Miksi on tabu kutsua itseään älykkääksi?
Älykkyyshän on vain yksi ihmisen ominaisuuksista. Se ei tarkoita, että henkilö olisi jotenkin parempi kuin muut. On ok sanoa, että olen musikaalinen. On ok sanoa, että olen empaattinen, huumorintajuinen, iloinen, mutta miksi se, että sanoo itseään älykkääksi saa ihmiset niin takajaloilleen?
Kommentit (57)
Googlaamalla "älykkyys tabu" löytyy useita tieteellisiä artikkeleita.
[quote author="Vierailija" time="09.08.2015 klo 15:29"]Siksi, koska kaikki olemme vajavaisia ja jollain osa-alueella rajoittuneita. On paha julistautua älykkääksi, koska aina löytyy jokin teema/sektori/asia/taito, josta emme tajua hölkäsen pöläystä.
[/quote]
Mutta älykkyys ei ole synonyymi superihmiselle, joka on taitava jokaisella elämän osa-alueella. Älykäs on lahjakas yleensä vain yhdellä tai muutamalla saralla (matemaattinen/avaruudellinen hahmotuskyky, kielellinen lahjakkuus tms.)
Koska älykkyyden itsearvointi on aika subjektiivista. Tunnen monta (sukulaista...) jotka, luulevat olevansa älykkäitä vaikka aivotoiminta aivokuolleen ja ameeban välimaastoa. Ihmisen kiinnostus tituleerata itseään tuollaisin määrein antaa mun mielestä ihmisestä aika tyhmän kuvan...
Riippuu, missä asiayhteydessä tulee tarpeen korostaa, että "olen älykäs". En itse koe häiritsevänä tiedostaa ja jopa arvostaa vahvuuksiaan, sehän on hieno juttu. Paljon parempi itse asiassa kuin perinteinen itsensä vähättely, mikä täällä taitaa verrattain olla hyväksyttävämpää.
Toisaalta on tullut kyllä tavattua ihan tarpeeksi niin vahvaitsetuntoisia ihmisiä, että se itsekehuminen on aivan loputonta. Jos tämän tästä täytyy aivan erityisesti painottaa vaikka älykkyyttään, tai hyvässä lykyssä vaikka kaikkia hienoja ominaisuuksiaan, ei sellaista ole kauhean kiva kuunnella. Alkaa vain vaivaannuttaa, ja ärsyttääkin. Sellaisesta tulee pikemminkin vaikutelma leuhkasta, ei vahvaitsetuntoisesta ihmisestä.
Laitan tähän oman kokemukseni:
En kutsu itseäni älykkääksi, mutta puheeni ovat välillä niin irrallaan kaikesta käsinkosketeltavasta, jonka lisäksi heitän paljon analyyttistä puhetta sekaan. En yritä missään tapauksessa ylentää itseäni, mutta analyyttinen ajattelutapa on joillekin ehdoton turn off. Se ikäänkuin korostaa älykkyyttä vaikka siitä ei puhuisi. Tämä on minun tapani prosessoida, anteeksi vaan. Ihmisten tutustuessa minuun paremmin eivät enää pidä ylimielisenä.
Monet pitävät minua erittäin älykkäänä visionäärisenä ihmisenä. Keksin paljon kaikenlaisia näkökantoja ja systeemeitä lähes tyhjästä. Kirjoitin opettajan mielestä lukiossa melko poikkeuksellisia esseitä filosfofiassa ja osaan matematiikkaa hyvin.
Minulla on kuitenkin hahmotushäiriö. Saan toki korkeahkoja pisteitä, mutta kuviopäättelyt (hahmotushäiriö) ja tieto aikarajoista stressaavat suunnattomasti. En tiedä sitä sitten, paljonko se verottaa pisteitä. Olen saanut geometriankin hahmotusongelmista huolimatta sujumaan. Fysiikkakin alkoi sujua yliopistossa erittäin hyvin vaikka peruskoulussa ja lukiossa aine oli vaikea. Ensimmäiset fysiikan kiitettävät/erinomaiset tulokset tulivat yliopistossa. Stressiherkkyys on laantumaan päin iän kertyessä.
Älykkyys on paljon olennaisempi ja arvostetumpi ominaisuus kuin musikaalisuus tai huumorintajuisuus (jotka tietysti ovat myös hienoja ominaisuuksia, mutta eivät samalla lailla tärkeitä ihmisen uralle ja menestykselle). Siksi sillä kehua retosteleminen on noloa.
Ja toisaalta, ei itsensä kehuminen MUULLAKAAN tavoin oikein kuulu suomalaiseen tapakulttuuriin.
Kolmas pointti vielä: älykkyyden mittaaminen on vaikeaa. Äo-mittauksetkin mittaavat lähinnä matemaattis-spatiaalista älykkyyttä, joka kumminkin on vain yksi älykkyyden muoto. Joten jos joku kehuskelee olevansa älykäs, mieleen tulee herkästi skeptinen ajatus siitä, että "älykäs milla mittarilla ja kenen mukaan...?"
