Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Hormonikierukasta asiaa

Vierailija
11.08.2015 |

Onko se turvallinen ja onko siinä edes järkeä?

Kommentit (30)

Vierailija
1/30 |
11.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sama mietintä täällä. Nykyisten e-pillerien kanssa vähän tiputtelu- ym. ongelmaa. Gyne oli heti tarjoamassa hormonikierukkaa ja sehän toki sopii monille, jää kuukautiset pois jne. Itsellä kuitenkin aknetausta ja rinnoissa kystia ja epäilen, että hormonikierukka pahentaa noita molempia ongelmia enkä oikein haluaisi edes riskeerata etenkään tuon ihon takia, sen verran isot traumat ja myöhäisvaikutukset arpineen tuosta aknesta jäi. Eli nyt on vielä pillerit menossa. Essurea mietin mutta kun en halua kuukautisia kuin mahdollisimman niukkoina ja harvoin, niin tuo Essure ei riitä. Jossain tehdään Essure+kohdun lämpökäsittely (siis tavallaan poltetaan kohdun limakalvo pois, ettei tule vuotoja). Se olisi varmaan aika ideaalinen onnistuessaan mutta ei ole sataprosenttinen teho kaikilla siinäkään. Kohdunpoistoakin oon miettinyt, pääsisi eroon sekä kuukautisista että kohtusyöpäriskistä kerralla mutta ehkä pääsee eroon orgasmeistakin, jos hermotus vaurioituu tai muuttuu?  

On tää naisen elämä vaikeeta, etenkin kun nykyään on mahdollista elää pitkä elämä olematta koko ajan raskaana tai imettävänä ja kerran kuukaudessa toistuvista kuukautisista on vuosikymmenten riesa. Biologisestihan on tarkoitettu, että nainen on raskaana parin vuoden välein ja imettää väliajat ja kuolee n. nelikymppisenä, monia kuukautisia ei ehdi elämän aikana olla. Aika erilainen on nykyelämä tähän alkuperäiseen designiin verrattuna, kun periaatteessa 12-13-v. -50-v. on menkat kerran kuussa ja keskimäärin alle kaksi raskautta tulee tähän väliin ja keskimäärin puolisen vuotta imetetään/raskaus.

Vierailija
2/30 |
11.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Millä tavalla turvallinen? On siinä hyvä ehkäisyteho ja sanotaan että vähäisemmät haittavaikutukset kuin pillereissä kun vaikutus enemmän paikallinen. En sitten tiedä miten pitää paikkansa varsinkin kun kovin yksilöllistä on miten nuo hormonivalmisteet kullekin sopii. Jos haluat altistaa itsesi hormoneille niin kai siinä on järkeä. Mikäli olet aiemmin käyttänyt jotain yhdistelmäpillereitä ja ne on sopineet niin voi kierukkakin sopia. Plussaa on se että usein menkat jää kokonaan pois. Itse en itseeni hormoneja halua änkeä ja olen huomenna menossa kuparikierukkaa ottamaan :)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/30 |
11.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se juuri että jos ylimääräistä hormonia laittaa kroppaan onko se turvallista? Ja aiheuttaako se jotain sivuoireita?

Vierailija
4/30 |
11.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulle ainakin hormonikierukka on sopinut loistavasti. Minipillerit ei käyneet ollenkaan. Ei vuotoja, ei siis kuukautisia, ei vatsakipuja, ei mielialanmuutoksia, ei haluttomuutta, Olen saattanut unohtaa ehkäisyn sekä kuukautiset.

