Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miksi vanhempia ei yleisesti varoiteta alle 3v ikäeroista

Vierailija
09.03.2022 |

Minulle ja useimmille ystävilleni on käynyt niin, että jonkinlaisen yleisen "tämä kuuluu mennä näin" normin mukaisesti ollemme tehneet lapset n.2 vuoden ikäeroilla. Siskoni lapsilla on jopa alle 2v ikäeroa. Mutta minä kyllä olen varoitellut oman virheeni jäljeen kaikkia, että älkää ihmeessä tehkö sitä virhettä. Taapero hakkaa vauvaa aina kun silmä välttää. Oma väsymys alkaa olla jo sitä luokkaa kuin olisin umpihumalassa päivät. Viimeiset kaksi vuotta olen vain toivonut että pääsen pois tästä tilanteesta. Samaa ovat puhuneet myös ystäväni ja siskoni.

Uskon että vuosien päästä voi olla mahdollista että lapsista on toisilleen seuraa (joskin minulla tyttö ja poika joten ei varmaan sitäkään etua tulossa). Silti sanoisin että vähintään 3v ikäero olisi vanhempien jaksamisen vuoksi tärkeää. Ja tätä asiaa pitäisi neuvolassakin ostata kertoa heti ensimmäisen lapsen synnyttyä!! Jostain olen myös lukenut että naisen kropalla kestää palautua synnytyksestä (täysin) jopa kolme vuotta!!!! Joten jo senkin vuoksi ja siihen vedoten pitäisi äitejä valistaa.

Kommentit (126)

Vierailija
81/126 |
09.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Älä jankuta keskustele kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minulla on kolme ystäväpariskuntaa, joilla on taapero 3v ja vauva n.1v. Yhden lapsen kanssa näitä ystäviä vielä näki, mutta nykyisin ei mitään mahdollisuutta. Kahden pienen kanssa ulos lähteminen on niin hankalaa, etteivät viitsi käydä missään niin, että molemmat lapset on mukana. Äidit ovat olleet kotona esikoisen syntymästä asti, jolloin lapset ovat leimaantuneet äitiinsä eikä heitä voi jättää pelkästään isälle hoitoon, koska kiljuvat koko sen ajan, kun äiti on poissa näköpiiristä.

Näiden kolmen ystäväpariskunnan ansiosta päädyin siihen, että teen vain yhden lapsen tai jos toista mietitään, niin siinä vaiheessa, kun esikoinen on vähintään 5-vuotias.

Mulla on lapset tuolla ikäerolla. Jokaikinen päivä käytiin kaupungilla ja retkillä. Tuplarattaat eikä mitään ongelmaa.

Ainakaan omasta mielestäsi. Itseä väsytti se retuuttaminen paikasta toiseen ja kysyin jo lapsena miksi emä halusi leikkiä meillä kotia. Ei osannut vastata kun niin matala äo.

Jaaha. Palstahäirikkö. Muista nyt alkaa natkuttaa metatöistä ja porsimisesta niin on kaikki jankutettu.

Mitähän lisäarvoa tuollainen "häirikkö"-huutelu joka ketjuun tuo? Tai provon huutaminen?

Niin. Mitä lisäarvoa palstahäiriköllä voi olla? Jauhaa samat solvaukset joka ketjuun.

Solvaus? Ilmeisesti joidenkin toisten kokemukset ovat tärkeämpiä kuin toisten. Vain tietynlaisista kokemuksista kertominen sallitaan.

Niin. Solvaus.

Solvaus? 

Ja jankutus. Palstahäirikkö.

Miksi jäit jankuttamaan? Voisit myös keskustella kuten muut.

Vierailija
82/126 |
09.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikki ketjut menevät pilalle joko poistajien tai jankuttajien takia. Missä keskustelutaidot? 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/126 |
09.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No jos ei rahkeet riitä, niin pitääkin tehdä lapset isommalla ikäerolla.

