Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Onko sinulla tämä tietämättäsi?

Vierailija
10.08.2015 |

ASMR eli Autonomous sensory meridian response on Suomessa vielä melko uusi ilmiö, jota monet kokevat tietämättään. Kyseessä ei siis ole mikään sairaus tai huono asia, päinvastoin. ASMR- tuntemukset auttavat ihmisiä hallitsemaan stressiä, nukahtamaan paremmin ja rentoutuminen on ilmiössä tärkeässä asemassa. Vakavistakin uniongelmista kärsivät ovat saaneet apua ASMR-videoista ja minä olen yksi heistä :)

Mikä se ASMR oikeastaan sitten on? No lyhyesti sanottuna se on todella hyvä ja rentoutunut olo päässä, joka voi edetä selkää pitkin aina varpaisiin asti. Sitä on vaikea selittää, mutta hyvänä vertauskohtana käyttäisin sitä tunnetta, kun joku antaa oikein hyvän hartiahieronnan tai ne kylmät väreet mitä tulee hyvän kappaleen kuullessaan. Kaikki eivät näitä tuntemuksia pysty kokemaan, ja vielä ainakaan ilmiöstä ei ole tehty virallisia tutkimuksia.

Yleisiä ASMR-tuntemuksien laukaisijoita ovat esim. kuiskaaminen, pehmeästi puhuminen, erilaiset aksentit, erilaisten materiaalien (muovi, pahvi, paperi...) äänet, erilaisten pintojen naputtelu sormilla/kynsillä, erilaisten tehtävien tekemisen seuraaminen jne. Youtubessa on jo suuri ASMR- yhteisö, ja videoiden tekijöitä tulee koko ajan lisää. Muualla maailmalla ilmiö on jo tunnetumpi kuin täällä Suomessa, mutta pikkuhiljaa ihmisten tietoisuus täälläkin asiasta alkaa lisääntyä.

Muutamia esimerkkejä ASMR videoista:

1. Erilaisten muovien rapinaa -

2. Meikkipussin ääniä -

3. Naputtelu- ja "tahmeat sormet" ääniä -

4. Sanomalehden sivujen kääntelyä - https://www.youtube.com/watch?v=c2HiFtYo9I4

Kommentit (165)

Vierailija
21/165 |
10.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.08.2015 klo 15:06"][quote author="Vierailija" time="10.08.2015 klo 14:02"][quote author="Vierailija" time="10.08.2015 klo 13:51"]

Hyi hitto noi äänet vihloo ja ärsyttää mua. Siis noi meikkipussin äänet??? Kuka pystyy kuunnella tommosta? >_

[/quote]

Sinulla saattaa kommenttisi perusteella olla misofonia eli ääniyliherkkyys. Tämä on vähän niin kuin vastakohta asmr tuntemuksille.
[/quote]
Minulla on niin vahva misofonia, etten kykene asumaan toisen ihmisen kanssa ja ruokailen töissäkin yksin omassa kopissa. Vaikka oikeassa elämässä rapistelu ja maiskutus sun muut häiriöäänet saavat minut raivon partaalle, niin ASMR on yksi rakkaimmista harrastuksistani. Menen autuaaseen transsiin, yhtä ihanaa olotilaa ei olekaan.
Uskoisin eron olevan se, että häiriöääniä ei saa loppumaan, kun taas ASMR-videota katsoessa henkilö tietoisesti altistaa itsensä rentoutuakseen.
Vaikka misofonia ja ASMR vaikuttavat vastakohdilta, niin ainakaan ne eivät sulje toisiaan pois.
[/quote]

Mulla on misofonia ja todella paha sellainen. Ja kyllä nuo sulkevat toisensa pois. En pystyisi millään kuuntelemaan noita videoita, en sitten millään. Vaikka kuinka yrittäisi totuttaa ja rauhottaa itseään noille videoille niin ei onnistu. Ei.

Vierailija
22/165 |
10.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.08.2015 klo 15:07"]

[quote author="Vierailija" time="10.08.2015 klo 15:00"]Jännä huomata, että ap:n viestiin ja yleensäkin asmr videoihin negatiivisesti tai jopa hyökkäävästi suhtautuneet eivät itse tajua olevansa yhtä "outoja" kuin asmr tuntemuksia kokevat ihmiset. Kärjistetysti sanottuna: Kuka muka nyt oikeesti voi raivostua niin paljon jostakin muovipussin rapistelusta tai meikkipussin äänistä, että olisi valmis hyppäämään junan alle? [/quote] Minä! Ymmärrän kyllä että olen outo, mutta niin ovat nekin jotka kykenevät nauttimaan noin raivostuttavista äänistä. Hyi että.

