Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miten voi olla, että me eletään yli varojemme? Bruttotulot 11 000 euroa kuussa, eikä raha riitä.

Vierailija
09.03.2022 |

Ydinperhe, kolme lasta. Lapset kouluikäisiä, ei mene enää päivähoitomaksuja. Vanhempien yhteenlasketut tulot lapsilisineen noin 11 000 euroa kuussa, eli tienataan keskivertoa enemmän.

Asutaan aivan tavallisessa rivitalossa Helsingissä, josta maksettiin 450 000 euroa (aivan tavallinen rivitalon hinta neljällä makuuhuoneella Helsingissä). Asuntolainaa tästä on noin 350 000 euroa. Yhtiövastike on 550 euroa.

Ei tilata lehtiä, ei käydä ravintoloissa, lapsilla aivan tavalliset harrastukset (musiikkiopisto, tanssi).

Ja koko ajan tuntuu siltä, että raha on tiukassa. Rahaa menee säästöön 300 euroa kuussa ja säästötili tyhjenee aina parin vuoden välein, kun tulee joku isompi ja yllättävä meno - pesukone hajoaa tai jotain muuta tällaista.

Halvimmat puhelinliittymät, pakolliset vakuutukset. Ei ole Netflixejä, ei tupakoida, ei matkustella, ei mitään.

Auto on yksityisleasingillä (550 euroa kuussa + bensat), kun ei ole varaa ostaa omaa.

Syödään makaronilaatikkoa ja vaatteita ostetaan alesta, kun edelliset ovat hajonneet. Miten tämä voi olla mahdollista?

Kommentit (518)

Vierailija
161/518 |
09.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässä "raha vain katoaa jonnekin, en tiedä minne" on vähän samanlaista harhaa kuin laihdutusohjelmissa, joissa 300-kiloinen selittää silmät kirkkaina, etten syö muuta kuin lounaan. Jos rehellisesti merkitsee kaiken ylös, niin sieltä ne vastaukset löytyvät.

Vierailija
162/518 |
09.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ne suuret tulot vaan pienet menot. :D

Itse työskentelen siivoojana. Netto on noin 1400 euroa kuukaudessa. Joskus enemmän, jos teen ylitöitä. Silti onnistun joka kuukausi laittamaan säästöön (rahastoihin) vähintään 500 euroa. Joskus enemmänkin!

Olen muuten erittäin taitava rahan käyttäjä! Ylpeä siitä! Oppinut vuosien kuluessa ;)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
163/518 |
09.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ottakaa mieluummin autolaina, jota lyhennätte vaikka 200-300 euroa kuussa. Tarkastelkaa ruokaostoksianne. Tehkää itse lounas töihin. Älkää ostako merkkituotteita vain merkin vuoksi. Miettikää mitä ylimääräistä tulee ostettua, kuten take away-kahveja tai pikaruokaa?

Vierailija
164/518 |
09.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuukausibudjetti:

Asuntolaina 1400

Yhtiövastike 550

Sähkö (siirto ja käyttö yhteensä) n. 65 

Netti 30

Koko perheen puhelinlaskut 125

Koko perheen matkaliput 210

Hesari 20

Vakuutukset (koti+auto+henkilövakuutukset) 85

Trafi 55

Auton leasing 550

Bensat 200 (paitsi että kohta varmaan 300..)

Musiikkiopisto 65

Tanssitunnit 140

Kuntosali (minä ja mies yhteensä) 40

Säästötilille 300

Yhteensä säännölliset menot n. 3835 euroa tämän listan mukaan.

Nettotulot noin 6600 euroa, eli näiden säännöllisten menojen jälkeen jää noin 2765 euroa. Kuukaudessa on noin 30 päivää, eli päivää kohden on käytettävissä noin 92 euroa. Se on ihan ok, mutta eipä se mihinkään ihmeelliseen riitä. Tuosta rahasta kun pitää ostaa siis ihan kaikki sohvasta talvitakkiin ja teatterilipusta ketsuppiin.