Mutta miksi se pitää esittää negaation kautta

-jos ei rahkeet riitä. Mielestäni tärkeä kysymys nostaa esiin. Totta on, että vallalla on käsitys lasten pienen ikäeron hyödyllisyydestä sisarussuhteelle. Mikä ei välttämättä ole ratkaiseva tekijä kokonaisuudessa tai ei hyödytä suhteen lujittumisen näkökulmasta. Omilla lapsilla on ikäeroa juuri n 2,5 v, ja koin pikkulapsiajan erittäin kuormittavana. Tähänhän vaikuttaa aina verkostot, puolison osallistuminen sekä lasten temperamentti, terveys ym. Olin myös kulttuurin sokaisemana sitä mieltä, että lapset on hyvä hankkia nopeasti peräjälkeen. Sen jälkeen julkaistujen tutkimusten mukaan lapsia ei kannata tehdä liian tiheään tai jos tekee saattaa vaikuttaa jaksamiseen, parisuhteesen jne.

Vierailija
84/126 |
09.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muistaakseni WHO joskus suositteli kehitysmaiden äideille vähintään 3 vuoden väliä synnytyksiin. Tällä haluttiin tietysti suitsia väestönkasvua, mutta myös parantaa äitien ja sitä kautta lasten terveyttä ja selviytymistä.

Vierailija
85/126 |
09.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla tyttö ja poika 3,5 v ikäerolla, enkä olisi lyhyempää ikäeroa kyllä jaksanut. En olisi toista lasta lähtenyt yrittämään vielä tuolloinkaan, ellei mies olisi ottanut asiaa esille. Ikäero on onneksi osoittautunut hyväksi. Lapset on aina leikkineet paljon yhdessä ja toivon, että ovat läheisiä aikuisinakin. Esikoinen sai aika pitkään nauttia ainoan lapsen asemasta ja oli veljensä syntyessä jo aika helppo, taitava ja itsenäinen lapsi. Oli jo pitkään nukkunut hyvin, eikä vaatinut muutenkaan koko ajan huolehtimista. Olen ollut molempien vauva-aikaan todella poikki, joten oli tärkeää että pystyin nukkumaan päikkärit vauvan kanssa ja isompi sai katsoa sillä välin lastenohjelmia. Muutenkin koin tärkeänä, että pieni lapsi saa tulla syliin aina halutessaan, joten olisin pitänyt pienempää ikäeroa epäreiluna isommalle, jonka sylipaikan vauva väistämättä aika usein vie.

Vierailija
86/126 |
09.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Älä jankuta keskustele kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minulla on kolme ystäväpariskuntaa, joilla on taapero 3v ja vauva n.1v. Yhden lapsen kanssa näitä ystäviä vielä näki, mutta nykyisin ei mitään mahdollisuutta. Kahden pienen kanssa ulos lähteminen on niin hankalaa, etteivät viitsi käydä missään niin, että molemmat lapset on mukana. Äidit ovat olleet kotona esikoisen syntymästä asti, jolloin lapset ovat leimaantuneet äitiinsä eikä heitä voi jättää pelkästään isälle hoitoon, koska kiljuvat koko sen ajan, kun äiti on poissa näköpiiristä.

Näiden kolmen ystäväpariskunnan ansiosta päädyin siihen, että teen vain yhden lapsen tai jos toista mietitään, niin siinä vaiheessa, kun esikoinen on vähintään 5-vuotias.

Mulla on lapset tuolla ikäerolla. Jokaikinen päivä käytiin kaupungilla ja retkillä. Tuplarattaat eikä mitään ongelmaa.

Ainakaan omasta mielestäsi. Itseä väsytti se retuuttaminen paikasta toiseen ja kysyin jo lapsena miksi emä halusi leikkiä meillä kotia. Ei osannut vastata kun niin matala äo.

Jaaha. Palstahäirikkö. Muista nyt alkaa natkuttaa metatöistä ja porsimisesta niin on kaikki jankutettu.

Mitähän lisäarvoa tuollainen "häirikkö"-huutelu joka ketjuun tuo? Tai provon huutaminen?

Niin. Mitä lisäarvoa palstahäiriköllä voi olla? Jauhaa samat solvaukset joka ketjuun.

Solvaus? Ilmeisesti joidenkin toisten kokemukset ovat tärkeämpiä kuin toisten. Vain tietynlaisista kokemuksista kertominen sallitaan.

