisi saanut niihin jostain apua, niin mua vois se helpottaa. Jos joku jaksaa tän kilometriviestin lukea nii pointsit :D

Oon siis 24-vuotias nainen ja nyt vuoden juossut lääkäreiden vastaanotoilla ja tutkimuksissa erilaisten mahdollisesti neurologisten oireiden takia, joista oon kärsinyt jo muutaman vuoden. Oireet on menneet aina vähän on-off meiningillä, on huonompia ja parempia kausia, mutta viimeinen vuosi on ollut lähes tauotonta paskaa. Ja oireita ilmaantuu aina lisää.

Oireista pahin on ihan järjetön väsymys, uupumus ja heikotus. Mikään määrä unta ei riitä - nukuinpa sitten 8 tai 12 tuntia niin tuntuu, kuin en olisi nukkunut ollenkaan. Joudun makoilemaan ja ottamaan päiväunia, koska voimat ei vaan riitä fyysiseen- eikä ajatustoimintaan. Uniapnea ja muut uniongelmat on tutkittu ja pois suljettu.

Väsymys vaikeuttaa ratkaisevasti oppimista ja työntekoa sekä sosiaalista elämää. Välillä en vain pysty sisäistämään lukemaani tekstiä enkä pysymään mukana keskustelussa. Niin kuin olisi sumussa koko ajan, ajatukset ei kulje selkeästi ikinä. Tuntuu että olen menettänyt ystäviä tämän takia, en vaan saa enää yhteyttä ihmisiin enkä pysty keskustelemaan normaalisti, kun aivot ei pysy mukana. Tunnen olevani välillä kuin tyhjä kuori.

Sitten on lihasheikkous. Pystyn hyvinä päivinä käymään salilla ja lenkillä ihan normaalisti, huonoina aikoina hyvä kun saan 10 m juostua tai oman kehon nostettua kyykystä ylös. Ja tätä huonoa aikaa ollut jo pari kuukautta putkeen. Liikunta ei auta, sillä vaikka yrittäisin pitää kuntoa yllä, se romahtaa aina yhtäkkiä. Lihaksiin myös sattuu usein ja erityisesti keskivartalossa tuntuu usein outoa, läpitunkevaa kipua.

Pienikin fyysinen rasitus aiheuttaa myös järjetöntä hikoilua, sydämen tykytystä ja hengästymistä. En myöskään siedä kuumuutta, toisaalta myös palelen välillä ihan järjettömästi. Sydän on tutkittu ja se on kunnossa, samoin keuhkot.

Raajat, erityisesti kädet myös vapisevat ja nykivät hiukan, varsinkin kun yritän tehdä tasaista liikettä, kuten ojentaa kättä. Jalat tuntuvat usein tönköiltä ja niitä on vaikee taivuttaa kävellessä, siis kävelen töksähtelevästi. Vaikea selittää, mutta neurologikin kiinnitti tähän huomiota.

Lisäksi on puutumista eri puolella kehoa molemmin puolin, yleensä raajoissa ja kasvoissa. Sormenpäissä, varpaissa, jalkaterissä. Sinänsä tää ei rajoita elämää, mutta eihän se normaalia ole. Neurologin tutkimuksessa vasemman puolen tuntoaisti oli hieman heikentynyt, en erottanut myöskään tylppää ja terävää esinettä jne.

Minua myös närästää helposti, en tosin tiedä liittyykö se näihin oireisiin. Lisäksi on ummetusta ja sen mukanaan tuomia vaivoja... Tiedän, että vatsan toiminta häiriintyy useissa neurologisissa sairauksissa. Kiinnitän paljon huomiota ruokavaliooni, mutta en ole saanut ongelmaa kuriin.

Minua vaivaa myös jatkuva janon tunne ja suun kuivuus ja toisaalta tarve juosta jatkuvasti pissalla. En saa rakkoa tyhjenemään ikinä kunnolla. Juon runsaasti vettä, mutta se ei auta.