Paljonko teille muille jää käteen kuussa? Mistä me nipistetään, jotta mekin voidaan joskus lähteä vaikka lomalle jonnekin? 

ap

Entäs ne kauppamenot?? Ruoat, apteekki ym

Käydään oikeastaan vain Prismassa kaupassa ja sinne syydetään noin 1100 euroa kuussa. Eli peruselämiseen. Tuossa ei apteekki vielä mukana. 

ap

Eli ruokien jälkeenkin jää vielä 1500 €, jonka hassaatte johonkin "turhaan". Ehkä me muut vaan käytetään tuo loppuosa niihin lasten suksiin. Tai laitetaan säästötilille matkaa tai pesukonetta varten.

Vierailija
165/518 |
09.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

TAnssi ja musiikkiopisto on kai tuon verran per kausi, ei per kk...? Eikä asuntolainaakaan ole mikään pakko maksaa noin paljon pois.

Meillä tuo 92 menee VIIKOSSA ruokaan, vaatteisiin ja lääkkeisiin. 3hlöä. Siinä se teidän musta aukkonne ilmeisesti on?

Vierailija
166/518 |
09.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap on ehkä tehnyt budjetit, mutta ap ei halua syystä tai toisesta pysyä siinä budejtissa. Jos kerran on exelit tehtynä ja jokainen maksettu kahvikuppikin sinne merkattuna, kuten pitäisi, pitäisi olla hyvin helppoa katsoa mihin turhaan sitä rahaa menee. Jos kerran pakollisten kulujen, joihin sisältyy jo se ruoka, jää 1600 euroa, niin säästökohteita on pilvin pimein siellä exelissä.

Toki on mahdollista, että ap perheineen ei vaan hallitse rahan käyttöä, eikä ymmärrä miten sitä kulutusexeliä tai budjetteja käytetään.

Tiedän sentilleen, mihin rahat kuluvat. En sitä ihmettele. Ihmettelen sitä, ettei mihinkään muuhun ole varaa kuin perusarkeen. Vaikka muilla on.

En oikeasti löydä järkeviä säästökohteita, kun peruselämiseen näyttää menevän kaikki rahat. En voi olla ostamatta lääkkeitä tai vaatteita.

ap

Jos ja kun tiedät tarkalleen mihin rahat menevät niin ongelmaahan ei ole . Ongelma on sen sijaan mistä pihistää.

Jos joka sentti on 2-3kk kirjattu exceliin niin siellä se totuus on.

" vapaata rahaa" pakollisten menojen jälkeen oli 1600 vai 2700 ?

Tuosta ruuat vajaa tonni niin ei siinä joka toinen kk Thaimaseen lennetä eikä edes Tukholmaan. Kalliilta vaikutti auto ratkaisunne , osamaksu versiossa toki vakuutukset, renkaat ym. Asuminen linjassa pk-seudulla samoin laina.

Totuus tai lähes sellainen nyt vaan on ettei Suomen verotuksella 2x5000e kk eletä herroiksi. Jos tienaat yksin 10000 niin maksat vielä enemmän.

Vierailija
167/518 |
09.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap on ehkä tehnyt budjetit, mutta ap ei halua syystä tai toisesta pysyä siinä budejtissa. Jos kerran on exelit tehtynä ja jokainen maksettu kahvikuppikin sinne merkattuna, kuten pitäisi, pitäisi olla hyvin helppoa katsoa mihin turhaan sitä rahaa menee. Jos kerran pakollisten kulujen, joihin sisältyy jo se ruoka, jää 1600 euroa, niin säästökohteita on pilvin pimein siellä exelissä.

Toki on mahdollista, että ap perheineen ei vaan hallitse rahan käyttöä, eikä ymmärrä miten sitä kulutusexeliä tai budjetteja käytetään.

