Miten te muut jaksatte tässä ulkonäkökeskeisessä maailmassa?
Itseäni ainakin ahdistaa kovasti ja tuntuu, että pahempaan suuntaan menee koko ajan tämä nykyinen ulkonäkökeskeisyys ja ulkonäön palvonta.
Kommentit (60)
[quote author="Vierailija" time="11.08.2015 klo 14:27"]Mitä te ulkonäön murehtijat konkreettisesti pelkäätte kun olette epävarmoja ulkonäöstänne? Ettette saa puolisoa? Ettette saa ystäviä? Että teitä syrjitään työelämässä? Vai mitä... Kun itse olen todennut että ulkonäkö on melkoisen merkityksetön asia omassa elämässäni. Ja olen sentään lapsena ja nuorena rumuudestani pilkattu ja nälvitty ihminen.
[/quote]
Minun on vaikea rakastaa itseäni ja olo on epämukava, jos en näytä hyvältä. Sama tunne, kuin olisi koko ajan vaikka epäsopivat vaatteet päällä. Kun näyttää hyvältä, itsensä voi ikään kuin unohtaa ja keskittyä muuhun. Jos olo tuntuu rumalta, ikäänkuin hiertää koko ajan. Otan mielelläni ratkaisuehdotuksia tähän.
[quote author="Vierailija" time="11.08.2015 klo 16:29"][quote author="Vierailija" time="11.08.2015 klo 14:27"]Mitä te ulkonäön murehtijat konkreettisesti pelkäätte kun olette epävarmoja ulkonäöstänne? Ettette saa puolisoa? Ettette saa ystäviä? Että teitä syrjitään työelämässä? Vai mitä... Kun itse olen todennut että ulkonäkö on melkoisen merkityksetön asia omassa elämässäni. Ja olen sentään lapsena ja nuorena rumuudestani pilkattu ja nälvitty ihminen.
[/quote]
Minun on vaikea rakastaa itseäni ja olo on epämukava, jos en näytä hyvältä. Sama tunne, kuin olisi koko ajan vaikka epäsopivat vaatteet päällä. Kun näyttää hyvältä, itsensä voi ikään kuin unohtaa ja keskittyä muuhun. Jos olo tuntuu rumalta, ikäänkuin hiertää koko ajan. Otan mielelläni ratkaisuehdotuksia tähän.
[/quote]
Niin ja olen jo työtön yh, eli yksinäisyyttä tai työttömyyttä en pelkää vähääkään. Ainoastaan sitä, että rumana en rakasta itseäni. Esteettisyys on minulle korkeimpia arvoja kaikessa.
Minulla on huono itsetunto joten joskus se jaksaminen on vaikeaa. Varsinkin sellaisina aikoina kun on paha stressi. Itsetunnon alhaisuus aiheuttaa myös sen että tuntuu että lähes jokainen vastaantuleva ihminen on paremman näköinen. Tiedostan että edustan ulkonäöllisesti keskitasoa mutta silti tämä tunne vaan jatkuu vuodesta ja vuosikymmenestä toiseen ;(
[quote author="Vierailija" time="11.08.2015 klo 15:07"]
[quote author="Vierailija" time="11.08.2015 klo 15:03"]
Kun tulee vanhemmaksi, niin on yks hailee minkä näköinen olen. En koe, että yhteiskunta on sen ulkonäköikeskeisempi kuin minun nuoruudessanikaan. Aina nuorilla on ollut paineita. Vanhana helpottaa.
[/quote]
Kaikilla ei. Omalla työpaikallani 40-50 v naiset kohkaavat ihan valtavasti ulkonäöstään. Ihmiset teettävät kaikenlaisia operaatioitakin parantaakseen pieniä ja tavanomaisia ulkonäköpuutteitaan kuten ryppyjä, aavistuksen vinoja hampaita tai kaksoisleukoja.
[/quote]
Missä ihmeessä sä ole töissä? En usko että meidän kaupungissa on tuollaista työpaikkaa missään.
[quote author="Vierailija" time="11.08.2015 klo 15:16"]
Mulla ei ole aikaa eikä energiaa miettiä kauheasti ulkonäköä. Kun ostan jotain vaatetta tms koitan valita sellaista et mulla on se päällä hyvä olla ilman puunausta ja laittautumista, että oisin suht siisti ja nätti iöman vaivaa. Peilistä mua kattoo ihan ok-ihminen, en jaksa edes meikata. Muille ihmisille kelpaan tällaisena joten en häpeile tai stressaa. On ihan tarpeeksii muutenkin stressiä.