[/quote]

Minä olen ehkä kuitenkin mieluummin "asmr outo" kuin "misofonia outo". Saan nautintoa raivostuttavien, inhon, vihan ja muiden negatiivisten tunteiden sijaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/165 |
10.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

En kyllä saa kiksejä muovipusseista tai sanomalehdestä, mutta alttoviulusta kylläkin. :)

Vierailija
24/165 |
10.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.08.2015 klo 15:09"][quote author="Vierailija" time="10.08.2015 klo 15:06"][quote author="Vierailija" time="10.08.2015 klo 14:02"][quote author="Vierailija" time="10.08.2015 klo 13:51"]

Hyi hitto noi äänet vihloo ja ärsyttää mua. Siis noi meikkipussin äänet??? Kuka pystyy kuunnella tommosta? >_

[/quote]

Sinulla saattaa kommenttisi perusteella olla misofonia eli ääniyliherkkyys. Tämä on vähän niin kuin vastakohta asmr tuntemuksille.
[/quote]
Minulla on niin vahva misofonia, etten kykene asumaan toisen ihmisen kanssa ja ruokailen töissäkin yksin omassa kopissa. Vaikka oikeassa elämässä rapistelu ja maiskutus sun muut häiriöäänet saavat minut raivon partaalle, niin ASMR on yksi rakkaimmista harrastuksistani. Menen autuaaseen transsiin, yhtä ihanaa olotilaa ei olekaan.
Uskoisin eron olevan se, että häiriöääniä ei saa loppumaan, kun taas ASMR-videota katsoessa henkilö tietoisesti altistaa itsensä rentoutuakseen.
Vaikka misofonia ja ASMR vaikuttavat vastakohdilta, niin ainakaan ne eivät sulje toisiaan pois.
[/quote]

Mulla on misofonia ja todella paha sellainen. Ja kyllä nuo sulkevat toisensa pois. En pystyisi millään kuuntelemaan noita videoita, en sitten millään. Vaikka kuinka yrittäisi totuttaa ja rauhottaa itseään noille videoille niin ei onnistu. Ei.
[/quote]
Pointtini ei ollut, että kaikki saavat ASMR-reaktion misofoniasta huolimatta, vaan että se ei ole mahdottomuus, koska tässä ketjussa alettiin jakaa ihmisiä kahteen ääripäähän, joista toinen inhoaa ja toinen rakastaa näitä ääniä/videoita.

Vierailija
25/165 |
10.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.08.2015 klo 15:00"]

Jännä huomata, että ap:n viestiin ja yleensäkin asmr videoihin negatiivisesti tai jopa hyökkäävästi suhtautuneet eivät itse tajua olevansa yhtä "outoja" kuin asmr tuntemuksia kokevat ihmiset. Kärjistetysti sanottuna: Kuka muka nyt oikeesti voi raivostua niin paljon jostakin muovipussin rapistelusta tai meikkipussin äänistä, että olisi valmis hyppäämään junan alle?

[/quote]

Suhtaudun negatiivisesti videoihin, mutta olen ollut jo jonkin aikaa tietoinen että kärsin misofoniasta ainakin lievässä muodossa. Että kuule ihan turha siellä yrittää päteä :D

Vierailija
26/165 |
10.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.08.2015 klo 14:12"]Onko tää siis joku parasiitti? Tuleeko tästä hankkiutua lääkekuurille?
[/quote]

On kyllä infektioperäinen ongelma, misofonia sitäkin enemmän. Mutta jos käyttää liikaa mikrobilääkkeitä, voi korvissa ruveta paukkumaan ja suhisemaan pitkäaikaisesti, jos on ollut ns. korvalapsi, sillä eihän lääkärit näitä infektioita koskaan ole osanneet hoitaa pois. Ongelmia on sekä verisuonissa että hermostossa näissä tapauksissa. Ja heitehuimausta vielä kaupan päälle, jos on tasapainoelin infektoitunut korvassa.

