Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Mitä tekisit, kun yksi työntekijä poistuu aina tasan klo 16:00 Teamsistä, Slackistä jne, eikä vastaa puhelimeen tai sähköpostiin sen jälkeen?

Vierailija
10.03.2022 |

Esim. eilen tuli yksi kiireinen asia klo 16:11. Tämä henkilö joka on melkein ainut kuka sen ongelman osaa hoitaa oli tietysti poistunut taas tasan klo 16:00. Yritin laittaa viestiä whatsapilla eikä vastannut (työpuhelin). Olemme siis etätöissä kaikki. En viitsinyt henk.koht. numeroon soittaa edes. Alkaa pikku hiljaa loppumaan kärsivällisyys. Kyseinen henkilö toki yleensä aloittaa tasan kasilta aamulla ja tekee työnsä hyvin. Mutta tuollainen väliinpiittaamattomuus ei anna hyvää kuvaa. Olen siis alle 20 henkilön IT firmassa töissä esimiesasemassa.

Kommentit (199)

Vierailija
141/199 |
10.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se on hälyraha ja mininimi 2h veloitus puhelusta työajan jälkeen. Sopikaa

Vierailija
142/199 |
10.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa ottaa intialaisia työtekijöitä. Ne on aina töissä ja it-alalla niitä riittää. Minulla on näitä työkavereina ja ovat aina saatavilla vaikka olisivat sairaana. Lähinnä älytöntä mielestäni ja meillä esimies on puuttunut siihen ja kannustanut vetämään rajansa ja lepäämään sairaana.

On meillä tosin näitä suomalaisiakin sankareita, jotka rakastavat koodaamista niin paljon, että olivat (etänä) töissä läpi Koronan sairastamisen, vaikka näki ja kuuli palavereissa, että ovat hirvittävän sairaita. Yksi heistä sai juuri jonkun jälkitaudin ja on tämän viikon pärskinyt ja köhinyt töitä tehden sen sijaan, että olisi vaikka levännyt. Tällaistako työkulttuuria joku oikeasti haluaa Suomeen?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
143/199 |
10.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan oikein. Ei todellakaan tarvitse lukea viestejä ja vastailla niitä työajan jälkeen. On huonoa johtamista vaatia mitään muuta. Eri asia, jos tiettynä päivänä sovitaan päivystyksestä jonkin poikkeustapauksen takia.

Nuo jatkuvasti joustavat ja pitkin iltaa vastailevat tyypit eivät ole oppineet pitämään rajoistaan kiinni, ei ole ollenkaan suositeltava tapa roikkua linjoilla työpäivän päätyttyä, eikä siinä ole mitään ihailtavaa.

Vierailija
144/199 |
10.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teidän pitää ilmoittaa,että tietyn ajan jälkeen tulevat toimeksiannot menee seuraavalle päivälle,koska työaika loppuu virallisesti klo 16. Jos joku hoksaa 16.10 asian joka olisi pitänyt sinä päivänä hoitaa,on oma moka. Jos teidän tiimi tekee jotain tosi kriittisiä töitä,sitten teidän on sovittava työvuoroista,jotta teillä on aina joku töissä.

Vierailija
145/199 |
10.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työt hoidetaan työajalla. Ei sen jälkeen. Arvon Miss Boss vois muistaa tämän.

Ja kysyä asiansa ennen työajan loppua.

Kukaa tuhlaa vapaataan miettimällä työjuttuja. Se ON VAPAATA

Vierailija
146/199 |
10.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työmyyrä kirjoitti:

Edellisessä työpaikassani sai 30% tuntipalkasta päivystyslisää, jolla sitoutui vastaamaan puhelimeen myös työajan ulkopuolella ja tarvittaessa menemään töihin. 

Kuka tuota nyt ilmaiseksi tekisi?

