Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kulujen reilu jakaminen uusperheessä

10.03.2022 |

Tästä aiheesta on tehty jo ainakin miljoona aloitusta, mutta teen silti uuden aloituksen.

Tässä yhtenä päivänä selailin Facebookia, kun huomasin erään artikkelin, joka käsitteli uusperheen taloutta. Tässä artikkelissa oli haastateltu suur(uus)perhettä, jossa oli äidin omia lapsia, isän omia lapsia sekä pariskunnan yksi yhteinen lapsi. Sekä perheenäiti että perheenisä kertoivat, että heillä on tapana ostella esim. Vaatteita ja muita juttuja omien lasten lisäksi myös puolison omille lapsille, ja ”tässä taloudessa kaikki on yhteistä” ja heillä tämä systeemi toimii mielettömän hienosti kaikki ovat onnellisia jne. Kirjoitin sitten tämän artikkelin alle kommentin: ””Uusperheessä vanhemmat ovat velvollisia maksamaan vain omien lastensa kulut”. Tähän sainkin sitten useita kommentteja, jotka kaikki olivat eri mieltä asiasta minun kanssani. Jostain kumman syystä kaikki kommentoijat olivat naisia. Kommentit olivat tyyliin, ”Onpa erikoista ajattelua. Omassa uusioperheessä kyllä kaikki lapset on molemmille samalla tavalla omia vaikka heillä muitakin vanhempia on. Saman katon alla kaikki kulut ovat yhteisiä” ja ” sitten voi myös lähteä siitä ajatuksesta, että kaikki ovat perhettä ja perheen kulut maksetaan yhdessä, riippumatta siitä, kuka on kenenkin biologinen jälkeläinen”.

Mietin vaan, että ihanko oikeasti Suurin osa ihmisistä tai kaikki ovat sitä mieltä, että uusperheessä kulut jaetaan tasan vanhempien kesken riippumatta siitä, kumman lapset ovat biologisesti?

Itse olen siis keskituloinen 34-vuotias vapaaehtoisesti lapseton sinkkunainen ja minua ei voisi vähempää kiinnostaa alkaa elättää vieraita lapsia. Asia erikseen tyyliin joku joululahja tai synttärilahja, mutta että pitäisi alkaa maksaa päivittäiskuluja toisten ihmisten lapsista?

Mites sitten, jos vaikka minulla olisi sellainen tilanne, että asuisin uusperheessä, johon kuuluu avomiehen lisäksi avomiehen 12-vuotiaat kaksostytöt, joista toinen harrastaa kilpatanssia ja toinen kilpauintia, pitäisikö minun alkaa maksaa puolet lasten harrastusmaksuista? Tai mites sellainen tilanne, että lähtisimme koko uusperheenä viikonloppulomalle Ikaalisten kylpylään ja käytäisiin samalla reissulla Särkänniemessä, niin pitäisikö minun maksaa puolet koko matkan loppulaskusta? Eli toisen sanoen maksaa puolet perhehotellihuoneesta, ravintolalaskuista, huvipuiston rannekkeista jne.?

Tai jos ajattelee vaikka ihan perusarkea, että,jos menisin miehen tyttärien kanssa shoppailemaan ja pitäisi ostaa talvivaatteita, jotka nekin ovat aika hintavia, olisiko teidän mielestänne reilua, että minä ostan omilla rahoilllani nämä jutut sen sijaan, että lasten isä/äiti ostaisi nämä?

Sitäkin mietin, että voiko olla niin, että vielä tänäkin päivänä naisilta edellytetään ”äidillisiä” tunteita ja että kyllähän naisen kuuluu tuntea kiintymystä miehen lapsiin ja pitää niitä kuin ominaan? Ja jos naisella ei ole tällaisia tunteita, on hän jotenkin outo?

Kommentit (140)

Vierailija
101/140 |
10.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

“ Sitäkin mietin, että voiko olla niin, että vielä tänäkin päivänä naisilta edellytetään ”äidillisiä” tunteita ja että kyllähän naisen kuuluu tuntea kiintymystä miehen lapsiin ja pitää niitä kuin ominaan? Ja jos naisella ei ole tällaisia tunteita, on hän jotenkin outo?”

