Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Että ottaa päähän nirsot lapset!

Vierailija
11.08.2015 |

Kertovat mistä kaikista mahdollisista ruoista eivät pidä, vaikka kukaan ei edes kysy mitään. Jos jotain tarjoaa niin nyrpistävät nenäänsä ja sanovat, etteivät tykkää. Saattavat olla jo lähes kouluikäisiä, kenen pitäisi osata jo jotain pöytätapoja. Siihen ei esim mielestäni kuulu se, että kylässä kovaan ääneen sanotaan kun istutaan pöytään että joku tarjolla oleva ruoka on OMASTA mielestä2924 pahaa.

Kommentit (121)

Vierailija
21/121 |
11.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.08.2015 klo 08:13"][quote author="Vierailija" time="11.08.2015 klo 08:09"]

Kuule niin ottaa minuakin. Mikään ruoka ei kelpaa, vaikka pienestä asti on ollut monipuolisesti kaikkea, eikä mitään korvaavaa saa. Vituttaa tehdä hikihatussa safkaa kun kaikki on "pahaa". T. Nirsoilijan äiti

[/quote]

Onko lapsi kenties tosi laiha? Jos siis on syömättä sitten, kun joku ruoka ei kelpaa? Onko syömisestä tullut valtataistelu?
[/quote] Aina, vauvasta asti ollut hoikka, mutta kasvattanut painoaan tasaisesti. Vaikka tässä sanon, että vituttaa (koska vituttaa) niin pöydässä olen kannustava ja maistaminen riittää. Väliruoat saa normaalisti (aamupala, välipala, iltapala). Lapsi kyllä maistaakin aina. Se ei kuitenkaan ole hänen kulinaarisia, vain jauhelihakastiketta ja spaghettia kelpuuttavia makunystyröitään avartanut.

T. N Ä

Vierailija
22/121 |
11.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.08.2015 klo 08:21"]

[quote author="Vierailija" time="11.08.2015 klo 08:15"]

[quote author="Vierailija" time="11.08.2015 klo 08:10"]

Eniten ärsyttää mättöpaikoissa ne "hampurilainen pelkällä ketsupilla"-lapset. :DD

[/quote]

Tai paras: ilman ketsuppiakin :D :D

Mua ärsyttää kans noi lapset. Tai muuten, että on tosi tarkat vaatimukset mitä sinne hampurilaisen väliin saa laittaa ja mitä ei. Aletaan itkeä jos sinne tulikin nyt sitten vähän sipulia tai juusto. Ja kyse jostain 5-6v lapsista. Nämä taitaa olla niitä "first world problems"!

[/quote]

Miksi lapsi ei saa hampurilaispaikassa valita, mitä syö? Loukkaako se jotenkin sitä mäkkärin työntekijäää, jos lapsi ilmoittaa, että ei sipulia? Se lapsi on asiakas ja saa itse päättää vai pitäisikö aikuisille tehdä sama eli joku haluaa hampurilaisen ilman kurkkusalaattia, joten sitä laitetaan opetusmielessä tupla-annos?

[/quote]

En ole mäkkärin työntekijä, vaan eräs joka vaan sattuu tietämään monta tällaista lasta. Jotenkin kauhean ikävää aina se ruoanlaitto näille lapsille. Aina joku menee pieleen, vaikka ihan "perusruokaa" laittaisi. Omille lapsille hampurainen on aina käynyt just sellaisena kun se on tarjottu.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/121 |
11.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.08.2015 klo 08:09"]

Nirsous (eli varovaisuus, supermaistajajuus tai aistiyliherkkyydet) ovat peritty geneettinen ominaisuus, jota ihminen ei voi valita.

Tekemäsi ruoka ei maistu kaikkien suussa samalta. Miksi edes kuvittelet niin? Makuaistimus ei ole vakio.

[/quote]

No hohhoijaa taas, hyvät on selitykset huonostikäyttäytyville lapsille ja aikuisille.

