Ärsyttävät isovanhemmat
Ärsyttää. Taaperoikäinen lapseni oli hoidossa vanhemmillani ja taas toivat hänet kotiin todella pahan tuoksuisena. Oli varmaan kakka ollut jo pidemmän aikaa vaipassa. Oli todella inhottava pestä kuivunutta kakkaa ihosta, kun taapero vielä huusi ja potki samalla. Tämä ei ollut siis ensimmäinen kerta kun näin käy. Olen asiasta heille puhunut, mutta vastaavat aina jotain tyyliin "mä olisin vaihtanut, mutta kun tuo sanoi ettei tarvi" Inhottavaa laittaa toista hoitoon edes silloin tällöin, kun tietää mikä meininki vaipan vaihdon suhteen on. Mikä siinä voi olla niin kamalan vaikeaa?!
Kommentit (17)
En mäkään enää veisi tonne hoitoon.
Öh, miksi siis edelleen viet taaperon sinne hoitoon?
Olisit kiitollinen mahdollisuudesta jättää lapsia hoitoon.
Minä en laittaisi omia lapsiani tuollaiseen hoitoon. Tuosta saa ihotulehduksia herkästi, että kakka hautoo pitkään pepun ihoa.
Sun lapsi ei ole ollut päiväkodissa? Siellä iltapäivällä lähdetään ulos ja jos paskat tulee eteisessä, eti mitään vaippaa enää vaihdeta vaan mennään ulos.
Ihan varmasti se paska vaihdetaan sieltä vaipasta.Turha taas mustamaalata päivähoitoa ja varhaiskasvatusta.
Miksi et ole opettanut taaperoasi käymään potalla? Eikö se ole niitä ensimmäisiä opeteltavia asioita, kun lapsi oppii istumaan ja kävelemään? Oletan, että kyse on nyt noin 2-3-vuotiaasta kuitenkin?
[quote author="Vierailija" time="21.11.2013 klo 20:04"]
Ihan varmasti se paska vaihdetaan sieltä vaipasta.Turha taas mustamaalata päivähoitoa ja varhaiskasvatusta.
[/quote]
Kokemuksesta: ei vaihdeta! Ei ole aikaa, ei ole aikuisia paikalla tarpeeksi. Paskat vaipassa on ihan normi olotila päiväkotilapsilla.
mulla kolme lasta, jotka olleet päivähoidossa vaippaiässä yhteensä 2 v. Noin 2-3 krt yhteensä muistan, että lapsi on ollut ulkona kakat housussa, kun menen illalla hakemaan.
Minä olen ollut hoitajana päiväkodissa oulun seudulla ja ihan varmasti paska käytiin siivoomassa jos ulkona sattui tulemaan, yhtälailla pissalla käytettiin sisällä.
Tosi ärsyttävää. Siis onhan se kiva kun isovanhemmat tarjoaa hoitoapua mutta oon täysin samaa mieltä että se ei tarkoita sitä että he saavat hoitaa niitä lapsia miten tahansa eikä kunnioittaa minkäänlaisia sääntöjä tai vanhempien toivomuksia.
Meillä mun vanhemmat hoitivat meidän lapsia hätätilanteissa kunnes he menivät sääntöjämme vastaan muutaman kerran liikaa. Se oli vaan liian ärsyttävää että he esim. laittoivat lapset aina päiväunille klo 17:00 iltapäivällä koska se oli heille helpompaa kun he nukkuivat ja he sitten valvoivat klo 2:00 yöllä. Tai leikkasivat heidän tukkaansa ilman lupaa. Tai antoivat heille pilalle mennyttä ruokaa syötäväksi. Hei eivät nähneet toiminnassaan mitään vikaa ja pahin oli että sitten valitettiin jälkeenpäin miten raskasta oli olla meidän vilkkaiden lasten kanssa. Ja sitten me oltiin kiittämättömiä ja läheisriippuvaisia siitä syntyi hirveitä riitoja.
Nyt maksamme ihan ammattilaiselle lastenhoitajalle kun tarve tulee mutta isovanhemmat sekä lapset kärsivät siitä että eivät näe toisiaan kovinkaan usein. Ja sehän on kaikille ikävää mutta minusta tuo käytös oli liian törkeää. Suosittelen teille samaa. Riidat on vähentyneet olemattomiin.
