Duolingo eteneminen
Onko täällä ketään, joka olisi pelannut Duolingosta ne kaikki "tasot"? Eli ne viikkovoitot, jolla pääsee seuraavan väriseen "kilpeen". Mitä sitten tapahtuu, kun sen viimeisen "kilven" on saavuttanut?
Kuinka pitkälle tuota voi yleensäkään pelata?
Kommentit (30)
Vierailija kirjoitti:
Minäkin olen miettinyt, mistä voi tietää miten kauan kurssi kestää. Olisi mukavaa olla vähän selvillä siitä, onko menossa puolivälissä vai missä.
Klikkaa sitä värillistä painiketta jossa lukee esim, section 3 unit 10. Näet siitä, kuinka pitkällä olet. Tulevien osioiden pituus ei harmillista kyllä enää näy.
Liigoihin osallistuminen ei ole pakollista ja lopetinkin sen alkuunsa. Yli 1 000 päivän streak menossa. Etenen omaan tahtiini ja teen vähän joka päivä.
Hassu kysymys ap:lla. Eihän Duolingo ole mikään peli, mikä pitäisi voittaa, vaan keino oppia kieliä. Ne tasolta toiselle nousemiset ovat vain kannustimia. Itse en enää välitä liigoista lainkaan. Eivät ne vaikuta oppimiseeni. Kerran piti kokeilla siirtyä aina ylöspäin. Lopussa piti vähän huijatakin tekemällä helppoja tehtäviä, joista sai paljon pisteitä (kuuntelut), jotta pääsi aina vaan ylemmäs. Ei siitä ollut mitään hyötyä kielen opiskelua ajatellen.
Olen opiskellut espanjaa useamman vuoden päivittäin. Kyllä tässä on jo jonkinlainen pohjasanasto kertynyt ja osaan muodostaa peruslauseita. Menee sanajärjestys oikein jne. En ole yleisesti hyvä kielissä, joten tällainen kertaava malli sopii minulle.
Toinen lapsistani opetteli matkustelua varten italiaa onnistuneesti. Toinen kertaa ruotsia kouluoppimisen päällä. Erityisesti sanajärjestystä ja sanavarastoa on tuo vahvistanut hänelläkin.
Useita kieliä menossa ja muutama loppuun viety. Hyvin oppii, varsinkin jos on pohjatietoja ja myös tekee kuuntelu- ja puhetehtäviä. Viime aikoina olen myös innostunut chattaamaan fiideissä, jotka ilmestyvät sovelluksessa ystävien ja omien saavutusten mukaan, yllättävän positiivista meininkiä, ja natiiveilta myös oppii.
Gemejä ei pitäisi menettää ylemmäs siirryttäessä mutta Duo tekee myös muita "jekkuja", jotka huomaa, kun etenee pidemmälle ja käyttää paljon sovellusta.
Mä en tykännyt. Lauseet oli typeriä, kuten ranskaksi Olen hevonen 🥴 Todella hyödyllistä.
"Kaniini itkee kenkiään, koska ne ovat pienet."
Olen pelannut muutaman kielen läpi ja neljä seraavaa kieltä on loppusuoralla. Sen jälkeen tehtäviä on kuuden satsi maksimissaan per päivä. Olen sen verran kilpailuhenkinen, että pari kertaa olen voittanut turnauksen.
Vierailija kirjoitti:
Mä en tykännyt. Lauseet oli typeriä, kuten ranskaksi Olen hevonen 🥴 Todella hyödyllistä.
Ei siinä ole tarkoitustkaan että oppisi valmiita hyödyllisiä lauseita, joita voisi sitten toistella papukaijan lailla. Sitä varten on jo matkailusanakirjat.
Noiden järjettömien lauseiden tarkoituksena on opettaa kielioppi ja lauserakenne, päämääränä kyky muodostaa lause itsenäisesti. Duolingo opettaa sanastoa kyllä ja ainakin espanjassa se on varsin kattava, mutta sitä olisi hyvä opetella myös muista lähteistä.
"Syön leipää ja itken maahan." Tai lattialle.
Kielten välillä on eroja Duolingon toteutuksessa.
Esim. espanja on varsin hyvä ja noudattelee hyvin yleistä CEFR-tasoluokitusta (A1-A2-B1-B2 jne), jota käytetään kieltenopetuksen mittaamisessa. Omaa etenemistä voi Duolingossa seurata sen kautta, millä tasolla olet (Section). Espanjassa esim. section 6 on muistaakseni B1. Jokainen taso jakautuu useampaan yksikköön, unit, joilla jokaisella on jonkinlainen teema kieliopissa.
Kaikki kielet eivät kuitenkaan mene samalla lailla ja jotkut on aika aneemisia.