Vierailija
24/121 |
11.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.08.2015 klo 08:19"]

Meillä on opetettu lapsille, että kylässä ei koskaan syödä mitään. Lasten ollessa pienempiä mukana oli omat eväät, nyt syödään ennen kyläänmenoa ja koko perhe kieltäytyy tarjoiluista. Juhlissa jne. otetaan lautaselle jotain pientä ja jos joku ihmettelee, miksi ei syödä, valitellaan mahatautia, joka jyllää perheessä.

Näin kukaan ei pääse sanomaan meidän lapsia nirsoiksi! Kun ei oteta mitään, ei valikoida syömisiä. Jos joku loukkaantuu siitä, että lapset ei syö mitään, osaan minä ihmetellä, että läskeiksikö ne pitäisi lihottaa. Ja tietenkin myös minä kieltäydyn tarjoiluista, korkeintaan otan kahvia.

[/quote]

Kylläpäs olet nokkela!

[/quote]

Haluan, että vierailut ovat mukavia kaikille. Ei niin, että kyläpaikan vanhemmat istuvat naama norsunvitulla ruokapöydässä ihmetellen, miksi meidän lapset eivät syö oliiveja ja sipulipekonipaistosta chilikastikkeessa, kun heidän lapset sitä niiiiiiiiin rakastaa. Kun ei synny vieraiden aikuisten ja minun lasteni välistä täysin turhaa valtataistelua ruuan ääressä, on kaikilla mukavampaa. Minä huolehdin siitä, että lapseni eivät kuole nälkään ja kyläpaikassa huolehditaan siitä, että on mukavaa juttelemista ja tekemistä.

Lapseni osaavat käyttäytyä ravintolassa, osaavat siellä syödä eksoottisiakin asioita, mutta en ole vielä tavannut tarjoilijaa, joka ryhtyy sormi ojossa saarnaamaan lapselle, että täällä syödään lautanen tyhjäksi eikä äksyillä. Valitettavasti olen tavannut monta äitiä, joiden mielestä heidän ruokansa on niin taivaallista, että heillä on lupa pakottaa kaikki sitä syömään.

Vierailija
25/121 |
11.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.08.2015 klo 08:19"]Meillä on opetettu lapsille, että kylässä ei koskaan syödä mitään. Lasten ollessa pienempiä mukana oli omat eväät, nyt syödään ennen kyläänmenoa ja koko perhe kieltäytyy tarjoiluista. Juhlissa jne. otetaan lautaselle jotain pientä ja jos joku ihmettelee, miksi ei syödä, valitellaan mahatautia, joka jyllää perheessä.

Näin kukaan ei pääse sanomaan meidän lapsia nirsoiksi! Kun ei oteta mitään, ei valikoida syömisiä. Jos joku loukkaantuu siitä, että lapset ei syö mitään, osaan minä ihmetellä, että läskeiksikö ne pitäisi lihottaa. Ja tietenkin myös minä kieltäydyn tarjoiluista, korkeintaan otan kahvia.
[/quote]

Kuka teidät kutsuu mihinkään?

Vierailija
26/121 |
11.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.08.2015 klo 08:27"]

Eniten ärsyttää mättöpaikoissa ne "hampurilainen pelkällä ketsupilla"-lapset. :DD

[/quote]

Mua ärsyttää kans noi lapset. Tai muuten, että on tosi tarkat vaatimukset mitä sinne hampurilaisen väliin saa laittaa ja mitä ei. Aletaan itkeä jos sinne tulikin nyt sitten vähän sipulia tai juusto. Ja kyse jostain 5-6v lapsista. Nämä taitaa olla niitä "first world problems"!

[/quote]

Miksi lapsi ei saa hampurilaispaikassa valita, mitä syö? Loukkaako se jotenkin sitä mäkkärin työntekijäää, jos lapsi ilmoittaa, että ei sipulia? Se lapsi on asiakas ja saa itse päättää vai pitäisikö aikuisille tehdä sama eli joku haluaa hampurilaisen ilman kurkkusalaattia, joten sitä laitetaan opetusmielessä tupla-annos?

