Yläkoulun ope tilittää työaikaansa
Opetan kieliä yläkoulussa. Syksyllä minulla on 20 opetustuntia ja 3 hyppytuntia. Koulussaoloaika viikoittain siis 23 tuntia. Ajattelin raportoida säännöllisesti nyt syksyllä, miten paljon minulla kuluu aikaa työhön tämän 23 viikkotunnin lisäksi.
Koulu alkaa ensi tiistaina. En ole nyt luokanvalvoja. Ennen koulun alkua valmisteluun kuluu 0 tuntia.
Katsotaan, miten työaikaa kertyy syksyn mittaan.
Kommentit (28)
Minulle on joskus määrätty 7 ylituntia viikkoon. Se niistä lyhyistä päivistä. Jos samanlainen määrä ylitunteja määrättäisiin jollain muulla alalla, niin esimieheni joutuisi oikeuteen, koska tavallisella ihmisellä (mitä opettaja ei selvästikään ole, koska sillä ei ole oikeutta ruokataukoihinkaan) ei saa tulla yli 250 tuntia vuodessa ylitöitä. 7 ylituntia vastaa noin 10 tuntia viikossa valmisteluineen, jälkitöineen ja arviointeineen, joten minulla saattoi tulla vuodessa noin 380 tuntia ylitöitä. Ylitöistä maksetaan huonommin kuin perustunneista, joten näin työnantaja vielä kätevästi säästää hirmuisen summan rahaa. Millä muulla alalla voi joutua tekemään 10 tuntia ylitöitä joka viikko ja vielä huonommalla palkalla kuin normaali palkka? Tämä syynä varmasti myös siihen, ettei se kokonaistyöaika saa kannatusta. Siellä ei varmaan enää voisi olla eri hintaisia tunteja.
Noista valmisteluajoistakin voi olla aika montaa mieltä. Tietysti riippuu oppiaineesta paljon, mutta myös opettajasta ja siitä, miten kokenut/osaava/rutinoitunut on. Itselläni oli esim. lukiossa naispuolinen matematiikanopettaja, joka oli opettanut pitkää matikkaa vähintään 40 vuotta. Kun siellä tunneilla istui, niin kaikki esimerkit sun muut jutut tulivat häneltä niin automaattisesti joka asiaan, että oli vähän kuin olisi jotain käsikirjoitettua näytelmää tai videonauhaa seurannut. Luulen, että jos saman kurssin olisi käynyt toiseen kertaan, niin se olisi 90-prosenttisesti ollut tunti tunnilta ja sana sanalta samansisältöinen. Luulen, että hänellä ei kovin montaa hetkeä kulunut siihen valmisteluun. :D
21 luulen, että se meille statiikkaa yms luennoinut oli juuri tuollainen, joka puhui kaiken aina samoin rutiinisti.
Kuinka mielekästä on opettaa, jos ei enää tunne mitään paloa opettamaansa ainetta kohtaan? Itse ainakin muutelen koko ajan rutiinia ja kehittelen uusia juttuja. Toki samalla tuntisuunnitelmalla voi vetää monta ryhmää putkeen, mutta liikaa ei saisi sammaloitua.
Katsoin tyttäreni wilmasta opettajien työjärjestystä. Koulussa on yläkoulu ja lukio. Suurella osalla opettajista oli päivässä 2-4 tuntia opetusta ja erittäin suurella osalla oli 1-2 päivää opetuksesta vapaata.
Jos opettajat välillä tekevät illalla tai vapaapäivänään viikolla koulun hommia, niin eipä ole työmäärä kummoinen.
Itse tässä istun melkein joka ilta tietokone sylissä ja teen yksityisen työnantajani töitä. Ylityökorvausta en ole koksaan näistä saanut, enkä oleta saavanikaan. Joskus voin pitää (max 2-3 krt/vv) voin pitää vapaa päivän. Kesälomista ylkeensä jää jotain päiviä pitämättä ja lähes joka päivä lomalla vastaan sähköposteihin. Näin meillä tekee muutkin, eikä valiteta. Me tehdään firman eteen töitä ja tietysti samalla oman työpaikkamme edestä.
Jos opettaja saa kaikista lomapäivistä palkan, niin ei kuukausipalkka olla ihan mahdottoman hyvä. Työtunteja vuodessa on aika vähän. Muutkin ihmiset tekevät töitä joka päivä lähes tauotta (30 min lounas) ja työpäivät on joka päivä ainakin 8h.
