Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Yläkoulun ope tilittää työaikaansa

Vierailija
10.08.2015 |

Opetan kieliä yläkoulussa. Syksyllä minulla on 20 opetustuntia ja 3 hyppytuntia. Koulussaoloaika viikoittain siis 23 tuntia. Ajattelin raportoida säännöllisesti nyt syksyllä, miten paljon minulla kuluu aikaa työhön tämän 23 viikkotunnin lisäksi.
Koulu alkaa ensi tiistaina. En ole nyt luokanvalvoja. Ennen koulun alkua valmisteluun kuluu 0 tuntia.
Katsotaan, miten työaikaa kertyy syksyn mittaan.

Kommentit (28)

Vierailija
1/28 |
11.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nykyään ei kyllä pysty vetämään edes rinnakkaisluokkia samalla sabluunalla. A-luokalla voi olla vaikka 8 erityisoppilasta ja päälle vielä muutama s2 oppilas ja sit B-luokka voi olla vaikka A-ranskan lukijoiden luokka, jossa osaamisen taso on huippua. Jos yrität vetää samat matskut molemmille luokille, niin jommasta kummasta tai pahimmassa tapauksessa ei kummastakaan tunnista tule mitään.

Vierailija
2/28 |
11.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.08.2015 klo 23:07"]

"]Ap, tämän laskelmasi ongelma on vielä se, että opetustyö on todella uuvuttavaa yläkoulussa ja alakoulussakin. Olen itse opettaja ja tehnyt pitkän uran toisella alalla ennen tätä. Ei todellakaan voi sanoa, että tunti vastaa tuntia. Ennen olin kevyesti sen 8 tuntia toimistossa, mutta nyt meinaan kävellä seiniä päin kuuden tunnin opettamisen jälkeen. [/quote]

Totta on. 6 opetustuntia putkeen on rankkaa. Harvoin on kokeita tms, joiden aikana voi ottaa rennommin. Ajatuksena oli tuoda esiiin yhden open työpanos, josta ei voi tehdä kaikkia opettajia koskevia päätemiä."

Myönnän, että opettajan työ on todella raskasta, mutta eihän 6 opetustuntia tehdä putkeen, vaan yleensä 45 min. opetustunnin jälkeen on aina 15 min. tauko, toisin kuin esim. kirurgilla, jonka työ on myös todella raskasta, jos leikkaus on vaativa ja vaarantaa potilaan hengen, jolloin tehdään todella 6h putkeen, mutta näin ei ole yhdelläkään opettajalla.

[/quote]

Buahhaa! T. Kirurgin akka

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/28 |
11.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi saatanan marisijat. Miksi ette opiskelleet opettajaksi, miksi? No siksi kun ei teillä pää piisannut, ja sitten te katkerana itkette kateuttanne. Voi saatana mitä luusereita. 

Minulla on palkka melkein 6k, lukio, etälukio ja arehtori olen. Joulun aikaan otan taas kuukauden loman (koulun loma +lisäksi palkaton, jota kaupunki toivoo meidän pitävän) lämpimään mennään, lento heti ekalle vapaalle varattuna. Mies samoissa hommissa. Itkekää rassukat.  Ähäkutti!

Vierailija
4/28 |
10.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koulu alkaa siis viikon kuluttua tiistaina 18.8.
Ap

Vierailija
5/28 |
10.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap, tämän laskelmasi ongelma on vielä se, että opetustyö on todella uuvuttavaa yläkoulussa ja alakoulussakin. Olen itse opettaja ja tehnyt pitkän uran toisella alalla ennen tätä. Ei todellakaan voi sanoa, että tunti vastaa tuntia. Ennen olin kevyesti sen 8 tuntia toimistossa, mutta nyt meinaan kävellä seiniä päin kuuden tunnin opettamisen jälkeen.

Vierailija
6/28 |
10.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aha.