[/quote]

En ole mäkkärin työntekijä, vaan eräs joka vaan sattuu tietämään monta tällaista lasta. Jotenkin kauhean ikävää aina se ruoanlaitto näille lapsille. Aina joku menee pieleen, vaikka ihan "perusruokaa" laittaisi. Omille lapsille hampurainen on aina käynyt just sellaisena kun se on tarjottu.

[/quote]

Eli sinun mielestäsi ruuanlaittajan täytyy olla iloinen, syöjän ei? Vaikka maistuisi miten pahalta?

Se on vain ruokaa, ei sen ihmeellisempää!

Vierailija
27/121 |
11.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olin lapsenlikkana tytölle, joka söi päiväkodin jälkeen joka ikinen päivä vain ja ainoastaan spagettia ja makkaraa. Hän oli tosi tuhdissa kunnossa, en jaksanut enää 5-vuotiaana edes nostaa häntä enää. Mikään muu ruoka ei kelvannut, mutta väitän ettei sitä tarjottukaan. Olin hänen kanssaan kolmen vuoden ajan joka arki-ilta eikä tilanteeseen tehty yhtäkään korjausliikettä vaikka varovasti yritin sitä itsekin...

Vierailija
28/121 |
11.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.08.2015 klo 08:31"]

[quote author="Vierailija" time="11.08.2015 klo 08:19"]Meillä on opetettu lapsille, että kylässä ei koskaan syödä mitään. Lasten ollessa pienempiä mukana oli omat eväät, nyt syödään ennen kyläänmenoa ja koko perhe kieltäytyy tarjoiluista. Juhlissa jne. otetaan lautaselle jotain pientä ja jos joku ihmettelee, miksi ei syödä, valitellaan mahatautia, joka jyllää perheessä. Näin kukaan ei pääse sanomaan meidän lapsia nirsoiksi! Kun ei oteta mitään, ei valikoida syömisiä. Jos joku loukkaantuu siitä, että lapset ei syö mitään, osaan minä ihmetellä, että läskeiksikö ne pitäisi lihottaa. Ja tietenkin myös minä kieltäydyn tarjoiluista, korkeintaan otan kahvia. [/quote] Kuka teidät kutsuu mihinkään?

[/quote]

Aika moni, pari kertaa viikossa on nyt kesällä käyty kylässä + isovanhemmillakäynnit siihen päälle. Meillä kaverit tietää, että vierailuihimme ei tarvitse panostaa keittiössä eikä tarvitse itkeä, jos on nähnyt ruuanlaiton vaivan ja sitten ei syödäkään.

Vierailija
29/121 |
11.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.08.2015 klo 08:27"][quote author="Vierailija" time="11.08.2015 klo 08:21"]

[/quote]

[/quote]

[/quote]

[/quote] Kuvittele, millaista on olla tämmöisen äiti. Äläkä sorru luulemaan, että ainakaan meillä oltaisi hypitty lapsen pillin mukaan tässä asiassa. Silti kaikki on pikku ipanastani pahaa. Kerran/ pari viikossa + satunnaisina kertoina purilaismestoissa lapsi saa omaa suosikkiruokaansa, mutta muuten meillä kokataan laajasti kaiken näköistä, koska vanhemmat, eli minä ja mieheni, pitävät monesta ruoasta.

Vierailija
30/121 |
11.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.08.2015 klo 08:28"]

Nirsous (eli varovaisuus, supermaistajajuus tai aistiyliherkkyydet) ovat peritty geneettinen ominaisuus, jota ihminen ei voi valita.

Tekemäsi ruoka ei maistu kaikkien suussa samalta. Miksi edes kuvittelet niin? Makuaistimus ei ole vakio.

[/quote]

No hohhoijaa taas, hyvät on selitykset huonostikäyttäytyville lapsille ja aikuisille.

[/quote]

Huonoa käytöstä on vain sanoa ääneen, että ruoka on pahaa, ei suinkaan jättää ottamatta tai syömättä se.

Vierailija
31/121 |
11.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.08.2015 klo 07:57"]Sitten on syömättä, jos ei normaali ruoka kelpaa. Minusta kaikkien pitää syödä mm. broileria ja lihaa, salaatteja ja kasviksia laajasti. Pastaa sekä riisiä.

