Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Hormonikierukasta asiaa

Vierailija
11.08.2015 |

Onko se turvallinen ja onko siinä edes järkeä?

Kommentit (30)

Vierailija
21/30 |
11.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.08.2015 klo 13:31"]

http://www.iltalehti.fi/syopa/2015081020157075_sy.shtml

[/quote]

Lisäksi syöpää aiheuttaa mm. tupakka, alkoholi, grillattu ruoka, lentokoneessa säteily, maasäteily (radon), röntgensäteily, aurinko, noki, ilmansaasteet jne. Mikä sitten on kenenkin yhteenlaskettu summa ja perimä aiheuttaa lähes 10% syöpätapauksista.

Vierailija
22/30 |
11.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.08.2015 klo 14:47"]

[/quote]

Lisäksi syöpää aiheuttaa mm. tupakka, alkoholi, grillattu ruoka, lentokoneessa säteily, maasäteily (radon), röntgensäteily, aurinko, noki, ilmansaasteet jne. Mikä sitten on kenenkin yhteenlaskettu summa ja perimä aiheuttaa lähes 10% syöpätapauksista.

[/quote]

tässä kysyttiin hormonikierukasta, ei röökistä, alkoholista jne.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/30 |
11.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sattuuko sen laittaminen?

Vierailija
24/30 |
11.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.08.2015 klo 19:11"]

[quote author="Vierailija" time="11.08.2015 klo 19:01"][quote author="Vierailija" time="11.08.2015 klo 13:31"] Minäkin kävin yksityisellä. On oikeastaan halpa, kun ajattelee mikä säästö. 7 vuotta, ei kuukautisia, samlla ehkäisy. [/quote] Mulla oli sama hormonikierukka 20 vuotta yhtä kyytiä, että todellakin iso säästö, ja ehkäisi varmasti sekä menkkasuojia en tarvinnut ostella, koska niitä ei tullut koko aikana. Kuparikierukasta huonot kokemukset, mulla petti ehkäisyn, ja sen jälkeen siirryin tohon hormonikierukkaan. Ekan hormonikierukan kylläkin otatin pois sivuvaikutusten vuoksi, mutta kun ei parempaakaan ehkäisykeinoa ollut tarjolla, niin päädyin kuitenkin siihen keinoon takaisin, ja olin tyytyväinen koko sen olemassa olonsa ajan. Nyt olen jo muutama vuosi sitten poistattanut sen, koska en tarvitse enää ehkäisyn vuoksi, sillä olen jo sen ikäinen, että ehkäisyn takia enkä runsaiden menkkojen vuoksi tarvitse sitä enää. [/quote] Sama kierukka 20v.????

[/quote] Kyllä. Ihmettelin itsekkin, että gynekologi vaan jatkoi saman kierukan käyttöäni, vaikka aina kahden vuoden välein käytyäni tarkistuttamassa muutoinkin paikkani, olisin ollut valmis ostamaan uuden ja vaihtamaan sen värkin kuuden vuoden välein, kuten suositus on, mutta tämä pätevä ja kokenut gynekologi vaan aina sanoi, että mitäs sitä toimivaa värkkiä vaihtamaan; ja kallistahan se vaihtaminen olisi ollutkin.

Vierailija
25/30 |
11.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

Toisaalta hormonaalinen ehkäisy vähentää riskiä sairastua munasarjasyöpään...

Vierailija
26/30 |
11.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.08.2015 klo 20:12"][quote author="Vierailija" time="11.08.2015 klo 19:11"]

[quote author="Vierailija" time="11.08.2015 klo 19:01"][quote author="Vierailija" time="11.08.2015 klo 13:31"] Minäkin kävin yksityisellä. On oikeastaan halpa, kun ajattelee mikä säästö. 7 vuotta, ei kuukautisia, samlla ehkäisy. [/quote] Mulla oli sama hormonikierukka 20 vuotta yhtä kyytiä, että todellakin iso säästö, ja ehkäisi varmasti sekä menkkasuojia en tarvinnut ostella, koska niitä ei tullut koko aikana. Kuparikierukasta huonot kokemukset, mulla petti ehkäisyn, ja sen jälkeen siirryin tohon hormonikierukkaan. Ekan hormonikierukan kylläkin otatin pois sivuvaikutusten vuoksi, mutta kun ei parempaakaan ehkäisykeinoa ollut tarjolla, niin päädyin kuitenkin siihen keinoon takaisin, ja olin tyytyväinen koko sen olemassa olonsa ajan. Nyt olen jo muutama vuosi sitten poistattanut sen, koska en tarvitse enää ehkäisyn vuoksi, sillä olen jo sen ikäinen, että ehkäisyn takia enkä runsaiden menkkojen vuoksi tarvitse sitä enää. [/quote] Sama kierukka 20v.????