Onko jollakin lapsen vanhemmalla antaa neuvoa tällaiseen asiaan. Lapsenlapsellani on kaksi mummoa ja kaksi pappaa sekä yksi isopappa. Olen lapsenlapsen kanssa noin kerran viikossa joskus kerran kahdessa viikossa. Toisinaan vien häntä harrastuksiin mökillä olemme silloin tällöin kun lapsi on pyytänyt ja tykkää siellä olla. 7- vuotias lapsi on kuitenkin hyvin voimakastahtoinen ja koska vietämme aikaa aika paljon yhdessä (minä mummu, pappa ja lapsenlapsemme), niin hän on myös aika suorasanainen ja pyrkii määräilemään minua. Monta kertaa juttu menee taistelun puolelle kun 7- vuotias ei ymmärrä oman turvallisuutensa parasta. Esim. pyrkii kiipeämään mökin katolle . Lapsi ei anna minun koskea tavaroihinsa ollenkaan. Ostimme hänelle lahjan jonka hän toivoi, se piti laittaa mummolassa lataukseen. Se oli vain hieman vaikeaa kun lapsi ei antanut minun katsoa eikä koskea lahjaan. Vein lapsen harrastukseen useamman kerran. Yhden kerran lapsen nimi jäi pois juomapullosta. Kun kaikki lapset olivat jo harastuspaikalla valmiina, sanoin lapselle että laitatko pullon vähän kauemmaksi ( koska juomapullossa ei ollut lapsen nimeä ja kaikki pullot olivat samanlaisia. Seuraavan kerran kun lapsi tuli luoksemme hän ilmoitti että minä olin nolannut hänet harrastuksessa kun sanoin juomapullosta ja kaikki katsoivat häntä. Päivä meni mukavasti, touhusimme ja kävimme piknikillä. Kunnes...olimme lähdössä lapsen kanssa kotiin, siinä matkalla juttelimme niitä näitä. Lapsi ilmoitti että hänellä ei ole yhtään huonoa mummua, mutta toinen mummu on paras ja minä olen Ok. Tiedän kun lapsi sanoo ruoasta että ruoka on ok, niin se on hänen mielestään pahaa. Teen johtopäätöksen että kun lapsi sanoo että toinen mummu on paras ja minä olen Ok, niin minä olen silloin huono mummu. Toinen mummu on harvakseltaan lapsen kanssa, joten erimielisyyttäkään lapsen ja mummun välille ei tule. Viimeksi kävivät vain kahvilassa munkkikahvilla ja mehulla. Se oli lapsen mieleen. Toinen mummi on kyllä hyvä ja hyvä että lapsella on kaksi hyvää mummoa. Pappojen kohdalla on niin että isopappa on paras ja kaksi pappaa ovat ok. Nyt minusta tuntuu että toiset ottavat rusinat pullasta ja kunnian ja minulle jää vain pullan palanut pohja vaikka minä teen työt. En tiedä mitä teen. Otanko etäisyyttä ja harvennan mummolan käyntejä ja harrastukseen viemistä. En halua ottaa asiaa esille perinpohjainen vanhempien kanssa. Hyvässä sovussa olemme jonkin verran asiasta jo puhuneet (siis lapsen voimakastahtoisuudesta mummolassa kuin myös hänen kotonaan). Viimeksi kun ajoin hänet kotiin autolla, niin lapsi koko ajan jankutti että kaasu pohjaan kun on kaverille kiire. Olivat sopineet tapaamisen. Tuijotti takapenkiltä auton kierrosmittaria: kaksi.. aja kovempaa, sitä rataa koko matkan.... Lähdimme lapsen kanssa eväsretkelle talon pihalle keinuun. Kaikki meni hyvin kunnes lapsi ilmoitti: sinä sanoit että täällä on vain yksi ihminen korkeintaan mutta hän on nähnyt täällä jo ainakin viisi ihmistä. Niinpä kauniilla ilmalla ihmiset ovat ulkona...Lapsi kiipesi aika korkean muurin päälle, katsoin että se oli turvallista. Ajattelin kuitenkin myös alastuloa. Alastulo lapsen suunnitelema oli vaarallinen. Ehdotin päättäväisesti omaa suunnitelmaani, lapsi hyväsyi sen. Nyt on kahden viikon hoitoputki poikkeuksellisesti takana päin. Tavallisesti en vietä lapsen kanssa näin pitkää aikaa. Lapsi aloittaa nyt koulunkäynnin. Edellä mainitut ovat vain esimerkkejä meidän menosta. Tuntuu kuin tekisin kaiken väärin eikä mikään riitä mitä teen. Todellakin minusta tuntuu että minä teen työt ja toiset ottavat kunnian. Otanko välimatkaa? Pidänkö taukoa? Jatkanko kärsivällisesti tätä samaa menoa? Neuvoista kiitollinen.
Taapero??? Ja edelleen vaipat? Ehkä isovanhemmat koittaa kertoa jotain ....
Vierailija kirjoitti:
[quote author="Vierailija" time="21.11.2013 klo 20:04"]
[/quote]
Kokemuksesta: ei vaihdeta! Ei ole aikaa, ei ole aikuisia paikalla tarpeeksi. Paskat vaipassa on ihan normi olotila päiväkotilapsilla.
Ikävä kuulla, että sulla on tuollaisia kokemuksia. Mutta ei todellakaan ole normitilanne. Itsellä 10v kokemus päivähoidosta kolmessa eri päiväkodissa. Ehkä kerran oli kakka vaipassa lapsella kun menin hakemaan. Ja hoidettiin se itse sit siellä pkodin kylppärissä, ei tosiaan ollut hautunut siellä housuissa yhtään.
Miksi teit lapsen isovanhempien hoidettavaksi? Kun he eivät siitä suoriudu kuten et sinäkään, koska viet lapsesi heidän hoidettavakseen, voit viedä lapsesi lasu- viranomaisille. Lopeta nssiminen kun lopputuloksesta huolehtiminen ei onnistu.
Ei enää koskaan lasta sinne. Välit poikki vanhempiin. Tuo on lasun paikka.
Miksi viette lapsen sinne hoitoon, jos kerran selkeästi siellä lapsen hoitoa laiminlyödään?