G: Mistä te entiset 100kg ihmiset saitte motivaatiota jatkaa laihdutusta, niin kauan että paino alle 80kg? Jo 7 vuotta olen ollut 98 kiloinen.
Välillä hyviä päiviä, jolloin lasken kaloreita, mutta 80% ajasta syön jonkun 2600 kcal päivässä.
Joka kesä olen luvannut, että ensi kesänä olen laiha, mutta ei se koskaan ole toteutunut.
Eilen paino oli 96,9kg. Mutta tänä aamuna taas 97,9kg ja tuli ahmittua taas aamupäivä v i tu tukseen.
Iltavuoroon mukana terveelliset eväät, mutta tiedän jo, että kun pääsen kotiin klo 22.00
Niin nälkä on hirveä.
Töissä tulee askelia 12 000, eli liikunnan lisääminen ei auta.
Kommentit (59)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Keväällä 2020 tunnustin tilanteen itselleni. Tein suunnitelman ja asetin tavoitteen. Itsekurilla ja tiedostaen aiemman tilanteeni riskit terveydelleni saavutin tavoitteeni. Jatkamalla painoni seuraantaa ja kiinnittämällä huomiota syömisiini sekä liikumiseeni pysyn tavoitteessani. Olisi toki ollut helppoa unohtaa tarkkailu ja syödä&juoda vapaasti. Se vapaa syöminen ja juominenhan aiemman tilanteeni loi.
Olen asentanut tavoitteen satoja kertoja, turhaan, ei se moti pysy
N 100kg
Minulla oli terveysmotivaattori eli joko elän terveellisesti ja mukavammin tai epäterveellisesti kärsien sekä lyhyemmällä ennusteella eliniän suhteen. Motivaatio ei kestä, jos ei itse näe mitään kunnon syytä olla kevyempi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Älä syö varastoon, syö tarpeeseen. Älä turhaan häpeä ottaa töihin evästä ja syödä usein.
Se on ihan sama mitä toisten edessä syö, he ymmärtävät että jossain vaiheessa joka tapauksessa syöt liikaa koska ylimääräistä on kertynyt.
Onhan tää väärä tapa, tuntuu että pakko syödä melkein ähkyyn, ennen iltaanmenoa, koska työmatkaan kuluu paljon aikaa ja tauko tosi myöhään.
Ehkä huomenna kehtaan ottaa välipalaa mukaan.
On ahdistavaa, kun yksi ei syö mitään 9h työpäivinä.. Ap
Älä syö ähkyyn ennen iltavuoroa. Syö normaali kevyt ateria. Syö vaikka nopea välipala vielä kun olet työpaikan pihassa ennen kuin vuoro alkaa, jos matka kestää. Esim proteiinirahka ja kourallinen pähkinöitä ja joku hedelmä.
Lopeta toisten syömisen vahtiminen. Se 9h paastoaja saattaa vaikka ajaa mäkkärin kautta kotiin. Keskity vain omiin syömisiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sen pitää olla elämäntapamuutos, ei pelkästään laihdutus. Eikä pidä laihduttaa sen takia, että olisi laiha.
Itselleni auttoi myös oikean liikunnan löytäminen. Ei ikinä enää sitä, että kävellään joka päivä 1-2 tunnin lenkkejä ja jatkuvasti aerobista liikuntaa. tilalle mielummin kunnon punttitreenit. Mitä isommat lihakset, sitä enemmän saa syödä kun lihakset kuluttaa enemmän, kuin rasva.
Ensin pitäisi saada paino alle 60kg, että kehtaisi edes katsoa kuntosalille päin! Täynnä parikymppisiä, laihoja naisia.
Ap
Ja taas sä olet täällä jauhamassa tätä samaa.
No, kohta (9-24 kk aikaa) sua ja sun läheisiä voi ajaa takaa venäläiset sotilaat aseidin kanssa.
Eikö oo masentavaa, että edes se ei saa sua liikkeelle. Elämä on valintoja - Liiku!
Vuosikausia yritin kaloreiden laskentaa, ruokapäiväkirjaa, askelten mittausta, vaa´alla pomppimista, tavoite vaatteita jne. Jojottelin parikytä vuotta.
Sitten mä sisäistin jotenkin elämäntapamuutoksen ja aloin syömään pienempiä annoksia. Jos ennen pastaa meni kaksi isoa lautasellista, niin mittasin sen paridesiä lautaselle ja salaattia ja kasviksia puolet lautasesta.
Vähän otin kuin painonvartijoiden pisteet käyttöön, että kasviksia ja juureksia yms. saa syödä ilmaiseksi. Siitä se sitten pikku hiljaa lähti. Repsahduksia saa tulla, ne pitää hyväksyä ja sallia tai mieluummin jopa merkkaa ylös etukäteen, että mässää muija mässää, eikä tarvii katua. Jos silloin ei huvita mässätä, niin se ei siirry ja jää varastoon, vaan seuraava kerta odottaa sitten kuukauden päästä.