Tämän sanoen EN tarkoita, etteivätkö ihmiset oikeasti olisi erilaisia älykkyydellään. Kyllä, me jokainen sijoitumme sillä akselilla jollekin kohdalle. Ja on, kyllä on vähän hoopoa, että asiaan suhtaudutaan noin ambivalentisti: toisaalta arvostaen, toisaalta vähätellen ja nolostellen.
Jaa enpä tiedä. Toinen samanlainen on hyvätuloisuus. Ja auta armias, jos on mensan lappu takataskussa ja palkka suurempi ku ministereillä.. parempi pitää turpansa kiinni ja visusti :/
[quote author="Vierailija" time="09.08.2015 klo 19:39"]Jaa enpä tiedä. Toinen samanlainen on hyvätuloisuus. Ja auta armias, jos on mensan lappu takataskussa ja palkka suurempi ku ministereillä.. parempi pitää turpansa kiinni ja visusti :/
[/quote]
Lisään tähän vielä sen, että on nainen. Eikä edes tajua olla ruma. Voin vakuuttaa, että miehet juoksevat karkuun heti kun asioiden laita selviää.
Olen tavannut hyvin älykkäitä ihmisiä, melkeinpä neroja. He eivät ole omaa älykkyyttään pyrkineet tuomaan esille millään tavalla, ovat vaan selvästi operoineet täysin eri tasolla kuin useimmat muut. Olen myös tavannut ihmisiä, jotka mainostavat itse olevansa älykkäitä. Eivät olleet.
[quote author="Vierailija" time="09.08.2015 klo 15:06"]
Ei sen pitäisi olla tabu. Ikävä kyllä sellaisia itseanalyyseja vaan kuulee juuri niiltä, jotka eivät ole erityisen älykkäitä. Se ehkä vaikuttaa, että tuon sanominen saa aikaan negatiivisen reaktion. Kun oikein mietin, en muista koskaan älykkäinä pitämieni ihmisten sanoneen, että he ovat älykkäitä. Ehkä ei vain ole tullut sellainen aihepiiri puheeksi.
[/quote]
Tunnen älykkäitä, jotka ovat sanoneet itseään älykkäiksi, mutta kyllä sen sanomisella yleensä tarkoitetaan myös "älykkäämpi kuin muut" tai "älykkäämpi kuin useimmat". Jos sanoo olevansa musikaalinen tai empaattinen, niin niitä sanoja ei niin usein käytetä vertailevalla tavalla.
Olen minä työhaastattelussa kehunut itseäni älykkääksi, mutta asian tuominen muussa yhteydessä esille ei yleensä ole tarpeen ja antaa ihmisestä kyllä vähän oudon kuvan. Yleensäkään itsensä kehuminen ei Suomessa ole tapana.
[quote author="Vierailija" time="09.08.2015 klo 14:33"][quote author="Vierailija" time="09.08.2015 klo 14:30"]
Älykäs selviää tilanteista joihin viisas ei edes olisi joutunut. Viisaat eivät pidä meteliä älystään, koska paitsi älykkäitä, myös viisaita. Kuten joku tuolla edellä jo mainitsi, älykkyys ei välttämättä aina korreloi sosiaalisten kykyjen kanssa. Tarpeeksi älykäs ihminen on niin viisas ettei pidä meteliä itsestään, hänen älykkyytensä huomataan muutenkin.
[/quote]
Ja tämä on toinen mitä ihmettelen: ihmiset kokevat aina hirveää tarvetta vähätellä älykkäitä ihmisiä. Ei muitakaan ominaisuuksia aleta lyttäämään toisen ominaisuuden avulla.
"Empaattinen tiedostaa tilanteet, joita huumorintajuinen ei joudu edes murehtimaan."
Älykkkyys ja viisaus ovat eri asioita. Kummassakin puolensa.
[/quote]
Mistä johtuu, että aidosti ne harvat ihmiset jotka ovat "mainostaneet" omaa älykkyyttään eivät sitä oikeasti ole olleet..? He eivät ole saaneet kummoisia tuloksia älykkyystesteissä, heillä ei ole edes kummoista koulutusta (eivät käyneet edes amk tason koulutusta puhumattakaan akateemisesta koulutuksesta). Ihmettelen... Pari tällaista tuttua, jotka kokoajan alleviivaavat omaa älykkyyttään, vaikka mielestäni eivät ole älykkäitä, eivät nokkelia tai edes hoksaavaisia...:D
[quote author="Vierailija" time="09.08.2015 klo 15:41"][quote author="Vierailija" time="09.08.2015 klo 15:29"]Siksi, koska kaikki olemme vajavaisia ja jollain osa-alueella rajoittuneita. On paha julistautua älykkääksi, koska aina löytyy jokin teema/sektori/asia/taito, josta emme tajua hölkäsen pöläystä.
[/quote]
Mutta älykkyys ei ole synonyymi superihmiselle, joka on taitava jokaisella elämän osa-alueella. Älykäs on lahjakas yleensä vain yhdellä tai muutamalla saralla (matemaattinen/avaruudellinen hahmotuskyky, kielellinen lahjakkuus tms.)