[/quote] Kyllä. Ihmettelin itsekkin, että gynekologi vaan jatkoi saman kierukan käyttöäni, vaikka aina kahden vuoden välein käytyäni tarkistuttamassa muutoinkin paikkani, olisin ollut valmis ostamaan uuden ja vaihtamaan sen värkin kuuden vuoden välein, kuten suositus on, mutta tämä pätevä ja kokenut gynekologi vaan aina sanoi, että mitäs sitä toimivaa värkkiä vaihtamaan; ja kallistahan se vaihtaminen olisi ollutkin.
[/quote]

Oisko ennen ollut kestävämpiä ja erilaisia?

Vierailija
27/30 |
11.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla ollut 10 vuotta sama ja just pähkäilen tarttisko sitä vaihtaa uuteen koska ei mitään oireita ole. Vuotoja ei tule ja sopii mulle loistavasti. Hauska kuulla että samaa voisi pitää jopa 20 vuotta!

Vierailija
28/30 |
11.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.08.2015 klo 20:12"]

[quote author="Vierailija" time="11.08.2015 klo 19:11"]

Jatkan vielä, että hormonikierukka sopi mulle hyvin tuon pitkän ajanjakson. Ei mitään sivuvaikutuksia aiheuttanut sittemin kuitenkaan. Enhän joutunut otattamaan sitä pois senkään takia, että olisin vielä lisää lapsia halunnut synnyttää, sillä minulla olivat jo haluamani lapset synnytetty, kun aikoinaan laitatin tuon kyseisen kierukan.

Vierailija
29/30 |
11.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.08.2015 klo 20:13"]

[quote author="Vierailija" time="11.08.2015 klo 20:12"][quote author="Vierailija" time="11.08.2015 klo 19:11"] [quote author="Vierailija" time="11.08.2015 klo 19:01"][quote author="Vierailija" time="11.08.2015 klo 13:31"] Minäkin kävin yksityisellä. On oikeastaan halpa, kun ajattelee mikä säästö. 7 vuotta, ei kuukautisia, samlla ehkäisy. [/quote] Mulla oli sama hormonikierukka 20 vuotta yhtä kyytiä, että todellakin iso säästö, ja ehkäisi varmasti sekä menkkasuojia en tarvinnut ostella, koska niitä ei tullut koko aikana. Kuparikierukasta huonot kokemukset, mulla petti ehkäisyn, ja sen jälkeen siirryin tohon hormonikierukkaan. Ekan hormonikierukan kylläkin otatin pois sivuvaikutusten vuoksi, mutta kun ei parempaakaan ehkäisykeinoa ollut tarjolla, niin päädyin kuitenkin siihen keinoon takaisin, ja olin tyytyväinen koko sen olemassa olonsa ajan. Nyt olen jo muutama vuosi sitten poistattanut sen, koska en tarvitse enää ehkäisyn vuoksi, sillä olen jo sen ikäinen, että ehkäisyn takia enkä runsaiden menkkojen vuoksi tarvitse sitä enää. [/quote] Sama kierukka 20v.???? [/quote] Kyllä. Ihmettelin itsekkin, että gynekologi vaan jatkoi saman kierukan käyttöäni, vaikka aina kahden vuoden välein käytyäni tarkistuttamassa muutoinkin paikkani, olisin ollut valmis ostamaan uuden ja vaihtamaan sen värkin kuuden vuoden välein, kuten suositus on, mutta tämä pätevä ja kokenut gynekologi vaan aina sanoi, että mitäs sitä toimivaa värkkiä vaihtamaan; ja kallistahan se vaihtaminen olisi ollutkin. [/quote] Oisko ennen ollut kestävämpiä ja erilaisia?

[/quote] En tiedä kestävyydestä, mutta kun sen poistatin parisen vuotta sitten samalla gynekologilla, joka sen oli asentanutkin aikoinaan, niin eipä tuo ollut mennyt ainakaan omin silmin nähtynä miksikään, vaikkakin en tiedä, tekikö gyneni sitten tarkempaa analyysia siitä jälkeen päin, että oliko se muovitus siitä pinnalta miten hapristunut, mutta aikaisemmilla tarkastuksilla hän ainakin sanoi, että se keltarauhashormoni siitä olisi liuennut pikkuhiljaa vähemmäksi. Levonovo oli silloin sen hormonikierukan nimi.

Vierailija
30/30 |
11.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulle ei todellakaan sopinut. Jatkuva vuotoa alkoi, 7kk putkeen. Sitten loppui, mutta tästä 2kk ja raskaustesti näytti plussaa. Eli meillä on kierukkalapsi. Lisäksi tuon 7kk aikana paino nousi 10kk, hiukset lähti päästä jne.

Synnytyksen jälkeen aloitin Qlaira-merkkiset pillerit. Ei mitään oireita tai sivuvaikutuksia, paitsi, että ei tule kuukautisia. Onneksi ne sopii.