Sitten kun olin oppinut pienemmät annokset, niin aloin enemmän kiinnittämään huomiota mitä söin. Enemmän kalaa kuin punaista lihaa (broilerista en pidä). Rasvat hyviin rasvoihin ja hemmetin paljon vähemmän. Leipää oikeasti riittää yksi pala, ei tarvita kolmea aamulla. Tai pieni kippo puuroa marjoilla.
Lähtöpainohan siis oli 144 kiloa ja kolmisen vuotta meni kun pääsin 80 kiloon. Eli tässäkin oli maltti valttia. Ei tarvii ahdistua, kun ei yhdessä yössä kaikki kilot lähtenytkään, kuten ennen tein ja sitten se syöpöttelyputki oli valmis. Ei ne kilot yhdessä yössä tulleetkaan, niin tuplasti menee aikaa sulatellessa. :(
Paljon vanhojen mantrojen hyväksyntää vaatii. Pikku hiljaa lisäsin liikuntaa tai se oikeastaan tuli mukaan, kun kevenin. Tuntui hyvältä pidentää lenkkireissua, kun jalat tuntui kevyemmiltä. Ei tarvinnut jumittaa jäykkien lihasten kanssa päiväkausia. - sen takia en liikkunut alusta lähtien. Kuitenkin alkaa kolotukset ja jumit harmittamaan ja olemaan esteenä lähdölle. Lenkki nimenomaan on mun juttu ja tanssi. Inhoan punttisalilla ähellystä.
Nyt olen ollut 75 kiloinen noin kahdeksan vuotta. Kuun eka päivä käyn vaa´alla. Sama oli tuon laihtumisen kanssa. Mä silloin joskus tein diagrammeja, odotuskäyriä ja hyppäsin vaa´alla päivittäin/viikottain. Olin liian innokas ja kun miinusta ei tullut, se alkoi ahdistamaan ja syöpöttelykierre alkoi.. vain kerran kuussa vaa´alla, eikä mitään saunomisia ennen sitä, eikä neljän päivän nälkäkuuria.. reippaasti ollaan se mitä ollaan.
Mulla oli lääkärikontakti, kun oli 2diabetestä, kolesterolia ja verenpainetta. Piti vahtia noita lääkkeiden annostuksia, kun kiloja lähti tippumaan. Lääkäri ei ihan ollut samoilla kantimilla mun tavasta tehdä elämäntapamuutos (liian harvoin kävin vaa´alla ja ruokavalio ei välttämättä aina ollut niin terveellistä), mutta kyllä se sitten jälkeenpäin hurrasi ja tuli 75 kg bileissäkin käymään. :D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sen pitää olla elämäntapamuutos, ei pelkästään laihdutus. Eikä pidä laihduttaa sen takia, että olisi laiha.
Itselleni auttoi myös oikean liikunnan löytäminen. Ei ikinä enää sitä, että kävellään joka päivä 1-2 tunnin lenkkejä ja jatkuvasti aerobista liikuntaa. tilalle mielummin kunnon punttitreenit. Mitä isommat lihakset, sitä enemmän saa syödä kun lihakset kuluttaa enemmän, kuin rasva.
Minkä muun takia sitä laihduttaisi, kun itse laihuuden tavoittelun?
Jos ei olisi muita ihmisiä tai kokovartalopeilejä, niin en antaisi ajatustakaan laihduttamiselle, vaan eläisin täyttä elämää!
Nyt on pakko, koska ulkonäköpaineet
Ap
Hauska tarina. Ei tarvita kuin kaksi tuollaista nössöä työpaikalle, niin ne ovat syömättä kilpaa niin että illalla kompensoidessaan lihottavat itseään kilpaa. Tyhmästä päästä kärsii koko ruumis.
Hanki kunnon aviokriisi. Muutamassa kuukaudessa jo 10 kiloa lähtenyt...
Mitä syöt ns " normaalipäivän" aikana= kun yrität laihduttaa? Mitä syöt sitten ns " ahmimispäivänä" ?
Montako kertaa? Mikä on ruokailujen väli?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minkä muun takia sitä laihduttaisi, kun itse laihuuden tavoittelun?
Jos ei olisi muita ihmisiä tai kokovartalopeilejä, niin en antaisi ajatustakaan laihduttamiselle, vaan eläisin täyttä elämää!