Itse asiassa varallaolokorvauksista on sovittu työehtosopimuksissa, lainsäädäntö ei määrittele mitä siitä pitäisi maksaa vai pitääkö lainkaan. Nyt kun alakohtaisista tesseistä on kova hinku työpaikkakohtaisiin niin melko varmasti jokusen vuoden päästä alkaa pikkuhiljaa tulemaan työpaikkoja joissa talon tes on että varallaolosta ei makseta ja pikkuhiljakseen yhä useampi työnantaja menee samaa käytäntöön. Ihmiset tekee varallaoloa ilmaiseksi jotta saavat jonkin työpaikan. Ei se IT alallakaan ikuisesti ole nykymeno (työvoimapulaa)

Vierailija
147/199 |
10.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap, SINÄ et esimiehenä ole tehtäviesi tasalla. SINÄ olet vastuussa tilanteesta, jossa tiimissäsi on vain yksi ihminen, joka osaa tiettyjä hommia. Jos teillä oikeasti tulee useinkin niin kiireellisiä asioita, että jonkun täytyy myöhään iltapäivällä alkaa sitä hoitamaan eikä se voi odottaa seuraavaan aamuun, SINUN tulee järjestää tiimiisi päivystysvuorot asianmukaista korvausta vastaan.

Ilmeisesti tämä yksi ainoa työntekijä, joka ainoana osaa jonkin tietyn homman, ei koskaan ole kesälomalla, talvilomalla tai saikulla?? Herra varjele jos hän irtisanoutuu.

Vierailija
148/199 |
10.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi pitäisi työajan jälkeen vastata. Varmaan menee pihalle, hakemaan lapsia tai lenkille tms eikä ota työpuhelinta mukaan

No eihän siihen ketään voi pakottaa, mutta ei myöskään sitten kannata ihmetellä jos omistautuneemmat työkaverit saavat joka vuosi palkankorotuksia, ylennyksiä jne. kun itse junnaa paikallaan.

AP

Minä lopetin omistautumisen työlle, kun ura ei auennut siitä huolimatta. Joustin ja olin aina valmis säätämään oman elämäni työn eteen. Ei auttanut. Eikä näkynyt edes palkassa.

Ne tosiasiassa pärjää, jotka käy pomon kanssa samalla kuntosalilla ja saavat omat projektinsa läpi siellä saunan lauteilla. Työmaalla ei sellaiselle keskustelulle ole aikaa ja eri sukupuoli aiheuttaa saunomisen suhteen sanomista siellä salilla.

Veikkaan, että sinua ei pidetä esimiehenä joka voi uraan vaikuttaa. Siksi niitä joustoja ei tule. Oikeus vapaa-aikaan on.

Itsekin joustin, viisi vuotta. Pari viimeistä vuotta tajusin tekeväni kolmen ihmisen hommat ja myös hommat, mitkä ei edes minulle kuuluneet. Mutta tein, joustin, vastasin, neuvoin hymyssä suin, ajatellen, että siitä hyödyn. Ehkä saan palkankorotuksen, ehkä ylennyksen? Palkinnon sainkin lopulta viime kesänä, potkut yt:issä. No, opinpahan läksyni, enää en jousta.

Vierailija
149/199 |
10.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hienosti rakennettu toi teidän korttitalo. Sinä olet esimiehenä siitä vastuusta, ja ratkaisusi on kysellä av:lta neuvoja.

Vierailija
150/199 |
10.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

No, kaatuiko maailma kun se "kiireinen asia" ei tullut hoidettua?

Jos kaatui niin paljonko maksoi? Tästä saat osviittaa siihen että kannattaako palkata porukkaa iltavuoroon vaiko opetella johtamaan työntekoa niin että hommat tulevat työajanpuitteissa ajallaan hoidetuksi.

Vastuu on aina johdolla, eikä yksittäisellä työntekijällä. Varsinkin kun työntekijä pitää sovituista työehdoista kiinni.

