Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

En ole eläinrakas - miksi tämä on ongelma?

Vierailija
09.03.2022 |

Sanotaan heti alkuun: en vihaa eläimiä ja mielestäni on alhaista, miten jotkut kohtelevat eläimiä (tai ketä tahansa heikompaa/puolustuskyvytöntä) julmasti. Minulla ei riitä ymmärrystä eläimiä julmasti kohteleville ihmisille.

Nykyisin tuntuu, että ihmisten odotetaan olevan eläinrakkaita ja minä en ole. Esimerkiksi lemmikkieläimet eivät herätä minussa sellaista "oi, kun on ihana!" reaktiota. En mene sekaisin siitä, jos näen jonkun lemmikin. Saatan silittää, mutta siinä se. Voin kohteliaisuudesta katsoa jonkun esittelemiä kuvia/videoita siitä, mitä hänen lemmikkinsä on tehnyt, mutta en koe sen suurempaa mielenkiintoa asiaan. Kuuntelen kyllä, koska asia on toiselle tärkeä. Minulle on monesti ehdotettu lemmikin hankkimista, mutta en koe sitä ollenkaan "omaksi jutukseni". Minulla ei olisi elämäntilanteessani edes mahdollisuutta huolehtia lemmikistä sellaisella tavalla, kuin tarvitsisi. Koen, että lemmikkien on hyvä olla sellaisissa perheissä, joissa on aitoa innostusta lemmikkien kanssa olemiseen ja lemmikeistä pidetään huolta. Ymmärrän, että moni nauttii lemmikin kanssa vietetystä ajasta, vaikka minä en koe siihen mielenkiintoa.

Miksi on ongelma, jos joku ei ole eläinrakas 2020-luvulla? Eiväthän kaikki pidä lapsistakaan ja se on ihan ok. Miksi se ei ole ok, jos joku ei erityisemmin pidä eläimistä?

Kommentit (70)

Vierailija
21/70 |
09.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

ap:n viesti voisi olla omani. olen seurannut vierestä kavereiden arkea koiriensa, kissojensa ja pupujensa kanssa. ihan hirveästi työtä ja osalla sotkua! yhden kissa huutaa öisin ja oksentelee usein ja aina matolle. mulle nuo lemmikit näyttäytyy tosi työläinä, enkä koe sitä samaa iloa, mitä jotkut sanovat kokevansa lemmikkien myötä. ihan kiva heitellä jotain palloa tai rapsuttaa välillä, mutta sen enempää en kontaktia kaipaa.

Vierailija
22/70 |
09.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos sanot inhoavasi eläimiä niin monet eläinrakkaat kokee sen henkilökohtaisena loukkauksena.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/70 |
09.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En oo minäkään. En ollenkaan ymmärrä näitä, jotka sanovat "jos pitäisi pelastaa palavasta talosta naapurin lapsi tai kissa, niin pelastaisin kissan". Ihmisen henki on aina arvokkaampi kuin eläimen.

Minusta tällainen on todella hyytävä ajatusmaailma, yleinen se kai on kun näkee millä vauhdilla luontoa pilataan. Ei yhdenkään elävän olennon henki ole toista arvokkaampi.

Vierailija
24/70 |
09.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En oo minäkään. En ollenkaan ymmärrä näitä, jotka sanovat "jos pitäisi pelastaa palavasta talosta naapurin lapsi tai kissa, niin pelastaisin kissan". Ihmisen henki on aina arvokkaampi kuin eläimen.

Minusta tällainen on todella hyytävä ajatusmaailma, yleinen se kai on kun näkee millä vauhdilla luontoa pilataan. Ei yhdenkään elävän olennon henki ole toista arvokkaampi.

Jos sinä saisit pelastaa palavasta talosta vain naapurin lapsen tai kissan, kumman pelastaisit? Taloon jäävä kuolisi.

Vierailija
25/70 |
09.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pidän itseäni eläinrakkaana yleisestiottaen. Tykkään katsella villieläimiä luonnossa ja en esimerkiksi tapa hämähäkkiä tai muita hyönteisiä vaan vien ne pihalle yms. En kuitenkaan ymmärrä miksi ihmiset pitävät lemmikkejä. Painajaismainen ajatus, että pitäisi holhota jotakin kissaa tai kilpikonnaa. Jos meidän toimistoon otettaisiin toimistokoira tai vastaava niin vaihtaisin heti työpaikkaa.

Vierailija
26/70 |
09.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos sanot inhoavasi eläimiä niin monet eläinrakkaat kokee sen henkilökohtaisena loukkauksena.

No ei henkilökohtaisena loukkauksena, mutta ainakin itselleni eläimet ja luonto ovat niin korkealla tärkeysjärjestyksessä ettei minulla olisi eläimiä inhoavan ihmisen kanssa mitään yhteistä.

Vierailija
27/70 |
09.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos sinä saisit pelastaa palavasta talosta vain naapurin lapsen tai kissan, kumman pelastaisit? Taloon jäävä kuolisi.

Sen kumman löytäisin ensimmäisenä. Toki yrittäisin pelastaa molemmat, mutta en todellakaan jättäisi kumpaakaan taloon kuolemaan jos olisi mahdollisuus pelastaa kaikki.

Vierailija
28/70 |
09.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsekin olen huomannut ettei saisi sanoa, jos ei välitä eläimistä. Erehdyin kerran sanomaan tämän ääneen ja sain kuulla, miten olen empatiakyvytön ja kamala ihminen. Minulla taustalla koirapelkoa, josta ajatukseni juontavat juurensa.

