Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Milloin lemmikkieläimistä tuli "tuntematonta ihmistäkin arvokkaampia"?

Vierailija
10.03.2022 |

Todella usein törmää nykyään ajatusmalliin, että monien mielestä oma lemmikki on tärkeämpi kuin joku tuntematon ihminen. Jos pitäisi valita, antaisiko vaikka paikan väestönsuojassa omalle lemmikille (jos lemmikkejä saisi ottaa mukaan) vai tuntemattomalle lapselle, moni valitsisi sen oman lemmikin. Tai jos palavasta talosta voisi pelastaa vain naapurin mummon tai kissansa, niin moni jättäisi mummon taloon ja poistuisi talosta kissa kainalossa. Oma lemmikki nähdään vierasta ihmistä arvokkaampana. Jos oma lemmikki eläisi 10 vuotta, sitä pidetään arvokkaampana kuin tuntemattoman vauvan elämää, vaikka vauvasta kasvaisi aikanaan yhteiskunnalle veronmaksaja ja yhteisön jäsen.

Missä vaiheessa meno on muuttunut tällaiseksi?

Kommentit (301)

Vierailija
1/301 |
10.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tiedä, olen ajatellut noin aina.

N57

Vierailija
2/301 |
10.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan yhtä aiheellisesti voisi kysyä, miksi ihmisen pitäisi olla jotenkin itsestään selvästi arvokkaampi kuin muut eläimet.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/301 |
10.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

heti tuli tämäkin ketju täyteen lemmikkien puolustelijoita :D

Vierailija
4/301 |
10.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ymmärrä. Meilläkin on kissa ja kohtelen muiden eläimiä ystävällisesti, mutta ei kahta sanaa jos tulisi joku hätätilanne. Todellakin pelastaisin ihmisen siinä tilanteessa.

Vierailija
5/301 |
10.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oma lemmikki on aina tärkein. Tuntemattomat ihmiset ei kiinnosta pätkään vertaa. 

Vierailija
6/301 |
10.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

N57

Samoin. Tai oikeastaan en niin että lemmikki on tuntematonta ihmistä arvokkaampi vaan että eläimet ovat saman arvoisia ihmisten kanssa (ihmiset eivät ole arvokkaampia kuin eläimet).

Vierailija
7/301 |
10.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siinä vaiheessa, kun heräät siihen, että kiltteys ei kannata. Puukkoa tulee selkään, olit miten miellyttävä muita kohtaan hyvänsä.

Pa##at nakkaan enää muista ihmisistä - eivät ole luotettavia. Koirani sen sijaan on.

Vierailija
8/301 |
10.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten ihminen on yhtään arvokkaampi kuin muut eläinlajit?

Vierailija
9/301 |
10.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos ei ole saanut elämässään kokea tarpeeksi hyvää käytöstä ja lempeyttä muilta ihmisiltä niin helposti menee se oma lemmikki edelle.

Vierailija
10/301 |
10.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo on todella itsekästä. Sairasta ja itsekästä.

Vierailija
11/301 |
10.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oma lemmikki on aina tärkein. Tuntemattomat ihmiset ei kiinnosta pätkään vertaa. 

Eli sinusta ihan ok jättää sinut sydänkohtauksessa makaamaan kadulle kun muilla on kiire kotiin vaikka ruokkimaan kilpikonnaansa?

Vierailija
12/301 |
10.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

vali vali

Vierailija
13/301 |
10.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lemmikkini ovat minuun syvästi kiintyneitä ja ovat = perheenjäseniä. Eivät ole yhtään alempana siksi että ovat eri lajia. Ihminenkin on eläin eikä yhtään parempi, päinvastoin. Ihminenhän tämä koko pskan aloittinkin, miksi siitä täytyisi kaikista eniten viettomien eläinten kärsiä.

T. Kahden koiran äiti

Vierailija
14/301 |
10.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eli sinusta ihan ok jättää sinut sydänkohtauksessa makaamaan kadulle kun muilla on kiire kotiin vaikka ruokkimaan kilpikonnaansa?

Kyllä, mitäs sai sydänkohtauksen

Vierailija
15/301 |
10.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulle usein näissä vertailuissa "pelastaistko palavasta talosta kissasi vai jonkun vieraan mummon" tulee ensimmäisenä mieleen, mitä hittoa joku vieras mummo tekee mun kotonani. Tällaiset vertailut on siis mulle varsin absurdeja. 

Vierailija
16/301 |
10.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten ihminen on yhtään arvokkaampi kuin muut eläinlajit?

Tämä on erittäin hyvä kysymys, ja siihen ei taida tulla vastauksia. Alapeukkuja kyllä, mitkä on oikeastaan sen myöntämistä, ettei ole järkeviä vasta-argumentteja.

Vierailija
17/301 |
10.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tästä tulee ihan kivaa seurattavaa, popcornit on jo microssa.

Vierailija
18/301 |
10.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulle lemmikkieläimeni ovat lapsesta saakka olleet minulle tuntemattomia ihmisiä tärkeämpiä ja tulee aina olemaan.

Minun ei tätä tarvitse selitellä eikä puolustella kenellekään.

Vierailija
19/301 |
10.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

vali vali

Tietysti on itsekästä. Ihminen ajattelee koiran pelastaessaan vain omia tunteitaan ihmishengen kustannuksella.

Vierailija
20/301 |
10.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

N57

Samoin. Tai oikeastaan en niin että lemmikki on tuntematonta ihmistä arvokkaampi vaan että eläimet ovat saman arvoisia ihmisten kanssa (ihmiset eivät ole arvokkaampia kuin eläimet).

Saako sinun päälle ajaa autolla kun väistän sammakkoa?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi neljä kahdeksan