Vierailija
27/165 |
10.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joskus katsoin noita videoita youtubesta kun halusin tietää mikä juttu tää ASMR oikein on. Tuli lähinnä vaivautunut olo niistä maiskutuksista ja kuiskutteluista ja varsinkin roolipeleistä joissa kuiskuteltiin korvavahan puhdistustoimenpiteen aikana. Kiva jos joku saa noista hyvää oloa, mutta liian outoa minulle. 

Vierailija
28/165 |
10.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onneksi pystyn kokemaan asmr tuntemuksia. Voi vain rentoutua ja nauttia asmr "pärinöistä." Misofonia kuulostaa erittäin epämukavalta ja rasittavalta asialta, kun pitää jostakin muovin rapinasta raivostua :/

Vierailija
29/165 |
10.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla tuntuu, kuin ois hidastettuna, vaikee selittää. Mutta nautin siis todella..

Muovipussivideo varsinkin sai jopa vähän "hetki ennen orgasmia" tuntemuksia.

Vierailija
30/165 |
10.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muistan, kun lapsena äiti luki minulle iltasatua ja silloin jo sain näitä ASMR värinöitä. Se sivujen kääntely ja hiljaisella, rauhallisella äänellä lukeminen oli jotain parasta. Muistan myös, että koulussa oli eräs naisopettaja, jolla oli hyvin ASMR tyylinen puhetyyli. Hän käytti tunnilla piirtoheitintä ja vaihteli niitä kalvoja, osoitteli jollakin kynällä kalvoihin ja selitti samalla: varmat ASMR tutinat.

Vierailija
31/165 |
10.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikä! :D En ole tiennyt että tällä on joku nimi! Menen ihan transsiin kun kuuntelen noita ääniä! Uskomatonta, että tuollaisia videoita on ihan tarkoituksella tehty... Ihanaa :D Tosin kärsin myös misofoniasta joidenkin äänien kohdalla, joten ilmeisesti nämä eivät ole toisensa poissulkevia omnaisuuksia.

Vierailija
32/165 |
10.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.08.2015 klo 15:00"]

Jännä huomata, että ap:n viestiin ja yleensäkin asmr videoihin negatiivisesti tai jopa hyökkäävästi suhtautuneet eivät itse tajua olevansa yhtä "outoja" kuin asmr tuntemuksia kokevat ihmiset. Kärjistetysti sanottuna: Kuka muka nyt oikeesti voi raivostua niin paljon jostakin muovipussin rapistelusta tai meikkipussin äänistä, että olisi valmis hyppäämään junan alle?

[/quote]

Heh niimpä. Kyllä minäkin mieluummin nauttisin äänistä, kuin että ne saisivat minut raivon partaalle. En ole kallistunut kumpaankaan suuntaan, reaktioni videoihin oli neutraali.

Vierailija
33/165 |
10.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oi, ihanaa, on mulla tämä :D Kiva kun kerroit. Mä oon joskus mieheltä kysynyt, että tuleeko sulle koskaan semmonen ihana tunne päähän. Ei ymmärtänyt yhtään mitä tarkotin.

Vierailija
34/165 |
10.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.08.2015 klo 14:26"]

[quote author="Vierailija" time="10.08.2015 klo 14:12"]

Ahdistavia videoita, hyi hitto. Ja noistako jotkut saa hyviä tuntemuksia? Mulla ei taida tuota taipumusta olla ;) 

[/quote]

Kyseessä on fyysinen reaktio. Joillain se on, joillain ei. Sinulla selvästikin ei. Vähän kuin olisit värisokea etkä ymmärtäisi miksi muut ihailevat jotain taideteosta joka sinusta ei näytä oikein miltään.

[/quote]Minulle tuli fyysinen reaktio, erittäin voimakas. Mutta todella epämiellyttävä ja inhottava.