Silmäni reistailevat myös, en näe välillä kunnolla ja niihin sattuu. Myös päänsärky on lisääntynyt. Optikolla ja silmälääkärillä on käyty, sieltä ei löydy selitystä.

En taas tiedä onko mitään tekemistä tämän kanssa, mutta seksihalutkin ovat vähentyneet, vaikka parisuhde on kunnossa.

En edes tiedä onko tässä kaikki oireet, niitä on niin paljon. Tähän mennessä tutkittu ja poissuljettu kilpirauhassairaudet, sydänsairaudet, keuhkosairaudet, anemia ja muut puutostilat, borrelioosi, maksasairaudet, gynekologiset sairaudet... en edes muista mitä kaikkea, mutta kaikki on tullut takaisin normaalina.

Ainoat poikkeamat tutkimuksissa ovat olleet kalium/kalsiumarvot (en tiedä onko näillä eroa, lääkärit puhuvat samana asiana?), jotka olivat vain hiukan viitearvon yli eivätkä kuulemma selitä oireita.

Aivojen magneettikuvassa näkyi jokin muutos, mutta ei kuulemma selitä oireita eikä vaadi jatkotutkimuksia.

Selkäydinnäytteestä löytyi poikkeama, joka antaa mulle edes jotain toivoa vastauksen löytymisestä. ACE-arvo oli 16, eli koholla. Olen googlettamalla löytänyt todella vähän tietoa siitä, mitä ACE-arvosta tutkitaan. Ilmeisesti kilpirauhasen liikatoiminnassa se on koholla, mutta kilpirauhasarvoni olivat kunnossa.

Toisaalta pelkään, että se kertoo jostain vakavasta, mutta vielä enemmän pelkään tätä epätietoisuutta ja odottelua ja sitä, että joudun vaan elämään tätä helvettiä enkä ikinä saa apua tähän. En halua päätyä sairaseläkkeelle alle kolmekymppisenä, mutta siihen suuntaan tämä näyttää menevän, koska oireet pahenee pahenemistaan ja niitä tulee lisää.

Olen henkisesti aivan romahtamassa. Jos jollain löytyy jotain samanlaisia kokemuksia tai jos tämä soittaa kenelläkään mitään kelloja niin kuulisin mielelläni <3 Kiitos

Kommentit (90)

Vierailija
61/90 |
12.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ekana tulee mieleen kilpirauhasen sairaudet, lisämunuaisen uupumus tai Addison tai sitten borrelioosi. Älä luota yhden lääkärin arvioon, että arvot olisi kunnossa. Pyydä useamman mielipide!

Vierailija
62/90 |
12.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla oli nuo oireet aika pitkälti kilpirauhasen vajaatoiminnassa. Olin oikeasti todella huonossa kunnossa, en päässyt portaita edes kolmanteen kerrokseen, kun jalat alkoi täristä heikkoudesta siinä välillä ja piti pitää lepotaukoa. Lihaskipuja ja puutumista oli paljon. Monenlaisia oireita oli kymmeniä ja mm. sokeri- ja maksa-arvot ja kuukautiskierto olivat pielessä. Kilpirauhasarvot olivat TSH noin 3, T4V 12 (viite 12-22) eli eivät lainkaan niin huonot, että vointini olisi pitänyt niillä selittyä. Jo vuosia oli otettu pelkkä TSH, joka oli "kunnossa". Viimein kuin sain kokeilulääkityksen kilpirauhasen vajaatoimintaan, olin jo noin kuukaudessa kuin eri ihminen. Myös sokeri- ja maksa-arvot normalisoituivat ja noin puolen vuoden päästä vuosia päin seiniä ollut kuukautiskierto muuttui kellontarkaksi. Pystyin pyöräilemäänkin ja pöhöttynyt olemus muuttui normaaliksi. Lääkitys jäi pysyväksi ja on ollut jo 10 vuotta. Nyt voin hyvin ja ainoastaan kun lääkitys on kausittain jäänyt riittämättömäksi, oireilu on palannut.