Nyt on pakko, koska ulkonäköpaineet
Ap
Hauska tarina. Ei tarvita kuin kaksi tuollaista nössöä työpaikalle, niin ne ovat syömättä kilpaa niin että illalla kompensoidessaan lihottavat itseään kilpaa. Tyhmästä päästä kärsii koko ruumis.
No tämä työporukan virotar on 50v ja hoikempi kun työpaikan kakskymppiset. Eli se tuskin mäkkärillä käy töiden jälkeen.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Mitä syöt ns " normaalipäivän" aikana= kun yrität laihduttaa? Mitä syöt sitten ns " ahmimispäivänä" ?
Laihdutuspäiviä on varmaan 4 päivää viikossa, ahmisimispäiviä 3.
Hankala sanoa mitä syö.
Päivävuoro on helppo klo 5.15 puuro marjoila/leipä kinkulla tomaattia, kahvia
Klo 11 kasviskeitto/pinaattikeitto raejuustolla, 2 ruisleipää kinkulla TAI kanafileet, kasviksia, riisiä
Kotona 16.30 joku päivällinen, santis annos myös, yritän mahaa ensin täyttää kasviksilla
Tästä alkaa se vaikee osio, olen koko illan kotona. Hyvänä päivä eli laihdutus päivänä syön pienen iltapalan,
Huonona päivänä
Ruuan himo on valtava,
Saattaa mennä leipää, lisää päivällistä, mies käy kaupassa, tilaan sipsejä, suklaata jne mirktpitsaa
Ap
Niin harrastan vaan lukemista, siksi olen aina kotona. Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hankala sanoa mitä syö.
Päivävuoro on helppo klo 5.15 puuro marjoila/leipä kinkulla tomaattia, kahviaKlo 11 kasviskeitto/pinaattikeitto raejuustolla, 2 ruisleipää kinkulla TAI kanafileet, kasviksia, riisiä
Kotona 16.30 joku päivällinen, santis annos myös, yritän mahaa ensin täyttää kasviksilla
Tästä alkaa se vaikee osio, olen koko illan kotona. Hyvänä päivä eli laihdutus päivänä syön pienen iltapalan,
Huonona päivänä
Ruuan himo on valtava,
Saattaa mennä leipää, lisää päivällistä, mies käy kaupassa, tilaan sipsejä, suklaata jne mirktpitsaaAp
Eipä mikään ihme, että ruuan himo on valtava noilla syömisillä. Mitäpä jos alkaisit syömään kunnollisesti ja ravitsevaa ruokaa.
En ole laihduttanut noin paljoa, mutta minulla painonhallintaan on auttanut sen oivaltaminen, että ylensyöminen ei tee itselleni hyvää. Olen päättänyt rakastaa itseäni ja pitää itsestäni huolta. Siihen ei kuulu mässäily, vaan maukkaan ja terveellisen ruoan syöminen niin, että pysyn kylläisenä. Ei terveellisen ruoan tarvitse olla pahaa! itse esimerkiksi rakastan marjoja, ja täyttäviä ja värikkäitä salaatteja. Niiden syömisestä tulee hyvä olo sekä henkisesti että fyysisesti- Varmaan itsekin tiedät, että mätön jälkeinen ähky olo ei ole mukava. Koita kuunnella kehoasi ja mieti, mitä se tarvitsee. Tuloksia ei tule hetkessä, mutta tuon painoisena ne alkavat varmasti näkyä jo parissa kuukaudessa.
Lisäksi lisäisin jonkinlaista liikuntaa, mistä nautit, ja josta tulee hyvä olo. Sinulle tulee jo aikalailla askelia töissäkin onneksi, mikä on hyvä. Ei liikunnan tarvitse olla mitään rääkkiä, vaan esimerkiksi nautinnollista kävelyä ulkona (jos pidät lukemisesta, voit samalla kuunnella äänikirjaa), tanssia kotona, jumppaa, joogaa... etsi joku sellainen laji, josta pidät ja josta tulee hyvä olo. Kuuntele kroppaasi. Liikunnan jälkeen sinun tuskin tekee mieli mässätä.
Yritä myös löytää muita tapoja, joista saat hyvää oloa. Tee vaikka jalka-, käsi- tai kasvohoito.
Rakasta itseäsi ja kroppaasi, lupaa itsellesi että saat nauttia elämästä, äläkä lannistu pienistä. Tee tästä elämästä sellinen, minkä haluat. Sinä kyllä pystyt siihen!
Nukkumaan käydessä ajattelen:
Huomenna minä lämmitän saunan,
pidän itseäni hyvänä,
kävelytän, uitan, pesen,
kutsun itseni iltateelle,
puhuttelen ystävällisesti ja ihaillen,
kehun: Sinä pieni urhea nainen,
minä luotan sinuun.