[/quote]
Kyllä, juuri näin. On paljon tärkeämpiäkin asioita mietittävänä. Miksi ihmeessä pitäisi olla pinnallinen vain sen takia kun joku typerä media sillä yrittää myydä jotain kamaa?
[quote author="Vierailija" time="11.08.2015 klo 15:44"][quote author="Vierailija" time="11.08.2015 klo 14:52"]
[quote author="Vierailija" time="11.08.2015 klo 14:49"]
Mikä ihmeen ulkonäkökeskeisyys? Missä tällaiseen törmää?
[/quote]
Aika pussissa saa kyllä elää jos siihen ei missään edes törmää... Itse en ole ulkonäkökeskeinen ja vähän naureskelen ulkonäkökeskeiselle koohotukselle, mutta kyllähän siihen nyt joka paikassa nykyään törmää. Tällä palstallakin. Milloin jollain pilaa rumat hampaat elämän, milloin ylipainoa ällötellään, milloin murehditaan omaa laihaläskiä kroppaa tai littanaa persettä.
Lisäksi kannattaa, jos haluaa ekskursion ulkonäkökeskeisyyden maailmaan, ostaa joku naistenlehti, vaikka Kauneus ja Terveys. Siellä niitä on juttuja jotka pyrkivät kasaamaan ulkonäkövaatimuksia naisten päälle. Juttuja plastiikkakirurgiasta, hampaiden kuorituksista ja valkaisuista, hiussiirteistä, laihdutuksest aja ties mistä.
[/quote]En lue mitään "naistenlehtiä". Luen lehtiä, jotka käsittelevät oikeita aiheita ja hyvin: New Yorkeria, Financial Timesia, Atlanticia, Harward Business Review'ta... Jos lukee roskalehtiä, varmaan joutuu lukemaan kaikenlaisia roskajuttuja, mutta tuo on ihan itsestä kiinni.
Tämän palstan juttuja jos ottaa tosissaan, on kyllä päässä vikaa.
Missä muualla tuota ulkonäkökeskeisyyttä on?
[/quote]
No katsopa vaikka noista mainitsemistasi lehdistä esim. naisjohtajien kuvia. Väitätkö, ettei heillä ole ulkonäköpaineita?
[quote author="Vierailija" time="11.08.2015 klo 16:44"]
[quote author="Vierailija" time="11.08.2015 klo 15:07"]
[quote author="Vierailija" time="11.08.2015 klo 15:03"]
Kun tulee vanhemmaksi, niin on yks hailee minkä näköinen olen. En koe, että yhteiskunta on sen ulkonäköikeskeisempi kuin minun nuoruudessanikaan. Aina nuorilla on ollut paineita. Vanhana helpottaa.
[/quote]
Kaikilla ei. Omalla työpaikallani 40-50 v naiset kohkaavat ihan valtavasti ulkonäöstään. Ihmiset teettävät kaikenlaisia operaatioitakin parantaakseen pieniä ja tavanomaisia ulkonäköpuutteitaan kuten ryppyjä, aavistuksen vinoja hampaita tai kaksoisleukoja.
[/quote]
Missä ihmeessä sä ole töissä? En usko että meidän kaupungissa on tuollaista työpaikkaa missään.
[/quote]
Suuressa it-alan yhtiössä henkilöstöpuolella, Helsingissä.
Hyvä itsetunto ja olen hyvännäköinen, joten esimerkiksi täällä olevat mollauskeskustelut eivät kosketa minua henkilökohtaisesti vaikka ärsyttäviä ovatkin.
Olen tietoisesti vähentänyt netissä pyörimistä, naisten lehtien lukemista ja mainoksien selaamista. Sillä lailla vältän sen aivopesun kuinka minunkin tulisi käydä leikkauttamassa nenä pienemmäksi, meikata joka aamu se nenä pienemmäksi ja vielä lisäksi photoshopata se nenä pienemmäksi. Ja laihduttaa pitäisi myös. Voisin tietysti lähteä siihen, mutta miten sen photoshopin ja meikit saa sinne sänkyyn kun on onnistunut houkuttelemaan sänkyyn. Nehän haastaisi oikeuteen petoksesta aamulla :)
Jos en siistinä ja kevyesti meikattuna kelpaa, saa olla minun puolestani.
