Onko amerikkalaiset oikeasti kengät jalassa sisällä??
Telkun mukaan on, mutta miten mahtaa olla oikeasti? Ällö ajatuskin!
Kommentit (25)
Kengättömyys on suomalainen ilmiö, harvoin sitä muissa maissa on tai vaihdetaan ainakin kevyempiin kenkiin, eikä se ole myöskään Suomessa vanha perinne.
Minusta se on hassua, jopa perheillallisella tai juhlissa jopa isäntäpari on ilman kenkiä. Puhumattakaan perhevalokuvista, jossa naisilta pilkottavat varpaat sukkahousujen läpi. Ilman kenkiä on lähes sama, kuin oltaisiin ilman vaatteita. No, meneehän se oman perheen kesken, mutta...
Mun luo ei tulla kengät jalassa, ne joutuu ottamaan pois ja itse otan pois kun menen kylään.
[quote author="Vierailija" time="10.08.2015 klo 23:18"]
Kengättömyys on suomalainen ilmiö, harvoin sitä muissa maissa on tai vaihdetaan ainakin kevyempiin kenkiin, eikä se ole myöskään Suomessa vanha perinne.
Minusta se on hassua, jopa perheillallisella tai juhlissa jopa isäntäpari on ilman kenkiä. Puhumattakaan perhevalokuvista, jossa naisilta pilkottavat varpaat sukkahousujen läpi. Ilman kenkiä on lähes sama, kuin oltaisiin ilman vaatteita. No, meneehän se oman perheen kesken, mutta...
[/quote]
Ei olekaan vanha perinne, vaan 1960- ja 70-lukujen suuren maaltamuuton myötä muotoutunut tapa. Useampia sukupolvia kaupungeissa asuneet eivät sukkasillaan hipsuttelua harrasta.
Mun amerikkalainen exäni oli meillä kotona USA:ssa sukkasillaan ja samoin minä. Myös hänen lapsuudenperheensä jäsenet olivat kotona sukkasillaan ainakin yleensä. Kengät jätettiin eteiseen. Noissa tavoissa on todennäköisesti aika paljon vaihtelua perheiden ja yksilöiden sekä osavaltioiden jne. kesken. Mutta ihmiset tosiaan olivat yleensä ainakin sukat jalassa - paljain jaloin ei ollut tapana olla sisällä, kuten monesti Suomessa on varsinkin kesäisin tapana.
[quote author="Vierailija" time="10.08.2015 klo 23:03"]
Muu maailma ihmettelee suomalaisia ihan samalla tavalla. Ei tata kengat pois tyylia ole muualla kuin Skandinaaviassa ja Japanissa.
On kylla omitunen naky kun naisella on juhlamekko paalla ja paljaat jalat tai miehella housunpuntit laahaavat maata kun kengat on riisuttu.
[/quote] no kyllä meillä ainakin hienot juhlat ovat poikkeustapaus jolloin ollaan kengät jalassa sisälläkin.