Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Maskisuositus ilmeisesti käytännössä poistuu ensi viikolla. Kuinka moni silti jatkaa käyttämistä?

Vierailija
10.03.2022 |

Kysymys tietenkin vain niille, jotka ovat tähänkin asti käyttäneet. Aiotko kuitenkin jatkaa maskien käyttöä jatkossakin, vai lopetatko niiden käytön suosituksen poistuttua?

Kommentit (309)

Vierailija
201/309 |
10.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

En käytä enää naamaria. Lopetin 1.3. En ole ottanut koronaan tähtääviä piikkejä. En ole sairastanut koronaa enkä flunssaa. Tämä korona on vanha asia, nyt  pelätään sotaa ja talouslamaa sekä inflaatioita. Korona on siis vanhentunut teema.

Vierailija
202/309 |
10.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Näyttäisi, että näillä maskeilla ei ole laajasti juuri merkitystä (ammattikäytössä sitten on) - vrt. alla linkissä Jussi Sanen toteamukset. Ilmeisesti niillä on enemmän psykologista merkitystä - luovat eräänlaista turvallisuudentunnetta. Tunnetta siitä, että "teen edes jotain" asian eteen. https://puopolo.fi/epidemiologi-maskien-tehosta-ei-ole-kunnollista-nayt…

https://www.cdc.gov/coronavirus/2019-ncov/science/science-briefs/maskin…

Nuo tieteelliset tutkimukset löytää maskien käytölle selvää hyötyä. Sitä en tiedä mistä poupolon asiantuntija tietonsa kaivaa, toivottavasti ei jostain ikivanhoista tutkimuksista jos se kerran influenssatutkimuksiin vetoaa. Nythän asiaa on tutkittu moninverroin enemmän sattuneesta syystä eri puolilla. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
203/309 |
10.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nää maskittomat on heikolla itsetunnolla varustettuja, häpeävät itseään maski naamalla. Siis edelleen pian 2 vuoden jölkeenkin!

Eiköhän se ole vain epämukava aika monelle, rillit huurtuu monilla, voi painaa korvia ja vaikeuttaa hengittämistä. Joten jos ei epidemiaa tai vahvaa suositusta voimassa, miksi turhaan häiritsisin itseäni maskilla

Aluksi käytin, mutta kun tuo koronahöpinä laimeni, päätin luopua siitä huolimatta että joissain oli vielä suosituksia.

Jos vakavaa tautia liikkeellä, ei maskien pitäisi alunperinkään olla vain suositus, vaan pakko. Joten päätelmä: ei vakava tauti.

Tuo pitää paikkansa, mutta silloin on valinnut maskin, joka ei ole omille kasvoille oikean kokoinen ja mallinen. Mä en käytä sellaisia maskeja, joissa kiinnityslenkit menee korvien takaa vaan sellaisia, joissa ne menee takaraivon takaa. Lisäksi mun naamalle käy vain ihan tietynlaiset maskit. Jos maski ei ole tiiviisti kasvoilla, silmälasit huurtuvat. Oikean mallisen maskin kanssa eivät huurru. Hengittäminen mullakin vaikeutuu, jos käytän venttiilitöntä maskia. Ulosvirtausventtiilillä varustetun maskin kanssa ei mitään ongelmaa, vaikka mulla onkin astma. 

Korona-aikana ne venttiililliset on olleet kiellettyjä. Virukset menee sen venttiilin läpi.

Höpöhöpö. Oikeastiko sä kuvittelit, että venttiili on joku suora aukko ulos? Ei, siinä venttiilissä on viruksia suodattava kalvo, jolloin maskin käyttäjä on suojassa viruksilta. Jos katsot kuvia teho-osastoilta, joissa hoidetaan koronapotilaita, hoitohenkilökunnalla on nimenomaan ulosvirtausventtiilillä varustetut maskit. Esimerkiksi tässä lehtijutussa noin puolivälissä on kuva HUS:in koronapotilaita hoitavalta teho-osastolta ja kaikilla hoitohenkilöstöön kuuluvilla on ulosvirtausventtiilillä varustettu maski.

https://www.iltalehti.fi/terveysuutiset/a/e80b9a96-be73-4ffc-930a-c79cd…

Ok. Minäkin ostan sitten sellaisia. Tartutan muut, jos oon sairas, mutta suojelen itseäni. Niinhän nuo muutkin ajattelee vain omaa napaa.

