Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miksi on tabu kutsua itseään älykkääksi?

Vierailija
09.08.2015 |

Älykkyyshän on vain yksi ihmisen ominaisuuksista. Se ei tarkoita, että henkilö olisi jotenkin parempi kuin muut. On ok sanoa, että olen musikaalinen. On ok sanoa, että olen empaattinen, huumorintajuinen, iloinen, mutta miksi se, että sanoo itseään älykkääksi saa ihmiset niin takajaloilleen?

Kommentit (57)

Vierailija
21/57 |
09.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska älykkyys on yleismaailmallisesti arvostettavimpia ominaisuuksia, kauneus on toinen. Kun ihminen on molempia hänellä on mahdollisuuksia mihin vain - se herättää muissa kateutta ja siksi niistä ei haluta puhua ettei vaikuttaisi muiden mielestä ylimieliseltä tai aiheuttaisi kateutta.

Vierailija
22/57 |
09.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis treffipalstoillako porukka on takajaloillaan, jos kerrot olevasi älykäs?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/57 |
09.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

On älykästä ottaa ensin selville mitä tabu tarkoittaa ennenkuin sanaa käyttää. 

Ei ole lainkaan sopimatonta todeta, että on älykäs (jos siis on sitä. Älykkyys on vaikeasti mitattavissa ja todennettavissa oleva ominaisuus, vaikka sen heti vaistomaisesti tunnistaakin). Huonoa käytöstä ja tilanteentajua (eli siis tyhmyyttä) osoittaa elvistely lahjoillaan, oli sitten kyse älykkyydestä, musikaalisuudesta tai muusta. 

Vierailija
24/57 |
09.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.08.2015 klo 14:20"]Erinomainen kysymys. Eihän älykkyys myöskään tarkoita viisautta, sosiaalisia kykyjä tai muita avuja, joilla tässä yhteiskunnassa todella pärjätään.
[/quote] Ehkäpä siksi että ihmiset ajattelevat että on vain huomionhakua(epä älykästä) kehua ja tuoda itseään esille kertoen että on älykäs.

Eihän sitäkään katsota hyvällä että kehuu itseään kauniiksi ja hyvännäköiseksi koska sen koetaan olevan huomionhakua ja itsekästä.

Vierailija
25/57 |
09.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Valtaosa ihmisistä luulee olevansa älykkäitä. Valtaosa heistä (kyllä, heistä) erehtyy pahasti.

Oman älykkyyden mainitseminen tuntuu lähinnä huvittavan rehentelevältä, vaikka tieto pitäisikin paikkansa.

Toisaalta ihmiset arvostavat erilaisia asioita. Joku pitää itseään älykkäänä varastettuaan pitkään kaupoista jäämättä kiinni. Joku toinen (mm. minä) pitää häntä kelvottomana heittiönä. Minä arvostan mm. kirjallisuutta, lääketieteellisiä tutkimuksia jne.

Ihmisillä on hyvin erilaisia käsityksiä älykkyydestä. Palstalla perinteinen älykkyyden merkki tuntuu olevan yliopistotutkinto. Kirjoittajat tunnistaa yleensä pienellä alkukirjaimella aloitetuista teksteistä ja useista yhdyssanavirheistä. Hauskin oli mielestäni opettaja, joka kirjoitti Espoolainen.

Vähän mä nauroin. Little did I laugh. 

Vierailija
26/57 |
09.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.08.2015 klo 14:41"]

On älykästä ottaa ensin selville mitä tabu tarkoittaa ennenkuin sanaa käyttää. 

Ei ole lainkaan sopimatonta todeta, että on älykäs (jos siis on sitä. Älykkyys on vaikeasti mitattavissa ja todennettavissa oleva ominaisuus, vaikka sen heti vaistomaisesti tunnistaakin). Huonoa käytöstä ja tilanteentajua (eli siis tyhmyyttä) osoittaa elvistely lahjoillaan, oli sitten kyse älykkyydestä, musikaalisuudesta tai muusta. 

[/quote]

Ahaa, elin luulossa, että:

"Tabut ovat asioita, joita syystä tai toisesta ei haluta keskustelun piiriin riippumatta siitä, mitä niistä tiedetään."

En myöskään väittänyt itseäni älykkääksi. Sinä selvästi kuitenkin tulkitsit niin ja se sai sinut ärsyyntymään, mikä viekin meidät takaisin alkuperäiseen kysymykseen: miksi?

Vierailija
27/57 |
09.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämäkin ketju kyllä omalta osaltaan todistaa samaa.

Jos sanon vaikka juoksevani cooperin testissä yli 4000, niin kukaan ei tule selittämään miten tuo ei kuitenkaan riitä elämässä menestymiseen vaan tarvitaan paljon muutakin.

Jos sanon saaneeni mensan virallisessa testissä 144 pistettä, niiin sitten pitää selitellä jotain viisaudesta yms.

Vierailija
28/57 |
09.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.08.2015 klo 14:47"]

Jos sanon vaikka juoksevani cooperin testissä yli 4000, niin kukaan ei tule selittämään miten tuo ei kuitenkaan riitä elämässä menestymiseen vaan tarvitaan paljon muutakin.

Jos sanon saaneeni mensan virallisessa testissä 144 pistettä, niiin sitten pitää selitellä jotain viisaudesta yms.

[/quote]

Aivan! Tästä ei oikein saa edes anonyymia keskustelua aikaan, siksi mielestäni ap käytti ihan oikein sanaa tabu. 

