Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Lapsi syö hitaasti - mikä tätä voisi selittää?

Vierailija
01.03.2026 |

4 v poikani syö selvästi ikätovereita hitaammin. Osa ikätovereista suorastaan kahmii ruoan, syö nopeasti ja hyvällä ruokahalulla. Poikani on ihan toisenlainen. Läheskään kaikki ruoat ei kiinnosta, monista ruoista toteaa heti yhden lusikallisen jälkeen, ettei ole hyvää. Poika syö hitaasti ja pureskelee hitaasti. Usein hän haluaisi ruokailun aikana jutella, eikä malttaisi keskittyä syömiseen.

Mistä tällainen hidas syöminen voi johtua? Jos sinulla on vastaava lapsi, mikä oli hitaan syömisen syynä? 

Kommentit (18)

Vierailija
1/18 |
01.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jotkut vaan ovat hitaita syöjiä. Voi myös mahdollisesti olla allergioita yms joiden oireiden sattuessa vaan sanoo että "pahaa".

Vierailija
2/18 |
01.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

adhd

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/18 |
01.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olin sellainen lapsi. Istuin kansakoulussa eräänkin tunnin ruokalautasen ääressä ennen kuin keittäjä armahti. Ei siihen mitään erityistä syytä ollut, ja hidas syöjä olen vielä aikuisenakin.

Vierailija
4/18 |
01.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tykkää sinun laittamasta ruuasta?

Vierailija
5/18 |
01.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Fiksu lapsi, ruokaa ei ahmita eikä hotkita, pureksitaan kunnolla. Hyvät pöytä tavat kunniaan jo lapsena 

Vierailija
6/18 |
01.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä kiire pitäisi olla? Kylläisyyden tunne tulee muuten puolen tunnin viiveellä, siinä ehtii ahtaa itseensä ihan hitoksiin ruokaa, jos ei tajua himmailla.

Vierailija
7/18 |
01.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tarvitse hotkia. Mutta todellisuus on se, ettei päiväkodissa ja koulussa lapsella ole 30 min aikaa istua rauhassa syömään.

Ap

Vierailija
8/18 |
01.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hän on varmaankin sivistyeempi kuin lähiyhteisönsä. Hotkiminen on moukkamaista ja keskustelu ja seurustelu ruokaillessa on normaalia paremmissa piireissä. Ettei vain olisi lapsi vaihtunut synnärillä? 

Vierailija
9/18 |
01.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyvyttömyys syödä normaalia tahtia on toiminnan ohjauksen ongelma, ei osoitus sivistyksestä. 
Hotkia ei tarvitse, mutta esim. koulussa on ehdittävä syömään ruokatauon aikana.

Vierailija
10/18 |
01.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä hitaan syömisen taustalla oli isot risat. Leikkauksen jälkeen alkoi ruoka maistua eri tavalla.

Vierailija
11/18 |
01.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomessa on ihan pska ruokailukulttuuri. Ei mun mielestä puoli tuntia ole edes pitkä aika käyttää syömiseen, mutta täällä periferiassa syöminenkin on alistettu tehokkuudelle. 

Vierailija
12/18 |
01.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos ongelma ei ole toiminnanohjauksessa, suun motoriikassa voi lapsilla olla lieviä haasteita. Oliko lapsella vauvana tehokas imu? Tuleeko jo kaikki konsonantit normaalisti, onnistuuko kovien ja sitkeidenkin ruokien syöminen?

Vierailija
13/18 |
01.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä hitaan syömisen taustalla oli isot risat. Leikkauksen jälkeen alkoi ruoka maistua eri tavalla.

Oliko jotain oireita isoista risoista? Tuliko muita muutoksia leikkauksen jälkeen?

Vierailija
14/18 |
01.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Arfid! Olin itse juuri tuollainen

Vierailija
15/18 |
01.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teetkö pahaa ja mautonta ruokaa?

Vierailija
16/18 |
01.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Supermaistaja ja pahaa ruokaa. Pakko on syödä kun on nälkä, mutta sen maun kanssa joutuu tappelemaan.

Hoituu pois kun tekee maukasta ruokaa.

Kokeile vaikka butter chikeniä paikallisesta intialaisesta.

Vierailija
17/18 |
01.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ruoka pitää pureskella hyvin. Ruoansulatus alkaa siitä. Elimistö ei tykkää hotkimisesta. Pitää olla aikaa syömiseen.  Poikasi osaa syödä oikein.

Vierailija
18/18 |
01.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla oli yksi pieni oppilas, jolla kesti aina 40 minuuttia syödä. Asia muodostui ongelmaksi kun jäi aina ruokailun jälkeisestä oppitunnista pois melkein puolet. Oppilaalla oli paha add ja hän oli haaveilija ja hidas kaikessa. Pojallasi voi olla toiminnanohjauksen ongelmia, jos hitautta näkyy muillakin osa-alueilla. Tai sitten on vain hidas syöjä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi yksi yhdeksän