Eeva Kilpi, Laulu rakkaudesta ja muita runoja 1972
Vierailija kirjoitti:
En ole laihduttanut noin paljoa, mutta minulla painonhallintaan on auttanut sen oivaltaminen, että ylensyöminen ei tee itselleni hyvää. Olen päättänyt rakastaa itseäni ja pitää itsestäni huolta. Siihen ei kuulu mässäily, vaan maukkaan ja terveellisen ruoan syöminen niin, että pysyn kylläisenä. Ei terveellisen ruoan tarvitse olla pahaa! itse esimerkiksi rakastan marjoja, ja täyttäviä ja värikkäitä salaatteja. Niiden syömisestä tulee hyvä olo sekä henkisesti että fyysisesti- Varmaan itsekin tiedät, että mätön jälkeinen ähky olo ei ole mukava. Koita kuunnella kehoasi ja mieti, mitä se tarvitsee. Tuloksia ei tule hetkessä, mutta tuon painoisena ne alkavat varmasti näkyä jo parissa kuukaudessa.
Lisäksi lisäisin jonkinlaista liikuntaa, mistä nautit, ja josta tulee hyvä olo. Sinulle tulee jo aikalailla askelia töissäkin onneksi, mikä on hyvä. Ei liikunnan tarvitse olla mitään rääkkiä, vaan esimerkiksi nautinnollista kävelyä ulkona (jos pidät lukemisesta, voit samalla kuunnella äänikirjaa), tanssia kotona, jumppaa, joogaa... etsi joku sellainen laji, josta pidät ja josta tulee hyvä olo. Kuuntele kroppaasi. Liikunnan jälkeen sinun tuskin tekee mieli mässätä.
Yritä myös löytää muita tapoja, joista saat hyvää oloa. Tee vaikka jalka-, käsi- tai kasvohoito.
Rakasta itseäsi ja kroppaasi, lupaa itsellesi että saat nauttia elämästä, äläkä lannistu pienistä. Tee tästä elämästä sellinen, minkä haluat. Sinä kyllä pystyt siihen!
Nukkumaan käydessä ajattelen:
Huomenna minä lämmitän saunan,
pidän itseäni hyvänä,
kävelytän, uitan, pesen,
kutsun itseni iltateelle,
puhuttelen ystävällisesti ja ihaillen,
kehun: Sinä pieni urhea nainen,
minä luotan sinuun.Eeva Kilpi, Laulu rakkaudesta ja muita runoja 1972
Nuo jalka- ja käsihoidot voisi toimia. Liikuntaa en tosiaan jaksa, liikunta vaan väsyttää ja tulee huono olo. Sen huomaa jos työpäivän jälkeen, että on väsynyt ja kiukkuinen fyysisestä työstä, ja nälkä on kova.
Saunakin ok.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hankala sanoa mitä syö.
Päivävuoro on helppo klo 5.15 puuro marjoila/leipä kinkulla tomaattia, kahviaKlo 11 kasviskeitto/pinaattikeitto raejuustolla, 2 ruisleipää kinkulla TAI kanafileet, kasviksia, riisiä
Huonona päivänä
Ruuan himo on valtava,
Saattaa mennä leipää, lisää päivällistä, mies käy kaupassa, tilaan sipsejä, suklaata jne mirktpitsaaAp
Eipä mikään ihme, että ruuan himo on valtava noilla syömisillä. Mitäpä jos alkaisit syömään kunnollisesti ja ravitsevaa ruokaa.
Ennen aamupala saattoi olla mikropitsa ja risifrutti klo 10.00
Sitten lasagne ja suklaata klo 12.00 jne
Olen kyllä tosi paljon edistynyt, kun syön jo klo 05.00 ja puuroa ja marjoja
Ja kasviskeittoja syön nyt, kun en ole vuosiin syönyt. Ja salaattia ja kanaa syön nykyään.
Että siinä mielessä parannusta on, sekä nuo 12 000 askelta päivässä, kun olen kuitenkin ollut sohvaperuna vuosia!
mutta kiloja ei ole lähtenyt. Ap
Vierailija kirjoitti:
Mikä muu muka syynä? Kyllä minä näen välillä nälkää, ihan vaan siksi, että kapea vyötärö on upea.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä muu muka syynä? Kyllä minä näen välillä nälkää, ihan vaan siksi, että kapea vyötärö on upea.
Tää. Ihan sama vaikka nainen on ketjupolttaja tai nisti, kunhan on laiha.
Onhan tää väärä tapa, tuntuu että pakko syödä melkein ähkyyn, ennen iltaanmenoa, koska työmatkaan kuluu paljon aikaa ja tauko tosi myöhään.
Ehkä huomenna kehtaan ottaa välipalaa mukaan.
On ahdistavaa, kun yksi ei syö mitään 9h työpäivinä.. Ap