Tiedän sentilleen, mihin rahat kuluvat. En sitä ihmettele. Ihmettelen sitä, ettei mihinkään muuhun ole varaa kuin perusarkeen. Vaikka muilla on.

En oikeasti löydä järkeviä säästökohteita, kun peruselämiseen näyttää menevän kaikki rahat. En voi olla ostamatta lääkkeitä tai vaatteita.

ap

Jos ja kun tiedät tarkalleen mihin rahat menevät niin ongelmaahan ei ole . Ongelma on sen sijaan mistä pihistää.

Tuosta ruuat vajaa tonni niin ei siinä joka toinen kk Thaimaseen lennetä eikä edes Tukholmaan. Kalliilta vaikutti auto ratkaisunne , osamaksu versiossa toki vakuutukset, renkaat ym. Asuminen linjassa pk-seudulla samoin laina.

Totuus tai lähes sellainen nyt vaan on ettei Suomen verotuksella 2x5000e kk eletä herroiksi. Jos tienaat yksin 10000 niin maksat vielä enemmän.

Puolen miljoonan euron kämpän omistaminen on herroiksi elämämistä. Meillä on 120 000€ talo, ja mekin ollaan hyvässä asemassa suureen osaan ihmisiä verrattuna, isolla osalla ihmisiä ei ole koko elämänsä aikana varaa omistusasuntoon.

Vierailija
168/518 |
09.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

ap

Puolen miljoonan euron kämpän omistaminen on herroiksi elämämistä. Meillä on 120 000€ talo, ja mekin ollaan hyvässä asemassa suureen osaan ihmisiä verrattuna, isolla osalla ihmisiä ei ole koko elämänsä aikana varaa omistusasuntoon.

Elät toisessa todellisuudessa. 120 000e:lla ei täältä saa edes komeroa !

Vierailija
169/518 |
09.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teillä on asunto velka mitä maksatte joka kuukausi. Perusmenot auto yhtiö vastike 1000€ kk. Paljonko velka lyhennys on ja sähkö vesi maksut kk ja autopaikka maksu bensa sähkö ja kk ruokamenot yhteensä.Vakuutukset.Niistä kertyy kyllä.Pyykin pesukone ei maksa juuri mitään ne kestää 5-10 vuotta.

Vierailija
170/518 |
09.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen eläkkeellä ja asun sinkkutaloudessa.  Saan eläkettä n. 1500 e /kk netto.  Lainoja ei onneksi ole enää,

asumiskulut vastike, sähkö ja vesi 400 euroa.  Vakuutukset, puhelin, netti, mökin sähkö ym. n. 200 e, ruoka 300, auton kulut 200, säästöön jää 300 euroa. 

Vierailija
171/518 |
09.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap syöttekö töissä lounaat vai eväät? Mun miehen on vaikea käsittää miten paljon lounaisiin menee rahaa kuukaudessa. Jos syö 20 työpäivänä 10e lounaan, se tekee kuukaudessa 200e. Ei ymmärrä ettei sillä jää muuta käyttörahaa, nettonsa on 2500e. 

Kyllä sitä vain menee, hammaslääkäri (täällä ei pääse kunnalliselle kuin piiiitkän jonon kautta), auton tuulilasi, omavastuu 200e (menee kerran vuodessa), vaatteet, lapsille välipalarahaa, kesällä jos koko perhe käy jäätelökioskilla se on helposti 15e, kerran uimahallissa käynti tekee toiset 15e. Autoon pyyhkijät 20e.

Kissalle matokuuri 15e. Uudet lakanat kun edelliset risahtaa kuluneisuuttaan puhki 30e. Jne.

Meillä nettotulot 4300e kuukaudessa ja joka kuukausi tuntuu että ollaan miinuksella. Vituttaa suorastaan käydä töissä kun elämä on yhtä kitkutusta.