Erikoisempia ruokiakin pitää maistaa, mutta ei toki voi kaikesta pitää jos ei ole koskaan saanut maistaa edes.
[/quote] kunnioitetaanko myös kasvissyöjiä ja vegaaneja?

Vierailija
32/121 |
11.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on kolme lasta ja saatan ihan iloisena tehdä jokaiselle omaa ruokaansa lounaaksi. Ei se ole minulta pois, jos yksi rakastaa munakkaita, toinen syö kasvisruokaa ja kolmannelle lihapyörykät on juttu numero yksi. Seuraavana päivänä teen taas eri ruokia, jos sille päälle satun tai sitten koko porukalle jotain, minkä tiedän varmasti maittavan.

En ole ikinä osannut ajatella, että lapsen on oltava minulle kiitollinen siitä, että teen ruokaa. Itsehän sen osan olen valinnut eikä minulle ole mikään ongelma tehdä kolmea eri ruokaa, koska minä saan siitä kiitokseksi kolme iloista ja tyytyväistä lasta. Tietenkin voisin ryhtyä ruokapöytävaltataisteluun ja tehdä kaikkeni, että lapset oppivat vihaamaan koko ruokailutilannetta, mutta miksi niin tekisin? Miksi haluaisin kaksi tai kolme kertaa päivässä itkettää lapsiani ruokapöydässä, kun voin tarjota heille kivan yhteisen hetken?

Vierailija
33/121 |
11.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suvussamme kiertää tarina tytöstä joka kiersi vähän hienomman ravintolan seisovanpöydän (jossa oli varmaan kaikkea ja montaa sorttia) läpi, palasi pöytään ja narisi kun ei ole mitään. Kysyttiin että mikä sitten käy niin sanoi haluavansa makkaraa. Ilmeisesti jotain tiettyä kun ei muu kelvannut. Eikä ollut mikään pikkulikka enää.

Vierailija
34/121 |
11.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä kyllä tiedän, että toisilla se makuaisti on paljon herkempi, ja tämän aistiyliherkkyyden takia uusien makujen oppiminen on todella vaikeaa. MUTTA en kyllä usko, että suurin osa lapsista on näitä supermaistajia, nimittäin omankin tuttavapiirini lapsista suurin osa on aika nirsoja. Ja syy on kyllä ihan oikeasti siinä, mitä ruokaa vanhemmat tarjoavat lapsille. Toisaalta lasten "kaikkiruokaisuus" ei varmastikaan heille ole mikään itseisarvo, joten he eivät varmaankaan ole tilanteeseen epätyytyväisiä. 

Tämä ruokajuttu on vain yksi osa elämää. Kuten hyvin tiedetään, ihminen kyllä kasvaa ihan kelvolliseksi vähemmänkin monipuolisella ravinnolla. Tämä nykyinen ruokakulttuuri, jossa syödään paljon kasviksia ja mietitään kauheasti ruuan terveellisyyttä, ei oikeasti ole kauhean vanha asia.

Mä oon saanut esikoisen "kasvatettua" sellaiseksi, että hän syö lähes kaikkia ruokia. On myös joitain asioita, joista hän ei erityisesti välitä, esim. ananas, lehtisalaatti ja lakat. Meillä laitetaan lähinnä kasvis- ja kalaruokaa, mutta kyllä esikoisen lemppariruokia ovat selvästi ne nk. mauttomat lastenruuat, joita meillä ei laiteta: makaronilaatikko, perunamuusi ja lihapullat, spagetti ja jauhelihakastike.