Ei edellytetä. Mutta muut voi silti niin tuntea ja se on ihan ok. En siis ymmärrä mitä paasaat täällä tai jossain kommenttiosiossa jos toiset kerran on tyytyväisiä elämäänsä.

Minulla ei ole uusperhettä, mutta kumppanilla on lapsi ja minulla on myös. Ei tuota ajatuksen tasolla ainakaan mitään harmia tai huolta minulle ajatella että maksettaisiin lasten kulut yhteisestä pussista. Rahaa se vain on, jos sitä on liian vähän niin tehdään lisää 🤷‍♀️

Vierailija
102/140 |
10.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä ostan lapsille lahjat synttäreinä ja jouluna. Muuten mies maksaa kaikki lastensa menot ja myös meidän lapsen ja minun, jos on kyse vaikka reissusta isompien lasten ehdoilla. Muuten maksan osani ja osan yhteisen lapsen menoista. Tienataan suunnilleen saman verran ja raha ei ole ollut koskaan keskustelunaihe käytännön juttuja enempää.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/140 |
10.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen omasta halusta lapseton nainen jonka miehellä on lapsia. Maksan heille harrastuksia ja jotain pieniä juttuja kolmesta syystä. Koska mulla on varaa, lasten äiti on totaalisen pihi ja tärkeimpänä syynä se, että lapset tykkää niistä jutuista mitä maksan. Mua niiden lasten ilo lämmittää enemmän kuin ne rahat

Vierailija
104/140 |
11.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

uusioperhettä ei voi perustaa jos lapsia kohdellaan liian eriarvoisesti. 

Parempi olla erillään kun se, että yksi tai kaksi saa kaiken ja toiset vain rippeitä. 

Entä, jos uusioperheen aikusilla ei yhdessäkään ole varaa hankkia muille uusperheen lapsille kaikkea sellaista, mitä yksi lapsista saa etävanhemmaltaan ja/tai tämän suvulta?

Tuo on ikuisuusongelma. Eriarvoisuutta on toisen vanhemman puolelta, mutta saman perheen sisällä tulee olla sama elintaso.

Eri

Mitä tarkoitat tuolla? Siis termillä "saman perheen sisällä"? Konkreettisia esimerkkejä? Eli uusperheen aikuiset kustantavat kaikille neljälle lapselle saman hintaiset harrastukset ja lisäksi yksi lapsista saa vielä pari kallista harrastusta etävanhempansa maksamina? Uusperheen aikuiset ostavat kaikille neljälle saman hintaisia vaatteita ja tavaroita, mutta yksi lapsista saa lisäksi kalliita vaatteita ja tavaroita etävanhemmaltaan? Uusperheen vanhemmat ostavat kaikille neljälle samanhintaiset polkupyörät, mutta yksi lapsista saa 15 v täytettyään etävanhemmaltaan vielä mopon ja täysi-ikäiseksi tultuaan rahat ajokorttiin ja autoon? Uusperheen vanhemmat anatavat kaikille neljälle saman suuruisen viikkorahan ja yksi saa lisäksi etävanhemmaltaan huomattavasti enemmän viikkorahaa? 

Juuri noin se menee.

Meillä on nyt aikuisia lapsia. Menimme yhteen, kun he olivat teinejä.

Miehen lapsilla on avokätinen äiti. Lasten vaatteet ovat kalliita ja niitä oli paljon. Oli uusimmat iphonet ja läppäreinä macbookprot.

Minun lapsillani oli pihi isä. Siis keskivertoa pihimpi, vaikka hyvätuloinen.

Totta kai tämä näkyi lapsissa. Se myös teki sen, että minun piti alkaa esim. ostamaan lapsilleni kalliimmat puhelimet, mitä normisti olisin tehnyt. Mies osallistui tähän niin, että kun sai joltain tutulta halvalla hyvän tietokoneen, antoi hän sen minun lapsilleni.