Vierailija
5/30 |
11.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja mulla taas päivastoin, ei menkkoja (ekan 4 kk:n jälkeen) mullakaan, mut vatsakipuja, tissit on kipeet, mieliala vaihtelee, masennus, haluttomuus ja painoki on noussut, tosin se lienee turvotusta ja kierukan aiheuttaman ahdistuksen ja sen seurannaisten aikaansaama

ei taida olla mulle sopiva 

Vierailija
6/30 |
11.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos haluaa suht varman ehkäisyn, hormonikierukka on hyvä. Itse en voinut ottaa kuparikierukkaa runsaiden kuukautisten takia. En voi syödä ehkäisypillereitä migreenitaipumuksen takia. Jäljelle jäi vain hormonikierukka, mikä auttoi samalla runsaisiin kuukautisiin. Ainut miinus on ihon rasvoittuminen. Entinen babyface rupesi saamaan finnejä. Tukan joudun pesemään usein ja kasvojenpuhdistuksessa olemaan huolellinen. Toinen kierukka jo menossa, toivottavasti kolmatta ei tarvii enää laittaa (vaihdevuodet ehkä jo).

Vierailija
7/30 |
11.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.08.2015 klo 13:13"]ja mulla taas päivastoin, ei menkkoja (ekan 4 kk:n jälkeen) mullakaan, mut vatsakipuja, tissit on kipeet, mieliala vaihtelee, masennus, haluttomuus ja painoki on noussut, tosin se lienee turvotusta ja kierukan aiheuttaman ahdistuksen ja sen seurannaisten aikaansaama

ei taida olla mulle sopiva 
[/quote]
Toki ei sama ehkäisy sovi kaikille. Oletko jutellut gynen kanssa?

Vierailija
8/30 |
11.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikös se oo tavallaan raskaustila kropassa jos tuo kierukka on?

Vierailija
9/30 |
11.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.08.2015 klo 13:24"]

Eikös se oo tavallaan raskaustila kropassa jos tuo kierukka on?

[/quote]

Millä perusteella raskaustila? =) =)

Vierailija
10/30 |
11.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.08.2015 klo 13:23"]

[quote author="Vierailija" time="11.08.2015 klo 13:13"]ja mulla taas päivastoin, ei menkkoja (ekan 4 kk:n jälkeen) mullakaan, mut vatsakipuja, tissit on kipeet, mieliala vaihtelee, masennus, haluttomuus ja painoki on noussut, tosin se lienee turvotusta ja kierukan aiheuttaman ahdistuksen ja sen seurannaisten aikaansaama ei taida olla mulle sopiva  [/quote] Toki ei sama ehkäisy sovi kaikille. Oletko jutellut gynen kanssa?

[/quote]

en oo, tosin nyt alkaa olla mitta täynnä, joten tarvii varmaan ottaa yhteyttä. Tosin oma terveyskeskuslääkäri se, jota ensin lähestytään.. luulisin. Gynee ei täs pikkukunnas oo tarjolla ihan noin vaan.

Vierailija
11/30 |
11.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minäkin kävin yksityisellä. On oikeastaan halpa, kun ajattelee mikä säästö. 7 vuotta, ei kuukautisia, samlla ehkäisy.

Vierailija
13/30 |
11.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.08.2015 klo 13:29"][quote author="Vierailija" time="11.08.2015 klo 13:23"]

[quote author="Vierailija" time="11.08.2015 klo 13:13"]ja mulla taas päivastoin, ei menkkoja (ekan 4 kk:n jälkeen) mullakaan, mut vatsakipuja, tissit on kipeet, mieliala vaihtelee, masennus, haluttomuus ja painoki on noussut, tosin se lienee turvotusta ja kierukan aiheuttaman ahdistuksen ja sen seurannaisten aikaansaama ei taida olla mulle sopiva  [/quote] Toki ei sama ehkäisy sovi kaikille. Oletko jutellut gynen kanssa?