Ei tuolla rahalla eläminen ole mitään kitkuttamista, suuri osa perheistä elää puolet pienemmällä, se on kitkuttamista. Minä olen ikäni ollut köyhä, silti mulla on lakanoita kaapissa niin että vaikka olen niitä laittanut pois kassikaupalla, vieläkin niitä on kun olen aina silloin tällöin ostanut tarjouksesta. Ei todellakaan kellään normaalilla ihmisellä ole vain yksi lakana kaapissa että kun käytössä oleva menee rikki on pakko ostaa heti uusi, eikä voi odottaa että tulee tarjoukseen. Tuollaiset uimahallit ja jäätelöt on teidän tuloilla oikeasti pikkurahoja kun ette joka päivä käy sekä jäätelöllä että uimahallissa ja vielä sen lisäksi ostele lakanoita. 

On kitkuttamista, et voi tietää meidän muita asioita tai perhekokoa. Mutta ei siitä sen enempää, toistaiseksi on pärjätty.

Vierailija
172/518 |
09.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

ap

Ei varmasti saakaan, mutta lähde pois sieltä. Täällä Kokkolassa saa hyvän talon sillä rahalla, ja tämä on Suomen 22. suurin kaupunki, Keski-Pohjanmaan pääkaupunki ja tällä alueella on Suomen paras työllisyys. Mukava merenrantakaupunki, on kulttuuria, urheilua ja kaupat.

Se että asuu jossain Helsingin keskustassa puolen miljoonan kämpässä tarkoittaa sitä että pitää tienata huomattavasti enemmän kuin keskipalkan, täällä saa ostettua talon keskivertoa pienemmälläkin palkalla. Elämä on valintoja. Aloittajan perheessä elää kituutetaan kolmen normaalisti tienaavan aikuisen tuloilla, eikä silti rahat riitä.

On olemassa Helsingin todellisuuskupla, ja sitten tämä muu Suomi jossa on oikea todellisuus ja elämä, metroa ei ole, mutta mitään muuta ei sitten puutukaan.

Vierailija
173/518 |
09.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap syöttekö töissä lounaat vai eväät? Mun miehen on vaikea käsittää miten paljon lounaisiin menee rahaa kuukaudessa. Jos syö 20 työpäivänä 10e lounaan, se tekee kuukaudessa 200e. Ei ymmärrä ettei sillä jää muuta käyttörahaa, nettonsa on 2500e. 

Kyllä sitä vain menee, hammaslääkäri (täällä ei pääse kunnalliselle kuin piiiitkän jonon kautta), auton tuulilasi, omavastuu 200e (menee kerran vuodessa), vaatteet, lapsille välipalarahaa, kesällä jos koko perhe käy jäätelökioskilla se on helposti 15e, kerran uimahallissa käynti tekee toiset 15e. Autoon pyyhkijät 20e.

Kissalle matokuuri 15e. Uudet lakanat kun edelliset risahtaa kuluneisuuttaan puhki 30e. Jne.

Meillä nettotulot 4300e kuukaudessa ja joka kuukausi tuntuu että ollaan miinuksella. Vituttaa suorastaan käydä töissä kun elämä on yhtä kitkutusta.

Ei tuolla rahalla eläminen ole mitään kitkuttamista, suuri osa perheistä elää puolet pienemmällä, se on kitkuttamista. Minä olen ikäni ollut köyhä, silti mulla on lakanoita kaapissa niin että vaikka olen niitä laittanut pois kassikaupalla, vieläkin niitä on kun olen aina silloin tällöin ostanut tarjouksesta. Ei todellakaan kellään normaalilla ihmisellä ole vain yksi lakana kaapissa että kun käytössä oleva menee rikki on pakko ostaa heti uusi, eikä voi odottaa että tulee tarjoukseen. Tuollaiset uimahallit ja jäätelöt on teidän tuloilla oikeasti pikkurahoja kun ette joka päivä käy sekä jäätelöllä että uimahallissa ja vielä sen lisäksi ostele lakanoita. 