Jos tämän kuvion positiivisesti ajattelee, niin mies pääsi elämässään halvalla. Ei tarvinnut mitään ostaa, kun eksä hoiti kaiken. Mies keskittyi ylläpitämään meidän parisuhdetta.

Meilläkin minä siis äiti ja uusi mieheni maksamme lasten kulut. Isä ei maksa eikä juuri tapaa edes lapsia niin saamme olla oikea perhe. Miehelleni on kunnia-asia maksaa myös minun lasten kuluja., vaikka ei tarvitsisi enkä pyydä.

Ei uusi mieheni maksa lasteni kuluja. Jos hän on jotain lapsilleni hommannut on se, että hän on saanut pilkkahinnalla hyvää.

Sama

Vierailija
105/140 |
11.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä molemmilla on omia lapsia, ei yhteisiä. Ostamme lahjat omille lapsille, mutta korttiin kirjoitamme, että ne ovat meiltä molemmilta. Lahjojen hinta on vakio, eli kaikki saavat saman arvoiset lahjat.

Alussa meillä oli tapana, että ostimme omille lapsille lahjat, ja pienet lahjat myös toidtemme lapsille. Se oli ihan turha juttu lopulta.

106/140 |
12.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

On huono diili lapsettomalle sinkulle perustaa uusperhe henkilön kanssa, jolla on lapsia, jos sen jälkeen täytyy alkaa elättää toisen ihmisen lapsia. Esimerkiksi jollekin pienituloiselle kaupan myyjälle on aika iso raha ostaa vaikka 13-vuotiaalle lapselle talvivaatteita, kun talvitakki ja -kengät maksavat helposti lähes 200€. Tai jos bonusvanhrmpi tekee reissun puolison lasten kanssa vaikka Helsinkiin ja Linnanmäelle, niin se tulee aika kalliiksi maksaa matkat, majoitus, ruuat ja huvipuistorannekkeet.

Vierailija
107/140 |
12.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miehenä vastaan:

Vähän tietty riippuu, että mitä maksetaan. En nyt ala asunnon pinta-alaa ja sähkölaskuja yms pilkkomaan niin että puolison pitäisi maksaa lasten makuuhuoneista tai sähköstä enemmän tai peruskauppalaskusta. 

Mutta hän ja hänen ex-miehensä maksavat lasten harrastukset, vaatteet, urheiluvälineet, yms. Niihin en ole osallistunut. Eli kyllä, maksan kyllä perus-päivittäisiä menoja (ruoka ja asuminen) mutta en tuollaisia mitä helpompi yksilöidä. Toki tähän varmaan vaikuttaa se, että ei ole tarvetta laskea erityisen tarkkaan rahoja. 

On näistä mitä tahansa mieltä, niin tärkeintä että sovitaan suhteessa ne säännöt ja molemmat ok. 

Vierailija
108/140 |
12.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä ostan lapsille lahjat synttäreinä ja jouluna. Muuten mies maksaa kaikki lastensa menot ja myös meidän lapsen ja minun, jos on kyse vaikka reissusta isompien lasten ehdoilla. Muuten maksan osani ja osan yhteisen lapsen menoista. Tienataan suunnilleen saman verran ja raha ei ole ollut koskaan keskustelunaihe käytännön juttuja enempää.

Tienaatte saman verran, mutta mies maksaa teidän yhteisen lapsen ja sinun kulusi? Miksi??

Vierailija
109/140 |
12.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

No en ostaisi puolison lapsille vaatteita tai tavaroita, kun heillä on jo kaksi vanhempaa ostamassa. Miksi niihin vielä kolmatta henkilöä tarvitsee tai jopa neljättä, jos toisellakin vanhemmalla on uusi puoliso?

Käykö lopulta niin, että nämä uudet puolisot maksavat enemmän kuin itse vanhemmat? 

Vierailija
110/140 |
12.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pari yksinkertaista ratkaisua:

- elä yksin

- älä mene parisuhteeseen miehen kanssa, jolla on lapsia

Ole hyvä.

