Miten nuo nykypäivän teinit ovat niin UPEITA?
Sekä tytöt ettö pojat. Nyt kun koulut on alkaneet niin ohi käveli tyttö- ja poikaryhmiä. Kaikki kuin jenkkielokuvista: tytöt timmejä, pukeutuneita pieniin toppeihin ja shortseihin mutta tyylikkäästi, ei mitään kankun paljastavia alkkarimalleja, kauniisti värjätyt hyväkuntoiset hiukset, pojat pitkiä ja treenattuja. Kaikki kulkevat luonnollisen itsevarmasti ja vaikuttavat eläväisiltä ja onnellisilta. Tupakka ja angsti ovat jo kaukana menneisyydessä, fitness, muu kuntoilu ja terveellinen ruokavalio kiinnostaa sekä poikia että tyttöjä. JA SE NÄKYY!
Silloin kun minä olin teini 2000-l alussa ei nuoret olleet noin hyvännäköisiä.
Nykyteineillä on tietysti paineita paljon enemmän. Näyttää siltä että tulevaisuudessa ihmiset ovat paljon kauniimpia. Kauneus yleistyy kun taas rumuus vähenee.
WAU!
Kommentit (188)
Ihana aloitus!
Ajattelen juuri samoin. Enkä vain ulkonäöstä, vaan ovat niin fiksuja ja osaavaisia. Kaikki lukevat kirjoja enganniksi, matkustelevat ja yhteiskunnallisistakin asioista selvillä paljolti.
Asutaan kyllä tällaisella "paremmalla" alueella, mutta toivon, että kaikkialla on näin hyvin.
Sukulaispoika on lukion toisella ja käynyt jo kolme vuotta salilla. Valtavat lihakset. Käyttää vielä pikkutakkeja ja suoria housuja. Tosi kuuma..
Paikallisella abc:lla sätkä röyhyää ja pojat on mustissaan sekä kyllä tytötkin. Tytöillä lämpimälläkin musta nahkatakki päällä. Bemarien bassot jytkyttää.
[quote author="Vierailija" time="11.08.2015 klo 12:42"]
[quote author="Vierailija" time="11.08.2015 klo 12:33"]
Missä ap oikein asuu? Nimittäin täällä päin (yli 50000 asukkaan kaupunki Etelä-Suomessa) teinit ovat kaikki kuin samasta muotista, eikä kukaan loista tyylikyydellään. Sekä tytöillä että pojilla on huonosti istuvat, huonolaatuista trikoota olevat paidat ja samanlaiset merkkitennarit. Tytöillä on liikaa meikkiä ja pojilla geeliä tukassa. Kukaan ei uskalla pukeutua persoonallisesti ja kaikilla on lisävarusteena älypuhelin, jota näprätään koko ajan. Ja weekend-festareilta julkaistiin kännäilykuvia, joten alkoa kyllä kuluu, vaikka ovatkin olevinaan niin fitness...
[/quote]
No se on kyllä oihan tilastoissa todettu tosiasia että täysraittiiden nuorten osuus on kasvanut kaiken aikaa jo pitkän aikaa. Nuoret juo vähemmän ja elää terveellisemmin kuin ennen.
[/quote]
Juomisen väheneminen ei välttämättä kerro mitään siitä, elääkö muuten terveellisemmin.
[quote author="Vierailija" time="11.08.2015 klo 12:32"]Olen huomannut saman.
Kun olin itse teini, niin kaikki näyttivät ihan petolöinnun perseiltä.
Tytöillä oli kynitty tukka, ja ehkä parilla uskiksella vaan oli pitkä tukka.
Naama norsunvitulla kuljeskeltiin pitkin kyliä.
Olin teini 80-luvun puolivälistä 90-luvun alkuun.
Johtuuko tämä sitten elintason noususta?
Ennen vanhaan saatiin viikkoraha 10 euroa ja se käytettiin pääasiassa irtokarkkeihin. Nyt teinit matkustelevat, käyvät lattella ja kahviloissa, on enemmän mitä ostaa ja voi laittautua kauniiksi.
Ehkä nykyteinit eivät vaan ole niin angstisia kuin esim. me 80-luvun rumat teinit.
[/quote]
Buahhahhaa! "Naama norsunvitulla kuljeskeltiin pitkin kyliä."
[quote author="Vierailija" time="11.08.2015 klo 12:44"][quote author="Vierailija" time="11.08.2015 klo 12:26"]
Totta. Ei tietenkään ole nuorison koko kuva, mutta varmasti suunta on juuri tuo mitä kerroit.