Vierailija
151/199 |
10.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työaikana tehdään töitä ja vapa-aikana ollaan vapaalla, ei pitäisi olla siis mitään epäselvää, en nyt ihan ymmärtänyt edes aloitusta. Jos työt loppuu klo 16, niin silloin ne lopppuu ja piste! Työntekijällä on oikeus poistua töistä klo 16, jos silloin loppuu työt, eikä päivystää sen jälkeen, ei hyvänen aika sentään. Ja ilmaiseksi tietenkin vielä pitäisi päivystää. En minäkään vastaa työajan ulkopuolella työsähköposteihin yms. kun on ihan omakin elämä elettävänä.

Vierailija
152/199 |
10.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitkä ihmeen trollijankkaajat täällä hokevat tuota 6-16-hommaa? Ei KUKAAN ole sanonut, että töitä ei voisi tehdä noiden tuntien ulkopuolella. Kysymys on siitä, että työtä tehdään sopimuksen mukaan ja sovittua korvausta vastaan, ei yhtään enempää. Itse olen valtion virkamies, jolla ei ole virka-aikaa. Olen siis tavallaan koko ajan töissä. Se on ok, koska olen sopinut niin työnantajani kanssa. Jos olisin sopinut, että teen töitä tasan kahdeksan tuntia päivässä, niin tekisin tasan sen verran. Jos olisin sopinut joustoista, päivystyksistä jne., niin tekisin niiden mukaan. Mikä tässä on vaikea käsittää?

Vierailija
153/199 |
10.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi pitää päivystää joidenkin iltavirkkujen takia, jotka herää hommiin vasta puolen päivän jälkeen. Aloittaa ne hommat heti aamusta vaan. 

Miksi päivystää heti aamusta aamuvirkujen takia. Ne virkut nukkuukin jo alkuillasta.

Aloittaa ne hommat päivällä ja jatkaa hyvää työaikaa iltaan.

Koska niitä asiakkaita on eri Euroopan maista ja Aasiasta. Turha napista ilta- tai aamuvirkkuudesta, koska niitä töitä tehdään silloin kun asiakas haluaa. Jokaiselle työntekijälle tulee tasapuolisesta aamu, ilta ja yövuoroja. Sun kaltainen valittaja saa potkut aika nopeasti, jos suostuu vaan yhtä vuoroa tekemään.

Siitäkö tässä aloituksessa oli kyse, että tuo työntekijä ei suostu tekemään kuin yhtä työvuoroa? Todella epäselvästi asia sitten oli ilmaistu jos niin. Siinä tapauksessa työntekijän kanssa pitää keskustella, josko hän voisi tehdä muitakin työvuoroja, mutta tottakai ne muutkin työvuorot pitää etukäteen sopia, eikä niiden jälkeen ole velvoitetta olla tavoitettavissa, ellei sellaisesta erikseen sovita ja makseta. Ja jatkossa kannattaa sitten jo rekrytointivaiheessa huomioida se, että työntekijän pitää pystyä tekemään niitä vuoroja, mitä yrityksessä pitää tehdä, ja jättää palkkaamatta sellaiset ihmiset, jotka eivät suostu kuin yhteen työvuoroon.

Vierailija
154/199 |
10.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kumma ajattelutapa tuo, että esimies olettaa työntekijän tekevän extraa.

En minäkään tee, kuin sovitut tunnit.

Se tahtoo olla niin, kun olen tehnyt ylitöitä, siitä ei ole maksettu palkkaa.

Vierailija
155/199 |
10.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Työaika on 8-16? Aha. Kyllä meillä it-alalla on melkein vapaat työajat. Ja voit tehdä vaikka sunnuntaina (huh, pyhäpäivä) ja pitää lyhyemmän sitten maanantaina.

Ja se on tosiaan ihan yleistä, että vain 1 henkilö firmassa tietää tietyn ohjelmistokomponentin toiminnan. Jokainen tietää eri asioista jotain firmassa. Ei niitä oikein voi tuurata mitenkään. Kesälomat toki on hieman hankala tilanne, mutta niihin pitää etukäteen yrittää varautua, jotta kenenkään ei silloin tarvi häiritä viesteillä.