En tiedä, onko sinulla sama vaiva vai jokin ihan muu, mutta sitä vaan, että joskus kilpirauhasvaivat kannattaa katsoa ns. loppuun asti. Minullakin kilpirauhasvaivat "suljettiin pois" pelkällä verikokeella monta kertaa ja silti vika oli siellä. Sitä en osaa sanoa, miksi veriarvot eivät muuttuneet kovinkaan huonoiksi, mutta oireet olivat voimakkaita ja minusta näki jo päälle päin, etten ole terve. Voimia sulle, ja toivottavasti selviää ja saat hoidon, mikä ikinä sairautesi onkaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/90 |
12.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.08.2015 klo 00:16"]Ekana tulee mieleen kilpirauhasen sairaudet, lisämunuaisen uupumus tai Addison tai sitten borrelioosi. Älä luota yhden lääkärin arvioon, että arvot olisi kunnossa. Pyydä useamman mielipide!
[/quote] Ja lisääntyminen, että sulla voi olla useampi sairaus päällä yhtä aikaa. Esim. Kilpirauhas sairaudet ja lisämunuaisen sairaudet kulkee käsi kädessä. Tähän vielä vaikka lisänä myöskin autoimmuunisairaus keliakia, niin paletti on moninainen.

Vierailija
64/90 |
12.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hammassairaus, mene röntgeniin ja tee juurihoito jos tarpeen. Mulla oli samanlaista.

Vierailija
65/90 |
12.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaikka ms- taudista on ollut puhe niin lue siitä ajatuksella itse. Ikävä kyllä sopii oireisiin eikä ms-tautia aina heti löydy. Hirveesti voimia sinulle ja onnea elämääsi.

Vierailija
66/90 |
12.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

En jaksanut lukea kaikkia vastauksia, mutta myös kiinnostunut tietämään kilpirauhasarvot, S-D-25 arvo eli D-vitamiiniarvo, B-12 vitamiini...Jos jokin niitä arvoista on viiterajalla mutta alarajalla, voit kärsiä puutosoireista. Jos uskallat laita tänne jotain arvoja täällä on varmasti monenmoista tohtoria :) ;) Laita tänne jos haluat jotain labroja.

Vierailija
67/90 |
12.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.08.2015 klo 00:09"]Pyydä mittauttamaan kortisoli. Joku ehdottikin jo Cushingin tautia, mutta saattaapi nyös Addison olla hiipimässä.
[/quote] Sama oli mielessä S-Korsol arvo.

Vierailija
68/90 |
12.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

B-vitamiini tosiaan hyvä huomioida, ettei ole pernisiöösi anemia.

Vierailija
69/90 |
12.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla tulee mitä ihmeellisempiä oireita silloin kun joudun syömään kortisonia isolla annoksella, saati kuurin jälkeen (minun kohdallani joka kerta menee pitkään että oma tuotanto palaa normaaliksi). Kortisolin kanssa ongelmat selittäisivät myös poikkeavat kalium yms tasot, lihasnykinän, keskittymisongelmat, väsymyksen jne. Kannattaa yrittää saada aika hyvälle sisätautilääkärille. Ja vaadi uudelleen kuvat aivoista, se poikkeava juttu voi olla vaikkapa hyvälaatuinen kasvain aivolisäkkeessä, ja se kasvain voi pistää koko elimistön hormonitoiminnan (lisämunuaiset, kilpirauhanen) täysin sekaisin.

Borrelioositutkimuksiin pitää hakeutua kuulemma Saksaan asti, jos haluaa varmasti oikean diagnoosin. En tiedä pitääkö tämä paikkaansa, ettei täällä käytettäisi yhtä tarkkoja testejä. Myös MS-tauti voi oireilla hyvin epämääräisillä oireilla alkuunsa.

Vierailija
70/90 |
12.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletko nyt varma kilpirauhasarvoistasi? Suomessa nää asteikot tolla saralla heittää ihan päin ..., joten sinuna ottaisin nyt tiukasti syyniin ne osaavan lääkärin kanssa. Tunnistin omat oireeni heti kun luin tekstiäsi, ja taistelen parhaillaan lääkityksen saamisen puolesta. 