[/quote]
Olet väärässä. Älykäs on tutkitusti todennäköisesti lahjakas useilla eri tavoilla. Tätä on tutkittu useasti. Älykkyystestitkin mittaavat nimenomaan ns. yleisälykkyyttä.
Mua häiritsee, kun mua sanotaan älykkääksi. Pitää paikkansa, että mulla on kapea-alaista lahjakkuutta, mutta itse pidän itseäni ihan pirun tyhmänä. Jos esimerkiksi on kaksi ihmistä, joilla molemmilla on kymmenen ämpäriä, ja toisella on kaikki ämpärit puolillaan vettä ja toisella on kaksi täyttä ämpäriä, kun muut ovat tyhjiä, tuolla ensimmäiseksi mainitulla on enemmän vettä. Mä olen tuo, jolla on kaksi täyttä ämpäriä, ja niiden perusteella ihmiset kuvittelee, että mulla on enemmän vettä, mutta eihän se pidä paikkaansa. Musta se, että mua pidetään älykkäänä, on todella valheellista. Keskiverrolla ihmisellä on enemmän kykyjä. Voisin sanoa olevani älykäs, ja se olisi uskottavaa, mutta se ei vaan olisi totta. Ja mä näen erilaista älykkyyttä melkein jokaisessa. Älykkyys voidaan jakaa moniin osa-alueisiin, joista monia ei yleisesti pidetä varsinaisena älykkyytenä (vaikka kyse on tietty aina vain määritelmistä, eli kielestä).
[quote author="Vierailija" time="09.08.2015 klo 15:04"]
Hienoa jos maasta löytyy älykkäitä ihmisiä. Tämmöisille olisi varmaan vaivatonta astua yrityselämän palveluseen ja kenties yrittäjiksikin ja saada Suomen talous ja vienti nousuun, että säilyisi maassa jonkinlaiset hyvinvointipalvelut.
Mun mielestä resurssien hukkaamista kun " älykkäät" hakeutuu julkiselle sektorille puuhastelemaan niitä näitä, ilman mitään hyötyä kansantaloudelle ja kansalle ja kaiken kukkuraksi palkka tulee sitten kumminkin niiden tyhmien työn tulosta verottamalla.
[/quote]
Yksi julkisen sektorin älykäs korjaa: julkisella sektorilla tehdään töitä yhteiseksi hyväksi. On huolestuttavaa, jos sinne ei hakeudu älykkäitä ja lahjakkaita, koska sittenhän asioitamme hoitavat, maatamme suunnittelevat ja opetusta ja terveydenhoitoamme johtavat ne jotka eivät muualla pärjäisi. Me käytämme teidän rahojanne (ja meidän rahojamme), toivot kai että tiedämme mitä teemme.
[quote author="Vierailija" time="09.08.2015 klo 20:29"]
Mua häiritsee, kun mua sanotaan älykkääksi. Pitää paikkansa, että mulla on kapea-alaista lahjakkuutta, mutta itse pidän itseäni ihan pirun tyhmänä. Jos esimerkiksi on kaksi ihmistä, joilla molemmilla on kymmenen ämpäriä, ja toisella on kaikki ämpärit puolillaan vettä ja toisella on kaksi täyttä ämpäriä, kun muut ovat tyhjiä, tuolla ensimmäiseksi mainitulla on enemmän vettä. Mä olen tuo, jolla on kaksi täyttä ämpäriä, ja niiden perusteella ihmiset kuvittelee, että mulla on enemmän vettä, mutta eihän se pidä paikkaansa. Musta se, että mua pidetään älykkäänä, on todella valheellista. Keskiverrolla ihmisellä on enemmän kykyjä. Voisin sanoa olevani älykäs, ja se olisi uskottavaa, mutta se ei vaan olisi totta. Ja mä näen erilaista älykkyyttä melkein jokaisessa. Älykkyys voidaan jakaa moniin osa-alueisiin, joista monia ei yleisesti pidetä varsinaisena älykkyytenä (vaikka kyse on tietty aina vain määritelmistä, eli kielestä).
[/quote]
Riippuu ämpärien koosta. :) Ja veden lämpötilasta... sekä veteen kohdistuvasta paineesta. Nyt ollaan minun erikoisosaamisaluella. Osaan puukottaa selitystä kuin selitystä.
Sosiaalisesta vaikea mutta älykäs täällä.
Kysyjälle: minun on vaikea välillä ymmärtää kiusoittelua tai vitsailua. Monet vitsit tuntuvat typeriltä, tai otan ne tosissani.
En ole kovin empaattinen. Jos joku kertoo minulle ongelmistaan, en osaa lohduttaa kovin hyvin. Kiusaannun herkästi.
Väitellessä en osaa ottaa vastapuolen tunteita huomioon. En pyri loukkaamaan ketään tarkoituksella, mutta en osaa myöskään varoa totuuksien ääneen sanomista.