Näissä asioissa on varmasti todella paljon eroa alojen välillä. Itse pelkästään it-alalla olleena, on tyrmistyttävää lukea kuinka paljon ihmiset pitää kiinni 8-16 ajoista ja työpuhelimen hiljaisuudesta. Itse en ole käyttänyt termiä "työpuhelin" koskaan, se on vaan ihan puhelin. 

Vaikka työaika olisi kuinka joustava ja liukuva, voi silti haluta tehdä aina samaan aikaan päivän työt. Varsinkin, jos pitää hakea lapset päiväkodista tai ehtiä tiettyyn bussiin tai harrastukseen.

Vierailija
156/199 |
10.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä esimies jo haastattelussa sanoi, että työssä jaksaminen on heille tärkeää ja muistuttivat vielä siitä, että kun työaika loppuu, laitetaan työpuhelin ja -kone kiinni. Ketään meitä ei vapaalla tavoitella, vaan työasiat hoidetaan työaikana.

Meillä onkin fiksu pomo ja kiva duuni.

Vierailija
157/199 |
10.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitkä ihmeen trollijankkaajat täällä hokevat tuota 6-16-hommaa? Ei KUKAAN ole sanonut, että töitä ei voisi tehdä noiden tuntien ulkopuolella. Kysymys on siitä, että työtä tehdään sopimuksen mukaan ja sovittua korvausta vastaan, ei yhtään enempää. Itse olen valtion virkamies, jolla ei ole virka-aikaa. Olen siis tavallaan koko ajan töissä. Se on ok, koska olen sopinut niin työnantajani kanssa. Jos olisin sopinut, että teen töitä tasan kahdeksan tuntia päivässä, niin tekisin tasan sen verran. Jos olisin sopinut joustoista, päivystyksistä jne., niin tekisin niiden mukaan. Mikä tässä on vaikea käsittää?

Ap:n viestistä saa sen käsityksen että työaika loppuu virallisesti klo 16. Tai ainakin heillä on n.8h työpäivä,koska työt ap:n kuvailema henkilö aloittaa klo 8. Tietysti jos työsopimuksessa sovitaan että on 247 päivystysvalmiudessa,asia on täysin eri.

Vierailija
158/199 |
10.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen isossa it-firmassa myös töissä ja tiimin managerina, ja minun vastuullani on organisoida se, että meidän hallinnoimilla järjestelmillä ja niihin liittyvillä tehtävillä, jotka ovat kriittisiä, on tarvittavat tukirakenne. 

Mikä on tarvittavaa, riippuu useista asianhaaroista ja minun tulee ymmärtää, perustella ja hankkia niihin tarvittavat resurssit ja tarvittavat hyväksynnät. 

Minun kohdallani se tarkoitti sitä, että kriittisten järjestelmien suhteen (tällä hetkellä 2) kaikki tiimin insinöörit osaavat ratkaista niiden isommat ongelmat ja että meillä on viikon mittaiset päivystysvuorot, joita tiimin koon (8) vuoksi lankeaa noin yksi viikko kahdessa kuukaudessa jokaiselle. 

Ap ei ole tehnyt managerintehtäviään oikein jos ei ole varmistanut/ymmärtänyt mitä heidän asiakkaansa voivat tarvita ja millä aikataululla, mikä on vaikutus jos apua ei saa, ja/tai ehkä myös yrittänyt saada lisäpisteitä omalta manageriltaan pitämällä tiimin kulut alhaisina  sillä että "no kyllä joku varmaan tekee jos tarvitaan". 

Todella huonoa asiakastuntemista ja johtamista, suosittelen kouluttautumaan lisää, hankkimaan mentorin tai vaihtamaan pestiä.