Niin. Solvaus.

Solvaus? 

Ja jankutus. Palstahäirikkö.

Miksi jäit jankuttamaan? Voisit myös keskustella kuten muut.

Kuka tässä jankuttaa? Solvaava jankuttava palstahäirikkö.

Vierailija
87/126 |
09.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No jos ei rahkeet riitä, niin pitääkin tehdä lapset isommalla ikäerolla.

Mutta miksi se pitää esittää negaation kautta

-jos ei rahkeet riitä.

Koska ko. henkilö on lisääntynyt tiheämmin. Ihan vain siksi.

Vierailija
88/126 |
09.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kaikesta voi sysätä vastuuta jollekin muulle. Jos on niin tyhmä ettei ymmärrä elämän reaaliteetteja, ei pidä lisääntyä ollenkaan.

Vierailija
89/126 |
09.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei kaikesta voi sysätä vastuuta jollekin muulle. Jos on niin tyhmä ettei ymmärrä elämän reaaliteetteja, ei pidä lisääntyä ollenkaan.

Näiden ymmärtämättömyys nimenomaan on edellytys lisääntymiselle.

Vierailija
90/126 |
09.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on 1,5 vuotta vanhempi ja 6 vuotta nuorempi sisko. Hyvin on aina mennyt kummankin kanssa, mutta onhan meillä isosiskon kanssa ihan eri tavalla yhteiset lapsuus- ja nuoruusmuistot. Näistä vaihtoehdoista pidän lyhyttä ikäeroa paljon parempana. Omat lapseni ovat alle 2 vuoden ikäerolla ja on ollut tosi käytännöllistä, kun molemmat ovat olleet yhtä aikaa leikkipuistoiässä yms.

Vierailija
91/126 |
09.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on 5 vuoden ikäero isosiskoon ja pikkusiskoon.

Itse hankin tarkoituksella vain kaksi lasta ja lyhyellä ikäerolla. Paljon parempi vaihtoehto.

Vierailija
92/126 |
09.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla lapset 3v ikäeroilla ja todennut sen ihan hyväksi. Jokainen lapsi saa olla pitkään vauva. Kyllä pienemmälläkin ikäerolla varmaan selviäisi jos pakko on. Vielä pidempi ikäero olisi myös hyvä, mutta sitten lasten määrä voi jäädä pienemmäksi jos haluaa monta lasta.

Vierailija
93/126 |
09.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varmaankaan siksi kun kaikilla ei ole häiriintyneitä lapsia kuten apllä.

Meillä on lapset 2 v 2 kk ikäerolla ja aina leikkivät yhdessä, eikä esikoinen ollut koskaan mustasukkainen, mutta me otimmekin kuopuksen synnyttyä esikoista erityisen paljon huomioon ja samoin teki fiksu lähisukumme. Hän ei siis kokenut veljeään uhaksi vaan oli innokas hoitaja.

Sama nyt poikani perheessä. Siellä on kolme ja tulleet 1 v 6 kk välein, ei mitään ongelmaa. Toki nahistelevat, se kuuluu asiaan mutta kukaan ei lyö ja nahina loppuu samassa kuin alkoikin.

Lyöminen opitaan vanhemmilta, lopeta lastesi ja miehesi lyöminen.

Vierailija
94/126 |
09.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla lapset 3v ikäeroilla ja todennut sen ihan hyväksi. Jokainen lapsi saa olla pitkään vauva. Kyllä pienemmälläkin ikäerolla varmaan selviäisi jos pakko on. Vielä pidempi ikäero olisi myös hyvä, mutta sitten lasten määrä voi jäädä pienemmäksi jos haluaa monta lasta.

Minä olin vauva liki kuusi vuotta ja olin jätävän mustasukkainen sisaresta enkä ole koskaan ollut hänen kanssaan väleissä, olemme niin eri-ikäisiä olleet aina. Veljeni on 15 vuotta nuorempi ja hän sitten taas on läheinen koska ikäero on riittävän iso.