Vierailija
35/121 |
11.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.08.2015 klo 08:36"]

[quote author="Vierailija" time="11.08.2015 klo 08:27"][quote author="Vierailija" time="11.08.2015 klo 08:21"] [quote author="Vierailija" time="11.08.2015 klo 08:15"] [quote author="Vierailija" time="11.08.2015 klo 08:10"] Eniten ärsyttää mättöpaikoissa ne "hampurilainen pelkällä ketsupilla"-lapset. :DD [/quote] Tai paras: ilman ketsuppiakin :D :D Mua ärsyttää kans noi lapset. Tai muuten, että on tosi tarkat vaatimukset mitä sinne hampurilaisen väliin saa laittaa ja mitä ei. Aletaan itkeä jos sinne tulikin nyt sitten vähän sipulia tai juusto. Ja kyse jostain 5-6v lapsista. Nämä taitaa olla niitä "first world problems"! [/quote] Miksi lapsi ei saa hampurilaispaikassa valita, mitä syö? Loukkaako se jotenkin sitä mäkkärin työntekijäää, jos lapsi ilmoittaa, että ei sipulia? Se lapsi on asiakas ja saa itse päättää vai pitäisikö aikuisille tehdä sama eli joku haluaa hampurilaisen ilman kurkkusalaattia, joten sitä laitetaan opetusmielessä tupla-annos? [/quote] En ole mäkkärin työntekijä, vaan eräs joka vaan sattuu tietämään monta tällaista lasta. Jotenkin kauhean ikävää aina se ruoanlaitto näille lapsille. Aina joku menee pieleen, vaikka ihan "perusruokaa" laittaisi. Omille lapsille hampurainen on aina käynyt just sellaisena kun se on tarjottu. [/quote] Kuvittele, millaista on olla tämmöisen äiti. Äläkä sorru luulemaan, että ainakaan meillä oltaisi hypitty lapsen pillin mukaan tässä asiassa. Silti kaikki on pikku ipanastani pahaa. Kerran/ pari viikossa + satunnaisina kertoina purilaismestoissa lapsi saa omaa suosikkiruokaansa, mutta muuten meillä kokataan laajasti kaiken näköistä, koska vanhemmat, eli minä ja mieheni, pitävät monesta ruoasta.

[/quote]

Ruuanlaitto on kuitenkin VAIN ruuanlaittoa eikä mikään suoritus tai hyvän äitiyden mittari.

Vierailija
36/121 |
11.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.08.2015 klo 08:43"]

Suvussamme kiertää tarina tytöstä joka kiersi vähän hienomman ravintolan seisovanpöydän (jossa oli varmaan kaikkea ja montaa sorttia) läpi, palasi pöytään ja narisi kun ei ole mitään. Kysyttiin että mikä sitten käy niin sanoi haluavansa makkaraa. Ilmeisesti jotain tiettyä kun ei muu kelvannut. Eikä ollut mikään pikkulikka enää.

[/quote]

Ohis, olimme vappubrunssilla vähän hienommassa paikassa. Heti kun menimme paikalle niin tarjoulija tuli kysymään että haluaisivatko lapsemme 4v ja 6v nakkeja ja ranskalaisia. He tekevät niitä koska on paljon varauksia lapsiperheiltä.

Sanoin että lapsille löytyy varmasti jotain seisovasta pöydästä.

Muitakin lapsiperheitä oli paikalla ja lähes kaikkien muiden lapset kävivät kiertämässä pöydät ja totesivat "hyi öyk, en halua" "tuossa on vääränlaisia kurkkuja, hyyyyyi" "tämän leivän päällä on jotain ällöä" jne. Vanhemmat hymisivät eivätkä sanoneet mitään.

Ei meidänkään lapset kaikkea halunneet, mutta eivät yökötelleet vaan totesivat että otan tuota. Ehdotin että voivat maistaa uusia juttuja vähän niin että annan omalta lautaseltani. Se sopi. Tarjoilija tuli lopuksi kehumaan kuinka hienosti meidän lapset osasivat maistella eri juttuja.

Vierailija
37/121 |
11.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.08.2015 klo 08:20"]

[/quote]

Juuri näin ja tämän vuoksi mua ei ärsytä, jos joku ei pidä jostain ruuasta. Itse olen lähes kaikkiruokainen, rakastan mm oliiveja ja sinihomejuustoa, mutta monen mielestä ne ovat käsittämättömän pahoja. Olen myös suuri punaviinien ystävä, mutta silti kalliskin ranskalainen punaviini maistuu suussani pahalta. Sain taannoin omakohtaisen kokemuksen, millaista on, kun ruoka ei maistunutkaan siltä kuin kuvitteli. Olin lääkekuurilla, joka muutti makuaistia ja en pystynyt syömään edes tavallisia ohukaisia hillon kanssa, koska ne maistuivat järkyttävän suolaiselta. Muiden mielestä ne maistuivat ihan samanlaiselta kuin aina ennenkin. 