[quote author="Vierailija" time="11.08.2015 klo 16:58"]
Olen tietoisesti vähentänyt netissä pyörimistä, naisten lehtien lukemista ja mainoksien selaamista. Sillä lailla vältän sen aivopesun kuinka minunkin tulisi käydä leikkauttamassa nenä pienemmäksi, meikata joka aamu se nenä pienemmäksi ja vielä lisäksi photoshopata se nenä pienemmäksi. Ja laihduttaa pitäisi myös. Voisin tietysti lähteä siihen, mutta miten sen photoshopin ja meikit saa sinne sänkyyn kun on onnistunut houkuttelemaan sänkyyn. Nehän haastaisi oikeuteen petoksesta aamulla :)
Jos en siistinä ja kevyesti meikattuna kelpaa, saa olla minun puolestani.
[/quote]
Siis kun on onnistunut houkuttelemaan miehen sänkyyn :)
[quote author="Vierailija" time="11.08.2015 klo 16:29"]
[quote author="Vierailija" time="11.08.2015 klo 14:27"]Mitä te ulkonäön murehtijat konkreettisesti pelkäätte kun olette epävarmoja ulkonäöstänne? Ettette saa puolisoa? Ettette saa ystäviä? Että teitä syrjitään työelämässä? Vai mitä... Kun itse olen todennut että ulkonäkö on melkoisen merkityksetön asia omassa elämässäni. Ja olen sentään lapsena ja nuorena rumuudestani pilkattu ja nälvitty ihminen. [/quote] Minun on vaikea rakastaa itseäni ja olo on epämukava, jos en näytä hyvältä. Sama tunne, kuin olisi koko ajan vaikka epäsopivat vaatteet päällä. Kun näyttää hyvältä, itsensä voi ikään kuin unohtaa ja keskittyä muuhun. Jos olo tuntuu rumalta, ikäänkuin hiertää koko ajan. Otan mielelläni ratkaisuehdotuksia tähän.
[/quote]
Paras ratkaisu on kehittää itsetuntoa. Samalla voi laittautua ja pukeutua juuri sillä lailla kuin haluaa, jos ei aiemmin ole tehnyt niin, koska se oman jutun toteuttaminen auttaa myös itsetunnon kanssa. Kun itse keksin, millainen meikki ja vaatetus on eniten mieleeni ja pukee minua parhaiten, moni asia valkeni. Ja itseä pitää kehua, ei haukkua.
Onneksi en syntynyt naiseksi. Miten kestätte itseänne noin naiiveina yksilöinä?
"Välttelen tietoisesti mainoskuvien katsomista joissa on hyvännäköisten naisten kuvia, itsetuntoni romahtaa muuten". Voi j*malauta...
Jeesuksen avulla <3
Ihmiset on epätäydellisiä, mutta Jeesus on täydellinen. Uskosta saa sitä sielumme kaipaamaa syvällistyyttä ja todellista merkitystä.
[quote author="Vierailija" time="11.08.2015 klo 17:04"][quote author="Vierailija" time="11.08.2015 klo 16:29"]
[quote author="Vierailija" time="11.08.2015 klo 14:27"]Mitä te ulkonäön murehtijat konkreettisesti pelkäätte kun olette epävarmoja ulkonäöstänne? Ettette saa puolisoa? Ettette saa ystäviä? Että teitä syrjitään työelämässä? Vai mitä... Kun itse olen todennut että ulkonäkö on melkoisen merkityksetön asia omassa elämässäni. Ja olen sentään lapsena ja nuorena rumuudestani pilkattu ja nälvitty ihminen. [/quote] Minun on vaikea rakastaa itseäni ja olo on epämukava, jos en näytä hyvältä. Sama tunne, kuin olisi koko ajan vaikka epäsopivat vaatteet päällä. Kun näyttää hyvältä, itsensä voi ikään kuin unohtaa ja keskittyä muuhun. Jos olo tuntuu rumalta, ikäänkuin hiertää koko ajan. Otan mielelläni ratkaisuehdotuksia tähän.