Vierailija
95/126 |
09.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Esikoista kun on vasta tuloksettomasti yrittämässä tässä 36 v iässä niin jos ylipäätään koskaan tärppää niin ei kyllä ole aikaa ajatella mitään ikäeroja. Tietenkin hyvä niiden suunnitella tarkat syntymävuodet tai jopa kuukaudet jos ollaan jotain 22 v ja sikiää pelkästä ajatuksesta. Kaikki eivät ole niin onnekkaita.

Vierailija
96/126 |
09.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Koska korostetaan niin paljon sitä, miten Mila-Eemeli 1,5 v ja Risto-Minea 3 v ovat läheisiä, kun ovat pienellä ikäerolla. En tajua itse tuota sisaruuden korostamista: pieni ikäero tai sisaruus ylipäätään ei ole mikään tae siitä, että sisarukset tulevat hyvin juttuun. Tiedän monia sisaruksia, jotka eivät lapsena ja/tai aikuisena voineet sietää toisiaan.

Kyllä ne sisarukset tulevat hiemankin isommalla ikäerolla juttuun, jos ovat samanhenkisiä. Sen sijaan aivan äärilaidan persoonilla voi olla hyvinkin haastavaa, vaikka olisi miten pieni ikäero.

Voisimmeko sopia että nuo äärettömän typerät ja nolot ”Riitta-pekat” nimihirviöt jätetään pois. Niitten käyttäjä on tasolla imbesilli. Se vitsi on lakannut naurattamista noin 30 vuotta sitten.

Kiitos,

Vierailija
97/126 |
09.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei pelkkä ikäero vaikuta. Joskus 3v tuntuu paljon isommalta erolta kun vanhempi kehittyy nuorempaa nopeammin ja joskus 3v tuntuu paljon pienemmältä erolta kun nuorempi kehittyy vanhempaa nopeammin.

Vierailija
98/126 |
09.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näin työssäkäyvänä äitinä olen tyytyväinen kun muksut saatiin 2 vuoden erolla. Kun kuitenkin hoitoon heidät vein, koska hoitopäiviä tuli vain 2 tai 3 viikossa. Tuskin olisin toista tehnyt, jos esikoinen olisi ehtinyt kouluun mennä. Samalla vaivalla meni kaksi hoitoon, tykkäsivät kun olivat samassa päiväkodissa. Ja parhaita kavereita ovat edelleen vaikka ovat eri sukupuolta. Leikkineet yhdessä siitä kun kuopus oppi leikkimään.

Vierailija
99/126 |
09.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Koska korostetaan niin paljon sitä, miten Mila-Eemeli 1,5 v ja Risto-Minea 3 v ovat läheisiä, kun ovat pienellä ikäerolla. En tajua itse tuota sisaruuden korostamista: pieni ikäero tai sisaruus ylipäätään ei ole mikään tae siitä, että sisarukset tulevat hyvin juttuun. Tiedän monia sisaruksia, jotka eivät lapsena ja/tai aikuisena voineet sietää toisiaan.

Kyllä ne sisarukset tulevat hiemankin isommalla ikäerolla juttuun, jos ovat samanhenkisiä. Sen sijaan aivan äärilaidan persoonilla voi olla hyvinkin haastavaa, vaikka olisi miten pieni ikäero.

Voisimmeko sopia että nuo äärettömän typerät ja nolot ”Riitta-pekat” nimihirviöt jätetään pois. Niitten käyttäjä on tasolla imbesilli. Se vitsi on lakannut naurattamista noin 30 vuotta sitten.

Kiitos,

Samoin tuollainen ala-arvoinen solvaaminen. Toivottavasti et ole ainakaan lisääntynyt, vaikka ala-arvoisen kielenkäytön perusteella voikin odottaa päinvastaista.

-eri

Vierailija
100/126 |
09.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

3-vuotias rattaisiin? Vauvan kanssa? Muutenkin, kun on nähnyt miten se kahden pienen talvipukeminen menee ja miten vaikeaa se kaikki liikkuminen kahden noin pienen kanssa on, niin ei kiitos. Toinen itkee rattaissa ja kun yrittää rauhoittaa sitä niin toinen juoksee ympäriinsä. Huh huh. Toki jos sellaista jaksaa niin mikä ettei 🤷‍♀️