Miten te muut jaksatte tässä ulkonäkökeskeisessä maailmassa?
Itseäni ainakin ahdistaa kovasti ja tuntuu, että pahempaan suuntaan menee koko ajan tämä nykyinen ulkonäkökeskeisyys ja ulkonäön palvonta.
Kommentit (60)
[quote author="Vierailija" time="11.08.2015 klo 14:03"][quote author="Vierailija" time="11.08.2015 klo 14:02"]En stressaa. Meikkaan ja pukeudun kuten itse parhaaksi nään eikä kiinnosta, mitä muut siitä ajattelee. Tai sitten en meikkaa ja laitan huonommat vaatteet päälle ja käväisen lähikaupassa tai lenkillä eikä siltikään kiinnosta, mitä muut ajattelee.
[/quote]
Niin ja olen 19-vuotias, jos se jotenkin liittyy tähän, kun te yli kolmekymppisetkin sen mainitsitte.
[/quote]
En mä kyllä 19v:nakaan stressannu ulkonäöllä, mutta onhan aika muuttunu aina vaan ulkonäkökeskeisemmäksi tuossa reilussa 15 vuodessa ja kaikki siihen liittyvä on aina vaan enemmän ja useampaa kanavaa pitkin tyrkyllä..
Kun tulee vanhemmaksi, niin on yks hailee minkä näköinen olen. En koe, että yhteiskunta on sen ulkonäköikeskeisempi kuin minun nuoruudessanikaan. Aina nuorilla on ollut paineita. Vanhana helpottaa.
[quote author="Vierailija" time="11.08.2015 klo 14:52"]
[quote author="Vierailija" time="11.08.2015 klo 14:49"]
Mikä ihmeen ulkonäkökeskeisyys? Missä tällaiseen törmää?
[/quote]
Aika pussissa saa kyllä elää jos siihen ei missään edes törmää... Itse en ole ulkonäkökeskeinen ja vähän naureskelen ulkonäkökeskeiselle koohotukselle, mutta kyllähän siihen nyt joka paikassa nykyään törmää. Tällä palstallakin. Milloin jollain pilaa rumat hampaat elämän, milloin ylipainoa ällötellään, milloin murehditaan omaa laihaläskiä kroppaa tai littanaa persettä.
Lisäksi kannattaa, jos haluaa ekskursion ulkonäkökeskeisyyden maailmaan, ostaa joku naistenlehti, vaikka Kauneus ja Terveys. Siellä niitä on juttuja jotka pyrkivät kasaamaan ulkonäkövaatimuksia naisten päälle. Juttuja plastiikkakirurgiasta, hampaiden kuorituksista ja valkaisuista, hiussiirteistä, laihdutuksest aja ties mistä.
[/quote]
Niihin juttuihin voi suhtautua hyvinä vitseinä. Ei niitä tarvitse ottaa niin vakavasti.
Se vaan kertoo miten hyvin on asiat ja huolet pieniä, jos isoimmat murheet liittyy ulkonäköön! :)
[quote author="Vierailija" time="11.08.2015 klo 15:03"]
Kun tulee vanhemmaksi, niin on yks hailee minkä näköinen olen. En koe, että yhteiskunta on sen ulkonäköikeskeisempi kuin minun nuoruudessanikaan. Aina nuorilla on ollut paineita. Vanhana helpottaa.
[/quote]
Kaikilla ei. Omalla työpaikallani 40-50 v naiset kohkaavat ihan valtavasti ulkonäöstään. Ihmiset teettävät kaikenlaisia operaatioitakin parantaakseen pieniä ja tavanomaisia ulkonäköpuutteitaan kuten ryppyjä, aavistuksen vinoja hampaita tai kaksoisleukoja.
[quote author="Vierailija" time="11.08.2015 klo 15:04"]
[/quote]
Aika pussissa saa kyllä elää jos siihen ei missään edes törmää... Itse en ole ulkonäkökeskeinen ja vähän naureskelen ulkonäkökeskeiselle koohotukselle, mutta kyllähän siihen nyt joka paikassa nykyään törmää. Tällä palstallakin. Milloin jollain pilaa rumat hampaat elämän, milloin ylipainoa ällötellään, milloin murehditaan omaa laihaläskiä kroppaa tai littanaa persettä.