En minä muista että minun kouluaikoina 80 luvulla olisi ollut mitään terveysbuumia ja että joku olisi harrastanut liikuntaa ja terveellisiä elämäntapoja. Jotku harrasti jotain urheilulajeja, mutta se oli vähän eri asia.
[/quote]
Nykyään liikuntaa harrastetaan vähemmän kuin koskaan aikaisemmin, myös nuorissa ikäluokissa. Lääkärit ovat asiasta huolissaankin. Ja näkyyhän tuo liikunnan harrastamattomuus mm. varusmiesten kunnossa. Lihaskunto heikko ja Cooperin testin keskiarvo pudonnut 400 metrillä 70-luvun vuosista.
[/quote]
Cooperin testi ei mittaa kuntoa.
[quote author="Vierailija" time="11.08.2015 klo 12:39"]
Mä pohdin tätä asiaa just eilen illalla iltapesulla. Kun minä olin teini-ikäinen 90-luvulla (olen syntynyt vuonna 1980), yläasteikäiset eivät kauheasti laittautuneet, eivät välttämättä oikein lukiolaisetkaan. Meitä vähän vanhemmilla, 80-luvun teineillä, oli enemmän sitä laittautumisen kulttuuria, mutta mun mielestä 90-luku oli aika naturellia aikaa. Vaatteet eivät kauheasti paljastaneet muotoja, kukaan ei oikein meikannut (tai jos meikkasi, niin hyvin hillitysti, muutama teki kyllä tästä poikkeuksen), eikä myöskään seksuaalisuus jotenkaan ollut pinnalla.
Mun mielestä molemmissa aikakausissa on puolensa, kumpikaan tyyli ei ole yksiselitteisesti hyvä tai huono asia.
[/quote]
Tämäkin kyllä totta. Kasvettiin aikuiseksi laman ja grungen vaikutuksessa. Sukupuoliroolit olivat mielestäni löysemmät myös 90-luvulla. Nyt on palattu takaisin sellaiseen aikaan jossa naisen ulkonäkö on aivan ylitärkeä asia (ja kai pojillakin on enemmän paineita ulkonäön suhteen). En kyllä pidä sitä pelkästään pahana, nauttiihan siitä jokainen itsekkin että pitää itsensä kunnossa, mutta toisaalta ennen oli rennompaa.
Totta. Nuoret yksi toisensa jälkeen näyttävät niin kauniilta. Hampaat yleensä oiottu esim ja hyvät hiukset.
[quote author="Vierailija" time="11.08.2015 klo 12:37"]
15-vuotiaalla kasvot pysyvät vielä kapeana, mutta vartalo paljastaa totuuden. Keski-iässä läski nousee sitten myös kaulaan ja poskiin.
[/quote]
No kuule just päinvastoin. Teininä naama on helposti ihan pulla vaikka olisi hoikkakin ja se kapenee sitten myöhemmin.
Olen huomannut saman! Teinit ovat upeita.
Toista oli meidän aikaan 80-luvulla. Harva pääsi kampaajalle, äidit ompelivat vaatteet, rahaa ei ollut matkustamiseen. Ei ollut rakennekynsiä eikä kukaan käynyt kuntosalilla. (missä edes olisi ollut lähin kuntosali?) Ruoka oli aina samaa: perunaa ja perunaa ja perunaa sekä äidin leipomia sämpylöitä ja iltaisin makaroonivelliä.
Oho oho, kerrankin joku ei ole valittamassa kuinka suomalaiset nuoret ovat niin läskejä hyytelökasoja että oksettaa.
[quote author="Vierailija" time="11.08.2015 klo 12:44"]
Ihana aloitus!
Ajattelen juuri samoin. Enkä vain ulkonäöstä, vaan ovat niin fiksuja ja osaavaisia. Kaikki lukevat kirjoja enganniksi, matkustelevat ja yhteiskunnallisistakin asioista selvillä paljolti.
Asutaan kyllä tällaisella "paremmalla" alueella, mutta toivon, että kaikkialla on näin hyvin.
[/quote]
Eipä ole. Viimeksi eilen kun kävin illalla lenkillä, niin siellä näkyi vain mopoaan huudattaen ajavia, ja tupakkaa polttavia teinijoukkoja.
