Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Muistatko oman ekaluokan opettajasi?

Vierailija
11.08.2015 |

Mä muistan. Oli aika kuivakka polkkatukkainen silmälasipäinen täti. Hän opetti meitä ekat 3 vuotta.

Sitten 4-6-luokilla oli ihana miesope. Hänestä jäänyt todella lämpimät muistot. Hän oli kyllä ihan oikeassa ammatissa silloin. Hänen jälkeensä yksikään opettaja oo ollu yhtä mukavan tuntuinen.

Kommentit (16)

Vierailija
1/16 |
11.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muistan hyvin. Opettajana oli tuore ylioppilas. Hän oli kaunis tummahiuksinen nainen. Koulukuvassani hänellä on varmaan ylioppilasjuhlien vaalea jakkupuku päällä. Mukavat muistot eka luokassta. Opin lukemaan, kun oli käyty läpi kirjaimet a, i, u ja n. Noista kirjaimista sai jo useita sanoja kuten uni, uuni, ui, Anni. 

Vierailija
2/16 |
11.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muistan. Opetti ekan ja tokan luokan. Toinen ope opetti sitten lopun ala-asteen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/16 |
11.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muistan hyvin.oikein mukava nainen. Ehkä 30v silloin. Nykyään 20v myöhemmin ollaan naapureita :D

Vierailija
4/16 |
11.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muistan toki.

Vierailija
5/16 |
11.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muistan. Se oli suosittu miesopettaja, rento, monen mielestä ihana. Näin jälkeenpäin ajatellen olisimme kyllä kaikki oppineet paljon enemmän, jos meillä olisi ollut joku kuivakka silmälasipäinen täti. Hauskaahan meillä oli, tai ainakin hänen pirtaansa sopineella osalla meistä, mutta ei se ihan riitä...

Vierailija
6/16 |
11.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muistan nimen ja sen miltä näytti (luokkakuvassa). Muuten en muista ollenkaan. Oli opettajani vain ensimmäisellä luokalla. Olen 42-vuotias.

Vierailija
7/16 |
11.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muistan ihmisen, en nimeä. Oli aivan kamalan tiukka nainen, oli juuri jäämässä eläkkelle. Oli 64-vuotias ja opetti tyylillä, jota harrastettiin varmaan ennen toista maailmansotaa. Tarkisti jopa kynsien puhtauden ja onko hiukset kammattu. Viitata piti kyynärpää kiinni pulpetissa ja vastatessa piti nousta seisomaan (siten että toinen käsi oli pulpetilla!). Seuraavan vuonna tuli ihana n 35-v naisope, joka tuntui ekan jälkeen mahtavan mukavalta ja rennolta!

Vierailija
8/16 |
11.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muistan, reilun kuudenkymmenen vuoden takaa. Nimenkin muistan. Tämän muistaa samoin kuin ensi-ihastuksen tai vaikka ensimmäisen autonsa. On se koulun alku suuri tapahtuma elämässä.

Vierailija
9/16 |
11.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.08.2015 klo 10:27"]

Muistan. Se oli suosittu miesopettaja, rento, monen mielestä ihana. Näin jälkeenpäin ajatellen olisimme kyllä kaikki oppineet paljon enemmän, jos meillä olisi ollut joku kuivakka silmälasipäinen täti. Hauskaahan meillä oli, tai ainakin hänen pirtaansa sopineella osalla meistä, mutta ei se ihan riitä...

[/quote]

Olisin voinut kirjoittaa itsekin tämän. Pois en kuitenkaan vaihtaisi, oli hän niin ihana.

Vierailija
10/16 |
11.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä muistan. Opetti meitä koko ala-asteen eli luokat 1-6. Mukava nainen.