Lisäksi kannattaa, jos haluaa ekskursion ulkonäkökeskeisyyden maailmaan, ostaa joku naistenlehti, vaikka Kauneus ja Terveys. Siellä niitä on juttuja jotka pyrkivät kasaamaan ulkonäkövaatimuksia naisten päälle. Juttuja plastiikkakirurgiasta, hampaiden kuorituksista ja valkaisuista, hiussiirteistä, laihdutuksest aja ties mistä.
[/quote]
Niihin juttuihin voi suhtautua hyvinä vitseinä. Ei niitä tarvitse ottaa niin vakavasti.
[/quote]
Ei minustakaan, mutta monen kirjoituksista ja puheista käy ilmi että heitä ihan oikeasti ahdistaa valtavasti. Muuten ihan fiksun ihmisen elämäkin voi pyöriä lähes täysin oman ulkonäön murehtimisen ympärillä, vaikkei siinä ulkonäössä olisi edes mitään erityistä vikaa.
Hyvin. Viis veisaan trendeistä ja kulutuspakosta. Jos ulkonäköni jotakuta haittaa niin se joku ihan ihan itse vastuussa omasta reaktiostaan.
Mulla ei ole aikaa eikä energiaa miettiä kauheasti ulkonäköä. Kun ostan jotain vaatetta tms koitan valita sellaista et mulla on se päällä hyvä olla ilman puunausta ja laittautumista, että oisin suht siisti ja nätti iöman vaivaa. Peilistä mua kattoo ihan ok-ihminen, en jaksa edes meikata. Muille ihmisille kelpaan tällaisena joten en häpeile tai stressaa. On ihan tarpeeksii muutenkin stressiä.
Kyllähän se välillä harmittaa ja rankastikin, etten ole kaunis. Siitä huolimatta olen onnistunut saamaan hyvän miehen elämänkumppanikseni, joka tuntuu pitävän ulkonäöstäni. Yritän olla kiinnittämättä huomiota ulkonäkööni ja keskittyä pään sisäisiin asioihin.
Toisaalta, koska en ole koskaan ollut kaunis minulla ei ole paineita näyttää hyvältä.
[/quote]
[/quote]En lue mitään "naistenlehtiä". Luen lehtiä, jotka käsittelevät oikeita aiheita ja hyvin: New Yorkeria, Financial Timesia, Atlanticia, Harward Business Review'ta... Jos lukee roskalehtiä, varmaan joutuu lukemaan kaikenlaisia roskajuttuja, mutta tuo on ihan itsestä kiinni.
Tämän palstan juttuja jos ottaa tosissaan, on kyllä päässä vikaa.
Missä muualla tuota ulkonäkökeskeisyyttä on?
Mulla oli ennen paineita ulkonäöstä. Olen korjannut ulkonäössäni ne asiat joita inhosin. Siis tyyli ja meikki ja vartalo. En ole kuitenkaan leikkauksia vielä tehnyt mutta mielelläni menisin nenä ja rintaleikkaukseen. Oon alkanut suhtautua itseeni paremmin. Nyt pidän itseäni kauniina. Mulla on nyt hiustyyli jonka halusin ja vaatetyyli jota halusin. Lopetin itseni vertailun muihin kun tutustuin pariin todella kauniiseen naiseen joita kadehdin ulkonäön takia! He eivät olleetkaan täydellisiä ja näin heissä muuta kuin ulkonäön. Näin jopa sisäistä rumuutta ja henkistä kypsymättömyyttä. Se muutti käsityksiäni ulkonäkö keskeisyydestä. Pelkkä ulkonäkö ei vaan enää merkitse minulle niin paljon. Toki haluan viihtyä omassa kehossasi ja olla upea :) mutta en halua olla diivaprinsessa. Tai sitten olen vaan kasvanut yli noista paineista. Toivon että pääset itsekin niistä. Jos se on jokapäiväistä niin se on ongelma ja tarvitset itsetuntoa! Jos välillä tunnet itsesi rumaksi niin tee jotain ulkonäöllisi. Se piristää :)
Minäkään en ymmärrä, mistä te ne ulkonäköpaineet oikein revitte.
