Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

En ole eläinrakas - miksi tämä on ongelma?

Vierailija
09.03.2022 |

Sanotaan heti alkuun: en vihaa eläimiä ja mielestäni on alhaista, miten jotkut kohtelevat eläimiä (tai ketä tahansa heikompaa/puolustuskyvytöntä) julmasti. Minulla ei riitä ymmärrystä eläimiä julmasti kohteleville ihmisille.

Nykyisin tuntuu, että ihmisten odotetaan olevan eläinrakkaita ja minä en ole. Esimerkiksi lemmikkieläimet eivät herätä minussa sellaista "oi, kun on ihana!" reaktiota. En mene sekaisin siitä, jos näen jonkun lemmikin. Saatan silittää, mutta siinä se. Voin kohteliaisuudesta katsoa jonkun esittelemiä kuvia/videoita siitä, mitä hänen lemmikkinsä on tehnyt, mutta en koe sen suurempaa mielenkiintoa asiaan. Kuuntelen kyllä, koska asia on toiselle tärkeä. Minulle on monesti ehdotettu lemmikin hankkimista, mutta en koe sitä ollenkaan "omaksi jutukseni". Minulla ei olisi elämäntilanteessani edes mahdollisuutta huolehtia lemmikistä sellaisella tavalla, kuin tarvitsisi. Koen, että lemmikkien on hyvä olla sellaisissa perheissä, joissa on aitoa innostusta lemmikkien kanssa olemiseen ja lemmikeistä pidetään huolta. Ymmärrän, että moni nauttii lemmikin kanssa vietetystä ajasta, vaikka minä en koe siihen mielenkiintoa.

Miksi on ongelma, jos joku ei ole eläinrakas 2020-luvulla? Eiväthän kaikki pidä lapsistakaan ja se on ihan ok. Miksi se ei ole ok, jos joku ei erityisemmin pidä eläimistä?

Kommentit (70)

Vierailija
1/70 |
09.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eläinrakas tai eläimiä julmasti kohteleva?

Onko se eläimiä julmasti kohtelevat, joka ei ole eläinrakas vai miksi tämä piti esiin nostaa?

Vierailija
2/70 |
09.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Valitettavan useat ihmiset eivät pysty enää olemaan ihmisrakkaita -siksi he hankkivatkin eläimen tyydyttämään läheisyydentarvettaan. Ihmisen seura on kuitenkin ihmiselle tärkeintä, lemmikit ovat vain korvikkeita.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/70 |
09.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei vaan saa sanoa, ettei tykkää eläimistä. melkein kaikkea saa inhota, mutta eläimiä ei. 

Vierailija
4/70 |
09.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

En oo minäkään. En ollenkaan ymmärrä näitä, jotka sanovat "jos pitäisi pelastaa palavasta talosta naapurin lapsi tai kissa, niin pelastaisin kissan". Ihmisen henki on aina arvokkaampi kuin eläimen.

Vierailija
5/70 |
09.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suhtaudut eläimiin neutraalisti ja se on ihan ok. Onkohan lähipiirissäsi vain nyt liikaa jotain hulluja kissanaisia, kun ihan normaalin oloinen suhtautuminen on heille ongelma? Minä jopa teen töitä eläinsuojassa eikä kukaan arvostele siitä, ettei ole omaa lemmikkiä.  Ainakin pari on muutakin sellaista, joilla ei ole. Mulla on kyllä lapsena ollut eläimiä, mutta aikuisiällä en ota, liikaa vaivaa.  

Vierailija
6/70 |
09.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä oon kaapissa tän mielipiteen kans, vaikka samoin ajattelen :D

En tajua, miks nykyisin koirat pitää ottaa mukaan joka paikkaan ja koirille on jotain superkalliita palveluita. Yksi tuttuni ostaa kissalleen aina tuoretta kalaa kalatiskiltä ja itse syö jotain purkkimuonaa.

Vierailija
7/70 |
09.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi taas ajatellaan, että vain pörröiset lemmikkinisäkkäät ovat eläimiä? Suurin osa maailman eläimistä on kuitenkin jotain ihan muuta, selkärangattomia, nilviäisiä, vaihtolämpöisiä... Eläinrakkaan kuuluu rakastaa näistä eläimistä jokaista, ei vain sitä, joka kotisohvalla heiluttaa häntää.

Vierailija
8/70 |
09.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä oon kaapissa tän mielipiteen kans, vaikka samoin ajattelen :D

En tajua, miks nykyisin koirat pitää ottaa mukaan joka paikkaan ja koirille on jotain superkalliita palveluita. Yksi tuttuni ostaa kissalleen aina tuoretta kalaa kalatiskiltä ja itse syö jotain purkkimuonaa.