111/140 |
12.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tienaatte saman verran, mutta mies maksaa teidän yhteisen lapsen ja sinun kulusi? Miksi??

Tämä edellisen kommentin kirjoittaja tarkoitti sitä, että jos miehellä on vaikka 12-vuotiaat kaksoset ja heidän yhteinen lapsi on vasta 2-vuotias, ja koko perhe lähtee esim. Kesälomareissulle Powerparkiin miehen lasten toiveesta, niin silloin mies maksaa vaimonsa matkakulut kokonaan, koska eihän vaimo muuten lähtisi 2-vuotiaan lapsen kanssa mihinkään huvipuistoon.

112/140 |
12.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun miesserkku on naimisissa naisen kanssa, jolla on kaksi teini-ikää lähestyvää lasta ex-miehen kanssa. Lisäksi heillä on yhteinen alle kouluikäinen lapsi. Viime syksynä serkkuni lähti kahdestaan lapsensa kanssa koulujen syyslomaviikon jälkeisenä viikkona 400km päähän muutaman yön kylpylälomalle. Serkkuni oli sanonut äidilleni, eli siis tädilleen, että olisi ollut kiva lähteä reissuun koko perheen kanssa, mutta kun se olisi tullut niin kalliiksi. Eli serkkuni tarkoitti sitä, että jos vaimo ja hänen lapset olisivat tulleet mukaan, olisi serkkuni joutunut maksamaan koko lystin. Se oli sitten hyvä tekosyy kun hän sai lomaa töistä silloin kun uusperheen vanhimmat lapset olivat koulussa.

Vierailija
113/140 |
12.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kristiina xx kirjoitti:

Mun miesserkku on naimisissa naisen kanssa, jolla on kaksi teini-ikää lähestyvää lasta ex-miehen kanssa. Lisäksi heillä on yhteinen alle kouluikäinen lapsi. Viime syksynä serkkuni lähti kahdestaan lapsensa kanssa koulujen syyslomaviikon jälkeisenä viikkona 400km päähän muutaman yön kylpylälomalle. Serkkuni oli sanonut äidilleni, eli siis tädilleen, että olisi ollut kiva lähteä reissuun koko perheen kanssa, mutta kun se olisi tullut niin kalliiksi. Eli serkkuni tarkoitti sitä, että jos vaimo ja hänen lapset olisivat tulleet mukaan, olisi serkkuni joutunut maksamaan koko lystin. Se oli sitten hyvä tekosyy kun hän sai lomaa töistä silloin kun uusperheen vanhimmat lapset olivat koulussa.

Mielestäni on erittäin ok, että mies otti vain oman lapsensa mukaan. Lapsi on hänen lapsensa ja hän saa mennä ja tulla lapsen kanssa täsmälleen niin paljon, kuin haluaa ilman, että muut lapset sanovat siihen yhtään mitään. Yksikään ihminen ei voi olettaa, että uusi mies maksaisi ylimääräisiä toisen miehen jälkipolvesta. Jos heidän mamma ei voi maksaa, niin sitten he eivät lähde ja jos mies ei halua viedä koko revohkaa reissuun aina, niin se on silloin hyvä niin. Jokaisen elämä on erilainen, myös näiden kaksosten keskinäinen elämä.

Olen ydinperheestä ja minulla on ydinperhe. Lapseni ovat oikein tyytyväisiä siihen, että he saavat erilaisia asioita, jotka saattavat olla myös eri arvoisia. On ihan ok kaikille, että poika lähtee isänsä kanssa kalastamaan Lappiin. Pojalle on myös ok, että vaikka toinen siskoista lähtee kavereiden kanssa laskettelemaan viikonlopuksi ja toinen kaverinsa ja kaverin perheen kanssa kylpylään.

Vierailija
114/140 |
12.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kristiina xx kirjoitti:

Tekosyy? Ei se mikään tekosyy ole, vaan mies halusi mennä lapsensa kanssa kahdestaan ja hän saa todellakin tehdä niin ilman selittelyjä.

Vierailija
115/140 |
12.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap älä ota miestä jolla on lapsia, jos olet noin saita. Sillä se hoituu.