Naapurissani asuu opettaja, jolla on 1-3 vapaapäivää viikossa. Hän on ollut ikänsä ope, joten rutiinilla menee hommat. En ymmärrä opettajien valitusta lainkaan, verorahoilla maksetaan. Homma voisi PALJON tehokkaampaa.
Kyllä opettajien pitäisi jaksaa olla opettamassa 4-5h/pvä. Turha selittää, että aina on kokeita korjattavana. Nykyisin opettajat saavat kokeetkin oppikirjojen mukana.
Olen kyllä kiitollinen, että lapseni saa opetusta ja on koulussa pärjännyt kiitettävästi, mutta ei se open homma nyt niin kamalan stressaavaa ole.
Kenelläkään muulla tuttavallani kuin naapurillani ei ole joka viikko vapaapäivää ja iltapäivällä ajoissa kotona.
Minäkin nousen joka aamu klo 6, kotona klo 17-18 (työmatka autolla alle 15min).
En valita, enkä ole kade, pidän työtäni tärkeänä, mutta tehkää duunia ja nauttikaa pitkistä vapaistanne.
Vierailija kirjoitti:
Katsoin tyttäreni wilmasta opettajien työjärjestystä. Koulussa on yläkoulu ja lukio. Suurella osalla opettajista oli päivässä 2-4 tuntia opetusta ja erittäin suurella osalla oli 1-2 päivää opetuksesta vapaata.
Jos opettajat välillä tekevät illalla tai vapaapäivänään viikolla koulun hommia, niin eipä ole työmäärä kummoinen.
Itse tässä istun melkein joka ilta tietokone sylissä ja teen yksityisen työnantajani töitä. Ylityökorvausta en ole koksaan näistä saanut, enkä oleta saavanikaan. Joskus voin pitää (max 2-3 krt/vv) voin pitää vapaa päivän. Kesälomista ylkeensä jää jotain päiviä pitämättä ja lähes joka päivä lomalla vastaan sähköposteihin. Näin meillä tekee muutkin, eikä valiteta. Me tehdään firman eteen töitä ja tietysti samalla oman työpaikkamme edestä.
Jos opettaja saa kaikista lomapäivistä palkan, niin ei kuukausipalkka olla ihan mahdottoman hyvä. Työtunteja vuodessa on aika vähän. Muutkin ihmiset tekevät töitä joka päivä lähes tauotta (30 min lounas) ja työpäivät on joka päivä ainakin 8h.
Naapurissani asuu opettaja, jolla on 1-3 vapaapäivää viikossa. Hän on ollut ikänsä ope, joten rutiinilla menee hommat. En ymmärrä opettajien valitusta lainkaan, verorahoilla maksetaan. Homma voisi PALJON tehokkaampaa.
Kyllä opettajien pitäisi jaksaa olla opettamassa 4-5h/pvä. Turha selittää, että aina on kokeita korjattavana. Nykyisin opettajat saavat kokeetkin oppikirjojen mukana.
Olen kyllä kiitollinen, että lapseni saa opetusta ja on koulussa pärjännyt kiitettävästi, mutta ei se open homma nyt niin kamalan stressaavaa ole.
Kenelläkään muulla tuttavallani kuin naapurillani ei ole joka viikko vapaapäivää ja iltapäivällä ajoissa kotona.
Minäkin nousen joka aamu klo 6, kotona klo 17-18 (työmatka autolla alle 15min).
En valita, enkä ole kade, pidän työtäni tärkeänä, mutta tehkää duunia ja nauttikaa pitkistä vapaistanne.
Oletko varma, että naapurisi ei ole osa-aikainen opettaja? Opettaja saattaa tehdä töitä myös kotona, mutta nuo sanomasi joka viikkoiset vapaapäivät kummastuttavat... Ei kahdella päivällä opetusta per viikko kait ole koko päiväinen ope, vai onko?
Omasta työsuhteestasi haluaisin kysyä, että miksi? Miksi ihmeessä teet ja olet tehnyt jatkuvasti ylitöitä ilman korvausta?
Miten on mahdollista, että joku on ns. riviope eli ei ole omaa luokkaa eikä ole erityistehtäviäkään? Onko teidän koulussa jaettu muutenkin työt jotenkin tosi epätasapainoisesti ja muutamia järjettömästi rasittavasti?
Anna kun arvaan, niin oppilaskunnan ohjaajallakin on vielä oma luokka?
Miten sinä sait luistettua kaikista koulun yhteisistä velvollisuuksista?