Vierailija
204/309 |
10.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole käytätnyt kertaakaan.

Vierailija
205/309 |
10.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä väliä?? Minun puolesta saa käyttää jos kokee sen miellyttäväksi itselle ja tulee turvallinen tunne. Jos sosiaalisen paineen takia käyttää niin näen vähän ongelmana. Kannattaa "vierottautua" niistä maskeista ja alkaa tottua olemaan ilman.

Vierailija
206/309 |
10.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ne jatkaa jotka jatkaa, ja jotka ei niin ei, ja kaikki pitääturpansa kiinni ja keskittyy omaan maskiinsa/maskittomuuteensa. Ja jos maski/maskittomuus ahdistaa ahdistunut siirtyy kauemmaksi ko. henkilöstä ja pitää edelleen turpansa kiinni.

Vatulointia puoleen tai toiseen ei tarvita. Kiitos!

Jolla äly ei riitä tämän ymmärtämiseen (lue persut) viedään aamu koitossa kuopan reunalle!

Kaikki persut pitäisi ampua on ne niin hullua sakkia ja helevetin tyhmiä. Tiedän, ettei saa ampua, mutta kyllä siitä saa haaveilla. Jos persuja ei olisi maailma olisi paljon parempi paikka. Tätä mieltä olen, persuthan huutaa, että sananvapaus on kaikilla, käytin nyt sitä sananvapauttani.

Näin se on!

Persuista ei ole ollut kuin haittaa Suomelle.

Jos ei ampua, niin voisimme lähettää ne Venäjälle, persut ovat yhtä hulluja kuin putin.

Vierailija
207/309 |
10.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ne jatkaa jotka jatkaa, ja jotka ei niin ei, ja kaikki pitääturpansa kiinni ja keskittyy omaan maskiinsa/maskittomuuteensa. Ja jos maski/maskittomuus ahdistaa ahdistunut siirtyy kauemmaksi ko. henkilöstä ja pitää edelleen turpansa kiinni.

Vatulointia puoleen tai toiseen ei tarvita. Kiitos!

Jolla äly ei riitä tämän ymmärtämiseen (lue persut) viedään aamu koitossa kuopan reunalle!

Kaikki persut pitäisi ampua on ne niin hullua sakkia ja helevetin tyhmiä. Tiedän, ettei saa ampua, mutta kyllä siitä saa haaveilla. Jos persuja ei olisi maailma olisi paljon parempi paikka. Tätä mieltä olen, persuthan huutaa, että sananvapaus on kaikilla, käytin nyt sitä sananvapauttani.

Ymmärrätkö, miten psykopaattista tuo on? Mutta ilmeisesti koet olevasi jotenkin erityisen hyvä ihminen, koska pidät maskia?

Totuushan tuossa on, persuista ei ole koitunut mitään hyvää, kateellisia yksinkertaisia huuhaahan uskovia juoppoja pölvästejä. Ihan jokainen. Kai totuuden saa sanoa ääneen? Ettekös te persut huuda aina sananvapautta!

Vierailija
208/309 |
10.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nää maskittomat on heikolla itsetunnolla varustettuja, häpeävät itseään maski naamalla. Siis edelleen pian 2 vuoden jölkeenkin!

Eiköhän se ole vain epämukava aika monelle, rillit huurtuu monilla, voi painaa korvia ja vaikeuttaa hengittämistä. Joten jos ei epidemiaa tai vahvaa suositusta voimassa, miksi turhaan häiritsisin itseäni maskilla

Aluksi käytin, mutta kun tuo koronahöpinä laimeni, päätin luopua siitä huolimatta että joissain oli vielä suosituksia.

Jos vakavaa tautia liikkeellä, ei maskien pitäisi alunperinkään olla vain suositus, vaan pakko. Joten päätelmä: ei vakava tauti.

Tuo pitää paikkansa, mutta silloin on valinnut maskin, joka ei ole omille kasvoille oikean kokoinen ja mallinen. Mä en käytä sellaisia maskeja, joissa kiinnityslenkit menee korvien takaa vaan sellaisia, joissa ne menee takaraivon takaa. Lisäksi mun naamalle käy vain ihan tietynlaiset maskit. Jos maski ei ole tiiviisti kasvoilla, silmälasit huurtuvat. Oikean mallisen maskin kanssa eivät huurru. Hengittäminen mullakin vaikeutuu, jos käytän venttiilitöntä maskia. Ulosvirtausventtiilillä varustetun maskin kanssa ei mitään ongelmaa, vaikka mulla onkin astma. 