Vierailija
116/140 |
12.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

uusioperhettä ei voi perustaa jos lapsia kohdellaan liian eriarvoisesti. 

Parempi olla erillään kun se, että yksi tai kaksi saa kaiken ja toiset vain rippeitä. 

Entä, jos uusioperheen aikusilla ei yhdessäkään ole varaa hankkia muille uusperheen lapsille kaikkea sellaista, mitä yksi lapsista saa etävanhemmaltaan ja/tai tämän suvulta?

Tuo on ikuisuusongelma. Eriarvoisuutta on toisen vanhemman puolelta, mutta saman perheen sisällä tulee olla sama elintaso.

Eri

Mitä tarkoitat tuolla? Siis termillä "saman perheen sisällä"? Konkreettisia esimerkkejä? Eli uusperheen aikuiset kustantavat kaikille neljälle lapselle saman hintaiset harrastukset ja lisäksi yksi lapsista saa vielä pari kallista harrastusta etävanhempansa maksamina? Uusperheen aikuiset ostavat kaikille neljälle saman hintaisia vaatteita ja tavaroita, mutta yksi lapsista saa lisäksi kalliita vaatteita ja tavaroita etävanhemmaltaan? Uusperheen vanhemmat ostavat kaikille neljälle samanhintaiset polkupyörät, mutta yksi lapsista saa 15 v täytettyään etävanhemmaltaan vielä mopon ja täysi-ikäiseksi tultuaan rahat ajokorttiin ja autoon? Uusperheen vanhemmat anatavat kaikille neljälle saman suuruisen viikkorahan ja yksi saa lisäksi etävanhemmaltaan huomattavasti enemmän viikkorahaa? 

No juuri niin. Samassa perheessä kaikilla sama elintaso, jos yhdellä lapsista on varakkaampi etä, niin tietenkin hän saa omalleen ostaa mitä haluaa. Eiköhän siitä lapsesta saatavat elaritkin ole isommat ja mahdollista esim koko perheen väljemmän asumisen vaikkei se tietenkään varsinaisesti olisikaan tarkoitus. Ja rikas vanhempi varmaan aikanaan jättää omalleen ihan erilaisen perinnön kuin mitä muut sisarukset saavat. Se ei silti poista tämän perintöoikeutta myös vähemmän varakkaan vanhemman jäämistöön.

Vierailija
117/140 |
12.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kristiina xx kirjoitti:

Miten asia olisi pitänyt sinun mielestäsi hoitaa? Kenen puolesta nyt tuolla kirjoituksella itket? En oikeasti ymmärrä ihmisiä, joiden mielestä tuon miesserkun käytös on väärin.

Vierailija
118/140 |
12.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tottakai pienituloiset halua lypsää kumppanin rahat. Mulla on 3 lasta joka toisen viikon, miehelläni ei lapsia. Ei tulis mieleenkään olettaa että mieheni elättää lapsiani koska se on mun ja heidän isänsä tehtävä.

Tottakai elämä miehelleni tulee tällä hetkellä kalliimmaksi kuin vain jos asuisimme kahdestaan (asumiskulut) ja varmaan ruokakauppaan menee myös enemmän vaikka lämpimän ruuan arkena teen lapsille omaan piikkiini.

Tyhmä ihminen alkaa elättää kumppanin lapsia etenkin kun usein tosiaan on se toinenkin vanhempi siellä taustalla ostoksia maksamassa.

Vierailija
119/140 |
12.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Naisilta tulee aina perustelut minkä takia uuden miehen pitäisi maksaa edellisen liiton lapsien elämä. Etukäteen nainen sanoo että ei tarvitse maksaa mutta todellisuus on kuitenkin että on pakko maksaa tai on jatkuvia riitoja

Vierailija
120/140 |
12.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

En näin ydinperheessäkään keksi muuta reilua tapaa jakaa kuluja kuin sen että jokainen aikuinen elättää itse itsensä ja omat lapsensa. Aikuistuvaa (omaa) nuorta toki tuetaan työelämän ja itsenäisen elämän alkuun.