[quote author="Vierailija" time="11.08.2015 klo 15:07"]
[quote author="Vierailija" time="11.08.2015 klo 15:03"]
[/quote]
Kaikilla ei. Omalla työpaikallani 40-50 v naiset kohkaavat ihan valtavasti ulkonäöstään. Ihmiset teettävät kaikenlaisia operaatioitakin parantaakseen pieniä ja tavanomaisia ulkonäköpuutteitaan kuten ryppyjä, aavistuksen vinoja hampaita tai kaksoisleukoja.
[/quote]
kaikenlaista pelletouhua sitä maailma pitää sisällään. Itse en jaksaisi lähteä tuohon leikkiin mukaan.
[quote author="Vierailija" time="11.08.2015 klo 15:11"]
[quote author="Vierailija" time="11.08.2015 klo 15:04"]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
Ei minustakaan, mutta monen kirjoituksista ja puheista käy ilmi että heitä ihan oikeasti ahdistaa valtavasti. Muuten ihan fiksun ihmisen elämäkin voi pyöriä lähes täysin oman ulkonäön murehtimisen ympärillä, vaikkei siinä ulkonäössä olisi edes mitään erityistä vikaa.
[/quote]
Murehtikoot he, jos haluavat murehtia. Minua ei jaksa kiinnostaa. Kyllä elämänsä voi tehdä monella tapaa vaikeaksi, jos haluaa.
Haluan vielä sanoa että inhoan sitä kun haukutaan naisia rumaksi jos he ovat leikelleet itseään tai meikkaa paljon. Siis juuri nää BB-bimbot ja muut julkkistyrkyt. Miksi pitää haukkua ulkonäköä kun luonne on se mikä mättää?
En vain ajattele sitä. Oon mikä oon ja jos jollekin en kelpaa omana itsenäni niin ei se ole mun menetys. Säälittää ihmiset, jotka eivät osaa hyväksyä itseään vain muiden takia. Elämä on kuitenkin niin paljon enemmän kuin ulkonäkö. Se on vain pintaa. Paljon tärkeämpää on mitä tunnet sisälläsi.
Kauneus kun on katoavaista, mutta itsesi kanssa pitää oppia elämään senkin jälkeen.
Minä en kohtaa ulkonäkökeskeisyyttä missään seuraamassani mediassa enkä varsinkaan ystäväpiirissäni. Tosin minä en seuraakaan huonoja viihdeohjelmia, roskalehtiä, mainoksia, naistentehtiä, fitness-julkaisuja, treeniblogeja tai muuta sellaista. Jos tuo maailma ahdistaa, kannattaisiko tarkistaa omat medialukutottumukset ja lukea vaikka kirjaa välillä?
Olen jo sen ikäinen, ettei minun tarvitse ajatella koko asiaa. Mutta ei minusta nykyään olla sen ulkonäkökeskeisempiä kuin omassa nuoruudessani 80-luvullakaan. Nyt vaan on enemmän lehtiä, on netti blogeineen, Facebookeineen ja Instagrammeineen, on enemmän tv-kanavia jne. 80-luvulla juppikulttuurin rantautuessa Suomeen ihan yhtä lailla haluttiin olla kauniita ja menestyviä. Jälkimmäisen osalta ainakin haluttiin näyttää siltä kuin oltaisiin menestyviä. Nykyisin on kuitenkin paljon enemmän mahdollisuuksia saada itsensä näyttämään paremmalta kuin 80-luvulla, kosmetiikkavalikoimat ovat parantuneet, on geelikynsiä ja vaikka mitä. 80-luvulla kuitekin elettiin myös ylellisempää elämää kuin mihin todellisuudessa olisi ollut varaakaan, käytiin discoissa ja yökerhoissa. Jossain vaiheessa Kaivohuoneesta tuli nuorten suosima paikka ja siellä istuttiin sinistä enkeliä tai ampiaista siemaillen ja räpyteltiin Max Factorin mascaralla pitkiksi ja tuuheiksi harjattuja ripsiä. Oi niitä aikoja!
Mieti miten paljon laitat aikaa itsesi puunaamiseen ja pakkelointiin...ja mitä kaikkea muuta ehtisit samassa ajassa tehdä. Ja paljonko menee euroja ihan höpöhöpöön?
Ala lukea toisenlaisia blogeja/lehtiä, luonnollisuuteen keskittyviä.