Nyt puhutaan paljon kotivarasta ja se sisältää pääosin erilaisia jauhoja
Toki myös säilykkeitä. En syö lainkaan viljaa joten ne ohjeet on mulle turhia. Tiedän kyllä itsekin kotivarani, mutta on outoa, että kotivaraohjeissa huomioidaan vain yksi ruokavalio.
Kommentit (31)
Ne kotivaraohjeet mitä minä olen nähnyt, neuvoo varaamaan sellaisia elintarvikkeita mitä normaalistikin syö. Ja niitä ei seisoteta vuosikaudet hyllyllä, vaan otetaan normaaliin kiertoon, niin että niitä jatkuvasti syödään sieltä vanhasta päästä ja ostetaan uutta tilalle.
Jauhoissa muhii pian toukkia. Älä niihin varaa henkikultaasi.
Minua ei kyllä kiinnosta syödä jatkuvasti jotakin säilykkeitä "sieltä vanhemmasta päästä".
Ostin peruselintarvikkeita kotivaraan koronan aikana.
Nyt mahdollisen sodan varalta olen ostanut ruokaa, jota voi syödä pommisuojissa tai evakuoitumismatkalla, eli pientä, valmista ja energiapitoista kuten suklaat ja tietysti myös juomia.
Vierailija kirjoitti:
Minua ei kyllä kiinnosta syödä jatkuvasti jotakin säilykkeitä "sieltä vanhemmasta päästä".
Jaa. No ei sitten. Syö sitten uusia ja kriisin tullessa vanhaksi menneitä.
Minun kotivarassa on tonnikalaa, pastaa ja keksejä. Aika jauhopainotteista.
Ei tarvitse kysellä täällä, että mitähän tekisi kun tilillä on 4,38 koska kaapista löytyy kananmunia, pestoa, näkkileipää, papupurkki ja pakastimesta yhtä sun toista.
Kotivara on osa normaalia kuivakaapin sisältöä.
Mun kotivara on neljän viljan hiutaleita kymmenen pakettia, joita syön aina aamuisin vanhimmasta ja heraproteiinijauhoa 10kg muutamassa säkissä. Tässä on peruskomponentit, joilla pärjää, mutta ei tietenkiin esim. vuotta, mutta kuukauden pari helposti. Vettä tietenkin pitää olla se on tärkein.
Mielikuvituksen tuotteita jotkut keinotekoiset jutut mihin on tottunut, että pitää olla sitä ja tätä. Se on kermaperseiden ulinaa!
Vierailija kirjoitti:
Ei tarvitse kysellä täällä, että mitähän tekisi kun tilillä on 4,38 koska kaapista löytyy kananmunia, pestoa, näkkileipää, papupurkki ja pakastimesta yhtä sun toista.
Mitä sinä teet sitten, kun joudut syömään kaappisi tyhjiksi sitä varastoa myöten?
Mitä teet jauhoilla, kaurahiutaleilla ym. jos sähköä ei ole?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä sinä teet sitten, kun joudut syömään kaappisi tyhjiksi sitä varastoa myöten?
Virvelöin kuhaa.
Vierailija kirjoitti:
Trangia, nuotio. Polta vanhoja Apuja. Soppatykki.
Miten ihminen on selvinnyt ennen sähkön keksimistä?
Vierailija kirjoitti:
Pikakaurahiutaleet voi laittaa vaikka tuoremehuun pehmenemään vähäksi aikaa ja sitten lisätä siihen pähkinöitä ja kuivattuja hedelmiä tai marjoja. Mulle aika tavallinen aamupala paitsi että kuivattujen hedelmien ja marjojen sijasta käytän tuoreita tai pakastettuja.
Hommatkaa edes tulitikkuja. Ja miettikää miten niitä voisi parhaiten hyödyntää…
Vierailija kirjoitti:
Kaasugrillillä kauraomenapaistosta kaikella mahdollisella pakastimesta kunnes sulaneita marjoja ei voi enää käyttää.
Vierailija kirjoitti:
Paistan leipää, rieskoja, kakkuja, pizzaa, mustikkapiirakkaa, keitän puuroa teen perunoiden kanssa ruskeakastiketta - mitä nyt yleensäkin. Puuhellalla ja leivinuunissa, kuten muutenkin aika usein.
Vierailija kirjoitti:
Pieni retkikeitin on hyvä olla ja nuotiolla voi myös tehdä ruokaa. Kaurahiutaleita voi myös syödä liottamalla niitä hetken vedessä. On muuten ihan syötävää niinkin.
Vierailija kirjoitti:
Siinä taas esimerkki nykyajan ihmisestä, teeppä vaikka nuotio?
juotavaksi valmista mehua ja pullotettua vettä
tuoreita hedelmiä, kasviksia ja juureksia sekä säilykkeitä
*leipää, näkkileipää, riisikakkuja, korppuja
pähkinöitä, siemeniä, kuivattuja hedelmiä
hilloja, soseita
*muroja, myslejä, hiutaleita
mehuja, mehukeittoja
huoneenlämmössä säilyvää maitoa ja kasvijuomia
kala-, liha- ja papusäilykkeitä
lastenruokia
*pikariisiä, linssejä, pastaa, nuudeleita, pussikeittoja, valmiskastikkeita, kastikejauheita, muusijauhetta, soijarouhetta
erityisruokavalioiselle sopivaa ruokaa
*välipalapatukoita, keksejä, suklaata, sipsejä
lemmikeille ruokaa
Tuossa yllä on Marttojen sivuilta kopioitu luettelo asioista, joita kannattaa varata kotivaraksi. Siinä on 4 viljapohjaista kohtaa, loput 10 oli jotain muuta. Minun matematiikallani 28% on kyllä aika paljon, mutte pääosin. Pääosin vaatisi yli puolta.
Meillä löytyy melkein milloin tahansa vähintään pari kiloa vehnäjauhoja. Nyt on neljä kahden kilon pakettia, koska olin onnistunut työntämään yhden paketin makaronipakettien taakse piiloon, ostin uuden, unohdin, että olin ostanut jauhoja, ja päätin ostaa varmuuden vuoksi kaksi pakettia, kun hinnat kohta nousevat... No, onpahan jauhoja varmaan juhannukseen asti - en leivo leipää, vain pizzaa, erilaisia suolaisia ja makeita piirakoita, kakkuja, jne, ohukaisia, pakkukakkua. Ja sitä ruskeaa kastiketta ;-) Käytän vehnäjauhoja myös lasagnen juustokastikkeessa ja pinaattikeiton suurusteena.
Tottakai meiltä löytyy myös suurimoita, hiutaleita, näkkileipää, korppuja, muroja, spagettia ja muita pastatuotteita, riisiä, kuivia papuja, kuivaherneitä... Meillä ei valitettavasti ole 72 tunnin kotivaraa, meillä on ehkä 72 vuorokauden kotivara. Ehkä lievää aliarviointia.
Oletuksena on, että sinulla on kellari täynnä juureksia ja umpioituja hedelmiä, joten ihan turha niitä on listata.