Vierailija
71/90 |
12.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletko AP ravintolisiä käyttänyt tarpeeksi? Voisi ainakin helpottaa tilannettasi, mikäli käyttäisit etenkin magnesiumia. Siitä voi olla puutosta helposti. Tuntuu olevan ehkäpä se kaikkein tärkein hivenaine ihmisen kannalta, sillä sen riittävällä saannilla tuntuisi olevan mieletön määrä terveyttä edistäviä vaikutuksia.

Sitä en tietenkään tiedä, että voiko jokin vakava puutos jopa aiheuttaa noinkin pahan tilan, joka sinulla on, mutta jos ei sellaisesta ole kyse, vaan sairaudesta, niin tuskin magnesiumista silloinkaan mitään haittaa ole.

Täältä kuitenkin löytyy pitkä lista magnesiumpuutteen aiheuttamia oireita, joihin nuo väsymys, silmäoireet, vapina ja nykiminen kuuluvat.

http://www.oireet.fi/magnesiumin-puute.html

Mainitsit myös noista kalsiumarvoistasi, ja että lääkärit sanoivat niiden olevan vain vähän yli viitearvon.

Näin sanotaan Terveyskirjastossa asiasta: "Vaikeaan hyperkalsemiaan liittyy monia oireita, esimerkiksi väsymystä, ruokahaluttomuutta, vatsavaivoja, keskittymiskyvyn puutetta, joskus sekavuutta, suurentunut vaara munuaiskivien muodostumiseen ja munuaisen vajaatoimintaa."

Joten ovatko lääkärit sössineet sittenkin kohdallasi, sillä heidänhän on löydettävä tauti, joka voidaan hoitaa kalliilla lääkkeillä?

http://www.terveyskirjasto.fi/terveyskirjasto/tk.koti?p_artikkeli=dlk00025

Vierailija
72/90 |
12.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä ehdotellaan hirveästi vakavia sairauksia mutta kannattaa ottaa huomioon että kyse voi olla useamman vähemmän vakavan mutta ikävän vaivan, oireyhtymän tai sairauden yhdistelmästä. Mulla on itselläni todettu masennusta ja ahdistusta jo kymmenen vuotta ja niiden piikkiin on laitettu paljon. Kärsin puutumisista ja vihlaisuista rintakehässä aina silloin tällöin vuosien varrella myös ilman psyykkisiä oireita. Lopulta ne oireet vaikeutuivat niin että sormet tulivat kömpelöiksi ja käsi niin kipeäksi että jouduin pois töistä. Tehtiin hermoratatutkimus ja hermopinnettä ei löytynyt. Lääkäri teetti minulla erilaisia liikesarjoja ja totesi TOS nimisen tilan joka johtuu rintakehän yläaukeaman ahtaudesta. Kyseessä on rakennevika joka voi johtaa tähän vaivaan että verisuonet, hermot ja lihakset joutuvat puristuksiin. Se voi johtaa veritulppaan. Se kuulostaa vakavalta mutta siihen auttaa fysioterapia ja avaavat liikkeet. Herään monta kertaa yössä puutumisiin koska kuntoutuminen on hidasta. Lisäksi mulla on jalat jumissa vääränlaisen kuntosalillakäynnin takia joilla kuormitin itseäni vuosia tajuamattani ja alaselän lievän skolioosin takia. Jalat ja pakarat puutuu. Se on ihan selvää että jos nukkuu huonosti niin on sumussa ja voimaton. Aika monella on ärtyvän suolen oireyhtymä jolloin vatsavaivoja tulee pienemmästäkin. Vatsa reagoi myös univaikeuksiin. Voi olla että sullakin on joku tän tapainen kierre menossa joka aina välillä helpottaa ja sitten taas pahenee. Välillä tuntuu että romahtaa kokonaan. Monesti myös jos on 1 autoimmuunisairaus niin on muitakin. Tutkituta siis itsesi kunnolla mutta älä vielä pelkää liikaa.