[/quote]

Tässä aloituksessa ei nyt ehkä ihan ollut kyse sinihomejuustoista ja oliiveista, vaan ihan tavallista ruoista.

Vierailija
38/121 |
11.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

37 vielä.

Eli vaikka kaikki ei olisi lapselle mieleistä voi sanoa että ei kiitos tai otan ihan vähän. Eikä heti olla että en tykkää tästä enkä tästä enkä tosta.

Tämä on ihan kasvatuksellinen asia. Makuja on monia samoin ilmaisutapoja.

Vierailija
39/121 |
11.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.08.2015 klo 08:51"][quote author="Vierailija" time="11.08.2015 klo 08:43"]

[/quote]

Ohis, olimme vappubrunssilla vähän hienommassa paikassa. Heti kun menimme paikalle niin tarjoulija tuli kysymään että haluaisivatko lapsemme 4v ja 6v nakkeja ja ranskalaisia. He tekevät niitä koska on paljon varauksia lapsiperheiltä.

Sanoin että lapsille löytyy varmasti jotain seisovasta pöydästä.

Muitakin lapsiperheitä oli paikalla ja lähes kaikkien muiden lapset kävivät kiertämässä pöydät ja totesivat "hyi öyk, en halua" "tuossa on vääränlaisia kurkkuja, hyyyyyi" "tämän leivän päällä on jotain ällöä" jne. Vanhemmat hymisivät eivätkä sanoneet mitään.

Ei meidänkään lapset kaikkea halunneet, mutta eivät yökötelleet vaan totesivat että otan tuota. Ehdotin että voivat maistaa uusia juttuja vähän niin että annan omalta lautaseltani. Se sopi. Tarjoilija tuli lopuksi kehumaan kuinka hienosti meidän lapset osasivat maistella eri juttuja.
[/quote]
Ja sädekehä kiiltää!!

Vierailija
40/121 |
11.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.08.2015 klo 08:56"]

[quote author="Vierailija" time="11.08.2015 klo 08:51"][quote author="Vierailija" time="11.08.2015 klo 08:43"] Suvussamme kiertää tarina tytöstä joka kiersi vähän hienomman ravintolan seisovanpöydän (jossa oli varmaan kaikkea ja montaa sorttia) läpi, palasi pöytään ja narisi kun ei ole mitään. Kysyttiin että mikä sitten käy niin sanoi haluavansa makkaraa. Ilmeisesti jotain tiettyä kun ei muu kelvannut. Eikä ollut mikään pikkulikka enää. [/quote] Ohis, olimme vappubrunssilla vähän hienommassa paikassa. Heti kun menimme paikalle niin tarjoulija tuli kysymään että haluaisivatko lapsemme 4v ja 6v nakkeja ja ranskalaisia. He tekevät niitä koska on paljon varauksia lapsiperheiltä. Sanoin että lapsille löytyy varmasti jotain seisovasta pöydästä. Muitakin lapsiperheitä oli paikalla ja lähes kaikkien muiden lapset kävivät kiertämässä pöydät ja totesivat "hyi öyk, en halua" "tuossa on vääränlaisia kurkkuja, hyyyyyi" "tämän leivän päällä on jotain ällöä" jne. Vanhemmat hymisivät eivätkä sanoneet mitään. Ei meidänkään lapset kaikkea halunneet, mutta eivät yökötelleet vaan totesivat että otan tuota. Ehdotin että voivat maistaa uusia juttuja vähän niin että annan omalta lautaseltani. Se sopi. Tarjoilija tuli lopuksi kehumaan kuinka hienosti meidän lapset osasivat maistella eri juttuja. [/quote] Ja sädekehä kiiltää!!

[/quote]

Itseasiassa vähän kiilsi siellä brunssilla kun kuunteli muiden muksujen yököttelyä ja vertasi omiini.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kahdeksan yksi