Vierailija
7/28 |
10.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.08.2015 klo 22:39"]Ap, tämän laskelmasi ongelma on vielä se, että opetustyö on todella uuvuttavaa yläkoulussa ja alakoulussakin. Olen itse opettaja ja tehnyt pitkän uran toisella alalla ennen tätä. Ei todellakaan voi sanoa, että tunti vastaa tuntia. Ennen olin kevyesti sen 8 tuntia toimistossa, mutta nyt meinaan kävellä seiniä päin kuuden tunnin opettamisen jälkeen.
[/quote]
Totta on. 6 opetustuntia putkeen on rankkaa. Harvoin on kokeita tms, joiden aikana voi ottaa rennommin. Ajatuksena oli tuoda esiiin yhden open työpanos, josta ei voi tehdä kaikkia opettajia koskevia päätemiä.

Vierailija
8/28 |
10.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kai sekin riippuu vähän siitä, että miten opettaa ja miten opettaa. On opettajia, jotka ovat joka ainoa tunti suuna päänä piirtämässä taululle, mikä on varmasti kuluttavaa. Sitten on opettajia, jotka laittavat koko porukan kirjoittamaan esseetä tai lukemaan jotain tunniksi ja keskittyvät itse kahvinjuontiin tai kännykän räpläämiseen.

Vierailija
9/28 |
10.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tänä syksynä kertyykin työtä roppakaupalla, kun uutta opsia kirjoitetaan. Palaverit aiheesta alkaa ainakin meillä 15.30 oppituntien päättyessä ja illat kirjoitetaan kotona opetussuunnitelmia. Ja lisäpalkkaahan ei näistä makseta.

Vierailija
10/28 |
10.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap on semmonen kumman kaa ruotsin maikka :D

Vierailija
11/28 |
10.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onnea vain, ap! Toivottavasti jaksat kirjanpidon kaiken muun päälle. Nro 7:n kokemus mullakin aiemmalta opetussuunnitelmauudistuskierrokselta, mutta nyt onnekkaana vältän tämän uusimman ops-ruljanssin.
T. Ex-ope

Vierailija
12/28 |
10.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

"]Ap, tämän laskelmasi ongelma on vielä se, että opetustyö on todella uuvuttavaa yläkoulussa ja alakoulussakin. Olen itse opettaja ja tehnyt pitkän uran toisella alalla ennen tätä. Ei todellakaan voi sanoa, että tunti vastaa tuntia. Ennen olin kevyesti sen 8 tuntia toimistossa, mutta nyt meinaan kävellä seiniä päin kuuden tunnin opettamisen jälkeen. [/quote]

Totta on. 6 opetustuntia putkeen on rankkaa. Harvoin on kokeita tms, joiden aikana voi ottaa rennommin. Ajatuksena oli tuoda esiiin yhden open työpanos, josta ei voi tehdä kaikkia opettajia koskevia päätemiä."

Myönnän, että opettajan työ on todella raskasta, mutta eihän 6 opetustuntia tehdä putkeen, vaan yleensä 45 min. opetustunnin jälkeen on aina 15 min. tauko, toisin kuin esim. kirurgilla, jonka työ on myös todella raskasta, jos leikkaus on vaativa ja vaarantaa potilaan hengen, jolloin tehdään todella 6h putkeen, mutta näin ei ole yhdelläkään opettajalla.

Vierailija
13/28 |
10.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

Vertaatko tosissasi yläkoulun opettajaa ja kirurgia toisiinsa? 

............................

Vierailija
14/28 |
10.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikki matskut ja kirjat on valmiina jo keväältä. Sen kun alottaa.
Ap

Vierailija
15/28 |
10.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen yläkoulun opettaja noin 3-4 ylitunnilla vuosittain. Teen keskimäärin noin 50-tuntista viikkoa, ei sitä tarvitse laskea, koska laskeminen on minulla jo verissä, sillä olin 8 vuotta kokonaistyöaikakokeilussakin.

Minäkään en ole luokanvalvoja, mutta olen johtoryhmässä, joten sieltä tulee riviopettajaa hivenen enemmän duunia. Onko sinulla ap mitään erityistehtäviä? Esimerkiksi oppilaskunta on todella työllistävä.