Koiranomistajana ymmärrän tuon. En mä itsekään ota koiraani mukaan paikkoihin, joita ei ole tarkoitettu koirille. Koirani osaa olla kotonakin sen ajan, kun mä olen jossain. Sen sijaan mun mielestä on jokaisen oma asia, mihin rahansa käyttää. Yksi tuttuni pistää rahansa tupakkaan ja alkoholiin ja sitten syö pelkkää keitettyä makaronia, kun rahat loppuu. En mä häntä arvostele rahankäytöstä, koska se on hänen valintansa.

Vierailija
9/70 |
09.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ajattelen samoin, mutta en kehtaa sanoa sitä ystäville, joilla eläimiä. Jos näen heidät koiran kanssa jossain tai näyttävät kuvia tms, niin vastaan aina jotain "ompas kiva / söpö", mutta siinä se. En vain pidä minkäänlaisista eläimistä. Ja minusta on uskomattoman itsekästä ottaa esim yksi koira johonkin kerrostaloasuntoon, mutta kuten sanottua, pidän mielipiteeni itselläni🤐

Vierailija
10/70 |
09.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä suhtauduin nuorempana lemmikkieläimiin tosi myönteisesti ja haaveilin omastakin, mutta nyt aikuisena oon kallistunut ihan eri suuntaan. Niin monesti on tullut vastaan päälle hyppiviä koiria tai tavaroitani kynsiviä kissoja, joille omistajat eivät tee mitään. Yksi vain nauroi, kun koiransa hyppäsi nuolemaan kasvojani heti sen jälkeen, kun oli syönyt lattialta oksennukset. Minua ei naurattanut. Nykyään pysyn kaukana lemmikkieläimistä, jos vaan voin.

Vierailija
11/70 |
09.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ymmärrän täydellisesti mitä ap tarkoittaa. Minusta on ihan kiva jos joku kaveri lähettää kuvan jostain lemmikistään ja sanoo siitä jotain, koska keskustelu mikä keskustelu. Mutta minusta on lähinnä rasittavaa jos joku pommittaa jollain netistä löytämillään eläinvideoilla ilman mitään kontekstia. Kyläillessä voin silitellä hetken talon lemmikkejä, mutta kyllästyn nopeasti. Itse en jaksaisi huolehtia lemmikistä riittävällä innolla, mutta arvostan että joku muu jaksaa huolehtia omistaan. Suutun jos kohtaan eläinrääkkäystä ja ostan vain vegaanista ruokaa. Ymmärrän myös sen että lemmikit nähdään osana perhettä ja eläimen elämä yhtä arvokkaana kin ihmisen, ja kyllä, voisin lähteä tulipaloon pelastamaan eläimen. Ajattelen näin kaikista eläimistä, en vain koirista, kissoista ym. yleisesti söpöinä pidetyistä.

Mutta ei, en ole kiinnostunut eläimistä muuten. Kavereiden kautta joo jos he ovat eläinrakkaita, mutta muuten en.

Vierailija
12/70 |
09.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi teeskennellä kiinnostunutta, jos ei ole? Ei lemmikkien palvontaan ole pakko osallistua. Sanoo vain, ettei ole mun juttu. Ei sitä sen huonompi ihminen ole, vaikkei toisten eläimet kiinnostaisikaan.

Vierailija
13/70 |
09.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen erittäin eläinrakas mutta en ymmärrä ei-eläinrakkaiden teilaamista.

Jos ei pidä jostain, se ei tarkoita sitä, että haluaisi satuttaa tai vahingoittaa tätä kohdetta. Jostain syystä jotkut eläinrakkaat vaikuttavat kuvittelevan, että eläimiin neutraalisti tai välinpitämättömästi suhtautuvat hyväksyisivät esimerkiksi eläinrääkkäyksen. Sama ajatusmalli näkyy silloin, jos joku ei välitä liiemmin lapsista: jotkut olettavat heti, että tällainen henkilö haluaa kiusata ja satuttaa lapsia, hyväksyy lapsiin kohdistuvan väkivallan ja p*dofilian jne.

Ainoat ei-eläinrakkaat, joista en ihmisinä pidä, ovat heitä, jotka suhtautuvat ylimielisesti ja aggressiivisesti eläimistä pitäviin ihmisiin. Varsinkin eläimistä tykkäämättömissä miehissä on paljon tällä tavoin suhtautuvia. Suurin osa on kuitenkin ihan tavallista porukkaa, jolle eläimet eivät nyt vain ole "se juttu".