[quote author="Vierailija" time="11.08.2015 klo 12:45"]
[quote author="Vierailija" time="11.08.2015 klo 12:44"][quote author="Vierailija" time="11.08.2015 klo 12:26"] Totta. Ei tietenkään ole nuorison koko kuva, mutta varmasti suunta on juuri tuo mitä kerroit. En minä muista että minun kouluaikoina 80 luvulla olisi ollut mitään terveysbuumia ja että joku olisi harrastanut liikuntaa ja terveellisiä elämäntapoja. Jotku harrasti jotain urheilulajeja, mutta se oli vähän eri asia. [/quote] Nykyään liikuntaa harrastetaan vähemmän kuin koskaan aikaisemmin, myös nuorissa ikäluokissa. Lääkärit ovat asiasta huolissaankin. Ja näkyyhän tuo liikunnan harrastamattomuus mm. varusmiesten kunnossa. Lihaskunto heikko ja Cooperin testin keskiarvo pudonnut 400 metrillä 70-luvun vuosista. [/quote] Cooperin testi ei mittaa kuntoa.
[/quote]
Aha, no mitä se sitten mittaa, jos ei kuntoa? Älykkyyttäkö? Vai kehon rasvapitoisuutta?
[quote author="Vierailija" time="11.08.2015 klo 12:44"]
[/quote]
Totuus: Ei ole.
Muotiin suhtaudutaan nykyään paljon suvaitesevaisevammin kuin vielä 80-luvulla saati 70-luvulla.
70-luvulla vanhat mummotkin pukeutuivat minihameisiin, koska se oli muotia, eikä muuta edes saanut kaupasta, vaikka olisi ollut kuinka suonikohjuiset jalat ja armeliaampi peittää ne pitkällä hameella.
80-luvulla varmaan 95% koululaisista pukeutui suunnilleen samanlaisiin farkkuhin ja collegepaitoihin. Tytöt eivät käyttäneet hameita, muutama rohkea uskalsi laittaa hameen päättäjäispäivänä ja pari outoa goottia kulki hameissa.
Nyt voi aika vapaasti käyttä vaatteita joissa viihtyy ja näyttää hyvältä.
No teineissäkin näkyy yhteiskunnan jakautuminen yhä parempiosaisiin ja yhä huonompiosaisiin. Niillä hyväosaisilla on varaa käydä salilla ja laittaa ripsienpidennyksiä jne. Ja nykyaika on paljon ulkonäkökeskeisempää kuin oli joskus parikymmentä vuotta sitten.
[quote author="Vierailija" time="11.08.2015 klo 12:28"]
Oho. Mä melkein hörppäsin kahvit väärään kurkkuun. Kehuuko joku juurikin suomalaisia?! Hienoa :)
[/quote]
Silti 24 katkeraa alapeukuttajaa aloituspostissa. :D
[quote author="Vierailija" time="11.08.2015 klo 12:48"]
No törmäsit ylempään keskiluokkaan syntyneiden vanhempien lapsiin, tietysti he ovat hyvännäköisiä, kun aktiivinen elämäntapa ja liikunta on vanhemmilta opittu. Kyllä läskien yksinhuoltajaämmien lapset ovat edelleen lihavia kuten huoltajansa ja kärsivät mielenterveysongelmista ja koulu menee huonosti.
[/quote]
Omassa tuttavapiirissäni kyllä alempikin keskiluokka on kiinnostunut ruokavaliostaan, liikunnasta ja hyvinvoinnista. Mutta on aivan totta, että vanhempien vaikutus on merkittävä. Turha siinä on teinin haikailla terveellisestä ruuasta, jos omaa rahaa ei juurikaan ole ja äiti täyttää kaapit kaikella epäterveellisellä.
Jos joku pitää ylipainoisuutta, ylenpalttisia lävistyksiä ja läpeensä tatuointeja täynnä olevaa ihoa noita kaikkia asioita ulkonäön suhteen upeana niin huh huh. Ylipainon jotenkin ymmärtää, mutta miksi se ulkonäkö pitää pilata lävistyksillä ja tatuoinneilla?
[quote author="Vierailija" time="11.08.2015 klo 12:26"]
Totta. Ei tietenkään ole nuorison koko kuva, mutta varmasti suunta on juuri tuo mitä kerroit.
En minä muista että minun kouluaikoina 80 luvulla olisi ollut mitään terveysbuumia ja että joku olisi harrastanut liikuntaa ja terveellisiä elämäntapoja. Jotku harrasti jotain urheilulajeja, mutta se oli vähän eri asia.
[/quote]
Nykyään liikuntaa harrastetaan vähemmän kuin koskaan aikaisemmin, myös nuorissa ikäluokissa. Lääkärit ovat asiasta huolissaankin. Ja näkyyhän tuo liikunnan harrastamattomuus mm. varusmiesten kunnossa. Lihaskunto heikko ja Cooperin testin keskiarvo pudonnut 400 metrillä 70-luvun vuosista.