Mitä tekisit, kun yksi työntekijä poistuu aina tasan klo 16:00 Teamsistä, Slackistä jne, eikä vastaa puhelimeen tai sähköpostiin sen jälkeen?
Esim. eilen tuli yksi kiireinen asia klo 16:11. Tämä henkilö joka on melkein ainut kuka sen ongelman osaa hoitaa oli tietysti poistunut taas tasan klo 16:00. Yritin laittaa viestiä whatsapilla eikä vastannut (työpuhelin). Olemme siis etätöissä kaikki. En viitsinyt henk.koht. numeroon soittaa edes. Alkaa pikku hiljaa loppumaan kärsivällisyys. Kyseinen henkilö toki yleensä aloittaa tasan kasilta aamulla ja tekee työnsä hyvin. Mutta tuollainen väliinpiittaamattomuus ei anna hyvää kuvaa. Olen siis alle 20 henkilön IT firmassa töissä esimiesasemassa.
Kommentit (199)
Japanissa tulisi lopputili, jos työntekijä lähtee ennen esimiestä.
Juu, työpaikalta on tosiaan tapana poistua kun työaika päättyy. Etkö tiennyt sitä?
Just noin pitääkin toimia! Elämässä on muutakin kuin työ!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Anna sille kenkää. Ei se toiminta ole siitä yhdestä tyypistä kiinni. Toivottavasti.
Irtisanomiselle pitää olla laillinen syy. Se, ettei vastaa työasioihin vapaa-ajalla, ei ole laillinen syy irtisanomiselle. Esimies kirjaa työsopimukseen ENNEN työsuhteen alkamista toisenlaisen työajan, jos haluaa, että töitä tehdään klo 16 jälkeen.
”Tuotannolliset ja taloudelliset syyt.”
Vierailija kirjoitti:
Japanissa tulisi lopputili, jos työntekijä lähtee ennen esimiestä.
Japanissa työntekijät tekee myös lukemattomia itsemurhia.
Ai mitäkö tekisin? No keksisin paremman provon, sillä tässä ei ollut edes yritystä.
Niinpä.
Karoshi, sana Japanissa joka tarkoittaa "liialliseen työntekoon kuolemista". Tiettävästi ainoa maa maailmassa jossa kys sana on ihan normikäytössä.
Muuta 163 sinne.
Olin töissä useamman tuhannen työtekijän IT-firmassa. Yhtään lomaa ei mennyt etteikö olisi pitänyt lähteä töihin hoitamaan jonkun yli-innokkaan pikkupomon pääpistoa. Jos tuli ongelmia, oli selvää eteei ao.henkilöön saanut yhteyttä siinä vaiheessa.
Minä alan vetää takkia jo minuuttia vaille ja tasalta on heipat.
Ihan kummallista, että jotkut väittävät tätä trolliksi. Meidän it-firmassa ainakin ihan normaali tilanne, että iltaisin saatetaan laittaa viestejä henkilöille. Ei tätä tietysti perus-duunari-ammateissa ymmärretä.
En väitä trolliksi, vaan mäntiksi, joka olettaa työntekijän hoitavan työasioita vapaa-ajalla.
Vierailija kirjoitti:
Mä olen varmaan ainoa täällä, joka ymmärtää ap:ta.
Ei tietenkään aina tarvitse päivystää 24h, mutta kyllähän nyt pieniin yksittäisiin ja kiireellisiin pyyntöihin voi vastata, ainakin joskus. Todella typerää jos ihan periaatteen vuoksi ei koskaan ole tavoitettavissa 16 jälkeen. Nyt tuon periaatteen takia, toisen työt jää jumittamaan.
Tätä ei tietysti IT-alan ulkopuolella ymmärretä, mutta IT-alalla ihan normaalia.