Vierailija
35/165 |
10.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.08.2015 klo 13:10"]

ASMR eli Autonomous sensory meridian response on Suomessa vielä melko uusi ilmiö, jota monet kokevat tietämättään. Kyseessä ei siis ole mikään sairaus tai huono asia, päinvastoin. ASMR- tuntemukset auttavat ihmisiä hallitsemaan stressiä, nukahtamaan paremmin ja rentoutuminen on ilmiössä tärkeässä asemassa. Vakavistakin uniongelmista kärsivät ovat saaneet apua ASMR-videoista ja minä olen yksi heistä :)

Mikä se ASMR oikeastaan sitten on? No lyhyesti sanottuna se on todella hyvä ja rentoutunut olo päässä, joka voi edetä selkää pitkin aina varpaisiin asti. Sitä on vaikea selittää, mutta hyvänä vertauskohtana käyttäisin sitä tunnetta, kun joku antaa oikein hyvän hartiahieronnan tai ne kylmät väreet mitä tulee hyvän kappaleen kuullessaan. Kaikki eivät näitä tuntemuksia pysty kokemaan, ja vielä ainakaan ilmiöstä ei ole tehty virallisia tutkimuksia.

Yleisiä ASMR-tuntemuksien laukaisijoita ovat esim. kuiskaaminen, pehmeästi puhuminen, erilaiset aksentit, erilaisten materiaalien (muovi, pahvi, paperi...) äänet, erilaisten pintojen naputtelu sormilla/kynsillä, erilaisten tehtävien tekemisen seuraaminen jne. Youtubessa on jo suuri ASMR- yhteisö, ja videoiden tekijöitä tulee koko ajan lisää. Muualla maailmalla ilmiö on jo tunnetumpi kuin täällä Suomessa, mutta pikkuhiljaa ihmisten tietoisuus täälläkin asiasta alkaa lisääntyä.

Muutamia esimerkkejä ASMR videoista:

1. Erilaisten muovien rapinaa -

2. Meikkipussin ääniä -

3. Naputtelu- ja "tahmeat sormet" ääniä -

4. Sanomalehden sivujen kääntelyä - https://www.youtube.com/watch?v=c2HiFtYo9I4

[/quote]

Ei ole. Noista äänistä vaan v*ttuunnun.

Vierailija
36/165 |
10.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Löytyiskö videoita missä olis jonkun puheääntä? Sitä olis ihana kuunnella. Joskus kun puhelinmyyjä on soittanut, niin mulle on tullu tuo tunne. Vaikka muuten ärsyttäviä ovatkin ;)

Vierailija
37/165 |
10.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.08.2015 klo 16:01"]

Löytyiskö videoita missä olis jonkun puheääntä? Sitä olis ihana kuunnella. Joskus kun puhelinmyyjä on soittanut, niin mulle on tullu tuo tunne. Vaikka muuten ärsyttäviä ovatkin ;)

[/quote]

Youtubeen vaan haku esim "soft spoken asmr" tai "asmr whispering" jne niin löytyy varmasti jokaiseen makuun jotakin :)

Vierailija
38/165 |
10.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.08.2015 klo 16:01"]Löytyiskö videoita missä olis jonkun puheääntä? Sitä olis ihana kuunnella. Joskus kun puhelinmyyjä on soittanut, niin mulle on tullu tuo tunne. Vaikka muuten ärsyttäviä ovatkin ;)
[/quote]
Löysinkin jo jonkun ihanan miesäänen. En tiennykkään että tämmösiä videoita on olemassa. Ihanaa!

Vierailija
39/165 |
10.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jännä juttu. Maiskutus saa raivon partaalle niin että ruokahalu menee eli misofonia on varmaan enemmän meikäläisen "juttu". Noi videot ei nyt iskeneet, joskaan ei inhottaneetkaan, mutta tästä tykkäsin

on ihanaa myös rapistella itse kun olen yksin, se on musta tosi rentouttavaa :D En tiedä tekeekö just se että saan samalla koskea juttuja siitä sitten erin, mutta tykään rapistella papereita, muovia jne. Saan kyllä mielettömiä fiiliksiä koskettelusta, esim. paljaat jalat lämmennyttä kalliota vasten ja käden upottaminen seesaminsiemenpussiin on aivan ihania.

Vierailija
40/165 |
10.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen huomannut sen, että naisten äänet/naisten tekemät videot saavat aikaan paremmat, intensiivisemmät asmr kokemukset kuin miesten tekemät vastaavat asmr videot. Tässäkin huomaa sen, että kaikki kokevat asmr ilmiön eri tavalla ja ei ole yhtä ja ainoaa oikeaa tapaa kokea sitä. Makuja on monia, mutta onneksi myös niitä videoita on laidasta laitaan miesten ja naisten tekeminä :)