Vierailija
73/90 |
12.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

..... ja täältä löytyy vielä pitkät listat magnesiumin eduista, sekä myös sanotaan: "Pitkään jatkuva magnesiumin puute aiheuttaa monia vähitellen hiipiviä oireita: väsymystä, lihasten heikkoutta, lihaskramppeja, vapinaa, sydämen rytmihäiriöitä ja verenpaineen nousua. "

http://www.tritolonen.fi/index.php?page=articles&id=95

Vierailija
74/90 |
12.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kokeile jättää viljat pois pariksi kuukaudeksi. Masennusta ei kannata jättää hoitamatta jos voimavarat on muutenkin vähissä, eikä niitä lääkkeitä pidä syödä vuositolkulla vaan auttamaan pahimman yli.

Vierailija
75/90 |
12.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

D-vitamiinia syöthän!!!!

Vierailija
76/90 |
12.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.08.2015 klo 03:31"]..... ja täältä löytyy vielä pitkät listat magnesiumin eduista, sekä myös sanotaan: "Pitkään jatkuva magnesiumin puute aiheuttaa monia vähitellen hiipiviä oireita: väsymystä, lihasten heikkoutta, lihaskramppeja, vapinaa, sydämen rytmihäiriöitä ja verenpaineen nousua. "

http://www.tritolonen.fi/index.php?page=articles&id=95
[/quote] Myös muut vitamiini vajeet!!

Vierailija
77/90 |
12.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

B12-vitamiinin tarkistus! Samoja oireita jotka alko vähetä ku ostin luontaistuotekaupasta B-12-vit -suihkeen. Oli siis alle viitearvojen labravastaus.

Vierailija
78/90 |
12.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osuu ihan nappiin MS-taudin kanssa. Sopii myös ikääsi.

Vierailija
79/90 |
12.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla oli samoja oireita. Kävin naprapaatilla ja oireet hävis. Syynä nikamien paikaltaan liukuminen ja ylikireät lihakset, jotka ovat seurausta jännittämisestä ja huonoista työasennoista. Voi kuulostaa uskomattomalta, mutta nyt kun alaa olen myös itse opiskellut niin oon tajunnu miten iso vaikutus pienellä häiriöllä selkärangassa on terveyteen. Suosittelen ainakin kokeilemaan ja käymään asiantuntevalla naprapaatilla...ihan kelle tahaansa "niksauttajalle" ei kannata mennä.

Vierailija
80/90 |
12.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla oli vuosia samoja oireita.
Pikkuhiljaa ne liukuivat pahemmaksi ja pahemmaksi.
Välillä en päässyt lihasheikkouden takia jaloilleni, aivot oli täyttä puuroa, yksinkertainenkin teksti tuotti vaikeuksia (lapsille iltasadun luku), puhuminen tuotti ongelmia, en mm.osannut enää lausua vieraskielisiä sanoja.
Yksi huomattava oire oli myös jatkuvat hermosäryt eri puolilla kroppaa.
Masennus, tai lähinnä sellainen välinpitämättömyys "mikään ei tunnu miltään" syveni jatkuvasti.
Rytmihäiriöt, nopea leposyke, hengästyminen, ja äärimmäinen uupumus.
Uupumus oli lopulta sitä luokkaa, että saatoin nukkua vuorokauden putkeen, ja olin vain muutamien tuntien pätkiä väkisin hereillä.
Jne.

Syyksi löytyi se jo ketjussa mainittu b-12 vitamiinin puutos, anemiaa minulla ei ole, rauta-arvot on hyvät, ei myöskään vatsan tähystyksessä mitään ongelmaa. Syy puutokseen on mysteeri. Suun kautta vitamiinia ei saatu imeytymään, joten aloitettiin pistoshoito. Iso osa oireista helpotti!.
Eli katso tuo arvo vielä labralistasta. Suomessa b-12 vitamiinin viitearvot on todella alhaiset. Eli viitearvon alarajalla oleva tulos voi aiheuttaa jo vaikeita oireita, mutta lääkäri ei välttämättä asiasta mainitse kun ollaan viitearvojen sisällä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan yksi kuusi