[/quote]
Paras ratkaisu on kehittää itsetuntoa. Samalla voi laittautua ja pukeutua juuri sillä lailla kuin haluaa, jos ei aiemmin ole tehnyt niin, koska se oman jutun toteuttaminen auttaa myös itsetunnon kanssa. Kun itse keksin, millainen meikki ja vaatetus on eniten mieleeni ja pukee minua parhaiten, moni asia valkeni. Ja itseä pitää kehua, ei haukkua.
[/quote]
Tarkennus: Itseään pitää kehua ja kaikkia muita kauniita naisia pitää haukkua. Näin itsetunto kohoaa ihan uusiin ulottuvuuksiin. Senhän naiset ovatkin jo todenneet, on tuo sen verran yleistä.
[quote author="Vierailija" time="11.08.2015 klo 17:04"][quote author="Vierailija" time="11.08.2015 klo 16:29"]
[/quote]
[/quote]
Pukeudun ja laittaudun jo juuri kuten haluan, erittäin persoonallisesti. Ongelmani on lähinnä se, että tämä tyyli vie paljon aikaa ja energiaa. Lähtö vie kauan ja olen aina myöhässä. Mutta helpommassa tavistyylissä en itselleni kelpaa.
Ei se ole aina helppoa. Lehdet ovat täynnä juttuja ihmisten ulkonäöstä, miesten/naisten top seksikkäimmät piirteet -listoja, vähäpukeisia ja laihoja missejä yms. Esimerkiksi tätä palstaa lukiessa tulee välillä kieltämättä olo, että on jotenkin viallinen ja varmaan kaikkien mielestä ihan hirveä sotanorsu (olen normaalipainoinen, mutta täällä haukutaan hoikkiakin julkkisnaisia läskeiksi niin mietin joskus mikäköhän minä sitten olen.)
Olen oppinut myös, että vain hoikilla on oikeus käyttää shortseja ja bikineitä. Ennen minulla ei ollut ongelmia laittaa niitä, vaikken mikään ihan laiha ollutkaan. Nykyään mietin pari kertaa kehtaanko laittaa. Ihailen muutamia ystäviäni, jotka eivät edes mieti tuollaisia asioita. Pelkään myös lihovani taas ylipainoiseksi, koska ylipainoisia pidetään laiskoina, epähaluttavina ja ällöttävinä ihmisinä. Jos joku normaalipainoinen tai ylipainoinen uskaltaa olla sinut kroppansa kansaa ja pukeutua vähän paljastavammin, hyökätään heti kimppuun ja kommentoidaan: "Luuleks et tolla on hyväki kroppa? Lol kivat läskireidet" "Joo treeniä vähä lisää niin kehtas esitelläki tota kroppaa" "Mitä toiki luulee olevansa?" Nykyään ei saa olla ylpeä kropastaan, ellei ole treenattu ja hoikka.
Ei tämä minua jatkuvasti häiritse ja on minulla ihan suht hyvä itsetunto. Pukeudun omaan tyyliini ja pidän itseäni ihan nättinä. Silti olen huomannut, että ympäristö on vaikuttanut ajatteluuni ja olen välillä pysähtynyt miettimään peilin eteen: Voinko pukeutua näin, koska en ole hoikka? Nykyään nimittäin normaalipainoisetkin nähdään läskeinä.
Kun ikää tulee, ei jaksa stressata turhista. Kropasta pidän huolta että se kestää ja toimii myös seuraavat 45 vuotta, ulkonäkö on sivuseikka. Naururypyt kertoo siitä että hauskaa on ollut ja lukulaseille voi naureskella itse ettei muiden tarvitse
[quote author="Vierailija" time="11.08.2015 klo 16:10"]
Minä en kohtaa ulkonäkökeskeisyyttä missään seuraamassani mediassa enkä varsinkaan ystäväpiirissäni. Tosin minä en seuraakaan huonoja viihdeohjelmia, roskalehtiä, mainoksia, naistentehtiä, fitness-julkaisuja, treeniblogeja tai muuta sellaista. Jos tuo maailma ahdistaa, kannattaisiko tarkistaa omat medialukutottumukset ja lukea vaikka kirjaa välillä?
[/quote]
lol, mutta täällä olet?