[/quote]

en oo, tosin nyt alkaa olla mitta täynnä, joten tarvii varmaan ottaa yhteyttä. Tosin oma terveyskeskuslääkäri se, jota ensin lähestytään.. luulisin. Gynee ei täs pikkukunnas oo tarjolla ihan noin vaan.
[/quote]

Kuka sä olet? Kiva että toinenkin nainen mietiskelöö samaa. Terkuin ap

Vierailija
14/30 |
11.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.08.2015 klo 13:33"][quote author="Vierailija" time="11.08.2015 klo 13:29"][quote author="Vierailija" time="11.08.2015 klo 13:23"]

[/quote]

[/quote]

Kuka sä olet? Kiva että toinenkin nainen mietiskelöö samaa. Terkuin ap
[/quote]

Kuka sie olet? -ap

Vierailija
15/30 |
11.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote] Kuka sie olet? -ap

[/quote]

kierukan kans taisteleva. itseasiassa aloitin keskustelun kierukasta ja masennuksesta tänään samoihin aikoihin, koska tarvon pohjamutia tän vehkeen kans, vaikka pitäis nauttia menkattomuudesta ja suomasta vapaudesta.

Vierailija
16/30 |
11.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Harmittaa kun tuli otettua. Iho meni pilalle. Menkat tulee säännöllisesti. Halut mennyt ja ihokarvoitus lisääntynyt.

Vierailija
17/30 |
11.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.08.2015 klo 13:31"]

Minäkin kävin yksityisellä. On oikeastaan halpa, kun ajattelee mikä säästö. 7 vuotta, ei kuukautisia, samlla ehkäisy.

[/quote] Mulla oli sama hormonikierukka 20 vuotta yhtä kyytiä, että todellakin iso säästö, ja ehkäisi varmasti sekä menkkasuojia en tarvinnut ostella, koska niitä ei tullut koko aikana. Kuparikierukasta huonot kokemukset, mulla petti ehkäisyn, ja sen jälkeen siirryin tohon hormonikierukkaan. Ekan hormonikierukan kylläkin otatin pois sivuvaikutusten vuoksi, mutta kun ei parempaakaan ehkäisykeinoa ollut tarjolla, niin päädyin kuitenkin siihen keinoon takaisin, ja olin tyytyväinen koko sen olemassa olonsa ajan. Nyt olen jo muutama vuosi sitten poistattanut sen, koska en tarvitse enää ehkäisyn vuoksi, sillä olen jo sen ikäinen, että ehkäisyn takia enkä runsaiden menkkojen vuoksi tarvitse sitä enää.

Vierailija
18/30 |
11.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.08.2015 klo 19:01"][quote author="Vierailija" time="11.08.2015 klo 13:31"]

[/quote] Mulla oli sama hormonikierukka 20 vuotta yhtä kyytiä, että todellakin iso säästö, ja ehkäisi varmasti sekä menkkasuojia en tarvinnut ostella, koska niitä ei tullut koko aikana. Kuparikierukasta huonot kokemukset, mulla petti ehkäisyn, ja sen jälkeen siirryin tohon hormonikierukkaan. Ekan hormonikierukan kylläkin otatin pois sivuvaikutusten vuoksi, mutta kun ei parempaakaan ehkäisykeinoa ollut tarjolla, niin päädyin kuitenkin siihen keinoon takaisin, ja olin tyytyväinen koko sen olemassa olonsa ajan. Nyt olen jo muutama vuosi sitten poistattanut sen, koska en tarvitse enää ehkäisyn vuoksi, sillä olen jo sen ikäinen, että ehkäisyn takia enkä runsaiden menkkojen vuoksi tarvitse sitä enää.
[/quote]
Sama kierukka 20v.????

Vierailija
19/30 |
11.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tätä vähän uumoilinkin että hormooneista ei ole kuin haittaa.

Vierailija
20/30 |
11.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.08.2015 klo 14:41"]

Tätä vähän uumoilinkin että hormooneista ei ole kuin haittaa.

[/quote]

Minulla on monella kaverilla, eikä kellään pikkuvuotojen lisäksi ongelmia. Samoja hormoneja ne on, mitä kehomme tuottaa. Ja sekin vaihtelee yksilötasolla.

Mutta jos et halua ottaa, niin elä ota!