Vierailija
14/70 |
09.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Viihdyn parhaiten elänrakkaiden ihmisten kanssa. Eläinrakkaista ihmisistä löytyy useimmiten muitakin piirteitä, joista pidän.

Eihän kaikkien tarvitse pitää samoista asioista. Jokaisella on silti oikeus valita seura, jossa viihtyy.

Vierailija
15/70 |
09.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sama juttu täällä. Tuli tuosta toisesta ketjusta mieleen, miten en yhtään välitä siitä, jos joku työ lemmikkinsä työpaikalle. En jaksa kenenkään lapsia tai koiria töissä. Häiritsevät keskittymistä, kun ihmiset pyörivät niiden ympärillä.

Vierailija
16/70 |
09.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se voi olla vaikea ymmärtää, ite en ainakaan saa kiinni siittä ettei tuntis mitään jos näkee söpön pörrösen otuksen. Mutta ihan ok jos ei tunne, mun elämää se ei liikuta.

Vierailija
17/70 |
09.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Usko tai älä ap, mutta en mäkään ole eläinrakas, meillä on kissa ja olen vielä kissalle allerginen, en onneksi pahasti. :D

Miehellä oli rescue-kissa jo kun tavattiin ja ajattelen, että mies ja kissa on pakettiratkaisu. Tiedän, että kissa on miehelle todella rakas. Mies on pääsääntöisesti hoitanut kissan, toki mäkin täytän välillä ruokakupin, vaihdan tuoreet vedet jne. Ollaan oltu jo vuosia yhdessä ja kissa on jo vanha ja sairastelee. Olen sanonut miehelle, että minä en ota kissan tilanteeseen kantaa, vaan mies tekee ratkaisun kissan suhteen (mies ei haluaisi viedä kissaa lopetettavaksi, mutta jossain vaiheessa sairauden etesessä ei varmaan ole muuta vaihtoehtoa).

Miehen kanssa ollaan sovittu, että meille ei tule enää uutta kissaa tai muuta lemmikkiä sen jälkeen, kun aika nykyisestä jättää. Minä en halua ottaa lemmikkiä täysin vastuulleni ja arki on tähänkin asti ollut aika haastavaa, kun meillä ei ole ketään, joka voisi ottaa kissan hoitoon esim. matkan ajaksi.

Vierailija
18/70 |
09.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun luona on välillä hullu beagle hoidossa ja en todellakaan käsitä miks ihmiset ottaa itelleen koiran :D söpö se on mutta myös saman verran ärsyttävä +-0

Vierailija
19/70 |
09.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä olen erittäin eläinrakas mutta en ymmärrä ei-eläinrakkaiden teilaamista.

Jos ei pidä jostain, se ei tarkoita sitä, että haluaisi satuttaa tai vahingoittaa tätä kohdetta. Jostain syystä jotkut eläinrakkaat vaikuttavat kuvittelevan, että eläimiin neutraalisti tai välinpitämättömästi suhtautuvat hyväksyisivät esimerkiksi eläinrääkkäyksen. Sama ajatusmalli näkyy silloin, jos joku ei välitä liiemmin lapsista: jotkut olettavat heti, että tällainen henkilö haluaa kiusata ja satuttaa lapsia, hyväksyy lapsiin kohdistuvan väkivallan ja p*dofilian jne.

Ainoat ei-eläinrakkaat, joista en ihmisinä pidä, ovat heitä, jotka suhtautuvat ylimielisesti ja aggressiivisesti eläimistä pitäviin ihmisiin. Varsinkin eläimistä tykkäämättömissä miehissä on paljon tällä tavoin suhtautuvia. Suurin osa on kuitenkin ihan tavallista porukkaa, jolle eläimet eivät nyt vain ole "se juttu".

Joskus on myös heitä, jotka tuomitsevat sinut sen perusteella, jos sinulla on lemmikki. Nimimerkillä yksi työkaverini suhtautuu minuun todella ylimielisesti, koska meillä on kissa. Hän on henkeen ja vereen koiraihmisiä. En ymmärrä, miksi kissan omistaminen on hänestä punainen vaate. Ei minua liikuta toisten lemmikit.

T. Tuo miehen ja kissan kanssa elävä

Vierailija
20/70 |
09.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

On OK olla pitämättä eläimistä. Ja sen voi sanoa ääneen tuntematta huonoa omatuntoa.