On kitkuttamista, et voi tietää meidän muita asioita tai perhekokoa. Mutta ei siitä sen enempää, toistaiseksi on pärjätty.

Ja lisään, että meillä on kaikille kahdet lakanat. En ostele alesta varastoon vaan sitten kun niitä tarvitaan.

Vierailija
174/518 |
09.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teillä ei ole talousosaamista. Tarvitsette apua elämänhallintaan. Luin van otsikon.  

Vierailija
175/518 |
09.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin en osaa sanoa. Mulla nettotulot 1500€/kk, Asun maalla rivitalossa ja kaksi lasta asuu mun luona vuoroviikot. Olen saanut

ja tulen saamaan ostettua kaiken mitä haluan ja mitä lapset haluavat ja pääsen tekemään niitä asioita mikä haluan ja samaa pätee lapsiin :)

Vierailija
176/518 |
09.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja lisään, että meillä on kaikille kahdet lakanat. En ostele alesta varastoon vaan sitten kun niitä tarvitaan.

Kyllä siinä säästää kun varautuu ettei joudu pulaan ja joudu ostamaan kalliilla.

Vierailija
177/518 |
09.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niin en osaa sanoa. Mulla nettotulot 1500€/kk, Asun maalla rivitalossa ja kaksi lasta asuu mun luona vuoroviikot. Olen saanut

ja tulen saamaan ostettua kaiken mitä haluan ja mitä lapset haluavat ja pääsen tekemään niitä asioita mikä haluan ja samaa pätee lapsiin :)

Yksin siis asun paitsi silloin kun lapset ovat mun luona. Naista mulla ei ole ollut 6 vuoteen koska en ole halunnut enkä halua :)

Vierailija
178/518 |
09.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Maksatte autosta 550€ kuussa?!! Mun Corolla makso 500€🤔

550€ kuussa autoon ei ole kummoinenkaan summa, mutta toki halvemmellakin pääsee jos haluaa ajaa jollain kuppaisella räpsällä.

Vierailija
179/518 |
09.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Maksatte autosta 550€ kuussa?!! Mun Corolla makso 500€🤔

550€ kuussa autoon ei ole kummoinenkaan summa, mutta toki halvemmellakin pääsee jos haluaa ajaa jollain kuppaisella räpsällä.

Meillä mies maksaa rahoitusta 700 e kk. Hän saa iloa autoista. Tuosta puolet on välttämätön hinta, puolet voi laskea harrastukseen.

Todettakoon, että kyse on sähköautosta, eli ajokulut halvat.

Vierailija
180/518 |
09.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

ap

Ei varmasti saakaan, mutta lähde pois sieltä. Täällä Kokkolassa saa hyvän talon sillä rahalla, ja tämä on Suomen 22. suurin kaupunki, Keski-Pohjanmaan pääkaupunki ja tällä alueella on Suomen paras työllisyys. Mukava merenrantakaupunki, on kulttuuria, urheilua ja kaupat.

Se että asuu jossain Helsingin keskustassa puolen miljoonan kämpässä tarkoittaa sitä että pitää tienata huomattavasti enemmän kuin keskipalkan, täällä saa ostettua talon keskivertoa pienemmälläkin palkalla. Elämä on valintoja. Aloittajan perheessä elää kituutetaan kolmen normaalisti tienaavan aikuisen tuloilla, eikä silti rahat riitä.

On olemassa Helsingin todellisuuskupla, ja sitten tämä muu Suomi jossa on oikea todellisuus ja elämä, metroa ei ole, mutta mitään muuta ei sitten puutukaan.

Lähde pois sieltä? Niin no, sääli vain että pk-seutu on se alue Suomessa, missä.on mahdollisuus edes jonkinlaiseen uraan. En siis tarkoita vain 'työpaikkaa' vaan puhun laajemmin urasta ja uramahdollisuuksista.