Korona-aikana ne venttiililliset on olleet kiellettyjä. Virukset menee sen venttiilin läpi.

Höpöhöpö. Oikeastiko sä kuvittelit, että venttiili on joku suora aukko ulos? Ei, siinä venttiilissä on viruksia suodattava kalvo, jolloin maskin käyttäjä on suojassa viruksilta. Jos katsot kuvia teho-osastoilta, joissa hoidetaan koronapotilaita, hoitohenkilökunnalla on nimenomaan ulosvirtausventtiilillä varustetut maskit. Esimerkiksi tässä lehtijutussa noin puolivälissä on kuva HUS:in koronapotilaita hoitavalta teho-osastolta ja kaikilla hoitohenkilöstöön kuuluvilla on ulosvirtausventtiilillä varustettu maski.

Ok. Minäkin ostan sitten sellaisia. Tartutan muut, jos oon sairas, mutta suojelen itseäni. Niinhän nuo muutkin ajattelee vain omaa napaa.

Suosittelen ostamaan. Ulkosvirtausventtiilillä varustettu ffp2/ffp3 suojaa sinua itseäsi hyvin viruksilta sekä lähelläsi olevia saamasta sinulta tartuntaa yhtä hyvin kuin kirurginmaski. Samalla tavalla sylkipisarat pysähtyy siihen venttiilissä olevaan kalvoon kuin kirurginmaskiinkin. 

Vierailija
209/309 |
10.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jatkan käyttöä ainakin julkisissa välineissä.

Itse olen parhaillaan koronassa, etten sitten levittele mitään loppu höyryjä. Tosiaan hyvä pointti, että allergiat ja katupölykin helpottaa.

Muutoinkin miettinyt, että jää maskit käyttöön jatkossa, kun on flunssaa yms. perheessä. Ihan näppärä keino suojata ihmisiä ja olla levittämättä turhaan pöpöjä.

Vierailija
210/309 |
10.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suosittelen ostamaan. Ulkosvirtausventtiilillä varustettu ffp2/ffp3 suojaa sinua itseäsi hyvin viruksilta sekä lähelläsi olevia saamasta sinulta tartuntaa yhtä hyvin kuin kirurginmaski. Samalla tavalla sylkipisarat pysähtyy siihen venttiilissä olevaan kalvoon kuin kirurginmaskiinkin. 

Kaikki lentoyhtiöt kieltävät käyttämästä venttiilistä maskia, samoin kielletty monissa maissa. No Suomessa saa boomeri tehdä mitä haluaa.

Vierailija
211/309 |
10.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kaikki lentoyhtiöt kieltävät käyttämästä venttiilistä maskia, samoin kielletty monissa maissa. No Suomessa saa boomeri tehdä mitä haluaa.

No jos välttämättä haluaa lentää, noudattaa tietenkin lentoyhtiön ohjeita. 

Vierailija
212/309 |
10.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ilmeisesti maskin vastustajat sisimmässään pelkäävät, että oma ratkaisu on sittenkin väärä. Heistä olisi parempi, että kaikki jakaisivat ne riskit, jotka he ottavat maskittomuudellaan. Sen takia kaikki tämä pakkomielteinen ja lapsellinen lällätys siitä, mitä toiset tekevät.

Ovat Putinin trolleja ja pyrkivät sekottamaan pakkaa, jotta omat toimet Ukrainassa jäisivät sivuosaan. Kuuluu osana kybersotaan Suomea vastaan, jolla pehmitetään vastarintaliike, jota suomettuneet poliitikot yrittävät eliminoida jo ennakolta, ennen varsinaista sotilaallista iskua.

Putinin suunnitelmat ovat yhtä tarkat ja arvaamattomat, kuin myös tuossa Ukrainan rauhanturvaoperaatiossa.

Ovat nuo lällätelleet jo ennen Ukrainan sotaakin. Itse olen saanut kuulla jotain lammas bää bää naamavaippaluuseri juttuja koko pandemian ajan käytännössä joka kerta kun maskien käytöstä olen keskusteluun osallistunut. Itse siis käytän maskia julkisissa sisätiloissa, enkä kyttää taikka arvostele muiden ihmisten käyttöä tai käyttämättömyyttä. Viimeksi tammikuussa minut haukuttiin käytännössä pataluhaksi täällä sen takia, kun kerroin eräässä keskustelussa käyttäväni ruokakaupassa maskia.