Jos tuollainen on it-alalla ihan normaalia, niin se johtuu juuri ap:n kaltaisista esimiehistä ja asiakkaista, jotka hyppivät yli rajojen ja olettavat, että kyllähän tällaisen pikkuhomman voi hoitaa ihan äkkiä. Ehkä tarinan työntekijä on yksinkertaisesti kyllästynyt lopullisesti siihen, että koko ajan saa omalla ajallaan hoitaa näitä pikkuasioita ilmaiseksi. Nimimerkillä it-alalla työskentelevän puoliso, joka ei ole saanut vielä kertaakaan aloittaa yhteistä lomaa puolison kanssa, koska puhelin alkaa piristä jo aamusta ensimmäisenä lomapäivänä.
Ap hoitakoon asian alaisensa kanssa, eikä vauvapalstalla. Voisi tuottaa paremman tuloksen. Kaiva kuvetta ja maksa työajan ulkopuolella tehdystä työstä reilu korvaus, niin voi sujua paremmin.
Vierailija kirjoitti:
Ihan kummallista, että jotkut väittävät tätä trolliksi. Meidän it-firmassa ainakin ihan normaali tilanne, että iltaisin saatetaan laittaa viestejä henkilöille. Ei tätä tietysti perus-duunari-ammateissa ymmärretä.
Miksi teidän firmassa ei osata kirjoittaa työsopimukseen sitä, mistä todellisuudessa on tarkoitus sopia? Ei kukaan ole sanonut, että siinä on mitään väärää, jos sovitaan päivystyksestä, varalla olosta, tai vaikka millaisista työajoista. Se sen sijaan on täyttä perseilyä ja amatöörien puuhastelua, että näistä asioista ei osata sopia asiallisesti. Ja myös aivan helvetin vaarallista yritykselle. Me tavalliset duunarit, kuten juristit ymmärrämme tämän, ja nauramme matkalla pankkiin, kun joku työntekijöistä saa tarpeekseen ja keksii vaatia korvaukset palkatta tehdystä työstä viivästyskorkoineen vaikkapa 20 vuoden ajalta.
Ap, jos työaika loppuu klo 16 se loppuu klo 16. Jos kyseinen työntekijä on tehnyt sen 7,5 tuntia töitä välillä 8.00-16.00 hänellä on työpäivä tehtynä. Ylitöiden tekeminen on täysin vapaaehtoista.
Mikä tässä on sulle ylivoimaista käsittää??
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi pitäisi työajan jälkeen vastata. Varmaan menee pihalle, hakemaan lapsia tai lenkille tms eikä ota työpuhelinta mukaan
No eihän siihen ketään voi pakottaa, mutta ei myöskään sitten kannata ihmetellä jos omistautuneemmat työkaverit saavat joka vuosi palkankorotuksia, ylennyksiä jne. kun itse junnaa paikallaan.
AP
Ei hän ihmettelekään, vaan tietää jo kuinka sinua nuolemalla muut etenevät. Ei halua mennä siihen mukaan.
Mulla oli ap:n kaltainen työpaikkakyttääjä ja mikromanageroija ex työpaikassani. Hän ei edes ollut esimies vaan työntekijä. Suuttui jos joku ei vastannut 5 min sisällä hänen viesteihin. Oli rasittava.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi pitäisi työajan jälkeen vastata. Varmaan menee pihalle, hakemaan lapsia tai lenkille tms eikä ota työpuhelinta mukaan
No eihän siihen ketään voi pakottaa, mutta ei myöskään sitten kannata ihmetellä jos omistautuneemmat työkaverit saavat joka vuosi palkankorotuksia, ylennyksiä jne. kun itse junnaa paikallaan.
AP
Sun kakkusi on valetta. "Veny, veny, niin ehkä vielä joskus tulevaisuudessa saat palkinnon... hähähä, no et saakkaan, mut kiitti kun teit ilmaista työtä!" Oon aivan varma, että sulla ei edes ole mitään valtuuksia antaa palkankorotuksia, ylennyksiä tms.
Vierailija kirjoitti:
Alaisellasi ei ole mitään velvollisuutta päivystää työajan päätyttyä.
Sinä et sovellu esimieheksi.
Hyvin sanottu! AP ei taida olla penaalin terävin kynä!
Vasta vähän yli 20v itssä konsultinhommia takana enkä ole apn kaltaiseen sankariin törmännyt. Onneksi.