Vierailija
29/70 |
09.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

No miksi se on ongelma? Minä olen koiraihminen ja vaikka pidän kissoista, en jaksa niistä innostua. Eli katson videon, jos joku näyttää, ja tietysti suojelen kissoja siinä missä muitakin eläimiä (jaan tietoa sterilointikampanjoista jne). En ole koskaan kokenut, että se olisi ollut kenellekään millään tavalla ongelma, etten ole kissarakas.

Vierailija
30/70 |
09.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen saanu kuraa niskaani kun olen ääneen sanonut, että mielestäni eläimet ei kuulu kerrostalo-asuntoon, elukoiden ei pitäisi olla pöydällä tai sängyssä ja olen mietiskellyt ääneen, miksi koiraa ei voisi syödä siinä missä sikaakin.

(Ei se meinaa, että itse sitä tekisin, en edes pidä lihasta).

Vierailija
31/70 |
09.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen kyllä mielestäni eläinrakas, mutta rakastan vapauttani enemmän.

Vierailija
32/70 |
09.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä olen saanu kuraa niskaani kun olen ääneen sanonut, että mielestäni eläimet ei kuulu kerrostalo-asuntoon, elukoiden ei pitäisi olla pöydällä tai sängyssä ja olen mietiskellyt ääneen, miksi koiraa ei voisi syödä siinä missä sikaakin.

Miksi tuota kerrostaloasiaa paheksutaan? Olen samaa mieltä. Eräs ystäväni piti aikanaan koiraansa n. 15 neliön yksiössä. Koira oli pitkät päivät yksin, kun ystävä teki töissä pitkää päivää. Kaiken lisäksi oli kyse rodusta, joka kärsi kuononsa takia pahoista hengitysvaikeuksista. En ymmärtänyt ollenkaan, miksi halusi noin sairaan koirarodun edustajan noin pieneen kotiin.

Vierailija
33/70 |
09.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sen kumman löytäisin ensimmäisenä. Toki yrittäisin pelastaa molemmat, mutta en todellakaan jättäisi kumpaakaan taloon kuolemaan jos olisi mahdollisuus pelastaa kaikki.

Entä jos voisit oikeasti pelastaa vain toisen eikä olisi mahdollisuutta pelastaa kaikkia?

Vierailija
34/70 |
09.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

No miksi se on ongelma? En ole havainnut sen olevan ongelma kenellekään vielä.

Lapsirakas, ei eläinrakas mies.

Vierailija
35/70 |
09.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi ei? Ymmärrän, että et halua elukoita omalle päydällesi tai sänkyysi, mutta miten se sinua haittaa, jos mun kissani on mun pöydälläni ja mun koirani on mun sängyssäni?

Vierailija
36/70 |
09.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen seurannut mielenkiinnolla palstalla keskustelua siitä, kuinka Suomessa eläimiä ei saa ottaa mukaan väestönsuojaan. Tämä on ollut osalle järkytys ja aika moni on ilmoittanut, että jäisi kotiin eläintensä kanssa.

Tajuan, että eläimet ovat monille tärkeitä perheenjäseniä ja niitä ei haluta hylätä, mutta miksi ajatellaan, että väestönsuojissa olisi tilaa eläimille? Eihän noita tiloja ole kaikille ihmisillekään. 

Vierailija
37/70 |
09.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi teeskennellä kiinnostunutta, jos ei ole? Ei lemmikkien palvontaan ole pakko osallistua. Sanoo vain, ettei ole mun juttu. Ei sitä sen huonompi ihminen ole, vaikkei toisten eläimet kiinnostaisikaan.

Ei se ole mikään ongelma jos ei vahvasti välitä eläimistä.  Kuitenkin voi ymmärtää eläinten tärkeyden ja haavoittuvuuden,  eikä ole psykopaattisia taipumuksia eläimiin.  Mutta tavallaan menettää myös jotain mutta niinhän aina valinnoissa.

Vierailija
38/70 |
09.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen seurannut mielenkiinnolla palstalla keskustelua siitä, kuinka Suomessa eläimiä ei saa ottaa mukaan väestönsuojaan. Tämä on ollut osalle järkytys ja aika moni on ilmoittanut, että jäisi kotiin eläintensä kanssa.

Tajuan, että eläimet ovat monille tärkeitä perheenjäseniä ja niitä ei haluta hylätä, mutta miksi ajatellaan, että väestönsuojissa olisi tilaa eläimille? Eihän noita tiloja ole kaikille ihmisillekään. 

Ihmiset tuntuvat olevan lähes täysin tietämättömiä, miten poikkeustilanteissa toimitaan. Enkä nyt tarkoita vain tätä eläinten ottamista väestönsuojiin vaan yleensäkin. Olen tänäänkin linkittänyt useamman kerran valmiuslain erinäisiin ketjuihin, jotta ihmiset voivat ihan itse sieltä lukea mm sosiaalitukien maksusta, työvelvoitteesta jne. Samoin eilen linkitin tietoa evakuoinneista. Joillain kun tuntui eräässä ketjussa olevan käsitys, että viranomaisia riittäisi käymään jokaisen vanhuksen, pyörätuolissa tai täysin vuodepotilaana olevan kotona ja kuskata näitä ihmisiä evakuointipaikoille. 

Vierailija
39/70 |
09.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joku prioriteettijärjestys pitäisi olla tyyliin esim. lapset > valkoiset  > japanilaiset > slaavit > kissat > koirat > rotat > roskat > muut

Vierailija
40/70 |
09.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ymmärrä lemmikkien pitoa , ei ole eläinrakkautta. Palvelukoirat ok. Joskus joudun ottamaan koiran hoitoon , yritän tietysti hoitaa mahdollisimman hyvin ja asiallisesti.