Vierailija
16/28 |
10.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

Käytännössä opettajalla on kyllä tosi usein 6 tuntia putkeen ilman vessataukoa. Meillä on kaikki oppitunnit 90 minuuttia. Sitten kun tulee sen jälkeen 15 minuuttia, tulee joku 200 oppilaastani pyytämään kopioita seuraavan viikon tehtävistä, kun on lähdössä Kreikkaan lomamatkalle. Kun menen niitä kopioimaan, niin siinä menikin se välitunti. ja taas on seuraava 90 min edessä. Seuraavaksi onkin ruokatauko, mutta siinä onkin sitten valvonta eli tikkana paikalle ja taas koko ruokkis hommia. Sitten alkaa seuraava 90 min tunti, mutta en kestä enää pidättelyä, sillä en kehtaa pitää töissäni vaippaa, kuten monet kirurgit tekevät. Teinit saattaisivat huudella vaippahousuksi eikä kukaan kuitenkaan uskoisi, että on niin kiire töissä. Nipistän siis tunnin alusta 2 minuuttia ja käyn vessassa. Syömään tai kahville en ehtinyt koko päivänä. 6 tunnin päivän jälkeen istahdan opehuoneeseen juomaan kahvia ja käymään läpi erityisopettajan kanssa, että miten seuraavan päivän kokeet järjestetään erityistä tukea vaativille.

Vierailija
17/28 |
10.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hoh hoijakkaa. Taas yksi ope joka kertoo työskentelevänsä 17h/vrk. Ei se silti muuta sitä, että keskimäärin teillä on todella lyhyet työpäivät.

Vierailija
18/28 |
10.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.08.2015 klo 23:21"]Minä olen yläkoulun opettaja noin 3-4 ylitunnilla vuosittain. Teen keskimäärin noin 50-tuntista viikkoa, ei sitä tarvitse laskea, koska laskeminen on minulla jo verissä, sillä olin 8 vuotta kokonaistyöaikakokeilussakin.

Minäkään en ole luokanvalvoja, mutta olen johtoryhmässä, joten sieltä tulee riviopettajaa hivenen enemmän duunia. Onko sinulla ap mitään erityistehtäviä? Esimerkiksi oppilaskunta on todella työllistävä.
[/quote]
Ei ole erityistehtäviä. Perusopetusvelvollisuustunnit.

Vierailija
19/28 |
10.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.08.2015 klo 23:41"]

Hoh hoijakkaa. Taas yksi ope joka kertoo työskentelevänsä 17h/vrk. Ei se silti muuta sitä, että keskimäärin teillä on todella lyhyet työpäivät.

[/quote]

Ehkä taas yksi ope kertomassa pitkistä työpäivistä, koska ne todellakin on keskimäärin pitkiä? Kun se työpäivä ei todellakaan lopu siihen, että ne oppitunnit päättyvät ja piltit lähtevät koteihinsa ja harrastuksiinsa koulusta.

En todellakaan usko tuota, että opettajan työpäivät olisi keskimääräistä lyhyempiä. Ainakin meillä lukion opeilla työtuntien määrä voi hyvinkin olla keskimääräistä huomattavasti korkeampikin. Sen takia opettajia ei tulla todennäköisesti laittamaan (ikinä?) työaikaseurantaan, koska sen jälkeen kunnat olisi joko kusessa ylityötuntien kanssa tai opetuksen laatu tippuisi kuin lehmän häntä.

Vierailija
20/28 |
10.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitäs tästä sanotte: mua opetti dipl. ins. opinnoissani rakennusstatiikassa yms vaikeissa aineissa ope, joka kertoi ajattelevansa luennoidessaan ihan muita asioita.

Eli.ei se näytä rutinoituneelle kovin vaikeaa olevan.

(Kertoi tuon myöhemmin meidän työporukan kesken, kun olin vähän aikaa tutkijana ja hänen työkaverinsa)

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä viisi yhdeksän