N39

Vierailija
11/16 |
11.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihana opettaja. Hän on facessa kaverini ja välillä vieläkin vaihdetaan kuulumisia :)

Vierailija
12/16 |
11.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muistan. Oli vastavalmistunut eli varmaan tuolloin noin 25. Kutsui mua töyhtöhyypäksi, nauroi kun kaaduin luistimilla selälleni ja jätti vähän väliä jälkkäriin ties mistä syystä (mutta kun istuin pulpetissani koulun loppumisen jälkeen ihmetteli miksi olin siinä). Ruokailut oli kamalia kun oli pakko syödä kaikki eikä määriä saanut itse valita. Antoi myös selkään karttakepillä, ei onneksi minulle vaan ainakin yhdelle pojalle. Muistan kun uhkaili että seuraavalla kerralla tulee paljaalle pyllylle piiskaa jos poika ei olisi kunnolla. Loputtomia virsien ja laulujen sanojen ulkoaopettelua, kysymyksiin vastattiin seisaalteen. Ihmeellisiä rytmitestejä eli piti naputtaa sama rytmi kuin opettajan ja jos meni väärin sai uuden pidemmän pätkän naputettavaksi. 

En tajua miksi opettaja oli kuin 50-luvulta vaikka oltiin jo 80-luvulla ja hän oli nuori. Kerran meillä oli sijaisena hänen isänsä, joka oli tosi mukava ja odotettiin koska tulisi taas meille opettamaan. 

Vierailija
13/16 |
11.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muistan. Hän oli vain puoli vuotta, jäi sitten äitiyslomalle.

Vierailija
14/16 |
11.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.08.2015 klo 10:44"]Muistan. Hän oli vain puoli vuotta, jäi sitten äitiyslomalle.
[/quote]
Eli toisin sanoen muistan molemmat ekan luokan opettajani. Toinen heistä oli tiukka tietyissä asioissa ja toisissa ei - ja toisella oli päin vastoin.

Vierailija
15/16 |
11.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muistan, oli ihana vanhempi täti. Tosin se oli melkein aina poissa homeongelmien takia :/ meille sitten tuli sijainen joka aina jaksoi jankuttaa siitä, miten mulla on luonnostaan isot silmäpussit. Ihanat muistot ♥

Vierailija
16/16 |
11.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.08.2015 klo 10:32"]

Muistan ihmisen, en nimeä. Oli aivan kamalan tiukka nainen, oli juuri jäämässä eläkkelle. Oli 64-vuotias ja opetti tyylillä, jota harrastettiin varmaan ennen toista maailmansotaa. Tarkisti jopa kynsien puhtauden ja onko hiukset kammattu. Viitata piti kyynärpää kiinni pulpetissa ja vastatessa piti nousta seisomaan (siten että toinen käsi oli pulpetilla!). Seuraavan vuonna tuli ihana n 35-v naisope, joka tuntui ekan jälkeen mahtavan mukavalta ja rennolta!

[/quote]

Mulla aivan sama kuvio, muistan open nimenkin, M.P. Hirveän tiukka ja vähän epäystävällinen, odotti varmaan jo vain eläkepäiviä. Olin puhelias, niin sain lukukauden aikana toistuvasti jälki-istuntoa, aivan naurettavaa! Ja käytös oli ekassa numerotodistuksessa 8, äiti suuttui minulle. Olen siitä vieläkin katkera. Olin näyttänyt kaikki jälkkälaput isälle, kun isän suhtautuminen oli älykkäämpää. Niin äiti ei tiennyt, että opella oli aataminaikaiset asenteet ja tavat. 

Sitten 3. luokalle tuli niin ihana nuorehko naisope, 4 lapsen äiti, joka antoi koko luokalle (meitä oli vain 13) 10 käytöksestä! Sai siinä äitini ihmetellä, oliko vika ollut minussa, vai opessa, nih. Onneksi tämä kiva ope opettikin sitten luokat 3-6. Niin ettei jäänyt huonoja muistoja koulusta kuitenkaan :)

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi viisi yhdeksän