Venäjän trolleille ois varmaan hyvä jos kaikki suomalaiset, etenkin miehet, ois koronan jälkitaudeissa. Eivät ois kykeneviä puolustautumaan, kun Venäjä hyökkää. 

eri 

Siihen mä en ota kantaa, että ovatko nuo lällättelijät Venäjän trolleja vaiko eivät. En muista heidän kanssaan Venäjästä tai Putunista koskaan keskustelleeni. Sitä en vaan pysty ymmärtämään, että miten ihmeessä voi muiden ihmisten maskinkäyttö niin paljon häiritä, että pitää alkaa tuntemattomia sen takia haukkumaan. Täysin käsittämätöntä käytöstä.

Vierailija
213/309 |
10.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaippapaviaani kirjoitti:

Maskisuositus jätetään voimaan osittain, esim massatapahtumissa voi käyttää oman harkinnan mukaan. Tämähän kääntyy lampaille muotoon kannattaa käyttää aina maskia.

No meitä ei joku venäläinen spämmipelle määräilekään että mitä me naamallamme saadaan käyttää, toisin kuin sinua herkkäuskoista lammasta. 

Vierailija
214/309 |
10.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vaippapaviaani kirjoitti:

Maskisuositus jätetään voimaan osittain, esim massatapahtumissa voi käyttää oman harkinnan mukaan. Tämähän kääntyy lampaille muotoon kannattaa käyttää aina maskia.

No meitä ei joku venäläinen spämmipelle määräilekään että mitä me naamallamme saadaan käyttää, toisin kuin sinua herkkäuskoista lammasta. 

Onko THL / Salminen venäläinen trolli? Vai mikä on lambin logiikka tässä?

Vierailija
215/309 |
10.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä se venttiili sinun pärskeiltäsi muita suojaa siinä missä kirurginmaskikin. Itseäsi saat sellaisella suojattua paremmin kuin pelkällä kirurginmaskilla.

En tiedä missä maassa asut, jos siellä noi venttiililliset maskit ovat korona-aikana olleet kiellettyjä. Suomessa ne eivät ole olleet kiellettyjä ja niitä on myyty ainakin hyvinvarustelluissa kaupoissa täällä koko pandemian ajan.

Vierailija
216/309 |
10.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Alussa tuli keitettyä maskeja tai otettua aina uusi kauppaan mennessä, mutta varmaan viimeiset puolivuotta on laukun- tai taskunpohjalla pyörineet ne puolenkymmentä maskia, joista on joku tullut laitettua naamalle jos kaupassa on muillakin ollut.  Tautia ei ole ollut.  Voi ne heittää poiskin, sitten kun ei kellään muullakaan enää näy.  Luultavasti näin on suurimmalla osalla käynyt.

Vierailija
217/309 |
10.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jokainen vastuullinen ja tiedostava aikuinen pitää aina maskia myös jatkossakin joten tätä asiaa on turha enempää pohtia.

Vierailija
218/309 |
10.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Alussa tuli keitettyä maskeja tai otettua aina uusi kauppaan mennessä, mutta varmaan viimeiset puolivuotta on laukun- tai taskunpohjalla pyörineet ne puolenkymmentä maskia, joista on joku tullut laitettua naamalle jos kaupassa on muillakin ollut.  Tautia ei ole ollut.  Voi ne heittää poiskin, sitten kun ei kellään muullakaan enää näy.  Luultavasti näin on suurimmalla osalla käynyt.

Just näinhän siinä kävi. Vakiofleecen taskussa yksi, auton hanskalokerossa yksi, ja yleismmin käytettyjen takkien taskussa yksi. Sitten kun ne oli oikeen ruttuisia, niin vaimon varastosta vaihto, kun sattui muistamaan. Käyttöä niin kauan, kun ei aiheuta pelkoa kanssaihmisille. Rokotusten jälkeenhän tuolta meni jotenkin pohjat pois - rokotettu on suojassa jo muutenkin vakavilta muodoilta.

Vierailija
219/309 |
10.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niitä saa käyttää niin kauan kuin haluaa. Ei ole laissa määritelty.

Vierailija
220/309 |
10.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

En Hel vetissä käytä! Töissä toistaiseksi täytyy käyttää, muuten en tod

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi viisi kahdeksan