Tuolla työtavalla et saa tiimisi kunnioitusta, jolloin myöskin tiimihenki jää huonoksi ja työ pakkopullaksi, mikä aiheuttaa paitsi tyytymättömyyttä, myös ongelmia hyvien työntekijöiden pitämisessä. 

Myöskään asiakkaat eivät kiitä siitä, että heille aiheutuu isoja haittoja. 

Myös kommentti ylennyksistä ja palkankorotuksista tähän liittyen oli asiaton. Toki innostuneisuudesta ja "going the extra mile" voidaan palkita, mutta syrjiä ei voi muita osaamisen ja tehdyn työn hyvien tulosten tekemisen jälkeen sen vuoksi, että he eivät tee ylimääräistä vain pelastaakseen pomonsa nahan. 

Tietysti pomo voi itse opetella tekemään ne kaikki kriittiset tehtävät jos on niin kova hinku pitää tiimin budjetti alhaalla. Palkatta ja ylennyksen toivossa, totta kai!

Vierailija
159/199 |
10.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niinpä, minäkin joustin ihan mielelläni joitakin vuosia, kunnes yhdessä kokouksessa esitin eriävän mielipiteen. Esimies kertoi minulle seuraavana päivänä, että olen joustamaton. Siihen loppui minun joustaminen. Tuli todella hölmö olo, kun tajusi, ettei minun joustamistani ole edes huomattu. 

Vierailija
160/199 |
10.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen isossa it-firmassa myös töissä ja tiimin managerina, ja minun vastuullani on organisoida se, että meidän hallinnoimilla järjestelmillä ja niihin liittyvillä tehtävillä, jotka ovat kriittisiä, on tarvittavat tukirakenne. 

Mikä on tarvittavaa, riippuu useista asianhaaroista ja minun tulee ymmärtää, perustella ja hankkia niihin tarvittavat resurssit ja tarvittavat hyväksynnät. 

Minun kohdallani se tarkoitti sitä, että kriittisten järjestelmien suhteen (tällä hetkellä 2) kaikki tiimin insinöörit osaavat ratkaista niiden isommat ongelmat ja että meillä on viikon mittaiset päivystysvuorot, joita tiimin koon (8) vuoksi lankeaa noin yksi viikko kahdessa kuukaudessa jokaiselle. 

Ap ei ole tehnyt managerintehtäviään oikein jos ei ole varmistanut/ymmärtänyt mitä heidän asiakkaansa voivat tarvita ja millä aikataululla, mikä on vaikutus jos apua ei saa, ja/tai ehkä myös yrittänyt saada lisäpisteitä omalta manageriltaan pitämällä tiimin kulut alhaisina  sillä että "no kyllä joku varmaan tekee jos tarvitaan". 

Todella huonoa asiakastuntemista ja johtamista, suosittelen kouluttautumaan lisää, hankkimaan mentorin tai vaihtamaan pestiä.

Tuolla työtavalla et saa tiimisi kunnioitusta, jolloin myöskin tiimihenki jää huonoksi ja työ pakkopullaksi, mikä aiheuttaa paitsi tyytymättömyyttä, myös ongelmia hyvien työntekijöiden pitämisessä. 

Myöskään asiakkaat eivät kiitä siitä, että heille aiheutuu isoja haittoja. 

Myös kommentti ylennyksistä ja palkankorotuksista tähän liittyen oli asiaton. Toki innostuneisuudesta ja "going the extra mile" voidaan palkita, mutta syrjiä ei voi muita osaamisen ja tehdyn työn hyvien tulosten tekemisen jälkeen sen vuoksi, että he eivät tee ylimääräistä vain pelastaakseen pomonsa nahan. 

Tietysti pomo voi itse opetella tekemään ne kaikki kriittiset tehtävät jos on niin kova hinku pitää tiimin budjetti alhaalla. Palkatta ja ylennyksen toivossa, totta kai!

Yksi fiksuimmista teksteistä, joita olen tällä palstalla koskaan nähnyt!