En tosin ole kovin älykäs. Mistäpä minä tietäisin.

Vierailija
29/57 |
09.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen älykäs. Mitattu ÄO 150. 

En ole sosiaalisestä älykäs, enkä pärjää sosiaalisissa tilanteissa.

Vierailija
30/57 |
09.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.08.2015 klo 14:45"]

Valtaosa ihmisistä luulee olevansa älykkäitä. Valtaosa heistä (kyllä, heistä) erehtyy pahasti.

Oman älykkyyden mainitseminen tuntuu lähinnä huvittavan rehentelevältä, vaikka tieto pitäisikin paikkansa.

Toisaalta ihmiset arvostavat erilaisia asioita. Joku pitää itseään älykkäänä varastettuaan pitkään kaupoista jäämättä kiinni. Joku toinen (mm. minä) pitää häntä kelvottomana heittiönä. Minä arvostan mm. kirjallisuutta, lääketieteellisiä tutkimuksia jne.

Ihmisillä on hyvin erilaisia käsityksiä älykkyydestä. Palstalla perinteinen älykkyyden merkki tuntuu olevan yliopistotutkinto. Kirjoittajat tunnistaa yleensä pienellä alkukirjaimella aloitetuista teksteistä ja useista yhdyssanavirheistä. Hauskin oli mielestäni opettaja, joka kirjoitti Espoolainen.

Vähän mä nauroin. Little did I laugh. 

[/quote]

tyhmillä on halvat huvit, van älykkäillä ne onki ihan ilmaiset!

Vierailija
31/57 |
09.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.08.2015 klo 14:47"]

[/quote]

Eikö se olekaan keskustelua?

Vierailija
32/57 |
09.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hienoa jos maasta löytyy älykkäitä  ihmisiä. Tämmöisille   olisi varmaan vaivatonta   astua yrityselämän palveluseen  ja kenties yrittäjiksikin ja saada Suomen talous ja vienti nousuun,  että säilyisi  maassa jonkinlaiset  hyvinvointipalvelut.

Mun mielestä resurssien  hukkaamista  kun  " älykkäät" hakeutuu julkiselle sektorille  puuhastelemaan niitä näitä,    ilman mitään hyötyä kansantaloudelle ja kansalle ja kaiken kukkuraksi palkka tulee sitten kumminkin niiden tyhmien työn tulosta  verottamalla.

Vierailija
33/57 |
09.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei sen pitäisi olla tabu. Ikävä kyllä sellaisia itseanalyyseja vaan kuulee juuri niiltä, jotka eivät ole erityisen älykkäitä. Se ehkä vaikuttaa, että tuon sanominen saa aikaan negatiivisen reaktion. Kun oikein mietin, en muista koskaan älykkäinä pitämieni ihmisten sanoneen, että he ovat älykkäitä. Ehkä ei vain ole tullut sellainen aihepiiri puheeksi. 

Vierailija
34/57 |
09.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska kaikila ei ole kiimamenkkoja

Vierailija
35/57 |
09.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.08.2015 klo 14:54"]

Minä olen älykäs. Mitattu ÄO 150. 

En ole sosiaalisestä älykäs, enkä pärjää sosiaalisissa tilanteissa.

[/quote]

Millä lailla tämä  sosiaalinen kykenemättömyytesi  näkyy ? Seisotko kaupan käytävän tukkeena ?  Kun  näet vanhuksen ja eessään monttu, tiedostatko vaaran ja  jo ennen kaatumista  menet apuun ?  Mikä   työ olisi mielestäsi paras missä  saisit  eniten irti  älykkyydestäsi ?

Vierailija
36/57 |
09.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vanha viisas sananlasku: oma kehu haisee

Vierailija
37/57 |
09.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Monikaan ei ymmärrä, mitä älykkyys oikeasti tarkoittaa. Tieteellisesti se on eri asia kuin arkikielessä.

Vierailija
38/57 |
09.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.08.2015 klo 15:12"]

Monikaan ei ymmärrä, mitä älykkyys oikeasti tarkoittaa. Tieteellisesti se on eri asia kuin arkikielessä.

[/quote]

Etkä sinäkään osaa sitä sanoiksi pukea :)

Vierailija
39/57 |
09.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.08.2015 klo 15:04"]

Hienoa jos maasta löytyy älykkäitä  ihmisiä. Tämmöisille   olisi varmaan vaivatonta   astua yrityselämän palveluseen  ja kenties yrittäjiksikin ja saada Suomen talous ja vienti nousuun,  että säilyisi  maassa jonkinlaiset  hyvinvointipalvelut.

Mun mielestä resurssien  hukkaamista  kun  " älykkäät" hakeutuu julkiselle sektorille  puuhastelemaan niitä näitä,    ilman mitään hyötyä kansantaloudelle ja kansalle ja kaiken kukkuraksi palkka tulee sitten kumminkin niiden tyhmien työn tulosta  verottamalla.

[/quote]

Hui. Mä olen oikeasti älykäs ja olen julkisen sektorin palveluksessa! Miten sä tiesit ton! Ällistyttävää!

Vierailija
40/57 |
09.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siksi, koska kaikki olemme vajavaisia ja jollain osa-alueella rajoittuneita. On paha julistautua älykkääksi, koska aina löytyy jokin teema/sektori/asia/taito, josta emme tajua hölkäsen pöläystä.